تبلیغات

تبلیغات

کاربری پلیمر در تولید تسمه پروانه

tasme

تسمه پروانه یکی از تجهیزات موتور های احتراق داخلی می باشد که از آن برای گرداندن اجزای مختلفی من جمله دینام خودرو و پروانه پشت رادیاتور به منظور خنک کاری استفاده می شود. از این رو نام دیگر تسمه پروانه تسمه دینام نیز می باشد. تسمه پروانه که در زبان انگلسیس به Impeller belt یا Impeller drive belt نیز شناخته می شود در واقع از نوع تسمه های انتقال قدرت می باشد. تسمه پروانه بکار رفته در داخل خودرو های احتراق داخلی نیروی محورک دورانی اولیه را از موتور دریافت کرده و بر روی یک یا چند پولی بسته به نوع طراحی خودرو من جمله پولی های شارژ دینام و پولی های کولر و تهویه مطبوع خودرو تحویل می دهد. تسمه دینام خودرو ها در صورتیکه تمامی پولی ها در یک جهت در حال گردش باشند تک جهته و اغلب از نوع تسمه وی بلت V-belt و در صورتیکه پولی ها و یا حداقل یک پولی در جهت عکس دیگر موارد در گردش باشد از نوع تسمه پروانه های دو طرفه مورد استفاده قرار می گیرد.

تسمه پروانه در دسته تسمه های انتقال نیرو دسته بندی می شود که در اغلب ماشین آلات صنعتی به شکل تسمه های V -belt مورد استفاده قرار می گیرد هر چند که بسته به طراحی انواع مختلف دیگری از تسمه های پلیمری مانند تسمه پلی کرد در تولید این قطعه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. مفاومت سایشی، مقاومت حرارتی، مقاومت در برابر خزش و افزایش طول تحت تاثیر تنش های کششی از مهمترین فاکتور های کیفی تسمه های پروانه محسوب می شوند.

پلیمر های مصرفی در تولید تسمه پروانه

تولید تسمه پروانه

پلیمر ها جزو پر مصرف ترین مواد در تولید قطعات صنعتی از جمله تسمه ها و تایر ها هستند. پلیمر ها به سبب خاصیت کشسانی بالایی که دارند در گردش بر روی پولی ها حتی در شرایط سخت دمایی به سرع دچار ترک و شکست نمی شوند. از پر مصرف ترین نوع پلیمر ها در تولید تسمه های صنعتی و تسمه پروانه لاستیک طبیعی می باشد که البته به سبب محدودیت های حرارتی، سایشی و خزش بالایی که تحت تاثیر تنش های کششی دارد در تولید تسمه پروانه همراه با افزودنی هایی مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهمترین افزودنی های لاستیک در تولید تسمه پروانه پلی یورتان PU می باشد که نقشی موثر بر افزایش مقاومت کششی و سایشی این قطعه صنعتی دارد. پلی آمید و نئوپرین دو مورد از دیگر انواع پلیمر های مصرفی با کاربری عمده در تولید تسمه های صنعتی هستند. نئوپرین از ترکیبات پلیمری می باشد که نقشی موثر در افزایش طول عمر تسمه ها داشته و از ترک خوردن سطحی تسمه بر روی پولی جلوگیری می کند و از این رو از نئوپرین در تولید پروانه پمپ های دریایی که از جنس انعطاف پذیر لاستیکی تولید می شوند نیز استفاده می شود. تسمه پروانه Universal V انتقال برق بدون توقف درایو موتورهای الکتریکی را با حداقل کشش و کیفیت ضد استاتیکی در برابر روغن در برابر حرارت تضمین می کند ، به نوعی سیمهای استفاده شده از پلی استر با مقاومت بالا ، پارچه ژاکت با لاستیک نئوپرن لاستیک شده و جایگزین شده است IS: 2494، DIN استانداردهای 7753 و BS 2790.

همچنین بخوانید  مزایای خدمات سئو سایت

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *