تبلیغات

تبلیغات

کدام شل (Shell) لینوکس بهتر است؟ 5 تا از بهترین شل های لینوکس

Which-Linux-Shell-Is-Best

بهترین شل های لینوکس را در این مقاله معرفی می کنیم تا شما بتوانید از بین پوسته یا شل های لینوکس بهترین آن ها را انتخاب نمایید.

استفاده از شل “bash” در لینوکس خوشحال هستید؟ یا ترجیح می دهید که یک جایگزین را امتحان کنید؟ tsch ، fish KornShell و Z Shell را انتخاب کنید. اما کدام یک از این پوسته های محبوب لینوکس بهترین است؟

لینوکس شل (Shell) چیست؟

معمولاً هنگام نوشتن کدهای برنامه ، این کار به زبان برنامه نویسی سطح بالا انجام می شود که انسان قادر به درک آن است. نمونه هایی از این موارد C # ، Java ، C ++ ، و غیره است. باور کنید یا نه ، سیستم شما همه چیز را به عنوان “1” یا “0” که کد باینری است میبیند.

سپس یک کامپایلر، زبان سطح بالا را به یک فایل باینری قابل اجرا برای سیستم تبدیل می کند. این فایل های دودویی همان چیزی است که شما برای اجرای برنامه اجرا می کنید.

اکنون ، این یک دیدگاه سطح بالا از آنچه اتفاق می افتد است. فقط به یاد داشته باشید ، سیستم شما به یک لایه ترجمه نیاز دارد. این بین آنچه شما می خواهید انجام دهید و اینکه چگونه سیستم می تواند آن را درک کند ، قرار دارد.

پوسته یا شل (Shell) همان چیزی است که به عنوان مفسر شناخته می شود. شبیه به کامپایلر ، مترجم کد انسانی را به کد دستگاه ترجمه می کند. یکی از تفاوت ها این است که مترجم این حرف را یکباره انجام می دهد. در ضمن ، یک کامپایلر کل برنامه را اسکن می کند و همه آن را به کد ماشین ترجمه می کند.

بنابراین ، پوسته یا شل رابطی برای تعامل شما با سیستم عامل (OS) است. همانطور که دستورات را در پوسته تایپ می کنید ، مسئولیت تفسیر آن دستورات و ایجاد جادو را بر عهده دارد. عملیات مانند کپی کردن فایل ها ، لوله کشی ، لیست کردن فایل ها همه در اختیار یک پوسته است.

چندین پوسته یا شل لینوکس در دسترس است. برای پیدا کردن تمام پوسته های موجود در سیستم شما ، ترمینال را باز کرده و عبارت زیر را تایپ کنید:

cat /etc/shells

برای اطلاع از چه پوسته ای در حال حاضر استفاده می کنید، عبارت زیر را تایپ کنید:

echo $0

اما آیا شما از بهترین پوسته لینوکس استفاده می کنید؟ بیایید به آنچه در دسترس است نگاه کنیم.

1. Bash

این پوسته یکی از محبوب ترین پوسته ها در بین کاربران لینوکس است. بسیاری از توزیع های لینوکس به عنوان پوسته پیش فرض با “bash” کار می کنند، زیرا bash پوسته GNU است. در سال 1989 منتشر شد ، همچنین دارای چندین دهه توسعه سالم در پشت آن است.

همچنین بخوانید  معرفی 10 ابزار تبدیل فایل dwg به pdf آنلاین و آفلاین

یکی از پوسته های اصلی یونیکس است. یکی از ویژگی های جالب برنامه نویسان این بود که می توانند اسکریپت های خود را مستقیماً به bash های کاملاً بدون تغییر ارسال کنند. Bash همچنین پیشرفتهای زیادی را به سلف خود ارائه می دهد:

  • تکمیل دستور
  • تاریخچه دستور

2. KornShell

KornShell پوسته لینوکس

KornShell معمولاً به عنوان ksh شناخته می شود ، یک پوسته جایگزین محبوب لینوکس است که در دهه 1980 از آزمایشگاه های بل بیرون آمد. تفاوتهای زیادی بین bash و ksh وجود ندارد ، اما هرکدام مزایای جزئی نسبت به دیگری دارند. برای مثال Ksh دستور cd قدیمی جدید را دارد. اگر در دایرکتوری /Downloads/foo/bar/one/foobar قرار دارید و برای دسترسی به دایرکتوری /Downloads/foo/bar/two/foobar می خواستید برید ، کافی است دستور زیر را وارد کنید:

cd one two

کاربران ksh با ذکر مزایای برنامه نویسی آن ، از برتری آن دفاع می کنند. این شامل:

  • نحو بهتر حلقه
  • روشهای طبیعی برای تکرار دستورات
  • آرایه های انجمنی

بر خلاف bash ، پیدا کردن کمک برای دستورات ksh به صورت آنلاین دشوار است. اگر می خواهید ksh را امتحان کنید ، دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt install ksh
ksh

پیشنهادی:

مشکلات نصب ویندوز و لینوکس در یک سیستم

3. Tcsh

Tcsh پوسته لینوکس

Tcsh می تواند ریشه های خود را به روزهای اولیه یونیکس بازگرداند. این یک نسخه بهبود یافته از پوسته C و ویژگی های آن است:

  • تکمیل خط فرمان قابل برنامه ریزی
  • ویرایش خط فرمان
  • اضافه کردن استدلال به نام های مستعار
  • دسترسی آسان به تاریخچه دستور

می توانید با تایپ کردن عبارت زیر آن را نصب کنید:

sudo apt install tcsh

Tcsh پوسته پیش فرض برای سیستم های مبتنی بر BSD مانند FreeBSD است. نکته مهم فروش tcsh که یک زبان برنامه نویسی است ، برای هر کسی که در درجه اول با زبان C کار می کند، مفید خواهد بود.

4. Z Shell

پوسته Z Shell برای لینوکس

بسیاری تصور می کنند که این بهترین پوسته برای استفاده است که کاملاً قابل درک است. Zsh شباهت هایی با bash و ksh دارد و بسیاری از ویژگی های موجود در آنها و همچنین tcsh را در برمی گیرد. ویژگی های Zsh:

  • لیست خودکار تکمیل پذیر
  • تصحیح املایی
  • تکمیل خط دستورات
  • تاریخ مشترک در ترمینال ها
  • شخصیت های برای نام فایل ها

بیشتر بدانید:

تفاوت لینوکس و یونیکس چیست؟

اگر به پیکربندی پیش فرض مراجعه نکنید ، Zsh را می توانید برای اولین بار با دستورات زیر پیکربندی کنید. برای امتحان کردن ، دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt install zsh

همچنین بخوانید  آموزش بخش User Accounts(افزودن،حذف و...کاربران)در ویندوز 7

کدام پوسته لینوکس بهتر است؟

این واقعیت که این گزینه هایی که در بالا گفتیم بهترین هستند. هر یک تفاوت های خاصی دارند ، جایی که برنامه نویسان تصمیم گرفتند که می خواهند چیزها را به روش خودشان بسازند.

تفاوت های اساسی بین این پوسته ها را می توانید در نحو اسکریپت نویسی مشاهده کنید. هر پوسته دارای مجموعه خاصی از تفاوت های ظریف است که آنها را از یکدیگر جدا می کند. همانطور که ایستاده است ، بیش از نظر سهم بازار حاکم است ، که پیدا کردن کمک بسیار ساده تر می شود. Bash به سادگی همه جانبه است و پاسخگوی نیاز همه اما پیشرفته ترین کاربران است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *