تبلیغات

تبلیغات

گام به گام مراحل ترخیص کالا از گمرک

kala

در این مقاله می خواهیم به موضوع مهم مراحل ترخیص کالا از گمرک بپردازیم و پیرامون اهمیت و چگونگی پیشبرد مراحل ترخیص کالا از گمرک اطلاعاتی را ارائه نماییم. با توجه به آن که در فرایند ترخیص کالا، از جمله موارد ضروری تعیین ارزش تمام کالاهای ترخیص شده می باشد، پس این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه نمود.

 

اهمیت ترخیص کالا چیست؟

در این قسمت می خواهیم پیرامون اهمیت ترخیص کالا اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. از جمله موارد ضروری که طی پیشبرد مراحل ترخیص کالا از گمرک باید به آن توجه نمود، تعیین و محاسبه ارزش تمام کالاهای ترخیص شده می باشد که یک تاجر با سابقه باید به آن بسیار اهمیت دهد و آن را مد نظر قرار دهد. با توجه به آن که در مرزهای کشور قیمت های متفاوتی برای ارزش کالا گذاشته می‌ شود، باید ارزش گذاری هر کالا در سامانه tsc مورد بررسی قرار گیرد.

 

آموزش ترخیص کالا از گمرک

در این قسمت قصد داریم آموزش مراحل ترخیص کالا از گمرک را خدمتتان ارائه نماییم. در گام اول نیاز است که روند اظهار را به صورت کامل اجرا نماییم، یعنی در یک سیستم الکترونیکی اسناد کاغذی را ارائه دهیم و این اسناد به اداره گمرک انتقال داده شود، که این اقدام شامل چهار مرحله می باشد.

اولین مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرک تکمیل مرحله اظهارنامه است. ثبت مرحله اظهارنامه در سیستم الکترونیکی گمرک می باشد که این مرحله به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می‌ شود. در این مرحله شما باید مدل و علامت تجاری و کمیت و نوع کالا و ارزش و وزن آن را در این سیستم الکترونیکی ثبت نمایید.

بعد از آن این ارائه اطلاعات مورد بررسی قرار می گیرد و اگر هیچ گونه خطایی در ذکر این اطلاعات وجود نداشته باشد، یک شماره اعلامیه برای حمل و نقل به شما داده می شود. زمانی که محموله و کالا به بندر برسد، ترخیص کار، این اظهارنامه را به سیستم الکترونیکی گمرک تحویل می دهد و سپس برای آن اظهار نامه، یک شماره اختصاص داده می‌ شود که به این شماره اصطلاحا کوتاژ می گوییم.

مرحله دوم این است که شما اظهارنامه را بررسی نمایید و آن را تایید کنید و طی یک اعتبار سنجی در عرض چند ثانیه پرداخت الکترونیکی را انجام دهید و در مرحله سوم باید عوارض و مالیاتی که برای شما درخواست شده را پرداخت نمایید و فیش بانکی پرداختی آن را به صورت الکترونیکی در سامانه قرار دهید. تا اینجا شما سه مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرک را انجام داده اید.

همچنین بخوانید  آشنایی با انواع دستگاه بسته بندی

در کنار اطلاعات و فیش پرداختی، شما باید برخی از اسناد و مدارک را در کنار دیگر اطلاعات به اداره گمرک تحویل دهید. از جمله این مدارک گواهی بهداشتی است که برای ترخیص مواد غذایی از گمرک نیاز دارید. همچنین برای محصولات بهداشتی و آرایشی نیز باید گواهی بهداشت را ارائه دهید. ارائه پکینگ لیست و ارائه بارنامه و ارائه مانیفست نیز از جمله مدارکی است که جهت ارائه به گمرک نیاز پیدا می شود. تا اینجا شما چهار مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرک را انجام داده اید و در مرحله آخر، اداره گمرک باید برای تمامی مدارک و اسنادی که از سوی تاجران و متقاضیان دریافت نموده، تعیین ارزیابی نماید و سپس برای کنترل کالا با تمام اسناد دریافتی یک صورت حساب به قسمت حسابداری تحویل دهد.

گام به گام مراحل ترخیص کالا از گمرک

قانون ترخیص کالا از گمرک چگونه است؟

برای آزاد سازی کالا ها و اجناس از گمرک، نیاز است کالا را از حالت قاچاق خارج نمایید و به کالا جنبه قانونی بدهید. به همین دلیل نیاز است که قانون ترخیص کالا از گمرک را به طور کامل اجرا کنید. در این فرآیند شما چندین مرحله را مانند آماده سازی یا ثبت اسناد و یا ثبت صادرات کالا به شکل فیزیکی از طریق سامانه الکترونیکی انجام دهید و این را مد نظر داشته باشید که در بیشتر کشورها حق العملکاران یا کارگزاران گمرک باید زیر نظر فعالیت فورواردری فعالیت نمایند و وارد کنندگان و صادرکنندگان و همینطور تاجران باید در تمام کشورها اعم از ایران، خطوط وارد‌کنندگان تاجران مستقل را به صورت عمده کارفرمایان و حق العمل کار گمرکی، رعایت نمایند.

 

گام به گام مراحل ترخیص کالا از گمرک

این نکته را مد نظر قرار دهید که برای آن که مراحل ترخیص کالا از گمرک به صورت گام به گام و دقیق صورت گیرد، نیاز است که توسط سازمان گمرک ایران مجوزهای لازم و همینطور کارت حق العمل کاری صادر شود. در مرحله اول برای آن که مراحل ترخیص کالا در گمرک با موفقیت انجام شود، نیاز است که اسناد را به صورت کامل تکمیل نمایید و در مرحله بعد، این اطلاعات را از طریق سامانه الکترونیکی  epl ثبت نمایید و پرینت اظهارنامه را به همراه خود داشته باشید.

در مرحله بعد کد کوتاژ را دریافت کنید و تعیین مسیر نمایید. در تعیین این مسیر شما سه مسیر پیش رو خواهید داشت، مسیر سبز که به صندوق منتهی می شود و مسیر زرد مسیری است که در آن اصل بررسی اسناد صورت گرفته و مجوزهای لازم اخذ می شود و در مسیر قرمز مجوزهای لازم توسط کارشناس اخذ می شود و ارزیابی نیز صورت می گیرد. در مرحله بعد ارزیابی کالا صورت می‌ گیرد و مجوزهای لازم اخذ می‌ شود و کرایه حمل خطوط خارجی دریافت می‌ شود و بعد از آن که کارتان در صندوق به اتمام رسید به انبارداری می‌ روید و کالای خود را خارج می نمایید.

همچنین بخوانید  آموزش تصویری پرایس اکشن

 

هزینه انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک

هزینه انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک به هزینه باربری و تخلیه و انبارداری و تعرفه آزمایشگاه و بدرقه کالا و بارگیری و کارشناسی کالا بستگی دارد که صاحب کالا یا نماینده کالا وظیفه دارد در هنگام آزاد سازی و ترخیص کالا این هزینه را پرداخت نماید. هزینه های گمرکی باید از حقوق ورودی به صورت مجزا وصول شود و حقوق ورود کالا برای آزاد سازی کالا به اضافه سود بازرگانی 5 درصد ارزش گمرکی شود که سازمان گمرک در کشور ایران مسئول است تا وصول آن را بر عهده بگیرد.

 

گام به گام مراحل ترخیص کالا از گمرک

مدارک لازم برای پیشروی مراحل ترخیص کالا از گمرک

در آخر نیاز است که بدانید مدارک لازم برای مراحل ترخیص کالا از گمرک چه می باشد و باید مجوزها و یا گواهی های لازم را در این خصوص به صورت کامل بدانید. اسناد بانکی از جمله اسنادی هستند که از طریق نظام بانکی وارد شده‌ اند و گواهی مبدا و سایر اسنادی که اداره گمرک برای پیشبرد قوانین به آن نیاز دارد، باید در دسترس باشند و این را مد نظر قرار دهید که سند ترخیصی برای کالا های ورودی لازم نیست و به همراه داشتن قبض انبار نیز ضرورتی ندارد و اگر در دسترس شما نباشد، مشکلی ایجاد نمی‌ کند.

نکته دیگر آن است که تبصره ای در این خصوص وجود دارد و آن این است که در مواردی یک یا چند سند مانند موافقت بانک و یا سند هایی که نشان دهنده این است که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده یا خیر، چندان ضرورت ندارد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *