تبلیغات

تبلیغات

اشتباهات رایجی که باعث ابتلا به کرونا می شوند

mask

نام پروتکلهای بهداشتی به احتمال تا آخر عمر ما را به یاد کرونا خواهد انداخت. این عبارت یادآور مجموعه ای از عملکردهاست که برای پیش گیری از ویروس کرونا باید رعایت کرد. مواردی مثل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن دستها پس از تماس با سطوح آلوده برخی از این موارد است. اما گاهی ممکن است خواسته یا ناخواسته این موارد را اشتباه انجام دهیم و باعث شویم کرونا بتواند ما را آلوده کند. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم بر این داشتیم که این اشتباهات متداول را یادآور شویم. کرونا بسیار خطرناک تر از پیش شده است. پس بهتر است با بالاترین دقت ممکن موارد پیش گیرانه را رعایت کنیم. در زیر لیستی از بیشترین اشتباهاتی که خیلی افراد ممکن است انجام دهند و باعث ابتلایشان شود آورده شده است.

خرید ماسک با معیار قیمت و یا زیبایی

حتما با این همه تاکیدی که همه رسانه ها برای استفاده از ماسک دارند دانسته اید که ماسک زدن مهم ترین راه پیش گیری است. از طرفی ماسک شما باید استانداردهای لازم را داشته باشد. از خرید ماسکی که خیلی ارزان است و نمی دانید چه ساختاری دارد پرهیز کنید. هیچ ارزانی بی حکمت نیست. البته که منظور خرید ماسکهای گران قیمت هم نیست. یک رنج قیمت نرمال برای ماسکهای استاندارد وجود دارد. اگر ماسکی قیمتی خیلی پایین تر دارد باید به آن شک کنید. همچنین از خرید ماسکهایی که تنها ظاهری زیبا دارند هم پرهیز کنید. معیار شما نباید زیبایی باشد. ماسکی بخرید که لایه ملت بلون داشته باشد و بتواند از ورود ویروس جلوگیری کند. حال اگر رنگ و ظاهر زیبایی هم داشت که بسیار بهتر خواهد بود. اولین معیار شما برای خرید ماسک باید لایه های استاندارد باشد. ماسکهایی هم هستند که هم لایه ملت بلون دارند و هم رنگ بندی زیادی دارند. به طور مثال ماسک سه بعدی چندین لایه ملت بلون دارد. همچنین رنگ بندی زیادی هم دارد. اما ماسکهای پارچه ای رنگارنگی که خریدی دستفروشان عرضه می کنند اصلا استاندارد لازم برای پیشگیری از کرونا را ندارند.

استفاده بیش از حد از یک ماسک

استفاده بیش از حد از یک ماسک

هر ماسکی طول عمر مشخصی دارد و پس از این مدت دیگر کارایی اش را از دست می دهد. ماسکهای تنفسی پزشکی ملت بلون دار هم همین طور هستند. این ماسکها یکبار مصرف هستند. پس از چند ساعت باید آن ها را دور انداخت. بارها دیده شده است که افرادی پس از این که ساعت ها ماسکشان را استفاده کرده اند آن را در کیف می گذارند و دوباره همان ماسک را استفاده می کنند. این کار به شدت مضر است و باعث می شود ماسک شما هیچ کارایی نداشته باشید. گمان می کنید که دارید از خود و دیگران محافظت می کنید اما ماسک شما تنها ظاهر یک ماسک را دارد. دلیلش هم این است که در این ماسکها لایه ملت بلون در وسط ماسک است. این لایه پس از تنفس های مکرر و دم های مکرری که انجام می دهیم رطوبت را به خودش جذب می کند و خاصیت فیلترینگ خود را از دست می دهد. به همین دلیل است که ماسکهای سه لایه ای را پس از حدود دو تا سه ساعت باید عوض کرد.

همچنین بخوانید  عینک مخصوص کامپیوتر آنتی رفلکس

عدم گردش هوا در محیط

دقت کنید که یکی از مهم ترین موارد ایجاد تهویه در محیطی است که افراد زیادی یا چند نفر حضور دارند. حتی اگر ماسک هم داشته باشید اما در یک محیط سر بسته باشید پس از دو ساعت احتمال ابتلا وجود دارد. گردش هوا می تواند با باز گذاشتن پنجره و یا روشن کردن فن در محیط باشد.

ضد عفونی کردن دست

ضدعفونی نکردن دستها

کرونا از طریق سطوح هم می تواند انتقال پیدا کند. اگر دست شما به سطحی عمومی که پر ریسک است برخورد می کند باید بلافاصله و به دقت آن را ضدعفونی کنید. برخی از این سطوح دکمه های آسانسور، دستگاه های خودپرداز و میله های اتوبوس و مترو هستند. پس از این که با این سطوح تماس پیدا کردید دستان خود را به دقت ضدعفونی کنید. همیشه باید یک ضدعفونی کننده همراهتان باشد. یک ضدغفونی کننده در کیف و یکی دیگر در اتومبیل خود بگذارید. به این صورت هر زمان لازم شد می توانید دست و وسایل خود را ضدعفونی کنید. فراموشی در ضدعفونی کردن دست و وسایل ضروری و فراموشی در همراه داشتن ضدعفونی کننده این روزها خطر ابتلا را دو چندان می کند.

برگزاری میهمانی های هرچند کوچک

گاهی به بهانه ای دور هم جمع می شوید و ممکن است فکر می کنید کرونا برای دیگران است. هیچ فرقی بین غریبه و آشنا وجود ندارد. همه به یک اندازه می توانیم در انتقال چرخه کرونا موثر باشیم. میهمانی های هرچند کوچک و حتی با تعداد کم این روزها بسیار خطرناک خواهد بود.

سفرهای حتی کوتاه

همه ما دوست داریم هر چند وقت یکبار به سفر برویم و کمی خوش بگذرانیم. اما در زمان کرونا این کار خطرآفرین است و مجبوریم آن را به زمانی موکول کنیم که خطر کرونا از بین رفته باشد. رفتن به سفرهای حتی کوتاه و حتی رفتن به منزل اقوام در شهری دیگر ریسک زیادی دارد و می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

ضدعفونی نکردن میوه ها و سبزیجات

دقت کنید که حتی میوه هایی که می خریم ممکن است آلوده باشد. به خصوص این که برخی از فروشگاه های میوه امکان سوا کردن میوه را برای مشتری آزاد گذاشته اند. هر کسی ممکن است میوه ها را با دست بردارد و اگر مورد پسندش نبود آن را همانجا رها کند. پس آلودگی میوه ها نیز ممکن است. از یک ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزیجات برای از بین بردن ویروس و آلودگی های احتمالی میوه ها و سبزی ها استفاده کنید. با این کار خطر را تا حد خیلی زیادی از بین می برید. این کار علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به کرونا باعث کاهش ابتلا به بسیاری مشکلات گوارشی نیز می شود. این ضدعفونی کننده ها را به راحتی می توانید از داروخانه ها یا خیلی از فروشگاه های دیگر خریداری کنید. طرز استفاده از این محلول ها بر روی آن ها نوشته شده است و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد.

همچنین بخوانید  شیوه خرید فالوور اینستاگرام از سایت هایپرفالو

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *