تبلیغات

تبلیغات

آیا گوشی‌‌های اندرویدی ارزان‌ قیمت ارزش خرید دارند؟

goshi

خرید و فروش گوشی‌های ارزان قیمت بازار خوبی دارد. شما اکنون می‌توانید با پرداخت 3 تا 4 میلیون تومان صاحب یک گوشی هوشمند شوید. اما چه چیزی باعث رونق بازار گوشی‌های اقتصادی می‌شود؟ اولین پاسخی که به ذهن می‌رسد قیمت گوشی‌ است. اما بیایید با نگاهی دقیق‌تر به این گوشی‌ها ارزش خرید نسبت به قیمت را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم چطور قیمت تولید و فروش این گوشی‌ها پایین تمام می‌شود.

بررسی سخت‌افزاری گوشی‌های ارزان

تولید کنندگان در بیشتر مواقع در ساخت گوشی‌های ارزان قیمت سراغ سخت‌افزارهای پایین‌رده می‌روند. البته در این میان برخی نیز از سخت‌افزارهای درجه یکی که مربوط به 2 یا 3 سال اخیر است استفاده می‌کنند. تا با این روش هزینه‌های تولیدی خود را کاهش دهند. ولی استفاده از سخت‌افزارهای از رده خارج شده یا درجه دو به معنای ضربه به عملکرد گوشی نیست.

با توجه به قیمت گوشی در بازار ایران، بهتر است نگاهی دقیق‌تر به اجزای مهم یک گوشی هوشمند بیاندازیم.

کیفیت صفحه‌ی نمایش

صفحه‌ی نمایش اغلب گوشی‌های ارازن قیمت اندرویدی تراکم پیکسلی پایینی دارند. در حالی‌که پرچمدارن جدیدتر دنیای گوشی‌های هوشمند کیفیت نمایش حداقل 1080 را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

با این‌حال باید درنظر بگیریم با توجه به مبلغی که برای خرید گوشی ارزان پرداخت می‌کنیم، پایین بودن وضوح تصویر کاملا به صرفه است. در ضمن برخی مدل‌های ارزان برندهای مانند هواوی و انر صفحه‌ی نمایش‌هایی با وضوح 1080را روانه‌ی بازار کرده‌اند. پس اگر هنگام خرید دامنه‌ی جستجوی خود را گسترش دهیم به گوشی‌های اقتصادی زیادی برخواهیم خورد که ارزش خرید بالایی دارند.

 

پردازنده‌ی گوشی‌های ارزان قیمت

پردازنده جزء مهم‌ترین عناصر گوشی‌ها محسوب می‌شود. هر مدل جدیدی که به بازار عرضه می‌شود سعی دارد از جدید‌ترین فناوری این حوزه بهره‌مند شود. به همین دلیل تراشه‌های از رده خارجه شده در بازار تولیدی موبایل کم نیستند.

کمپانی‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید برای گوشی‌های ارزان قیمت درست بر روی تراشه‌های قدیمی Mediatek و Snapdragon دست می‌گذارند. استفاده از این تراشه‌ها به معنای عملکرد ضعیف‌تر گوشی‌های ارزان قیمت نیست. بلکه نشان از سرعت پیشرفت در تکنولوژی پردازنده‌ها دارد.

برای مثال استفاده از تراشه‌ی قدرتمند Mediatek 6753 به دلیل کارایی بالا و مقرون‌به‌صرفه در گوشی‌های اقتصادی متداول است.

 

دوربین‌های ضعیف‌

اگر مجبور باشیم یک قطعه‌ی سخت‌افزاری را انتخاب کنیم که تغییر آن تاثیر زیادی بر قیمت گوشی می‌گذارد؛ چیزی نیست جز دوربین. در واقع گوشی‌های اقتصادی می‌توانند صفحه‌ی نمایش مناسب و عملکرد قابل قبولی داشته باشند. اما وقتی به دوربین می‌رسیم، تا جای ممکن باید انتظاراتمان را کاهش دهیم.

همچنین بخوانید  علت برفک زدن یخچال بدون برفک + راه حل

دوربین مهم‌ترین بخش گوشی‌های هوشمند برای اغلب کاربران است. به همین دلیل کمپانی‌ها در معرفی پرچمداران برند خود رقابت جدی‌ای برای ارائه‌ی‌ قوی‌ترین گوشی را دارند. به همین نسبت وقتی صحبت از کاهش هزینه‌ها پیش می‌آید، دوربین‌ها اولین قربانی هستند. اگر دوربین خوب برای‌ شما ضروری‌ست، پس از خرید گوشی‌های ارزان‌ قیمت صرف‌ نظر کنید.

 

طول عمر گوشی‌های ارزان قیمت

انتظار دارید گوشی‌ نویی که خریدید چقدر برای شما عمر کند؟ همه‌ی ما انتظار دوام بیشتر تلفن‌های هوشمندمان را داریم تا کمتر به خرج بیافتیم. وقتی برای خرید گوشی گران قیمت یا میان‌رده مبلف زیادی هزینه می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید حداقل 2 سال به خوبی روز اول کار خواهد کرد.

طول عمر گوشی ارزان قیمت تقریبا نصف سایر گوشی‌هاست. پس احتمالا تا 2 سال آینده باید فکر خرید گوشی جدیدی باشید. البته اگر به اندازه‌ی کافی مراقب گوشی خود نباشد.

باید بپذیریم این گوشی‌‌ها به خوبی تلفن‌های گران قیمت طراحی نشده‌اند. بنابراین ضد ضربه، خراشیدگی و آب نیستند. پس عجیب نیست اگر گوشی‌تان چند باری محکم زمین خورد مجبور به خرید گوشی نو باشید.

گوشی‌‌های اندرویدی ارزان‌ قیمت

نسخه‌ی 12 بتای اندروید؛ اغلب نرم‌افزار‌ها مطابق نسخه‌های متداول اندروید طراحی می‌شوند.

امکان به‌روزرسانی نرم‌افزاری

در خرید گوشی‌ اندرویدی ارزان قیمت به سیستم عامل آن توجه کنید. نسخه‌های نصب شده روی این گوشی‌ها قدیمی‌تر هستند و دیر به دیر نسخه‌ی بروزرسانی برای‌شان ارائه می‌شود.

شرکت‌هایی که تلفن‌های اندرویدی مقرون به صرفه تولید می‌کنند، نیروی انسانی کافی برای پشتیبانی مداوم از این مدل‌ها را برای دراز مدت ندارند. به همین دلیل نسخه‌هایِ جدید سیستم عامل به کندی و دیر به دیر ارائه می‌شود.

 

خرید گوشی‌های ارزان قیمت یا پرچمدار از رده خارج شده

اگر به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستید، شاید روش بهتری برای این کار وجود داشته باشد. برای مثال به جای خرید گوشی‌های اقتصادی سراغ پرچمداران از رده خارج شده بروید. با توجه به قیمت گوشی و امکانات آن؛ خرید مدل‌های خوب سال گذشته یا 2 سال گذشته حداقل شما را از کیفیت خوب محصول مطمئن می‌سازد.

اما باز در این میان استثناهایی وجود دارد. به دلیل رشد سریع تکنولوژی‌های کاربردی و ارزان در ساخت گوشی، حالا شاهد معرفی مدل‌های واقعا ارزان اما درجه‌ی یک هستیم. برای مثال گوشی X5 از برند انر یا برخی مدل‌های هواوی و شیائومی.

استفاده از تکنولوژی‌های روز مانند حسگر اثر انگشت یا درگاه تایپ C به اندازه‌ای در حال متداول شدن است که ارزش خرید گوشی‌های ارزان قیمت را بالا برده‌اند.

نکته‌ی بعدی آنکه پرچمدارانی که به دلیل معرفی مدل‌های جدید از رده خارج می‌شود، به زودی از خط تولید هم کنار گذاشته می‌شوند تا توازن بازار به نفع تولیدات جدید حفظ شود.

همچنین بخوانید  خرید گوشی با اقساط 24 ماهه

برخی متخصصان معتقدند که تفاوت سخت‌افزاری مدل‌های ارزان قیمت و از رده خارج شده تنها بر روی کاغذ وجود دارد. یعنی عملکردهای گوشی‌ها قدیمی و جدید اما ارزان با هم برابر است. این افراد استدلال می‌کنند پردازنده‌ی Qualcomm Snapdragon 800 که در نسل‌های پرچمدار سال‌های گذشته به کار می‌رفت تفاوت چندانی با چیپست MediaTek 6753 که در گوشی‌های ارزان قیمت امروزی به استفاده می‌شود ندارد.

همین استدلال را در زمینه‌ی صفحه‌ی نمایش نیز به کار می‌برند. آن‌ها معتقدند که تکنولوژی‌های صفحه‌ی نمایش با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که خرید یک گوشی از رده خارج شده مزیتی بر گوشی تولید روز اما ارزان قیمت ندارد.

در مورد دوربین چطور؟ این نقطه همان‌جایی‌ست که صرفه‌جویی بزرگ اتفاق می‌افتد. همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، دوربین گوشی‌های ارزان قیمت پاشنه‌ی آشیل آن است. و همچنان اگر دوربین برای‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است، از خرید گوشی ارزان قیمت منصرف شوید.

گوشی‌‌های اندرویدی ارزان‌ قیمت

خرید گوشی ارزان یا از رده خارج شده؟

 

چه زمانی گوشی ارزان قیمت بخریم؟

اگر استفاده‌ی معمولی از گوشی دارید و نگران بروزرسانی نیستید. یا قیمت گوشی برای‌تان مهم است و دنبال سهولت استفاده هستید برای خرید گوشی‌های اقتصادی تعلل نکنید. برندهای‌ مختلفی که گوشی‌های ارزان قیمت تولید می‌کنند برای تولید بهترین با هم رقابت دارند. تا جایی که گوشی‌های اقتصادی که اکنون تولید می‌کنند قابل مقایسه با مدل‌های شاخص سال‌های پیش‌شان است.

از طرف دیگر بیشتر خانواده ترجیح می‌دهند برای فرزندان نوجوان خود سراغ گوشی‌های اقتصادی بروند. انتخاب هوشمندی که ضررهای مالی بعدی را جبران می‌کند. چرا که نوجوانان کمتر از بزرگترها مراقب گوشی‌شان هستند پس در صورت گم شدن یا آسیب‌های شدید به گوشی، جبران هزینه‌ی آن آسان‌تر است.

 

جمع‌بندی

به سوال اصلی مقاله بازگردیم: آیا گوشی‌های اندرویدی ارزان قیمت ارزش خرید دارند؟ برخی می‌گویند اگر بودجه‌ی لازم برای خرید گوشی گران‌تر را دارید اصلا به گوشی‌های ارزان فکر نکنید. اما باید به این نکته توجه کرد؛ اگر کارکردهای معمول گوشی برای‌تان کافی‌ست بی دلیل زیاد هزینه نکنید. تکنولوژی‌هایی که امروزه در ساخت گوشی‌های ارزان به کار می‌روند، به اندازه‌ا‌ی پیشرفت کرده‌اند که کارهای معمولی مانند چک کردن ایمیل، بازی‌های سبک، برنامه‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی با سرعت مناسب در این گوشی‌ها اجرا شود.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *