تبلیغات

تبلیغات

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست و چرا ترس و طمع را اندازه گیری می کنیم؟

Crypto

شاخص ترس و طمع بیت کوین برای افرادی که قصد ورود به بازار کریپتو کارنسی را دارند اهمیت دارد ، با این شاخص به راحتی می توان احساس سهام داران را مورد بررسی قرار داد.

رفتار بازار کریپتو بسیار احساسی است. هنگامی که بازار افزایش می یابد، مردم تمایل دارند که حریص شوند، که منجر به FOMO (ترس از دست دادن) می شود. علاوه بر این ، مردم اغلب ارز های خود را با واکنشی غیر منطقی با دیدن اعداد قرمز می فروشند.

شاخص Fear and Gear یکی از جدیدترین شاخص های تجزیه و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال است. احساسات و انتظارات معمولاً مبنای تصمیم گیری معامله گران و سرمایه گذاران است. بنابراین ، شاخص ترس و طمع بیت کوین سعی می کند احساسات معامله گران را با نسبت دادن به تعدادی از شرایط بازار اندازه گیری کند.

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع ، یک اندیکاتور است که توسط سایت alternative.me معرفی شده است و احساسات معامله گران را از عدد یک تا صد معرفی می کند. برای مشاهده این شاخص می توانید از سایت رمز ارز استفاده کنید.

این شاخص در بازه های زمانی روزانه ، هفتگی ، ماهانه و سالانه اندازه گیری می شود و می توان از آن برای ارزیابی منصفانه بودن قیمت ها در بازار سهام استفاده کرد.

بر اساس این منطق ، ترس بیش از حد قیمت سهام را به زیر ارزش منصفانه می رساند ( که زمان مناسب برای خرید را پیشنهاد می دهد ) ، در حالی که حرص و طمع بیش از حد برعکس عمل می کند.

این شاخص احساسات خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده اصلی را از منابع مختلف تجزیه و تحلیل کرده و اندازه گیری می کند.

شاخص ترس و طمع چگونه کار می کند ؟

شاخص ترس و طمع بیت کوین

شاخص ترس و طمع بیت کوین از 0 تا 100 متغیر است. نمره پایین تر به این معنی است که ترس بیشتری در بازار وجود دارد و نمره بالاتر نشان می دهد که حرص و طمع در حال افزایش است.

ترس شدید در نمره ای بین 0 تا 24 تعریف می شود و نمره بین 25 تا 49 را ترس می نامند. همانطور که می توانید حدس بزنید ، 50 تقریباً خنثی است. همچنین نمره بین 51 تا 74 ، بازار حریص را نمایان کرده و نمرات بالای 75 نشان از حرص و طمع شدید بازار دارد.

وقتی شاخص ، ترس شدید را نشان می دهد ، بسیاری از فعالان بازار در حال فروش هستند و قیمت‌ها را پایین می آورند. این ممکن است فرصت خوبی برای خرید باشد.

همچنین بخوانید  پنل خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی حرص و طمع شدید را اندازه می گیرد، فرصتی عالی برای کسب سود از طریق فروش در بالای بازار دارد.

عوامل موثر در شاخص ترس و طمع

بر طبق گفته سازندگان ، این شاخص بر 5 اصل استوار است و این 5 چیز عدد پایانی شاخص را نمایش خواهند داد. در زیر این 5 عامل و میزان تاثیرگذاریشان بر شاخص ترس و طمع بیت کوین را توضیح می دهیم.

نوسانات بازار کریپتو

تاثیر نوسانات حدود 25 درصد از کل عوامل موثر بر شاخص ترس و طمع می باشد. در شاخص ترس و طمع ، نوسانات روزانه با میانگین نوسانات 30 و 90 روز گذشته مقایسه می شود. به این صورت که اگر نوسانات شدید صعودی رخ دهد ( شاخص بیشتر ) و درصورت نوانات شدید نزولی ( شاخص کمتر ) خواهد بود.

حجم

حجم یکی از مهم ترین عوامل در بیشتر اندیکاتور های بازار کریپتو و سایر بازار های مالی می باشد. این عامل نیز تاثیر 25 درصدی در شاخص خواهد داشت. این عامل نیز ، از مقایسه حجم فعلی بازار با میانگین 30 و 90 روزه بدست خواهد آمد ، در صورت افزایش حجم ، عدد بیشتر و در صورت کاهش ، عدد کمتر خواهد بود.

تاثیر رسانه

این عامل که 10 درصد شاخص را تشکیل می دهد، از رسانه های اجتماعی مانند تویتر و ردیت استفاده می کند و با مقایسه هشتگ های بیت کوین نسبت به قبل ، در صورت افزایش ، عدد بالاتر ( طمع ) و در صورت کاهش ، عدد کمتری ( ترس ) را در نظر خواهد گرفت.

نظر سنجی

این عامل جدیدا در شاخص ترس و طمع آورده نمی شود ، اما قبلا تاثیر 15 درصدی بر شاخص ترس و طمع می گذاشت.

دامیننس بیت کوین

دامیننس همان نسبت سرمایه بازار بیت کوین به کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. با افزایش دامیننس بازار بیت کوین ، می توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری بیش از حد در آلت کوین های پرخطر کاهش یافته و بیت کوین به پناهگاهی امنی برای فعالان بازار سرمایه خواهد بود. و برعکس

این عامل نیز 10 درصد تاثیر مستقیم بر شاخص ترس و طمع بیت کوین خواهد گذاشت.

ترند و میزان جستجو

ترند یا همان میزان جستجوی گوگل که یک عدد بین یک تا 100 است ، این مقدار توسط ابزار Google trends بررسی می شود و میزان جستجوی یک عبارت نسبت به روز های قبل را بررسی می کند .

ترند بیت کوین نیز اگر افزایش بیابد شاخص بالاتر رفته و طمع در بازار ایجاد خواهد شد و اگر ترند عبارت های بیت کوین در گوگل کاهش یابد ، ترس در بازار حکم فرما خواهد شد.

همچنین بخوانید  داستان بازی    assassins creed syndicate

نتیجه گیری

مانند تمام ابزار های تحلیل تکنیکال ، شاخص ترس و طمع نیز صد درصد درست عمل نمی کند ، اما دید بهتری از زمان خرید یا فروش بیت کوین را به معامله گران خواهد داشت.

به طور مثال چند وقت پیش ، شاخص ترس و طمع به 24 رسید که نشانه ترس بازار بود، در این مدت بیت کوین از 52 هزار دلار به 40 هزار دلار سقوط کرد ، اگر می خواستید با این شاخص معامله کنید ، باید در قیمت 40 هزار دلاری بیت کوین را خریداری می کردید. الان که این مقاله را می نویسیم شاخص ترس و طمع بیت کوین به 82 رسیده و قیمت بیت کون به 66 هزار دلار ، یعنی اگر با این شاخص معامله انجام می دادید بدون داشتن دانش تکنیکالی در مدت حدود یک ماه بیش از 60 درصد سود می کردید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *