تبلیغات

تبلیغات

نکات مهم در نگهداری و پرستاری از سالمند در منزل که باید بدانید

parsa

با بالا رفتن جمعیت سالمندان در ایران، این احتمال وجود دارد که نگهداری و پرستاری از سالمندان، تبدیل به یک رشته تخصصی در مراکز علمی و دانشگاه ای بشود به دلیل اینکه پرستاری از سالمند وظیفه سنگین به شمار می آید و هر فردی توانایی نگهداری از فرد سالمند را ندارد و همچنین فردی که مسئولیت پرستاری را قبول میکند باید آموزش هایی را دیده باشد. معمولا افراد به دلیل مشغله های کاری و یا نداشتن تخصص برای مراقبت پزشکی و نگهداری از فرد سالمندی که دچار بیماری خاص است نیاز پیدا می کنند تا کار را به یک پرستار سالمند حرفه ای بسپارند. با خواندن ادامه مطلب به اهمیت گرفتن پرستار پی خواهید برد.

سالمند کیست؟

معمولا تغییرات سالمندی از سن 40 سالگی به بعد نمایان می شود و افراد بالای 60 سال سلامند خوانده می شوند. برخی از افراد فکر می کنند، فردی که سالمند است به یک نوع بیماری خاصی مبتلاست در این خصوص باید گفت که سالمندی بیماری نیست بلکه یک دوره طبیعی از زندگی هر فردی است، تمامی افرادی که دارای عمر طولانی هستند دوران سالمندی و تغییرات آن را خواهند دید و نمی توان مانع از رسیدن دوران سالمندی شد اما میتوان با داشتن یک سبک زندگی سالم علائم آن را کاهش داد. عواملی چون حوادث زندگی، بیماری‌های ژنتیک، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، شیوه زندگی فرد مهم ترین عواملی هستند که بر روی سن فیزیولوژیکی نه سن تقویمی فرد تاثیر می گذارند. دوران سالمندی بر اساس رده سنی به سه دسته کلی سالمند جوان، سالمند میانسال و سالمند پیر تقسیم بندی می شود و بر اساس مقدار وابستگی به پرستار نیز به سه دسته دیگر نیز تقسیم بندی می شود. تقسیم بندی بر اساس مقدار وابستگی به شرح زیر می باشد:

  • کمترین وابستگی
  • وابستگی نسبی
  • بیشترین وابستگی

مراقبت از سالمند به چه معناست؟

مراقبت از سالمند یک نوع خدمات درمانی برای برطرف کردن نیاز معیشتی، درمانی، عاطفی و… است. نگهداری از  سالمند در خانه سالمندان نسبت به محیط خانه آسان تر می باشد به دلیل اینکه در محیط خانه نیاز است تا پرستار از تجربه و توانایی بیشتر برای انجام مسئولیت های بیشتر برخوردار باشد. پرستاران بر اساس وظایفی که دارند به دو گروه پرستاران متخصص و ساده تقسیم بندی می شود و بدیهی است که هر چه مقدار مسئولیت بیشتر باشد هزینه استخدام پرستار بالاتر خواهد رفت.

به چه دلایلی به پرستار سالمند نیاز است؟

دلایل بسیاری وجود دارد که افراد از پرستار شبانه روزی سالمند برای پرستاری از سالمند کمک می گیرند. برخی از مهمترین این دلایل به شرح زیر می باشد:

همچنین بخوانید  چه عواملی بر نوسانات قیمت اتریوم مؤثر هستند؟

-تنها بودن: افرادی که دارای فرزند نیستند در بزرگسالی به پرستار نیاز پیدا می کنند.

-مشغله های کاری: برخی از افراد دارای فرزند هستند اما فرزندشان بنا به مشغله کاری که دارند، نمی توانند از پدر و مادر پیر خود مراقبت کنند، این افراد نیز به پرستار نیاز دارند.

-نداشتن تخصص: گاهی برخی از افراد به دلیل داشتن بیماری هایی چون بیماری های قلبی، زخم بستر و… به پرستاری متخصص برای نگهداری و مراقبت های پزشکی نیاز پیدا میکنند، نیازی که به دلیل نداشتن تخصص اعضای خانواده برای پرستاری از سالمند به وجود می آید.

نکات مهم پرستاری از سالمند در منزل

نکات مهم پرستاری از سالمند در منزل

پرستار سالمند باید با نکات مهمس که رد زیر به آنها اشاره می شود آشنا باشند:

 –به وجود آوردن محیط امن برای پرستاری از سالمند: برخی مشکلات و اتفاقاتی که احتمال دارد در محبطی برای فرد سالمند به وجود آید را باید برطرف کرد تا فرد سالمند از امنیت و آسایش بالاتری برخوردار بشود.

چک کردن موقعیت فرد سالمند: اگر با وجود پرستار از وضعیت پرستاری از سالمند نگران هستید می توانید میکروفون یا دوربین حریم خصوصی را در منزل کار بگذارید تا نگرانی تان کاهش بیابد.

– تحرکات بدنی سالمند: تمامی افراد به فعالیت بدنی نیاز دارند زیرا با وجود ورزش و داشتن رژیم غذایی مقوی فرد سالمند از وضعیت سلامتی بهتری برخوردار خواهد شد.

– کنترل کردن داروهای مصرفی: افراد سالمند بنا به مشکلاتی که دارند مانند ضعف حافظه، تاری دید ممکن است داروها را بد موقع و یا جابه جا مصرف بکنند.

– ساقط کردن امور اداری و مالی: سالمندان به دلیل اینکه بیش از بقیه در معرض خطر کلاهبرداری قرار دارند و دارای مشکلات مالی هستند نیاز است تا خودمان امور اداری و مالی را انجام دهیم.

– سرگرم کردن سالمندان: با سرگرم کردن سالمندان با علاقه مندی های آنها و تفریحات سالم می توان از بروز ناراحتی و افسردگی جلوگیری کرد.

– توجه کردن به دردهای سالمند: در دوران سالمندی شرایط جسمانی افراد رو به زوال پیش می رود که لازم است در این خصوص به تغییرات جسمی و بدنی فرد سالمند توجه ویژه ای داشت.

– امر و نهی نکردن: در صورتی که خواسته از فرد سالمند دارید بهتر است به جای دستور دادن، پیشنهادی را به او ارائه دهید.

– توجه به تغذیه و خوراک افراد سالمند: همانطور که پیشتر گفته شد افرادی که دارای رژیم غذایی صحیح هستند کمتر به بیماری مبتلا می شوند و از سلامت جسمانی بالاتری برخوردار هستند.

همچنین بخوانید  بررسی قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در ایران

محیط فرد سالخورده

برای پرستاری از سالمند به شکلی ایمن تر لازم است تا محیطی که شخص سالمند در آن زندگی می کند هیچ گونه شرایط مخاطره آمیزی نباشد، برخی از محیط هایی که باید به آن توجه بیشتری داشت به شرح زیر می باشد:

-سرویس های بهداشتی: بسیاری از سالمندان در استفاده از سرویس بهداشتی دچار مشکل هستند لازم است تا فردی همراه او باشد تا در صورت لزوم به او کمک کند و از وان حمام و دمپایی به دلیل اینکه احتمال دارد شخص سالمند لیز بخورد در محیط سرویس های بهداشتی نباید استفاده شود.

-محیط استراحت: محل استراحت فرد سالمند همراه اینکه باید داری جوی ساکت و آرام باشد باید دارای زنگی برای اطلاع رسانی در شرایط حساس باشد.

-محیط آشپزی: اجسام برنده در محیط آشپزخانه باید در جای امن نگهداری شود تا مشکل ساز نشود، این محیط باید به گونه ای باشد که برای امنیت و پرستاری از سالمند مشکلی به وجود نیاورد.

پرستاری از سالمند

سوالات متداول در خصوص پرستاری از سالمند

چگونه پرستار مناسب را انتخاب کنیم؟ بر اساس خواسته هایی که دارید تعدادی پرستار را مشخص کرده و از آنها مصاحبه بگیرید، بر اساس مصاحبه و همچنین سابقه این افراد میتوانید به راحتی پرستار مناسب کارتان را انتخاب کنید.

در هنگام عقد قرارداد چه مدارکی را از مرکز پرستاری استعلام بگیریم؟ مدارکی را در خصوص سوء پیشینه و یا اعتیاد به مواد مخدر را باید چک کرد.

از چه مراکزی پرستار بگیریم؟ از مراکزی که دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارت بهداشت و درمان هستند.

آِیا برای گرفتن پرستار ما حق انتخاب داریم؟ بله، می توانید چند شخص را برای مصاحبه هماهنگ کنید و بر اساس معیارهای مورد نظر یکی را انتخاب کنید.

آیا عقد قرارداد با شرکت یا مرکز پرستاری لازم است؟ بله، برای عقد قرارداد لازم است تا مدرک کتبی در خصوص مشخصات پرستار و خدمات دریافتی را امضا کنید.

هزینه پرستار در منزل چقدر است؟ نمی توان در این زمینه عدد دقیقی بیان کرد به دلیل اینکه عوامل مختلفی چون میزان خدمات، شیفت ساعت کاری و… بر روی هزینه پرستار تاثیر گذار است.

شرکت خدماتی سماگستر پارسا، پرستار سالمند جهت نگهداری شبانه روزی سالمند در منرل به اعزام می کند. برای اطلاعات بیشتر با شرکت سماپارسا تماس بگیرید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *