تبلیغات

تبلیغات

زمانی که پشتیبانی ویندوز 10 تمام می شود، چه اتفاقی می افتد؟

Happens-When-Windows-10-Support-Ends

هیچ قطعه نرم افزاری نمی تواند برای همیشه دوام آورد. دیر یا زود ، زمان انقضا هر برنامه تمام می شود. این اغلب به لطف یک هسته منسوخ یا اولویت های تغییر یافته از سوی توسعه دهندگان اتقاق. خود سیستم عامل ویندوز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین ، پشتیبانی ویندوز 10 کی پایان می یابد؟ چه اتفاقی می افتد که ویندوز به پایان پشتیبانی خود برسد؟ ما به این سؤالات و سایر موارد پاسخ خواهیم داد ، زیرا می خواهیم چرخه چرخه عمر ویندوز کار کنیم.

چرخه ویندوز چیست؟

وقتی مایکروسافت نسخه جدیدی از ویندوز را منتشر می کند ، در حال حاضر مایکروسافت از ویندوز پشتیبانی می کند. می توانید این تاریخ ها را در صفحه پشتیبانی آپدیت ویندوز مایکروسافت مشاهده کنید.

آخر عمر ویندوز 10 نهایی نیست ، همانطور که در نسخه های قبلی وجود داشت. از آنجا که مایکروسافت به طور مرتب ویندوز 10 را به روز می کند ، برای مدت 18 ماه پس از انتشار ، از هر نسخه اصلی (به نام به روز رسانی) پشتیبانی می کند.

در این صفحه نمودار نسخه هایی با تاریخ انتشار و تاریخ پایان پشتیبانی های آپدیت ویندوز 10 وجود دارد ، بنابراین می دانید چه انتظاری را دارید. ما کمی بیشتر در نسخه های خاص ویندوز 10 خواهیم پرداخت.

چرخه ویندوز چیست؟

برای ویندوز 8.1 ، ویندوز 7 و قدیمی تر متوجه دو تاریخ پایان عمر خواهید شد: پشتیبانی اصلی (mainstream support) و پشتیبانی طولانی (extended support). اینها بسیار ساده هستند:

  • در حین پشتیبانی جریان اصلی (mainstream support) ، نسخه ای از ویندوز به روزرسانی های امنیتی و همچنین به روزرسانی های ویژگی های ممکن را دریافت می کند. این حداقل پنج سال پس از انتشار نسخه ادامه دارد.
  • پس از آن ، ویندوز پشتیبانی گسترده ای (extended support) را وارد می کند. در این دوره ، مایکروسافت همچنان به صدور تکه های امنیتی می پردازد ، اما شما ویژگی های جدید را مشاهده نمی کنید. این کار از پایان پشتیبانی اصلی شروع می شود و حداقل تا 10 سال پس از انتشار اولیه سیستم عامل ادامه می یابد، به این معنی که پشتیبانی بیشتر پس از پایان پشتیبانی اصلی 5 سال ادامه می یابد.

بیشتر بدانید:

نحوه رمز گذاشتن روی فایل ها در ویندوز

چه اتفاقی می افتد هنگامی که پشتیبانی ویندوز 10 پایان یابد؟

پس از پایان پشتیبانی طولانی “extended support” (یا پشتیبانی برای نسخه خاصی از ویندوز 10 به پایان می رسد) ، آن نسخه از ویندوز به طور موثر مرده است. مایکروسافت به جز در موارد نادر هیچ به روزرسانی “حتی برای موارد امنیتی” ارائه نمی دهد.

همچنین بخوانید  چگونه کد استیم خود را پیدا کنید ؟ و اضافه کردن دوستان با کد دوستانه

در حالی که سیستم شما، همچنان به کار خود ادامه می دهد ، اما به طور نا امن کار می کند. اگر افراد سودجو آسیب پذیری در سیستم عامل پیدا کنند ، مایکروسافت آنرا قبول نمی کند. و با گذشت زمان ، نرم افزارهای محبوب پشتیبانی از نسخه های قدیمی ویندوز را متوقف می کنند.

کدام نسخه های ویندوز دیگر پشتیبانی نمی شوند؟

از سال 2020 ، مایکروسافت فقط از ویندوز 8.1 و ویندوز 10 پشتیبانی می کند. ویندوز 7 در ژانویه سال 2020 پشتیبانی طولانی را پشت سر گذاشت ، و ویندوز ویستا و XP از سال های قبل منقضی شده اند. اگر هنوز از ویندوز 7 به قبل نسخه استفاده می کنید ، باید این سیستم عامل ها را ارتقا دهید که ما در زیر آن را پوشش می دهیم.

ویندوز 8.1 پشتیبانی اصلی (mainstream support) از ژانویه سال 2018 را پشت سر گذاشت. تا ژانویه 2023 پشتیبانی بیشتری دارد. توجه داشته باشید که نسخه اصلی ویندوز 8 دیگر پشتیبانی نمی شود ، بنابراین باید ویندوز 8.1 را به روز کنید.

پشتیبانی ویندوز 10 چه زمانی به پایان می رسد؟

همانطور که گفته شد ، مایکروسافت از یک رویکرد متفاوت با پشتیبانی ویندوز 10 استفاده می کند. قبل از ویندوز 10 ، پایان عمر برای نسخه ویندوز شما به این معنی بود که شما مجبورید کامپیوتر خود را ارتقا دهید یا هزینه یک نسخه جدید ویندوز را بپردازید.

از آنجا که مایکروسافت ویندوز 10 را به عنوان خدمات ارائه می دهد ، این شرکت مرتباً ویندوز 10 را به روز می کند تا حتی بهتر شود، این به روز رسانی ها برای کاربران خانگی رایگان است.

این بدان معناست که به جای انتشار نسخه جدید ویندوز هر چند سال ، مایکروسافت تقریباً دو بار در سال راه اندازی می کند. آنها برای ماه های مارس و نوامبر هدف گذاری شده اند ، اما تاریخ واقعی عرضه می تواند متفاوت باشد.

اگر از ویندوز 10 استفاده می کنید، ایده خوبی است که تاریخ پایان پشتیبانی ویندوز 10 را برای نسخه فعلی خود بشناسید. به این ترتیب ، می توانید مطمئن شوید که از تاریخ انقضا آن استفاده نمی کنید.

ابتدا نسخه فعلی ویندوز 10 را بررسی کنید

به راحتی می توان نسخه ویندوز 10 را مشاهده کرد. برای باز کردن پنجره Run کیدهای [ویندوز + R] را فشار دهید ، سپس عبارت [winver] را وارد کنید و “Enter” را فشار دهید. یک پنجره ساده با عبارت “Version XXXX” را در بالا مشاهده خواهید کرد، که نسخه ویندوز شما را نشان می دهد.

ابتدا نسخه فعلی ویندوز 10 را بررسی کنید

این اعداد سال و تاریخ انتشار را نشان می دهد. به عنوان مثال ، ویندوز 10 نسخه 2004 مطابق با آوریل 2020 است ، اگرچه بروزرسانی دقیقاً در آن ماه شروع به کار نکرد. می توانید از این روش استفاده کنید تا ایده ای در مورد پایان دوره پشتیبانی 18 ماهه نسخه شما داشته باشید.

همچنین بخوانید  آموزش ساختن کانال یوتیوب با آسان ترین روش

در صفحه چرخه عمر ویندوز که قبلاً ذکر شد ، لیستی از هر نسخه ویندوز 10 و تاریخ پایان خدمت آن را مشاهده خواهید کرد. اگر پایان تاریخ پشتیبانی نزدیک به نسخه شما باشد ، زمان مناسبی برای به روزرسانی است.

ابتدا نسخه فعلی ویندوز 10 را بررسی کنید

نحوه بروزرسانی ویندوز 10 قبل از پایان پشتیبانی

از آنجا که ویندوز 10 به طور خودکار بروزرسانی می شود ، لازم نیست قبل از پایان پشتیبانی نگران آپدیت کردن نسخه جدید ویندوز خود را کنید. مگر اینکه غیرفعال کردن به روزرسانی های ویندوز 10 را انجام داده باشید، ویندوز بزودی پس از آپدیت، نسخه را نصب می کند.

چند ماه قبل از پایان پشتیبانی از نسخه خود ، پیامی را در صفحه آپدیت ویندوز با پیامی مانند “You’re currently running a version of Windows 10 that’s nearing the end of support” را مشاهده خواهید کرد، که می گوید شما در حال حاضر از نسخه ویندوز 10 که استفاده می کنید نزدیک به پایان پشتیبانی است.

با نزدیکتر شدن ، ممکن است یک پنجره را نیز درباره این موضوع به شما هشدار دهد، زمان آن رسیده است که بلافاصله ویندوز بروزرسانی شود.

به تنظیمات ویندوز 10 بروید سپس از بخش [Update & Security] گزینه [Windows Update] را انتخاب کنید و برای دریافت آخرین نسخه بر روی گزینه [Check for updates] کلیک کنید. بسته به نسخه ویندوز 10 ، ممکن است بخش جداگانه ای را برای بروزرسانی ویژگی مشاهده کنید.

نحوه بروزرسانی ویندوز 10 قبل از پایان پشتیبانی

اگر نمی توانید هنگام آپدیت ویندوز 10 با ارور مواجه می شوید پیشنهاد میکنم مقاله حل مشکل آپدیت نشدن ویندوز 10 را مشاهده کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *