تبلیغات

تبلیغات

بازاریابی عصبی چیست؟ مهم ترین نکات نورو مارکتینگ در سال 2021

بازاریابی عصبی چیست مهم ترین نکات نورو مارکتینگ در سال 2021

امروزه دیگر شرکت ها تنها با افزایش تولید و محصولات، فروش خود را افزایش نمی دهند و کار کمی پیچیده تر شده است! آن ها با استفاده از یک تکنیک جدید به نام  نورو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی، سعی می کنند مشتری را ترغیب به خرید کنند و فروش خود را افزایش دهند. اما بازاریابی عصبی چیست؟

شاید با خود فکر کنید این که همان بازاریابی حسی است! ولی اشتباه می کنید. بازاریابی عصبی ترکیبی از علوم پزشکی و تجربه بازاریابی و تجارت است. این روش تحلیل می کند که ابتدا کدام قسمت از مغز مصرف کننده و مشتری باید تحریک شود؛ سپس به دنبال این می رود که چگونه تبلیغات و فعالیت های بازاریابی را انجام دهد تا بتواند از این موضوع برای افزایش فروش استفاده کند. 

با من در این مقاله همراه باشید تا با این نوع از بازاریابی آشنا شوید.

بازاریابی عصبی چیست؟

بازاریابی عصبی چیست؟

وقتی در مورد اینکه بازاریابی عصبی چیست صحبت می‌کنیم، از مارکتینگی حرف می‌زنیم که در آن از علم عصب‌شناسی استفاده می‌شود تا بتواند با فعالیت‌های خود، بیشترین تاثیر را بر مشتری بگذارد. در نورو مارکتینگ، شما از روش‌هایی استفاده می‌کنید که با تحریک مغز و روان مخاطب، او را ترغیب به خرید کنید. به همین دلیل است که Neuromarketing چندان آسان نیست و نیاز به دانش و تخصص دارد.

شما با شناخت کامل از اعصاب و مغز مشتری، می‌توانید پیام و محتوایی بسازید که او را به کاری که مدنظر شماست ترغیب کند. ازآنجاکه هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و مغز هر فردی در دنیا متفاوت کار می‌کند، این روش نیازمند تحقیقات و شناخت بالایی از مشتریان و مخاطبان یک تجارت است.

در واقع شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف در این محیط اشباع شده از تبلیغات، باید یک پیام متفاوت و خاص به مخاطب خود بفرستند.

هدف اصلی بازاریابی عصبی بهبود روند بازاریابی است.

به همین دلیل بسیار مهم است که ما نحوه عملکرد مغز مشتریان و مخاطبانمان را بدانیم و بفهمیم فرایندهای رخ‌داده در ذهن آن‌ها در هنگام تماشای یک تبلیغ چگونه است.

کاربرد بازاریابی عصبی

شما با استفاده از بازاریابی عصبی، درک عمیقی از مشتری و مخاطب خود به دست می آورید و به همین دلیل می توانید در استراتژی هایی که در زمینه های مختلف به کار خواهید گرفت، دقیق تر و منظم تر عمل کنید. معمولا برای به دست آوردن بهترین نتیجه از بازاریابی های خود بهتر است تا از روش ها و شیوه های مختلفی استفاده کنید. در ادامه کاربرد بازاریابی عصبی را در شیوه های دیگر بازاریابی بیشتر توضیح خواهیم داد.

ایمیل مارکتینگ

امروزه ایمیل مارکتینگ یکی از روش های موثر و پربازده بازاریابی است. اما برای اینکه بتوانید تاثیرگذاری آن را تا حد زیادی افزایش دهید، می توانید از نورو مارکتینگ استفاده کنید. بازاریابی عصبی به شما کمک می کند تا ایمیل هایی که طراحی می کنید، دقیق تر و متناسب با هدف و مشتری طراحی شوند. نورو مارکتینگ می تواند به شما در تمام جوانب طراحی ایمیل کمک کند؛ از محتوا و لحن آن گرفته تا عناصر بصری که باید در آن استفاده کنید و همچنین موضوع و طرح‌بندی آن.

قیف فروش و افزایش نرخ تبدیل

هنگامی که مخاطب با برند شما آشنا شد، تا زمانی که بخواهد خدمات یا محصولات شما را خریداری کند، روند و پروسه مشخصی را طی می کند. برای اینکه بتوان دید بهتری از این پروسه که به سفر مشتری نیز معروف است، به دست آید از مدلی به نام قیف فروش استفاده می شود. 

همچنین بخوانید  راهی برای پولدار شدن که تا به حال تجربه نکرده اید

بازاریاب ها از قیف فروش برای درک بهتر سفر مشتری و طراحی استراتژی های کارآمد برای افزایش نرخ تبدیل استفاده می کنند. استفاده از نورو مارکتینگ درک بهتری از مخاطب و مشتری ایجاد می کند و باعث می شود تا بازاریاب ها بتوانند در هر مرحله از قیف فروش ترفندها و استراتژی های دقیقتری که متناسب با مخاطب است، اجرا کنند و نرخ تبدیل را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند.

ویدئو مارکتینگ

امروزه تاثیر استفاده از ویدئو در بازاریابی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل است که بسیاری از برندها از ویدئو مارکتینگ استفاده می کنند. برای اینکه این نوع بازاریابی بیشترین تاثیر را داشته باشد، باید شناخت کاملی از فکر و نحوه برخورد مخاطب داشته باشید تا در ساخت ویدئوهای خود از شیوه هایی استفاده کنید که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشند. بازاریابی عصبی دید کاملی از مخاطب و مواردی که بیشترین تاثیرگذاری را در او خواهد داشت، در اختیار بازاریاب ها قرار می دهد.  

تکنیک های نورومارکتینگ و نحوه استفاده از آن ها چیست؟

تکنیک های نورومارکتینگ و نحوه استفاده از آن ها چیست؟

Neuromarketing بر سه اصول قرار دارد: 1- جلب توجه 2- درگیری احساسات 3- حفظ کردن. شما باید این 3 اصل را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا فروش محصولات خودتان را بیشتر کنید.

انتخاب رنگ مناسب

روانشناسی رنگ ها نکته ای بسیار مهم در بازاریابی عصبی است. شما باید بدانید در چه موقعی از چه رنگی استفاده کنید و آن رنگ چه تاثیری بر مغز مخاطب و مشتری دارد.

مثلا رنگ نارنجی باعث ایجاد هیجان می شود، رنگ سبز باعث آرامش. شما باید بدانید کی، کجا و چگونه از رنگ ها استفاده کنید تا بهترین بازخورد را بگیرید.

یادتان باشد ممکن است شما با تغییر تنها رنگ یک دکمه فروش خود را چند برابر کنید.

گزینه های زیاد باعث عدم انتخاب میشود

تا حالا فکر کردید که مخاطبان و مصرف کنندگان محصولات یا خدمات شما دقیقا به چه چیزهایی احتیاج دارند و در عوض شما چه چیزی تحویل آنها می دهید؟

شما اگر پیشنهادهای ضعیفی به کاربر و مخاطب خود بدهید حتی اگر وی مایل به خرید باشد ممکن است از خرید منصرف شود. یادتان باشد پیشنهادهای بدرد نخور، محصولات ضعیف و عدم شناخت دقیق مخاطب، باعث فروش کمتر شما می شود. پس یک نگاه به مخاطب خود بیاندازید و یک نگاه به محصولتان! آیا واقعا این چیزیه که مخاطب لازمش داره؟

کمبود باعث جذب افراد می شود

این مثال یکی از بهترین ایده‌های بازاریابی عصبی است. جدیدا سایت ها، خیلی از این تکنیک استفاده می کنند که موقعی که شما محصولی را میبینید نوشته مثلا فقط 5 عدد دیگر باقی مانده است. این کمبود و ترس از تمام شدن، مخاطب را تشویق به خرید میکند.

چون وقتی مخاطب میبیند که این محصول به سرعت فروش رفته و تنها تعداد کمی از آن باقی مانده است، دست به خرید کردن میزند.

احساسات

درگیری احساسات مخاطب با محصول شما باعث افزایش چشمگیر فروش میشه. یکی از تکنیک های درگیری احساسات مخاطب، داستان پردازی است.

همچنین بخوانید  راهنمای خرید اکانت ظرفیتی و قانونی ps5 و ps4

شما میتونید برای محصول خود شروع به داستان پردازی ای عاطفی کنید فقط حواستان باشد دروغ نگویید! اگر دروغ بگویید و مخاطب متوجه آن شود نه تنها به آن محصول بلکه به برند شما بدگمان میشود.

به نگاه مخاطب احترام بگذارید و از گرافیک استفاده کنید

یکی از تاثیرگذارترین موارد برای درگیری احساسات مخاطب استفاده از گرافیک و تصاویر جذاب است.

فکر کنید محصول شما اگر دارای گرافیک و تصاویر قدیمی باشد فروش بیشتری ایجاد میکند یا اگر از یک گرافیک جذاب و تصاویر مدرن استفاده کنید؟

مخاطبان به آنچه میبینند اعتقاد دارند

مخاطبان برای اینکه محصول شما را بخرند و یا از خدمات شما استفاده کنند نیاز به ایجاد اطمینان دارند. شما میتونید با استفاده از ایجاد اطمنیان در مخاطب شانس فروش خود را به شدت افزایش بدید.

به طور مثال یک گواهینامه معتبر از یک سازمان ارائه دهید، نظرات کاربران و خریداران قبلی را نشان دهید. از انتقاد استفاده کنید و بذارید دیگران شما را نقد کنند. از نقد افراد در جهت بهبود خود استفاده کنید.

اولین اطلاعاتی که مخاطب شما دریافت میکند چیست؟

اولین اطلاعاتی که مخاطب شما دریافت میکند چیست؟

به طور مثال وقتی یک شخص وارد سایت شما و بخش محصول مورد نظرش میشه اولین چیزی که میبینه چیست؟ میبینید چقدر جالب است؟ شما اگر اطلاعات ضعیف، بد و کم کیفیت را در بالا قرار دهید شانس خود را برای فروش آن محصول کاهش دادید. این اطلاعات چه در بازاریابی صفحه محصول و چه در بقیه صفحات اهمیت بسیار زیادی دارد.

اولین اطلاعاتی که مخاطب از محصول شما دریافت میکند بسیار مهم است. شما باید به این مسئله به شدت دقت کنید و دقیقا بدانید که مخاطب شما دنبال چه چیزی است و به این وسیله شانس خودتون را برای فروش بیشتر کنید.

نقش سرعت در بازاریابی عصبی چگونه است؟

دوباره فرض میکنیم که شما دارای یک سایت هستید. شما باید فرآیند رسیدن به یک محصول خاص و خرید آن را در سریع ترین زمان و کم ترین مراحل ممکن انجام دهید.

بعد ازفروش محصول سرعت رساندن محصول به دست مشتری بی نهایت اهمیت دارد. همه چیز باید برای کاربر راحت و لذت بخش باشد. در سریع ترین زمان و راحت ترین حالت ممکن.

پاداش و مجازات

برای نگهداری افراد در سایت خود پاداش و مجازات قرار دهید. مثلا اگر کسی تا انتهای مقاله و یا لندینگ پیج شما را خواند یک کد تخفیف یا هر چیز دیگه ای میتونید بهش بدید.

این کار باعث میشه که مخاطب از بودن در سایت شما لذت ببرد و از این که شما را انتخاب کرده احساس خوشحالی کند و دوباره هم به سایت شما سر بزند و تبدیل به مشتری ثابت شما بشود.

این تکنیک به وفور در بازاریابی عصبی کمپین مشاهده می‌شود. به این گونه که به طور مثال میگویند اگر فلان محصول را تا پایان امشب در این کمپین خریداری کنید، فلان محصول دیگر با تخفیف بیشتر به شما داده می‌شود.

قیمت مناسب

شما چه قیمتتان بیش از اندازه بالا باشد و یا بیش از اندازه پایین باشد مخاطب فرار خواهد کرد. قیمت باید معقولانه باشد وگرنه اگر به هر طرفی بروید باختید.

همچنین بخوانید  بهترین روش‌های تبلیغات در سوشال مدیاها

بسته بندی مناسب

بارها شده که شما یک محصولی را میخرید و مجذوب بسته بندی آن میشوید. این خیلی مهم که شما برای محصول خودتون ارزش قائل بشوید و زمان زیادی صرف طراحی بسته بندی آن بکنید که مخاطب جذب آن شود و نگاه مثبت تری نسبت به برند شما پیدا کند.

آیا استفاده از این روش اجباری است؟

بله! شما حتما باید از بازاریابی عصبی استفاده کنید. فکر کنید یک سایت دارید. خب اگر ندانید مثلا رنگ مناسب برای “دکمه خرید” باید چه رنگی باشد مقدار بسیار زیادی از فروش خود را از دست میدهید. شما اگر ندانید میزان بزرگی و کوچکی فونت متن های مختلف سایتان باید به چه اندازه باشد مخاطب خود را از دست میدهید.

شما مطمئن هستید که میدانید گرافیک مناسب کسب و کار شما باید چگونه باشد؟ خب جواب قاعدتا منفی است چون احتمال کمی وجود دارد که شما هم صاحب یک کسب و کار باشد و هم یک گرافیست وب. در نتیجه شما باید به جزئی ترین موارد هم دقت کنید تا بتوانید فروش خوبی داشته باشید و در کسب و کار خودتون موفق باشید.

جمع بندی

در جواب اینکه «بازاریابی عصبی چیست»، باید گفت که این نوع از مارکتینگ تلفیق بازاریابی و علم اعصاب است. نورو مارکتینگ با استفاده از روش‌هایی که بتوان بخش‌های مشخصی از مغز مخاطب و مشتری را تحریک کنند، او را ترغیب به انجام کار مشخصی می‌کند. آشنایی با تکنیک‌های این نوع بازاریابی و نحوه درست اجرای هرکدام از آن‌ها، می‌تواند در میزان فروش شما تفاوت ایجاد کند و باعث ایجاد برتری نسبت به رقیبانتان شود.

سوالات متداول

  • به چه علت باید از بازاریابی عصبی استفاده کرد؟

این نوع بازاریابی با تحلیل و شناخت مغز و روان مخاطبان هدف، اقدام به ترغیب او برای خرید و استفاده از خدمات شما می‌کند. به این دلیل، نورو مارکتینگ می‌تواند تکمیل‌کننده روش‌های متداول بازاریابی باشد و دید دقیق‌تری نسبت به واکنش مصرف‌کننده در اختیارتان قرار دهد.

  • آیا نورومارکتینگ علم است؟

بازاریابی عصبی تلفیقی از علم عصب‌شناسی و بازاریابی است. نورو مارکتینگ یک مطالعه علمی در مورد نحوه پاسخ مغز به برندینگ و تبلیغات است.

  • چگونه تبلیغات و بازاریابی بر مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد؟

برای اینکه بدانید تبلیغات شما بر مصرف‌کننده تاثیر دارد یا خیر باید بفهمید که اجزای آن تبلیغ، کدام قسمت‌های مغز و احساسات مشتری را تحریک می‌کند؛ کاری که در بازاریابی عصبی به آن پرداخته می‌شود تا فعالیت‌های بازاریابی، بیشترین تاثیر را داشته باشند.

  • بازاریابی عصبی چیست و به چه معناست؟

نورو مارکتینگ به بررسی و مطالعه روان و سیگنال‌های عصبی مغز مصرف‌کنندگان اشاره دارد تا از طریق آن دید کامل و جامعی از انگیزه‌ها، علایق و نحوه تصمیم‌گیری مشتریان به دست آید. این اطلاعات به بازاریاب‌ها کمک می‌کند که در طراحی تبلیغاتی، نحوه قیمت‌گذاری و سایر فعالیت‌های بازاریابی خود، متناسب با مصرف‌کننده گام بردارند و بیشترین بازدهی را از کار خود بگیرند.

  • استفاده از رنگ چه تاثیری در بازاریابی محصول دارد؟

رنگ‌ها می‌توانند احساسات مصرف‌کنندگان را تحریک کنند. به همین دلیل است که در بازاریابی عصبی به این حوزه توجه خاصی می‌شود. نمونه موفق استفاده درست از رنگ در بازاریابی، کوکاکولا و رنگ قرمز معروف آن است.

سایت همکاری در فروش دایان:

https://dayanaffiliate.com/

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *