تبلیغات

تبلیغات

آموزش راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز | گام به گام

setup-vpn

در این مطلب از سایت تک تیپ قصد داریم تا راه اندازی vpn server شخصی را آموزش دهیم تا بدون مشکل بتوانید بدون داشتن دانش شبکه وی پی ان شخصی خود را راه اندازی کنید.

اگر می خواهید VPN رایگان داشته باشید ، نیازی به استفاده از وی پی ان های ناامن رایگان ندارید. ولی می توانید به راحتی وی پی ان شخصی خود را در خانه ایجاد نمایید. تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید دانش و زمان کافی است.

اگرچه برای اینکه سریع تر این آموزش را متوجه شوید باید دوره های ICDL کامپیوتر را پشت سر گذاشته باشید و کار با ویندوز را به خوبی یاد گرفته باشید. اگر هنوز موفق به این کار نشده اید می توانید با مراجعه به لینک زیر ، آموزش مهارت کامپیوتر فرادرس را خریداری کرده تا در کمترین زمان ممکن این مهارت ها را بیاموزید.

vpn چیست ؟

VPN مخفف “Virtual Private Network” است و ایجاد اتصال امن شبکه هنگام استفاده از شبکه های عمومی را ممکن می کند. VPN ها ترافیک اینترنتی شما را رمزگذاری کرده و هویت آنلاین شما را پنهان می کنند. این امر پیگیری فعالیت شما و سرقت اطلاعات شما را دشوار می کند.

VPN چگونه کار می کند؟

VPN یک تونل ایجاد کرده که در آن می توانید اطلاعات ایمن را با استفاده از ابزارهای رمزگذاری و احراز هویت ارسال کنید. این کار برای پیشگیری از سرقت اطلاعات انجام می شود و بیشتر شرکت ها و ادارات امنیتی از این روش برای پیشگیری از افشای اطلاعات استفاده می کند.

VPN با استفاده از شبکه جهانی اینترنتی می توانند از راه دور نیز یک شبکه محلی ایجاد کرده و فقط به دستگاه های مورد تایید اجازه استفاده از این شبکه را خواهد داد. نکته قابل توجه این است که چندین دستگاه روتر VPN می توانند همزمان از ده ها تونل با استفاده از ابزارهای پیکربندی آسان پشتیبانی کنند که یکی از ویژگی های جذاب این شبکه است که افراد را به راه اندازی vpn server تشویق می کند.

به عبارت ساده تر VPN آدرس IP شما را پنهان می کند و به شبکه اجازه می دهد آن را از طریق سرور راه دور با پیکربندی ویژه و مدیریت شده توسط میزبان VPN ارسال کند. این بدان معنا است که اگر با VPN آنلاین شوید ، سرور VPN منبع داده شده که ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) و سایر اشخاص نمی توانند ببینند از کدام وب سایت ها بازدید می کنید یا چه داده هایی را در اینترنت ارسال و دریافت می کنید. پس VPN مانند فیلتری عمل می کند که تمام داده های شما را مخفی کرده و حتی اگر کسی اطلاعات شما را بدست آورد به داده ها و اطلاعات شما دسترسی نخواهد داشت.

مزایای استفاده از vpn server

مزایای استفاده از vpn server

همانطور که در بالا گفتیم اتصال VPN داده های آنلاین را پنهان کرده و از دسترسی خارجی به آن محافظت می کند. حتی اگر کسی به این داده ها دست پیدا کند ، به صورت رمزنگاری شده خواهد بود و هکرها و مجرمان سایبری نمی توانند این داده ها را رمزگشایی کنند.

در زیر مزایای دیگر شبکه خصوصی مجازی را بیان می کنیم :

1- رمزگذاری

با کمک VPN ، فعالیت های آنلاین حتی در شبکه های عمومی نیز رمزنگاری می شود. و شکسن این رمز ها با ابر کامپیوتر ها نیز چندین سال طول خواهد کشید.

2- مخفی کردن آی پی

با استفاده از شبکه های خصوصی مجازی می توانید ای پی خود را مخفی کنید. به طور مثال برای اینکه به سایت های تحریم کننده ایران متصل شوید باید ای پی کشوری غیر از ایران را داشته باشید ، با استفاده از VPN می توانید این مشکل را برطرف نمایید.

3- انتقال ایمن داده ها

زمانی که کار از راه دور انجام می دهید و اطلاعات محرمانه دارید و از افشای آن ها نگران هستید باید شبکه های خصوصی خود را ایجاد کنید. خدمات VPN به سرورهای خصوصی متصل شده و از روش های رمزگذاری برای کاهش خطر افشای داده ها استفاده می کنند.

آیا استفاده از VPN اشکالاتی دارد؟

موفقیت و کیفیت VPN به قسمت های زیرساخت شبکه بستگی دارد. موارد زیر عواملی هستند که ممکن است باعث شوند VPN دچار مشکلات و عیب هایی شود.

1- حفره های امنیتی

اگر تبحر خوبی در اجرای وی پی ان ندارید باید از متخصص استفاده کنید تا از باگ های امنیتی احتمالی پیشگیری نمایید.

با این حال اگر علاقه به امنیت شبکه دارید و می خواهید امنیت شبکه خصوصی مجازی را خودتان بر عهده بگیرید بهتر است از آموزش های حرفه ای امنیت شبکه استفاده کنید.

فرادرس آموزش های زیادی در مورد امنیت شبکه ، هک ، پیشگیری از نفوذ و … قرار داده است که با مراجعه به لینک زیر می توانید از آن ها استفاده نمایید.

2- سرعت پایین اتصال

اگر از سرور های ضعیف و زیر ساخت نا کارامد برای ایجاد شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید ، مشکل سرعت اتصال بسیار محتمل خواهد بود و در صورت اتصال چندین نفر به صورت همزمان احتمال بروز مشکلات بسیار زیاد است و سرعت اینترنت را بسیار کاهش خواهد داد.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

برای راه اندازی vpn server شخصی به تجهیزات مخصوص شبکه همچون روتر نیاز خواهید داشت پس یک بار به صورت کامل مراحل آموزش را بخوانید تا قبل از شروع آموزش تجهیزات و سخت افزار های مورد نیاز را تهیه کنید.

گام اول :

برای ایجاد یک سرور VPN در ویندوز ، ابتدا باید پنجره “Network Connections” را باز کنید. سریع ترین راه این است که روی Start کلیک کرده و عبارت “ncpa.cpl” را تایپ کنید و روی نتیجه کلیک کنید.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

گام دوم :

در پنجره “Network Connections” ، کلید Alt را فشار دهید تا منوی کامل نمایش داده شود ، منوی “File” را باز کرده و گزینه “New Incoming Connection” را انتخاب کنید.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

گام سوم :

سپس ، یک حساب کاربری را که اجازه اتصال از راه دور را می دهد ، انتخاب نمایید. برای افزایش امنیت یک حساب کاربری جدید با رمز قوی ایجاد نمایید . برای اینکار بر روی Add someone کلیک کرده و یک حساب با رمز بسیار قوی بسازید و سپس تیک آن را زده و بر روی Next کلیک نمایید.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

گام چهارم :

در صفحه بعدی ، گزینه “Through the Internet” را انتخاب کنید تا اتصال VPN از طریق اینترنت مجاز شود. این احتمالاً تنها گزینه ای است که در اینجا مشاهده خواهید کرد ، اما اگر سخت افزار شماره گیری دارید ، می توانید اتصالات ورودی را از طریق مودم شماره گیری نیز مجاز کنید.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

گام پنجم :

در مرحله بعد ، می توانید پروتکل شبکه ای را که باید برای اتصالات ورودی فعال باشد ، انتخاب کنید. به عنوان مثال ، اگر نمی خواهید افراد متصل به VPN به فایل های مشترک و چاپگرهای شبکه محلی شما دسترسی داشته باشند ، می توانید گزینه “File and Printer Sharing for Microsoft Networks” را غیرفعال کنید.

وقتی همه چیز را تنظیم کردید ، روی دکمه “Allow Access” کلیک کنید.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

گام ششم :

سپس Windows دسترسی حساب های کاربری را که انتخاب کرده اید پیکربندی می کند – که ممکن است چند ثانیه طول بکشد.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

گام هفتم :

و در این مرحله ، سرور VPN شما فعال است و آماده دریافت درخواست های اتصال ورودی است. اگر می خواهید سرور VPN را در آینده غیرفعال کنید ، می توانید به سادگی به پنجره “Network Connections” برگردید و مورد “Incoming Connections” را حذف کنید.

تنظیمات روتر

اگر از طریق اینترنت به سرور VPN جدیدی متصل می شوید ، باید انتقال پورت را پیکربندی کنید تا روتر شما بداند که این نوع ترافیک را به رایانه مناسب ارسال می کند. وارد صفحه راه اندازی روتر شده و درگاه 1723 را به آدرس IP رایانه ای که سرور VPN را در آن راه اندازی کرده اید ، ارسال کنید.

این مورد نیازمند داشتن دانش شبکه و راه اندازی وی پی ان می باشد ، اگر این کار را بلد نیستید می توانید با مشاهده آموزش زیر از فرادرس ، آن را یاد بگیرید.

برای اطمینان از اینکه همیشه می توانید به سرور VPN متصل شوید ، می توانید یک سرویس DNS داینامیک مانند DynDNS را در روتر خود تنظیم کنید.

اتصال به شبکه VPN

در صورت راه اندازی سرویس DNS داینامیک ، برای اتصال به سرور VPN ، به آدرس IP عمومی رایانه خود (آدرس IP شبکه خود در اینترنت) یا آدرس DNS داینامیک آن نیاز دارید.

از هر نسخه ویندوزی که در دستگاه اتصال استفاده می کنید ، می توانید به سادگی Start را بزنید ، “vpn” را تایپ کرده و سپس گزینه ظاهر شده را انتخاب کنید. در ویندوز 10 نام آن “Change Virtual Private Networks (VPN)” خواهد بود. در ویندوز 7 نیز نام آن”Set up a virtual private network (VPN)” می باشد.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

پس از اجرای آن باید نام کانکشن و آدرس سرور را قرار داده و دکمه سیو را بزنید.

پس از تنظیم VPN ، آن را در منوی پنجره Network در کنار شبکه های Wi-Fi مشاهده خواهید کرد.

راه اندازی vpn server شخصی در ویندوز

بهترین پروتکل های VPN

پروتکل های VPN نحوه هدایت داده ها بین رایانه شما و سرور VPN را مشخص می کند. برخی از پروتکل ها به بهبود سرعت کمک می کنند و برخی دیگر به بهبود حریم خصوصی و امنیت داده ها کمک می کنند. با این حال چندین پروتکل وجود دارند که هر دو ویژگی را ارائه می دهند.

OpenVPN

این یک پروتکل اوپن سورس است ، به این معنی که می توانید کد آن را مشاهده کنید. OpenVPN همچنین به سرعت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی است. و سرعت و امنیت بسیار خوبی دارد.

L2TP / IPSec

پروتکل تونل لایه 2 پروتکل رایج دیگری است. دارای حفاظت امنیتی قوی است و اغلب همراه با پروتکل IPSec است که بسته های داده ارسال شده از طریق VPN را تأیید و رمزگذاری می کند.

SSTP

Secure Socket Tunneling کاملاً با سیستم عامل مایکروسافت ادغام شده است.

PPTP

پروتکل تونلینگ نقطه به نقطه یکی از قدیمی ترین پروتکل های VPN است. اما از آنجا که پروتکل های سریعتر و امن تری در دسترس است ، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین آموزش راه اندازی vpn

در این مقاله ما تنها یک روش برای راه اندازی وی پی ان را توضیح دادیم ، اگر قصد دارید با انواع روش ها و پروتکل های راه اندازی vpn آشنا شوید بهترین راه ، شرکت در دوره های آموزش شبکه های کامپیوتری است که توسط مجموعه های آموزشی به صورت آنلاین و حضوری برگزار می شود.

اما قبل از شرکت در دوره های پر هزینه بهتر است آموزش های مقدماتی شبکه را که بسیار مفید هستند را از فرادرس تهیه کنید ، قیمت این آموزش ها بسیار پایین بوده و کمک زیادی در شروع یادگیری شبکه برای شما خواهد بود.

برای دسترسی به مجموعه آموزش های فرادرس بر روی لینک زیر کلیک کنید و آموزش های مورد نظر خود را تهیه نمایید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *