تبلیغات

تبلیغات

خرید کفش اسپرت از باشماق

shoe

کفش درگیرترین آیتم خرید لباس است. از کفش تا مدت‌ها صرفا برای محافظت پا از آسیب‌ها و آلودگی‌ها استفاده میشد اما با ظهور نیاز مردم به مد سبک‌هایی مثل کفش اسپرت متولد شدند. در ایران استفاده مردم از کلمه اسپرت به معنای درست لغوی آن نیست. از طرفی با ظهور صنعت کپی شناخت اصل از فیک کار دشواری بوده است و بهمین دلیل خرید از فروشگاه تخصصی کفش، هوشمندانه خواهد بود. باشماق در این مقاله نکات ظریف و مهمی را در مورد کفش و اسپرت بصورت مختصر و مفید برای اولین بار تحلیل میکند.

1-سه‌گانه کفش

کفش رسمی

کفش هایی که بیشتر از چرم طبیعی ساخته میشوند و برای مجالس و کاربرد رسمی مورداستفاده قرارمیگیرند. آقایان اغلب با کفش‌های رسمی نوک تیز برای جنس مخالف جذاب‌تر به نظر می‌رسند. در انگلیسی به این سبک Oxford  میگویند.

کفش ورزشی

کفش‌های تخصصی هستند ساخته شده برای انواع مختلف ورزش. مثلا کفش ورزشی مخصوص فوتبال، اسکیت، کوهنوردی. این کفش‌ها توسط تولیدکنندگان متخصص دقیقا نسبت به نیاز و خواست ورزش و ورزشکار خاص تولید و عرضه میگردند. فیل نایت موسس شرکت نایک نیز کار خود را با تولید کفش ورزشی برای ورزشکاران دونده آغاز کرد. در انگلیسی به این سبک sport  یا athlethic  میگویند درحالی که ما اسپرت را بمعنی دیگری استفاده میکنیم.

کفش اسپرت

کفش اسپرت همان است که ما بعضا از آن به کتانی یاد میکنیم. هر چند کلمه کتانی همچنین یاداور کفش‌های پارچه‌ای مدل all star برند  converseنیز میشود. در واقع به هرکفشی که رسمی و ورزشی نباشد، اسپرت یا کتانی میگوییم. به این سبک، کفش‌های روزمره نیز میگویند. بعضی کفش‌های اسپرت یا کتانی بعضا بعنوان ورزشی نیز استفاده میشوند. وقتی آن کفش، اسپرت بی‌بند باشد و وقتی آن ورزش، پیاده‌روی یا دویدن سبک باشد. در این صورت ما میتوانیم از اسپرت بعنوان کفش راحتی نیز استفاده کنیم. اما هرگز نمیتوان کفش اسپرت یا کتانی را بجای کفش‌های تخصصی ورزشی استفاده کرد. در انگلیسی به کفش اسپرت یا کتانی، sneaker میگویند.

خرید کفش اسپرت از باشماق

2-اصل یا فیک؟

به هر محصولی که به حقیقت لوگو و برند خود را حمل کند اصل میگوییم. یعنی سازنده‌ی محصول همان صاحب برند و صاحب لوگوی محصول باشد. برند یعنی اطمینان خاطر. وجود برندها فکر ما را از بابت سلیقه و کیفیت خاصی راحت کرده و ما با خیال راحت فقط به انتخاب مشغول میشویم.

اصل آلمان یا اصل چین؟

چین ارزانترین نیروی کار را دارد. از طرفی سیاست ارزی چین طوری است که پول چین ارزانترین باشد. برآیند این سیاست‌ها این است که دیگر عاقلانه نیست کفش یا موبایلی در امریکا تولید شود. بلکه تحت لیسانس صاحب برند، در چین تولید میشود. بدین صورت چین به کشور تولید کننده‌ی جهان تبدیل شده است. محصولات، اصل هستند در عین حال تولید شده در چین. در این بین چینی‌های کپی کار نیز خود بیکار ننشسته و جداگانه اسپرت های برند را کپی کرده و به قیمتی پایین‌تر و با کیفیتی با درجات مختلف به بازارهای جهانی عرضه میکنند.

همچنین بخوانید  اکانت هکی برای ps5 بخرم یا نه؟

اصل آلمان یا اصل ایران؟

بیشتر کفش‌های رسمی و چرمی، اصل هستند. چون تولیدکنندگان چرمی غرور خاصی دارند و عموما نام و برند خود را بر محصول نصب میکنند. به ندرت تولید کننده‌ی نامی ایرانی محصولات خود را مثلا ecco می‌نامد. از طرفی ایران خود در صنعت چرم بعنوان یک قطب مهم به حساب می آید و نامیدن محصول به برند غیر، در عمل بی معنی است. اما در حوزه صنعت کفش اسپرت این امر متداول است. تولیدکنندگان ایرانی بدلیل عدم وجود الزامات قانونی حق مالکیت معنوی برندها، عموما محصولات خود را نهایتا با برندهای مشهور جهانی به بازار عرضه میکنند. خلاصه قانون کپی رایت در ایران این است که اگر شما در ایران نام (( ریکا )) را در رسته مایع ظرفشویی ثبت کردید میتوانید پیگرد قانونی قرار داده و جریمه‌های سنگین بگیرید اما فعلا در زمان نگارش این مقاله نایک امریکایی نمیتواند یقه‌ی کپی‌کاران فعال کفش ایران را بگیرد.

فیک توفیق اجباری است

چرا که اصل 200 دلاری با قیمتی حدود 15 دلار را استفاده میکنیم بدون اینکه کسی اسکنر به دست اسپرت‌های ما را اسکن کند و اصل یا فیک بودن آنها را آزمون نماید. مثلا خانم‌ها که برای هر موقعیتی کفش مربوطه را نسبت به مد روز تهیه میکنند، براحتی با قیمت‌های مناسب، کفش اسپرت زنانه خرید کنند. کیفیت کفش 15دلاری به اندازه 200 دلاری نیست. فاصله تکنولوژی نیز بسیار است. در عین حال با افزایش قیمت دلار، اتوماتیک قدرت خرید واردات خارجی ضعیف شد و بهمین دلیل و بتدریج کیفیت تولیدات اسپرت ایرانی شدت گرفتند. تا جایی که اکنون بعضی خرده‌فروشی‌ها اسپرت‌های ایرانی را بجای اصل نیز میفروشند. در این بین این تولیدکنندگان هستند که با پرواز بر بال نایک و اسکیچرز بدلیل فرصت‌‌سوزی برای برند شدن، متضرر میشوند.

 

کپی از فیک

در این بین تولیدکنندگانی هم هستند که از کارخانجات معتبر ایرانی کپی میکنند. یعنی کپی از کپی! اینها همانهایی هستند که بعضی خرده‌فروشی‌ها محصولات آنها را بعضا در حراجی‌های خود با عنوان (( یک بخر دوتا ببر )) نیز بفروش میرسانند.

خرید کفش اسپرت از باشماق

3-باشماق یا همه‌چی‌کالا؟

خرید کفش اسپرت مردانه اسکیچرز در امریکا از نمایندگی اسکیچرز با خرید یک جفت از این برند در ایران بسیار متفاوت است. هرچند به لطف وجود فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مشتری به سلیقه خود میتواند از فروشگاه‌هایی مثل دیجی کالا، باشماق و … خرید کند. تا اینجا روشن است که حوزه کفش اسپرت در ایران برای عموم تا حدودی مبهم است. مثلا عبارت کفش لاغری چیست؟ واژه‌ای بی‌معنی و دور از واقعیت. تابحال تکنولوژی هنوز به جایی نرسیده است که کفش بخودی خود باعث لاغری شود. اما در این مورد داستان سود و تبلیغات، با علم و تکنولوژی  کاری ندارد.

همچنین بخوانید  اسپرسوساز سیج

طعم خوش غذا حاصل تمرکز آشپز است

در همه کشورها فروشگاه‌های مشهور، بزرگ و موفق اینترنتی مجبور به قبضهی بازار و توسعه‌های همه‌جانبه هستند. و این لازمه‌ی همهچیکالا بودن است. اما این وسعت هرگز برای مصرف‌کنندگان به معنی عمق و کیفیت کالا و خدمات در همه هریک از آن حوزه‌ها نیست و نخواهد بود.  مخصوصا با این پیچیدگی حوزه کفش و اسپرت، خرید کفش از فروشگاه معتبر فروشنده‌ی پای مرغ تا شارژر موبایل، کار باکیفیتی نبوده‌است. سامسونگ شرکت بزرگی است که جاروبرقی تولید میکند. گوشی موبایل هم میسازد. شاید بعدا رب گوجه‌فرنگی هم تولید کرد. اما مردمی جاروبرقی بوش و گوشی‌های اپل را ترجیح میدهند.

تحویل از متخصص

تحویل کفش از دستان ناشناس و از آدرس‌های مختلف بعنوان شریک سایت و همکار، تجربه ناخوشایندی است. اما در باشماق تمامی مراحل تولید (درصد کم و منحصر)، تامین و خرید، بسته بندی و انبارداری، تحویل مستقیم از انبار و پشتیبانی تماما از طرف خود باشماق انجام میگیرد. البته امروزه خودبخود با شدت گرفتن خرید مردم در بستر آنلاین، ناچار فروشگاه‌های تخصصی به معنی سهولت و سودمندی معنی میشوند و کاری هم نمیشود کرد.

جمع بندی

در حوزه کفش و اسپرت بدلیل عدم وجود نمایندگی‌های رسمی و اهرم‌های قانونی حق مالکیت معنوی، شناخت اصل و فیک همچنین باکیفیت و بی کیفیت، سخت است. در این حال خرید از فروشگاه معتبر و اختصاصی کفش و اسپرت بسیار اهمیت دارد و از نارضایتی‌ها و دلخوری‌های دایمی از خرید اینترنتی جلوگیری میکند.

 

 

قیمت دلاری یک جفت کفش اسپرت

150 $

اصل

80 $

کپی درجه یک چینی

40 $

کپی ضعیف چینی

15 $

کپی از کارخانه معتبر ایرانی

5 $

کپی از تولیدکننده ضعیف ایرانی

جدول مقایسه اصل تا کپی با قیمت‌های حدودی صرف مقایسه و کسب ذهنیت درست

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *