تبلیغات

تبلیغات

مزایا و محدودیت های برنامه نویسی اندروید با سی شارپ

Xamarin

برنامه نویسی اندروید با سی شارپ به دلیل مدرن ، ساده و شی گرا بودن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این زبان برنامه نویسی دارای ویژگی های جذابی بوده که پس از خروج از انحصار ویندوز و NET Freamwork باعث شده استفاده آن در توسعه اپلیکیشن های اندرویدی افزایش پیدا کند.

پس از معرفی دو پلتفرم Xamarin.Android و Xamarin.IOS ، علاقه مندان به تولید برنامه های اندرویدی به سمت آموزش برنامه نویسی اندروید با زبان سی شارپ رفتند. اگرچه استفاده از زبان برنامه نویسی سی شارپ نسبت به زبان پایتون سرعت برنامه نویسی را کاهش می دهد اما امکان ساخت بازی های پیچیده با گرافیک عالی را با Unity فراهم می کند.

برنامه نویسی اندروید با سی شارپ چند سالی است که رونق پیدا کرده است و متخصصان توسعه برنامه های ویندوزی با اضافه شدن زامارین به ویژیوال استودیو ترقیب شدند برنامه های اندرویدی و آی او اسی را نیز با زبان سی شارپ پیاده سازی کنند.

زبان برنامه نویسی سی شارپ C#

زبان برنامه نویسی سی شارپ C#

زبان برنامه نویسی سی شارپ C# یکی از زبان های مهم دات نت محسوب می شود که توسط شرکت بزرگ ماکروسافت عرضه شده و در برنامه نویسی تحت ویندوز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

C# یک زبان برنامه نویسی همه کاره و قدرتمند است ، با این حال ساختار بسیار ساده ای دارد و آموزش سی شارپ نیز بسیار راحت خواهد بود و یادگیری صفر تا صد آن کمتر از یک ماه زمان نیاز خواهد داشت.

C# یک زبان برنامه نویسی شی گرا بوده و با زبان های برنامه نویسی C و C ++ هم خانواده است. این زبان برنامه نویسی پس از توسعه های جدید و اضافه شدن Xamarin توانست جزو زبان های فراگیر در جهان شده و برنامه نویسی اندروید با سی شارپ رونق پیدا کند.

مولتی پلتفرم بودن زبان سی شارپ این زبان را بسیار محبوب کرده است ، به طوری که ساختن اپلیکیشن به طور همزمان برای پلتفرم ها اندروید ، آی او اس ، ویندوز و … را بسیار راحت نموده است. مهم ترین پلتفرم هایی که با زبان برنامه نویسی سی شارپ می تواند پشتیبانی نمایید را در زیر شرح داده ایم.

  • برنامه نویسی در پلتفرم اندرویدی
  • برنامه نویسی در ویندوز
  • برنامه نویسی در پلتفرم آی او اس
  • برنامه نویسی سی شارپ در وب
  • توسعه بازی های حرفه ای

مزایای زبان برنامه نویسی سی شارپ

ویژگی های قابل توجه این زبان برنامه نویسی نیز برای کاربران ملموس خواهد بود. به دلیل پشتوانه بزرگ این زبان یعنی شرکت ماکروسافت که هر چند وقت بروزرسانی های جدیدی به آن اضافه می کند استفاده از آن را در توسعه برنامه های کاربردی افزایش داده است.مهمترین ویژگی های C# را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

  • C# یک زبان سطح بالا است.
  • C# شامل یک داده بولی می باشد.
  • در نسخه های به روز شده این زبان ، عملکرد اصلی را می توان Async تعریف کرد.
  • می توان از کلمه “پیش فرض” برای فراخوانی مقدار پیش فرض داده های موجود در آن استفاده کنید.
  • امکان استفاده از چندین پلتفرم
  • کاملاً با ویندوز هماهنگ است
  • سرعت بالا
  • شی گرا بودن
  • کتابخانه ها مفید و زیاد
همچنین بخوانید  دستورات داس چیست و چه مزایا و معایبی دارد ؟

علاوه بر این مزایا شرکت مایکروسافت برنامه Xamarin را برای C# خریداری کرد تا کاربران بتوانند به راحتی از آن برای برنامه ریزی سیستم عامل های تلفن همراه استفاده کنند. یک پلت فرم برنامه نویسی Android و iOS است.

همچنین کسانی که آموزش زبان C++ را دیده باشند به راحتی می توانند این زبان را بیاموزند که یک مزیت خوب برای برنامه نویسان کهنه کار می باشد.

محدودیت های زبان برنامه نویسی سی شارپ

محدودیت های زبان برنامه نویسی سی شارپ

اگرچه این زبان برنامه نویسی دارای مزایای جذابی بوده اما محدودیت ها و کاستی هایی نیز دارد که ممکن است در توسعه برخی از برنامه ها شما را با مشکل مواجه نماید. از مهم ترین محدودیت های این زبان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • به علت اینکه این زبان برگرفته از زبان C می باشد یادگیری آن برای کسانی که اطلاهی از زبان C ندارن مشکل می باشد. با این حال اگر شما کمی زبان سی را فرا گرفته باشید سرعت یادگیری سی شارپ برای شما بسیار سریع تر خواهد بود.
  • قدرت کامپایل متوسط
  • ارتباط سخت با انواع api ها
  • انعطاف پذیری پایین
  • عدم تناسب برای مبتدی ها

ساخت برنامه با سی شارپ و زامارین

ساخت برنامه با سی شارپ و زامارین

قبل از سال 2011 صحبت از ساخت برنامه اندرویدی با سی شارپ نمی شد زیرا این قابلیت برای این زبان تحت فریم ورک .net وجود نداشت. به همین دلیل با توسعه سیستم عامل اندروید و گسترش تعداد کاربران آن ، شرکت ماکروسافت تصمیم گرفت زبان برنامه نویسی خود یعنی سی شارپ را نیز برای توسعه برنامه های اندرویدی به کار بگیرید.

برای همین در سال 2011 به یکی از شرکت های سازنده برنامه های بازاری یعنی شرکت زامارین ( که قبلا در سال 2000 زبان سی را برای توسعه برنامه های لینوکسی با برنامه مونو عملی کرده بود) ماموریت ساخت یک پلتفرم برای تهیه استفاده از زبان سی شارپ در سیستم عامل اندروید و آی او اس را داد.

و پس از مدتی برنامه ای با نام زامارین استودیو وارد بازار شد که امکان توسعه و برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی و آی او اسی را با زبان سی شارپ فراهم نمود.

به همین دلیل پس از مدتی شرکت ماکروسافت آموزش برنامه نویسی موبایل با زامارین را نیز روانه بازار کرد تا متخصصین سی شارپ نیز بتوانند در پلتفرم های پر طرفدار بازار یعنی اندروید و آی او اس نیز به توسعه برنامه های کاربردی دست بزنند.

پس از مدتی و در سال 2016 شرکت ماکروسافت برای اینکه مدیریت کامل برنامه زامارین استودیو را در اختیار بگیرد سهام شرکت زامارین را به طور کامل خرید و الان جزو زیر مجموعه های شرکت ماکروسافت می باشد.

برنامه نویسی اندروید با سی شارپ

پس از اضافه شدن فناوری زامارین به زبان سی شارپ امکان توسعه برنامه های Android ، iOS ، Windows Phone و Mac برای این زبان فراهم شد. از این پس برای نوشتن برنامه های اندرویدی و آی او اسی دیگر به زبان جاوا و سوئیفت نیازی نخواهید داشت و صرفا با تسلط به زبان سی شارپ و کار با زامارین می توانید انواع اپ های موبایل را در سریع ترین زمان ممکن ایجاد نمایید.

همچنین بخوانید  چگونه کدهای زبان برنامه نویسی پایتون را کامنت کنیم؟ کامنت گذاشتن در پایتون

بهترین آموزش های برنامه نویسی اندروید با سی شارپ را می توانید در سایت فرادرس پیدا کنید در این سایت بهترین و بروز ترین اموزش های برنامه نویسی موبایل به صورت آنلاین وجود دارد که در کمتر از 6 ماه می تواند شما را وارد بازار کار برنامه نویسه کرده و کسب درآمد خوبی را برای شما فراهم آورد.

Xamarin استودیو و Xamarin for Visual Studio

Xamarin یک شرکت نرم افزاری در سان فرانسیسکو است که ابزارهای توسعه نرم افزار تجاری تولید می کند . این شرکت با ارائه برنامه Xamarin استودیو که با استفاده از زبان برنامه نویسی C# و چارچوب .NET ساخته شده است به کاربرانش اجازه می دهد برنامه های تحت سیستم عامل های Android ، iOS و Windows را توسعه دهند.

همانطور که اشاره شد زامارین استودیو یک فناوری جدید است که به توسعه دهنده های مسلط به سی شارپ اجازه تولید برنامه در پلتفرم های Android ، iOS ، Windows Phone و Macintosh را می دهد و با تسلط بر چارچوب این نرم افزار ، می توانید به راحتی برای هر یک از سیستم عامل های ذکر شده برنامه بنویسید.

البته اکنون Xamarin استودیو منسوخ شده است و برنامه جدید Xamarin for Visual Studio معرفی شد که ویژگی های جذابی داشته و به همین دلیل دیگر برنامه نویسان از زامارین استودیو استفاه نمی کنند.

پس از معرفی زامارین برای ویژوال استودیو می توان با اطمینان سی شارپ را جزو بهترین زبان های برنامه نویسی برای اندروید قرار داد. ویژوال استودیو یکی از بهترین فریم ورک های موجود در بازار می باشد که از زبان های مختلف پشتیبانی می کند و همین امر نیز باعث شد زامارین تلاش کرد برنامه خود را به ویژوال استودیو متصل نمایید تا برنامه نویسان سی شارپ برای توسعه برنامه های اندرویدی مجبور نشوند به زامارین استودیو کوچ کنند.

مقایسه برنامه نویسی اندروید با سی شارپ و زبان جاوا

مقایسه برنامه نویسی اندروید با سی شارپ و زبان جاوا

همواره این سوال پیش می آید که در برنامه نویسی اندروید چرا به جای جاوا از زامارین و سی شارپ استفاده کنید. برنامه های تولید با این دو زبان شاید تفاوتی از نظر سرعت ، حجم و زمان برنامه نویسی نداشته باشند ولی تفاوت هایی وجود دارد که برتری زبان برنامه نویسی سی شارپ را نسبت به جاوا رقم خواهد زد.

اولین چیزی که هنگام انتخاب بین دو زبان برنامه نویسی باید دقت کنیم ، هدف نهایی است. اگرچه نمی توان تصمیم گرفت که کدام زبان بهترین است و معمولا بر اساس نیاز های برنامه انتخاب زبان صورت می گیرد. ولی اگر قصد دارید یکی از این دو زبان را برای آموزش انتخاب کنید بحث کمی متفاوت خواهد شد و بازار کار و آینده شغلی هم در انتخاب آن ها تاثیر می گذارد.

بازار کار سی شارپ و جاوا

از نظر بازار کار می توان زبان سی شارپ را بهتر از جاوا رتبه بندی کرد ، علت اصلی آن هم می توان تکنولوژی پیشرفته و مولتی پلتفرم بودنش دانست. زبان برنامه نویسی سی شارپ کارایی بیشتری داشته و در توسعه برنامه های ویندوزی ، لینوکسی ، اندروید ، آی او اس و حتی بازی های کامپیوتری کاربرد دارد ، به همین دلیل هم موقعیت های شغلی بیشتری نسبت به جاوا خواهد داشت.

همچنین بخوانید  چگونه فرانت اند کار حرفه ای شویم

درآمد برنامه نویسان حرفه ای سی شارپ نیز بیشتر از برنامه نویسان جاوا می باشد ، البته این مورد مقایسه درآمد در ایران است و در کشور های مختلف متفاوت می باشد.

بازار برنامه نویسی اندروید کم کم دارد از جاوا و سی شارپ به سمت زبان پایتون حرکت می کند. پس اگر هنوز شروع به اموزش هیچ زبان برنامه نویسی برای تولید و توسعه برنامه های اندرویدی نکرده اید ، پیشنهاد می کنیم آموزش زبان پایتون را شروع کنید زیرا در آینده بازار خوبی خواهد داشت.

کتابخانه و فریم ورک

کتابخانه و فریم ورک

اگرچه هر دو زبان جزو زبان های اوپن سورس می باشند و کتابخانه و فریم ورک های مختلفی برای ان ها نوشته شده است ، اما به علت سابقه بالا و محبوبیت بیشتر سی شارپ تعداد کتابخانه های مفید و کاربردی این زبان برنامه نویسی از جاوا بیشتر است. البته از این لحاظ هر دو زبان برنامه نویسی از زبان پایتون عقب تر هستند .

از نظر مقایسه تعدد فریم ورک نیز هر دو زبان تقریبا برابر خواهند بود و هیچکدام در این زمینه برتری محسوسی نخواهند داشت.

زمان یادگیری

آموزش زبان برنامه نویسی جاوا زمان کمتری نسبت به سی شارپ از دانشجویان خواهد گرفت و احتمالا سریع تر می توانید به یک متخصص جاوا تبدیل شوید تا متخصص سی شارپ با این حال اگر قبلا زبان های برنامه نویسی سی یا سی پلاس پلاس را آموخته باشید ، سی شارپ را به سرعت فرا خواهید گرفت.

منابع آموزشی

منابع آموزشی به لطف سایت های آموزش آنلاین در مدت این چند سال بسیار گسترده شده است و اساتید مختلف برنامه نویسی اندروید آموزش های آنلاین زیادی را در سایت های خود و یا سایت های واسط نظیر سایت فرادرس قرار داده اند.

با وجود سایت های حرفه ای آموزش نظیر فرادرس دسترسی به اساتید معتبر و آموزش های حرفه ای سی شارپ و جاوا بسیار راحت شده است. این سایت به علت تعداد زیاد دانشجویان هزینه های آموزشی بسیار کمی از دانشجویان دریافت می کنند و بار علمی بسیار زیادی را برای ان ها فراهم می کنند. همچنین وجود آموزش های مورد محور که به صورت صفر تا صد توسعه برنامه های اندرویدی را با روش های مختلف و زبان های برنامه نویسی متفاوت ارائه داده اند باعث افزایش تجربه شما خواهند شد.

با مراجعه به سایت فرادرس می توانید هزینه آموزش برنامه نویسی اندروید با سی شارپ و برنامه نویسی جاوا مشاهده کرده و با توجه به بودجه خود یکی از آموزش ها را دنبال کنید. همچنین آموزش های مقدماتی رایگان زیادی هم در این سایت وجود دارد که می توانید برای افزایش اطلاعات در مورد هر زبان برنامه نویسی از آن استفاده کنید.

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *