تبلیغات

تبلیغات

prtg چیست و چه قابلیت هایی دارد

prtg

PRTG نرم افزاری مفید برای نظارت بر شبکه است که بر روی دستگاه های ویندوزی قابل اجرا بوده و می تواند آمار را از میزبان های تعیین شده مانند روترها ، سرورها ، سوئیچ ها و سایر دستگاه ها و برنامه های مهم جمع آوری کند. مزیت نرم افزار مدیریت شبکه این است که می تواند مشکلات را قبل از بدتر شدن تشخیص داده و به مدیر شبکه اطلاع دهد.

prtg چیست ؟

PRTG را می توان به عنوان یک ابزار حرفه ای برای نظارت و کنترل شبکه های کامپیوتری ارائه داد ، که می تواند به راحتی برای انجام وظایفی مانند زمان توقف ، خرابی ، ترافیک شبکه ، تشخیص بسته و غیره و گزارشات کلی یا جزئی استفاده شود.

تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد شبکه رابط کاربری مبتنی بر وب به کاربران اجازه می دهد تا به سرعت تنظیمات سفارشی مربوط به نظارت بر دستگاه های شبکه و حسگرهای آنها را پیکربندی کنند. متداول ترین روش های جمع آوری داده ها در شبکه مانند SNMP و WMI ، بسته بندی و NetFlow توسط این نرم افزار پشتیبانی می شود.

از مانیتور شبکه PRTG می توان برای نظارت بر شبکه هایی مانند شبکه های ISP و روترها و سوئیچ ها استفاده کرد. از ویژگی های مهم این نرم افزار می توان به بهینه سازی سیستم دستگاه های مورد استفاده برای کاهش زمان خرابی ، مدیریت گروه ها ، مدیریت کاربران در شبکه ، مشاهده اینکه کدام دستگاه ها در روزهای مختلف و دوره های مشخص کار می کنند و … اشاره نمود.

نظارت و مدیریت زیر ساخت ها یکی از ضروری ترین فعالیت ها در عملیات فناوری اطلاعات است. یکی از ابزارهای شناخته شده برای نظارت بر شبکه ، برنامه PRTG است. PRTG که مخفف ” Paissler Router Traffic Grapher” می باشد یک نرم افزار نظارت شبکه بدون عامل است که توسط شرکتی به نام Paessler AG تولید شده است.

اگر در زمینه prtg نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، مطالعه مقاله آموزش مانیتورینگ شبکه | راهنمای کامل و رایگان در سایت فرادرس به شما توصیه می شود.

وظایف prtg

prtg چیست

PRTG یک ابزار نظارت یکپارچه است که با آن می توانید تقریباً هر شی را با آدرس IP نظارت کنید. PRTG شامل سرور اصلی PRTG است که برای مثال ، پیکربندی ، مدیریت داده ها و سرورهای وب ، و یک یا چند پروب است که جمع آوری و نظارت داده ها را از طریق حسگرها روی دستگاه ها پردازش می کند.

حسگرها جزء PRTG هستند. حسگرها می توانند یک یا چند جنبه از دستگاه شما را به شما اطلاع دهند. مثلا:

  • زمان کارکرد
  • بار
  • توان رابط
  • استفاده از پهنای باند
  • زمان بارگیری
  • سرعت
  • وضعیت سخت افزار
  • درجه حرارت
  • کیفیت
  • مصرف منابع
  • تعداد کاربران
  • تعداد رکوردها
  • گزارش رویداد
  • درخواست پایگاه داده

نحوه عملکرد نرم افزار prtg

PRTG به طور فعال داده ها را از دستگاه بازیابی کرده و به طور مرتب آن ها را به روز می کند. همچنین می تواند داده های حسگر را بر اساس رابط هایی مانند درخواست های HTTP یا HTTPS ، بررسی پورت ، بررسی ایمیل ، بارگیری پروتکل انتقال فایل (FTP) و درخواست های پایگاه داده مصرف و جمع آوری کند.

نرم افزار PRTG از پروتکل SNMP استفاده می کند ، به این معنی که هر دستگاهی که از پروتکل SNMP پشتیبانی می کند می تواند اضافه و نظارت شود. SNMP یکی از پروتکل های مدیریت دستگاه شبکه است و نظارت را بر اساس پروتکل های مدیریت شبکه انجام می دهند.

ویژگی های نرم افزار مانیتور شبکه PRTG

prtg چیست

ویژگی های جذاب نرم افزار مانیتور شبکه PRTG باعت شده تعداد زیادی از مدیران به دنبال استفاده از این ابزار در شبکه های خود باشند. کسانی که آموزش شبکه های کامپیوتری را دیده باشند احتمالا با ویژگی های جذاب PRTG آشنا هستند با این حال اگر شما این نرم افزار را نمی شناسد در زیر با مهم ترین ویژگی های آن آشنا خواهید شد.

برای مشاهده آموزش شبکه های کامپیوتری به لینک زیر مراجعه نمایید.

1- هشدار دادن و اعلان های سفارشی

اصلی ترین فناوری پیشرفته در این نرم افزار داشتن اعلان های ویژه است که بیش از 10 عملکرد داخلی را پشتیبانی می کند ، از مهم ترین هشدار ها می توان به پخش فایل های صوتی زنگ هشدار ، اعلان های ایمیلی در زمان افزایش فشار منابع سیستم ، اعلان تعداد درخواست های HTTP ، ارسال پیامک و … اشاره نمود.

با وجود این ویژگی به راحتی کاربر بدون نیاز به متصل شدن به شبکه و فقط با در دست داشتن گوشی همراه می تواند شبکه را مانیتور کند. در این نرم افزار همچنین از اعلان های سفارشی با استفاده از API داخلی PRTG نیز می توانید استفاده کنید.

PRTG در صورت تشخیص مشکل در شبکه شما می تواند به روش های مختلف به شما اطلاع دهد. برای اطلاع یا هشدار دادن این نرم افزار به چند طریق عمل می کند که مهم ترین آن ها ارسال ایمیل ، ارسال پیام کوتاه و نوتیفیکشن در نرم افزار موبایلی می باشد.

برای ارسال اعلان های پیامکی ، می توانید یکی از ارائه دهندگان خدمات پیامکی که توسط PRTG ارائه شده است را به صورت پیش فرض انتخاب کرده و با شارژ کردن حساب خود در زمان های بروز مشکل به صورت اس ام اسی هشدار ها را دریافت کنید.( برای استفاده از این امکان باید به صورت دلاری پرداخت را انجام دهید.)

2- رابط کاربری چندگانه

این نرم افزار برای چندین پلتفرم مختلف تولید شده و قابل استفاده است. نرم افزار PRTG Network Monitor برای کاربران با پلتفرم های مختلف در سه پلتفرم برنامه تحت وب آجاکس ، برنامه ویندوزی و اپلیکیشن موبایل (IOS ، Android) طراحی شده است. رابط کاربری تحت وب AJAX پیکربندی دستگاه ، حسگر و مدیریت کل سیستم را برای هر کاربر فراهم می کند.

برنامه ویندوزی نیز یک روش جایگزین برای اتصال کاربر به سرور اصلی PRTG به منظور پیکربندی ، نظارت بر سلامت و بهینه سازی شبکه است. علاوه بر این دو پلتفرم ، برنامه تلفن همراه که می توانید به صورت رایگان از Play Store و App Store دانلود کنید نیز ویژگی های جذابی را ارائه می دهند.

3- نقشه ها و داشبورد ها

prtg چیست

یکی دیگر از قابلیت های بسیار تحسین شده نرم افزار PRTG توانایی ترسیم شماتیک شبکه با استفاده از نقشه های زمان واقعی است. این نوع نقشه ها نه تنها دستگاه ها و اتصالات را نمایش می دهند ، بلکه اطلاعاتی در مورد وضعیت آن ها نیز ارائه می دهند.

این قابلیت زمانی برتری پیدا می کند که اجازه ویرایش را فقط با کشیدن و رها کردن به مدیر شبکه می دهد. به این صورت که کاربر می تواند تمام اجزای تحت نظارت را در یک نقشه شبکه تغییر داده و ویرایش کند.

همچنین PRTG با اختصاص یک URL منحصر به فرد به هر نقشه ، گزینه های اشتراک گذاری پیشرفته ای را ارائه می دهد. این به هر کاربر اجازه می دهد تا با فعال کردن گزینه “دسترسی عمومی” در نرم افزار ، از راه دور به نقشه خاصی دسترسی پیدا کند.

4- نظارت گروهی

متداول ترین خدماتی که توسط PRTG ارائه می شود توانایی نظارت بر چندین شبکه مختلف است. به این صورت که می توان شبکه ها وایرلس و شبکه های کابلی را به راحتی مانیتور نمود.

مانیتور شبکه PRTG بر روی دستگاه ویندوزی در شبکه اجرا شده و شروع به جمع آوری آمار مختلف از سخت افزار ، نرم افزار و سخت افزار انتخابی مدیران شبکه خواهد کرد.و در دیتابیش خود اطلاعات را ذخیره می کند تا بتوانید نحوه عملکرد را مشاهده کرده و نسبت به تغییرات واکنش درست نشان دهد.

PRTG با رابط کاربری آسان و فقط با چند کلیک اجازه دسترسی و نظارت بر کل تجهیزات را می دهد.

5- گزارش گیری

یکی دیگر از قابلیت های بسیار مفید استفاده از نرم افزار PRTG Network Monitor ، استخراج اطلاعات مفید مانند اعداد ، آمار و نمودارهای شبکه ها یا پیکربندی های خاص است. این اطلاعات ارزشمند را می توان در فرمت های مختلف مانند XML ، PDF ، HTML یا CSV خروجی بگیرید.

این گزارش ها را هم می توانید به صورت دستی دانلود کنید و یا به صورت برنامه ریزی شده و در زمان های مشخص مثلا هر هفته و یا هر ماه در اختیار داشته باشید.

6- نصب آسان

شروع کار با این نرم افزار بسیار راحت بوده و نیاز به معرفی کردن دستگاه ها به آن نخواهد داشت. زیرا نرم افزار PRTG Network Monitor بطور خودکار دستگاه های موجود در شبکه را بلافاصله پس از نصب تشخیص می دهد و همچنین می تواند به طور خودکار آن ها را پیکربندی کند.

7- حفاظت از تجهیزات شبکه

با آموزش Prtg به راحتی می توانید از بروز مشکلات سخت افزاری پیش گیری کنید. زیرا مزیت دیگر نرم افزار PRTG این است که می تواند مشکلات شبکه را قبل از خرابی تجهیزات یا اختلال شبکه شناسایی کرده و آن ها را به مدیر شبکه گزارش دهد.

برای یادگیری کامل نرم افزار prtg و تسلط بر مبحث امنیت در کامپیوتر، مشاهده آموزش زیر به شما توصیه می شود.

قابلیت های منحصر به فرد نرم افزار Prtg

prtg چیست

همانطر که در ابتدا مقاله اشاره کردیم این نرم افزار مانیتورینگ شبکه دارای ویژگی و قابلیت های جذابی بوده که باعث شده مدیران شبکه از این ابزار برای مانیتورینگ شبکه خود استفاده کنند. و از مهم ترین قابلیت های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • امکان شناسایی دستگاه های شبکه به صورت خودکار
  • قابلیت تغییرات در رابط کاربری و شخصی سازی
  • عملکرد دقیق و ویژگی های جذاب
  • امکان ارزیایی کلیه دستگاه های موجود در شبکه و نظارت بر کل سیستم
  • امکان مشاهده تنظیمات پیکربندی به صورت درختی
  • امکان کنترل پهنای باند
  • دارای سنسور های جامع

مدیریت پهنای باند با Prtg

در آموزش امنیت شبکه گفته شده است که مانیتور کردن پهنای باند می تواند از Ddos شدن سرور ها پیشگیری کرده و در صورت بروز این مشکل به سرعت شما را با خبر خواهد کرد.

این قابلیت نرم افزار با استفاده از حسگر های منحصر به فردی که دارد قابل اندازه گیری بوده و در قالب گزارش های نموداری ارائه می شود.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه prtg

نرم افزار مانیتورینگ شبکه prtg

همانطور که در بالا اشاره کردیم PRTG Network Monitor یک نرم افزار قدرتمند برای نظارت بر شبکه و سیستم های مبتنی بر ویندوز است.

این نرم افزار برای تمام شبکه های کوچک ، متوسط ​​و بزرگ مناسب است و توانایی نظارت بر انواع شبکه های بی سیم ، با سیم و وی پی ان را دارد .

به راحتی می توانید وب سایت ها ، فایل های ایمیل و سرور ، سیستم های لینوکس ، ویندوز ، روترها و موارد دیگر را با نرم افزار مانیتورینگ شبکه prtg تحت نظر داشته باشید.

مانیتور PRTG می تواند دسترسی به شبکه و استفاده از پهنای باند و پارامترهای مختلف شبکه مانند کیفیت خدمات ، بار حافظه و مقدار استفاده از CPU را از راه دور را کنترل کند.

اگر با توجه به توضیحات ما در مورد این نرم افزار قصد یادگیری آن را دارید به راحتی می توانید آموزش prtg را از سایت فرادرس دانلود کرده و نحوه کار کردن با آن را فرابگیرید.

این آموزش به صورت صفر تا صد نحوه نصب ، اجرا و مانیتورینگ را به شما آموزش می دهد و دیگر نیاز به آموزش های دیگر نخواهید داشت.

 

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *