تبلیغات

تبلیغات

سبک های مدیریت تعارض کدامند؟ – معرفی انواع تعارض و روش های مدیریت و مقابله با تعارض

Conflict-Management

در این مقاله قصد داریم تا انواع سبک های مدیریت تعارض را معرفی کنیم و تکنیک های اصلی مدیریت آن را توضیح دهیم. در ادامه با تک تیپ همراه باشید.

تعارض ، در هر شرایطی ، خسته کننده و ناراحت کننده است. من هم مانند دیگران آرزو می کنم که ما در دنیایی از صلح ، دوستی و توافق کامل زندگی کنیم.

آموزش مدیریت تعارض یک مهارت مهم برای کسانی است که به طور منظم با دیگران ارتباط برقرار می کنند. هر محیط و محل کار دارای چندین شخصیت ، پیشینه و روش کار است. درگیری های محل کار زمانی اتفاق می افتد که دو یا چند نفر در دفتر در مورد مسائل شخصی یا حرفه ای اختلاف نظر دارند. اینجاست که مدیریت تعارض اهمیت پیدا می کند.

• برای مشاهده آموزش مدیریت تعارض — کلیک کنید

تعارض چیست ؟

تعارض چیزی است که همه ما در آن تجربه زیادی داریم و همچنین چیزی است که معمولاً از آن می ترسیم و مهارت کمی داریم.

تعارض معمولاً به عنوان یک نیروی منفی ناخواسته در جامعه تلقی می شود که باید به محض مواجه شدن با آن ریشه کن شود. با این حال ، تعارض همچنین می تواند مرحله ای دردناک یا ناراحت کننده در سیستمی باشد که در حال تغییر است و در صورت برخورد مناسب ، پتانسیل تغییر و رشد مثبت را ارائه می دهد.

در طول زندگی ، همه ما در حل و فصل اختلافات تجربه کسب می کنیم. همه مردم تعارض را بخش بزرگی از وجود انسان می دانند.

انواع تعارض

مدیریت تعارض

ما با سطوح مختلف تعارض روبرو هستیم – از بین فردی گرفته تا بین گروهی و بین شرکتی و بزرگتر. در اینجا چندین سطح تعارض وجود دارد که باید با آن ها آشنا شوید.

1- درگیری ( تعارض ) داخلی

تعارض داخلی چیزی است که ما در ارتباط با تصمیمات دشوار دائماً با آن روبرو می شویم ، به عنوان مثال ، هنگامی که مجبور می شویم کاری را انجام دهیم که دوست نداریم یا لزوماً با آن موافق نیستیم. نیاز به کنار آمدن با افرادی که برای ما مشکل هستند ؛ یا در طول مأموریت با انزوا و جدایی از عزیزان برخورد کند.

چالش ها و استرس ها در یک مأموریت حافظ صلح می تواند جنبه های درگیری داخلی شما را تشدید کند ، و این قابل انتظار است.

2- تعارض بین فردی

این تعارض معمولا بین افراد یک اداره رخ می دهد ، افرادی که در یک دفتر کار می کنند ممکن است بر سر نحوه انجام وظایف (که معمولاً تحت تأثیر فرهنگ است) دچار اختلاف شوند ، یا به دلیل رقابت بر سر موقعیت بهتر این اتفاق رخ دهد.

این وضعیت معمولاً بسیار استرس زا و اغلب خطرناک می باشد وممکن است باعث از دست رفتن شغل و موقعیت شغلی یک یا دو طرف تعارض شود.

برای رفع این تعارض آموزش روانشناسی خیلی کمک خواهد کرد زیرا هر کس بسته به شخصیتش ممکن است واکنش متفاوتی نشان دهد . خوشبختانه وبسایت فرادرس در این زمینه آموزشی را تهیه و منتشر نموده است که در لینک زیر در دسترس است.

• برای مشاهده مجموعه آموزش روانشناسی (Psychology) — کلیک کنید

3- تعارض بین گروهی

این نوع تعارض مخصوصا در ایران به شدت دیده می شود ، این تعارض بین ادارات ، استانداری یا گروه های نظامی رخ خواهد داد و مشکلات زیادی را هم برای گروه ها و هم برای مردم ایجاد خواهد نمود.

4- تعارض بین المللی

تعارض های بین المللی معمولا بین مرز های کشور ها رخ می دهد و یا ایدئولوژی های کشور ها باعث بروز این تعارضات می شود.

مدیریت تعارض چیست ؟

مدیریت تعارض

مدیریت تعارض به فرایند حذف پیامدهای منفی تعارض اشاره می کند در حالی که عوامل مثبت بعدی را برجسته می کند. به همین دلیل هر مدیر باید آموزش مدیریت دیده باشد تا در موقع مواجعه با تعارض بین کارمندانش بتواند به درستی عمل کند و جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرد.

• برای مشاهده مجموعه آموزش مدیریت — کلیک کنید

مدیریت تعارض یک مهارت ضروری در هنگام کار تیمی است. کسب و کار شما می تواند مانند یک ماشین خوب کار کند ، اما ممکن است تعارض هم در آن وجود داشته باشد.

برخلاف آنچه اکثر مردم فکر می کنند ، درگیری در محل کار لزوماً به این معنا نیست که شما باید با کارمندان ، برخورد کنید. هنگامی که همکاران با تعارض روبرو می شوند ، باید شما این مسئله را مدیریت کرده و جنبه های مثبت را برجسته کنید.

روش های زیادی برای مدیریت تعارض وجود دارد که هر کدام در موقعیت خود می تواند مثبت و کارامد باشد پس بهتر است با تمامی اصول مدیریت تعارض آشنا باشید در در صورت بروز تعارض در محل کار بتوانید آن را به بهترین نحو مدیریت کنید.

قبل از آموزش مدیریت تعارض باید به چند سوال ذهنی ، پاسخ داشته باشید تا بتوانید بهترین مورد را برای رفع این تعارض انتهاب کنید.

1. چقدر به شخص یا مسئله اهمیت می دهید؟

پاسخ به این سوال می تواند بر نحوه انتخاب استراتژی مدیریت تعارض برای شخصی که با او درگیر هستید یا موضوعی که با آن مخالف دارید ، تأثیر بگذارد. به همین دلیل اگر نگران این هستید که کسی رابطه شما را خراب کند ، ادامه تعارض برای مدت طولانی ارزشی نخواهد داشت و این مسئله ممکن است رابطه شما را به اندازه کافی قوی کند تا به یک اجماع نظر درست برسید.

همچنین باید شخصیت طرف مقابل که می خواهید با آن وارد تعارض شوید را بشناسید. یکی از روش های اصولی و دقیق انجام تست شخصیت شناسی است که در این مورد بسیار کمک کننده خواهد بود. سایت فرادرس مقاله تست شخصیت شناسی (MBTI) | آنلاین ، جامع و رایگان را در این زمینه منتشر نموده است.

2. آیا عواقب آن را درک می کنید؟

شما باید آمادگی هرگونه عواقبی را داشته باشید ، و به این مسئله دقت داشته باشید که ادامه درگیری با افراد بالادست می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد ، به ویژه در یک محیط حرفه ای. به همین دلی تا زمانی که از خطرات احتمالی مطلع نشده اید ، تصمیم بر تعارض نگیرید.

اگرچه در برخی موارد اگر وارد تعارض نشوید ، ممکن است با عواقبی بدتر روبرو شوید. پس باید پیش از شروع یا ادامه تعارض ، یک نمای کلی از همه پیامدهای مثبت و منفیدر ذهن خود داشته باشید.

3. آیا وقت و انرژی لازم برای مشارکت را دارید؟

اگر تصمیم به شروع یا ادامه دادن تعارض کردید و مطمئن شدید پیامد های مثبت این تعارض بیشتر از منفی هایش است ، باید وقت و انرژی کامل خود را روی آن بگذارید ، اگر احساس می کنید نمی توانید انرژی کامل و زمان زیادی بر روی آن بگذارید ، بهتر است تعارض را شروع نکنید.

سبک های مدیریت تعارض

مدیریت تعارض

به گفته کارشناسان ارتباطات ، پنج سبک مختلف مدیریت تعارض وجود دارد. در مقایسه با سبک های دیگر ، همه به طور طبیعی یک یا دو سبک را ترجیح می دهند ، اما استفاده از هر سبک مزایای خاصی دارد.

  • سبک اجتناب یا Avoidance
  • سبک رقابت یا Competition
  • سبک سازگاری یا Accomodation
  • سبک ر یا Compromise
  • سبک همکاری یا Collaboration

مدیریت تعارض با اجتناب و فرار

برای اجتناب از تعارض و فرار از آن ، برخی مدیران حل کردن اختلافات را تأخیر می اندازند یا از تصمیم گیری سریع اجتناب می کنند. آن ها می توانند محل کار طرف های مخالف را جدا کرده یا از تعارض افراد دوری کنند.

با این حال ، تأخیرهای عمدی اغلب منجر به درگیری های آشکار بین مخالفین می شود که می تواند منجر به نارضایتی و سرخوردگی کارکنان شود. با این حال ممکن است در موقعیت های دیگر ، به طور بالقوه به هر دو طرف زمان داده شود تا نگرش ها و دیدگاه های خود را تعدیل کنند و به سازش بیانجامد.

به طور مثال اگر دو کارمند شما بر روی یک موضوع مشخص همکاری می کنند و در این رابطه دچار تعارض می شوند بهترین کار متوقف کردن پروژه و محول کردن فعالیت دیگر به هر کارمند است. با اینکار هم جلوی عصابینت کارمندان گرفته می شود و هم زمان مناسب جهت تفکر به آن ها داده خواهد شد.

مدیریت تعارض با رقابت یا Competition

سبک رقابتی مدیریت تعارض به طور مستقیم تعارض را برطرف می کند ، زیرا هدف از سبک رقابتی پایان هرچه سریعتر تعارض است. اگرچه سبک رقابتی ممکن است به سرعت نتیجه دهد ، اما ممکن است برای روحیه و بهره وری تیم نیز مضر باشد. اگر همیشه به جای مصالحه با دیگران رقابت کنید ، ممکن است نظرات مفید همکاران را خفه کنید و به روابط کاری خود آسیب برسانید.

یعنی یکی از طرفین دعوا در تلاش است تا برنده تعارض شود. این روش در صورتی مناسب است که در روش های دیگر دچار شکست شده باشیم.

سبک سازگاری یا Accomodation

سبک سازگاری یا Accomodation

سبک سازگاری برعکس سبک رقابت است و با تسلیم شدن به طرف مقابل ، تعارض را حل می شود. هنگام تعارض با کسی که شخصیت محکم یا خشنی دارد ، ممکن است لازم باشد از سبک تعارض تحمل پذیر یا سازگاری استفاده کنید.

به رسمیت شناختن و پذیرفتن دیدگاه ها یا نظرات دیگران بخش مهمی از همکاری مشترک است ، به ویژه هنگامی که طرف مقابل متخصص تر یا با تجربه تر از شما باشد.

مدیریت تعارض سازنده یا Compromise

از شیوه تعارض سازنده اغلب به عنوان روش “باخت-باخت” یاد می شود. وقتی با این سبک به تعارض می پردازید ، هر طرف را تشویق می کنید تا فداکاری های قابل توجهی انجام دهد. طبق تعریف ، این بدان معناست که هیچ یک از طرفین به خواسته خود نمی رسند.

در آموزش روانشناسی سازمانی این مورد بسیار مورد نظر قرار می گیرد تا مدیریت درستی نسبت به کارمندان سازمان و شرکت انجام شود. خوشبختانه این آموزش در وبسایت فرادرس منتشر شده است و در لینک زیر قابل دسترسی می باشد.

• آموزش روانشناسی صنعتی و سازمانی — کلیک کنید

سبک همکاری ( Collaboration )

بر خلاف راه حل های “باخت-باخت” ، سبک مشارکتی به دنبال تولید نتایج “برد-برد” است. سبک همکاری سعی می کند راه حلی پیدا کند که واقعاً همه افراد درگیر را راضی کند. اگر می خواهید از شیوه همکاری استفاده کنید ، باید به هر دو طرف درگیر گوش دهید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

این روش مدیریت تعارض که به نام برد/برد شناخته می شود بهترین سناریو حل اختلاف به شمار می رود ، اما رسیدن به این نتایج معمولا در هر نوع تعارضی دست یافتنی نخواهد بود. با این حال انتخاب این روش برای حل تعارض و مدیریت آن بسیار سودمند خواهد بود.

چگونه با تعارض روبرو شویم ؟

چگونه با تعارض روبرو شویم ؟

مواجهه با تعارض اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل باید مراقب بازخوردهای دریافتی از رویکرد خود در مورد مدیریت تعارض باشید. هنگام مواجهه با تعارض ، باید برنامه و رویکرد صحیح را انتخاب و پیگیری کنید تا بهترین روش ها را برای مدیریت تعارض انتخاب نمایید.

قبل از انتخاب روش های مدیریتی تعارض باید فضا را برای این کار آماده کنید:

  • حفظ خونسردی
  • دور کردن طرفین مخالف از مسئله و جلوگیری از درگیری فیزیکی
  • سوال پرسیدن از طرفین در مورد موضوع
  • گوش دادن دقیق صحبت های مخالفین
  • در نظر گرفتن شخصیت های افراد
  • انتخاب راه حل درست مدیریت تعارض با مشورت با طرفین

آموزش مدیریت تعارض

مدیریت تعارض معمولا یک روش تجربی بوده و با آموزش قابل اکتساب است ، کسانی که مدیریت یک مجموعه بزرگ را بر عهده می گیرند باید بدانند ، تعارض بین کارمندان ، طبیعی بوده و ممکن است در هر شرایطی رخ دهد.

به همین دلیل مدیران باید این مطالب را آموزش ببینند تا در صورت بروز چنین مشکلاتی به راحتی و بدون هزینه زیاد ، این موارد را مدیریت کنند.

به کسانی که قصد مدیریت مجموعه و تیم های کاری را دارند پیشنهاد می کنیم آموزش اصول مدیریت را ببینند . این مجموعه تمام نکات مدیریتی و اصول آن را آموزش می دهد ، مشکلات احتمالی را بیان می کند و بهترین روش حل مشکلات مدیریتی را در اختیار شما قرار می دهد. برای دسترسی به این مجموعه به لینک زیر مراجعه کنید.

• برای مشاهده آموزش اصول مدیریت در وبسایت فرادرس — کلیک کنید

 

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *