تبلیغات

تبلیغات

تفاوت تلویزیون ایکس ویژن و جی پلاس چیست؟ کدام بهتر است؟

xvision

با کوچ ناباورانه‌ی شرکت‌های بزرگ فناوری همچون سامسونگ، سونی، ال‌جی، شارپ، پاناسونیک، فیلیپس و ده‌ها وشاید صدها شرکت دیگر، انگار ناگهان تازه به خود آمدیم که باید از خیلی وقت پیش‌تر، گام در وادی تولید می‌گذاشتیم تا به یک‌باره دچار چنین کمبودهایی نشویم.

ساخت یا مونتاژ تلویزیون در کشور ما قدمتی بیش از ۵۰ سال را تجربه می‌کند و همکاری با بزرگت‌ترین شرکت‌های فناوری تجربه‌های خوبی نصیب متخصصان ما کرد تا در شرایط فعلی مجبور نباشیم کاملاً از صفر شروع کرده و با تلاش‌های سرتاسر پر از آزمون و خطا، به تولید دستگاهی استاندارد یا قابل قبول برسیم.

● ایکس ویژن و جی پلاس

هم‌اکنون شاید بیش از ۲۰ برند داخلی، ازجمله تلویزیون جی پلاس و ایکس ویژن تولید می‌شوند که کیفیت آن‌ها نه تنها از کیفیت دستگاه‌های میان‌رده‌ی شرکت‌های بزرگ و معتبر به هیچ عنوان پایین‌تر نیست، بلکه با توجه به شناختی که از آب و هوا، سلیقه و حتی توان مالی مردم مختلف دارند، می‌توانند تلویزیون‌هایی را تولید کنند که علی‌رغم هزینه‌ی کمتر، رضایت بیشتر مشتری ایرانی را نیز به دنبال داشته باشد.

تلویزیون جی پلاس و ایکس ویژن را دو شرکت بسیار معتبر و نام آشنای گلدیران و  مادیران تولید می کنند. 

● ایکس ویژن

ایکس.ویژن (X.Vision) نام برند تجاری ایرانی متعلق به صنایع مادیران است که تأمین کننده لوازم الکترونیکی مصرفی متعدد به بازارهای داخلی و بین‌المللی است. گروه مادیران در سال ۱۳۴۳ تحت عنوان «شرکت امیری و شرکاء» بنیان‌گذاری شد. دریافت نمایندگی انحصاری برند اولیوتی و ماشین حساب‌های الکترونیکی شارپ، امتیاز انحصاری ماشین‌های تحریرHermes ، عرضه‌ی اولین کامپیوترهای Nixdorf وCTM به سیستم بانکی در سال ۵۶، تولید اولین مانیتورهای CRT ال جی در سال ۷۳، چاپگرهای Epson و Seikosha و تولید مانیتورهای LCD ، بخشی از کانامه‌ی فعالیت مادیران است.

ایکس ویژن

این شرکت، سرانجام در سال ۱۳۸۵ با راه اندازی خط تولید تلویزیون‌های ایکس ویژن وارد بازار تجهیزات صوتی و تصویری شد. کیفیت بالای محصولات این شرکت موجب قرارگیری این برند درجایگاه سوم بازار شد. برند ایکس‌ویژن در طی ۱۵ سال گذشته ضمن کسب تجارب فراوان، استفاده از آخرین فناوری‌های روز و شناخت نیازهای مشتریان، سعی کرد تا تلویزیون‌هایی سازگار با سلیقه‌ی مردم را تولید کند. اکنون، این برند رتبه‌ی اول بازار فروش تلویزیون در ایران را در اختیار دارد.

●  جی پلاس

تلویزیون جی پلاس را نیز دیگر شرکت معتبر و شناخته‌ شده‌ای ایرانی، گلدیران تولید می‌کند. این شرکت اولین تلویزیون با برند جی پلاس را در سال ۱۳۹۷ عرضه کرد. گلدیران تا پیش از خروج ال‌جی از بازار ایران ، نمایندگی ‌رسمی خدمات پس از فروش تلویزیون‌های آن را بر عهده داشت و همچنین، تلویزیون‌هایی ال جی را با نظارت مستقیم  مهندسان این شرکت در ایران تولید می‌کرد که این کار باعث شد تا تجارب بسیار ارزنده‌ای را به دست آورد و اکنون، از آن آموخته‌ها در تولید تلویزیون‌های برند جی‌پلاس استفاده کند. در حال حاضر، تلویزیون‌های جی پلاس با تکیه بر قطعات داخلی و چینی و مشاوره‌ی مهندسان ال‌جی کره تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند و به همین دلیل بهره‌گیری از مجرب‌ترین مهندسان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری جهان باعث شده تا تلویزیون‌های جی پلاس از کیفیتی بسیار بالاتر نسبت به برخی از تولیدات داخلی برخوردار شوند.

همچنین بخوانید  راهنمای خرید رادیاتور ، بهترین رادیاتور های پنلی کدامند ؟

جی پلاس به عنوان یک برند ایرانی سعی کرده محصولاتی راهی بازار کند که قیمتی مناسب داشته باشند. تلویزیون‌های جی پلاس قیمت بسیار مناسبی دارند و امکانات فوق‌العاده‌ای را پیش روی کاربران قرار می‌دهند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که جی پلاس از معدود شرکت‌های ایرانی به حساب می‌آید که توانسته تلویزیون‌هایی در اندازه بالای ۶۰ اینچ هم راهی بازار کند.

جی پلاس

● مقایسه‌ی تلویزیون‌های دو برند ایکس ویژن و جی پلاس

مقایسه‌ی تلویزیون‌های دو برند ال‌جی و سامسونگ یا سونی با هم بسیار راحت‌تر از مقایسه‌ی این دو برند ایرانی است زیرا آن دو برند شرقی، خود تولید کننده‌ی بسیاری از قطعات تلویزیون‌های تولیدی خود هستند و کلاً از پایه‌گذاران و مخترعان دو تکنولوژی برتر اما مختلف آمولد و کیولد هستند. تلویزیون‌های آن دو برند در سه سطح پرچمدار، میان‌رده و معمولی تولید می‌شوند اما دو برند ایکس ویژن و جی پلاس هیچگونه قطعه‌ی مهمی را خود تولید نمی‌کنند بلکه تمام قطعات را از شرکت‌های قطعه ساز چینی تهیه کرده و در خط تولید خود، محصول نهایی را مونتاژ می‌کنند.

شرکت ایکس ویژن با اتکا به سابقه درخشان ۱۵ سال سابقه‌ی تولید تلویزیون، خود را یکه تاز این میدان در ایران می‌بیند اما جی پلاس نیز با اتکا به پشتیبانی مهندسان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید تلویزیون در دنیا و با عرضه‌ی تلویزیون‌های غول‌پیکر، نشان داده که اهداف بزرگی را در سر می‌پروراند و حتی به فتح بازهایی بسیار بزرگتر از بازار داخلی می‌اندیشد .در ادامه چند مورد کلی از دو تلویزیون فوق را بررسی می‌کنیم.

● طراحی

در حالی که شرکت‌های بزرگ به سمت تولید تلویزیون‌های بدون حاشیه و تمام صفحه حرکت می‌کنند و ضخامت حاشیه‌های دور نمایشگر را به کمتر از ۵ میلی‌متر رسانده‌اند، حاشیه‌‌ی ضخیم و  بسیار پت و پهن ضلع پایین تلویزیون‌های ایکس ویژن، به شدت توی ذوق می‌زند و باعث حواس پرتی بیننده می‌شود در حالی که حاشیه‌های دور نمایشگر تلویزیون‌های جی پلاس نسبتاً ظریف و زیبا هستند و به این تلویزیون‌ها جلوه‌ی خاصی می‌بخشند.

● نمایشگر

به طور کلی می‌توان گفت که برای تولید پنل یا نمایشگرهای تلویزیون، در مجموع حدود ۶  شرکت بزرگ فناوری فعالیت دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: ال‌جی، سامسونگ، هایسنس، تی‌سی‌ال (TCL)،  BOE. حال این مورد که تولیدکنندگان دو برند ایکس ویژن و جی پلاس از نمایشگرهای ساخت کدام شرکت‌ها استفاده می‌کنند، مشخص نیست. چه بسیا برای تولید هر سری از تلویزیون‌های خود از از پنل‌های یکی از این تولیدکنندگان استفاده کنند.

از نظر رزولوشن معمولا تلویزیون‌های پایین‌تر از ۵۰ اینچی هر دو برند از کیفیت فول‌اچ‌دی (Full HD) با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل استفاده می‌کنند و برای پنل‌های بزگتر نیز از کیفیت 4K با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ که استاندارد خوبی است.

همچنین بخوانید  ساخت مدار چاپی به چند روش انجام می شود؟

گفته می‌شود که تلویزیون‌های LCD ساخت ایکس ویژن از کیفیت رنگ استاندارد برخوردار نیستند و رنگ‌ها را بسیار اشباع نمایش می‌دهند اما تلویزیون‌های LED این برند از این مشکل رنج نمی‌برند و به دلیل سابقه‌ی طولانی در تولید تلویزیون، نسبت به تلویزیون‌های جی پلاس دارای فروش بیشتری هستند، هرچند که تلویزیون جی پلاس نیز با استقبال بسیار خوب کاربران رو‌به‌رو شده است.

● کنتراست

نسبت کنتراست در هر دو برند ایکس ویژن و جی پلاس در حد پایینی قرار دارد و هیچکدام به فناوری‌های جدید از قبیل لوکال دایمینگ برای تولید رنگ مشکی خالص مجهز نیستند و نهایت میزان روشنایی آن‌ها نیز به بیش از ۳۰۰ نیت نمی‌رسد که بسیار معمولی هستند.

زاویه دید تلویزیون

● زاویه‌ی دید

هر دو برند اعلام می کنند که نمایشگرهای آن‌ها می‌تواند زاویه‌ی دید ۱۷۸ درجه را در اختیار کاربران قرار دهد اما از آنجا که هیچ توضیحی در باره‌ی نوع پنل و فناوری‌های استفاده شده نمی‌دهند، بهتر است که تصاویر آن‌ها را از نزدیک  مشاهده کنید.

● نرخ نوسازی تصویر

متأسفانه تلویزیون‌های هر دو شرکت به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز محدود شده‌اند و هیچکدام نمی توانند نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز یا نرخ نوسازی پویا و متغیر را تحویل دهند.

● پورت‌های ورودی و خروجی

هر دو تلویزیون دارای پورت‌های ورودی و خروجی معمولی هستند و هیچکدام از فناوری HDMI2 پشتیبانی نمی‌کنند که برای سازگاری و همگام سازی با تصاویر سرعتی دستگاه‌های گیم جدید همچون پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، ضروری است.

جمع‌بندی

البته هرچند که شرکت جی پلاس یک برند نوپا است اما با توجه به تجارب ذ‌ی‌قیمتی که از همکاری با ال‌جی کسب کرده و همچنین در طراحی و تولید تلویزیون از مهندسان شرکت ال‌جی به عنوان یکی از دو غول برتر دنیای تلویزیون بهره می‌برد، تلویزیون‌های این برند از طراحی زیباتری بهره می‌برند و همچنین احتمال دارد از فناوری‌های جدیدتر و به‌روزتری نسبت به تلویزیون‌های ایکس ویژن استفاده کنند.علاوه بر این، جی پلاس با تولید تلویزیون‌های غول‌پیکر در اندازه‌های ۷۵ و ۸۲ اینچی، وارد دنیای بازی با بزرگان شده است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *