تبلیغات

تبلیغات

تفاوت بین لینوکس و یونیکس چیست؟ (Linux vs Unix)

unix-vs-linux

لینوکس از یونیکس الهام گرفت است، اما لینوکس یونیکس نیست. اگرچه قطعاً شبیه یونیکس است. ما تفاوت های عمده بین این دو سیستم عامل معروف را توضیح خواهیم داد.

تفاوت لینوکس و یونیکس؟

لینوکس یک سیستم عامل آزاد و منبع باز است. یونیکس محصولی تجاری است که توسط فروشندگان مختلفی تهیه شده است و هرکدام نوع خاص خود را دارند که معمولاً به سخت افزار خاص خود اختصاص دارد. این منبع گران و محدود است. اما لینوکس و یونیکس کم و بیش کارهای مشابهی را با همین روش انجام می دهند ، درست است؟ کم و بیش ، بله.

ظرافت ها کمی پیچیده تر هستند، فراتر از فنی و معماری تفاوت هایی وجود دارد. برای درک برخی از تأثیرات ایجاد شده در یونیکس و لینوکس ، باید زمینه های پشتیبان آنها را بفهمیم.

بیشتر بدانید:

تفاوت اوبونتو و مینت و دبین

سرچشمه یونیکس (Unix)

سرچشمه یونیکس (Unix)

یونیکس بالای 50 سال سن دارد. این برنامه توسط شرکت DEC که مخفف عبارت Digital Equipment Corporation به عنوان یک پروژه غیر رسمی در آزمایشگاه های بل (Bell) ساخته شده است ، سپس متعلق به AT&T قرار گرفت. مدت کوتاهی به یک کامپیوتر DEC PDP/11/20 منتقل شد ، سپس به طور پیوسته در سیستم های دیگر در بل پخش شد.

بازنویسی به زبان برنامه نویسی C منجر به نسخه 4 یونیکس در 1973 شد. این مهم بود زیرا ویژگی های زبان C و کامپایلر به این معنی بود که اکنون می توان یونیکس را به معماری های رایانه ای جدید منتقل کرد.

در سال 1973 ، کن تامپسون و دنیس ریچی مقاله ای درباره یونیکس در یک کنفرانس ارائه دادند. در نتیجه ، درخواست هایی برای کپی کردن یونیکس در بل ایجاد شد. از آنجا که فروش سیستم عامل ها خارج از محدوده مجاز عملیات AT&T است ، آنها نمی توانند با یونیکس به عنوان یک محصول رفتار کنند.

این امر منجر به توزیع یونیکس به عنوان کد منبع با مجوز شد. هزینه های اسمی برای پوشش حمل و نقل و بسته بندی و “حق امتیاز مناسب” کافی بود. یونیکس “همانطور که هست” آمد ، بدون پشتیبانی فنی و رفع اشکال. اما کد منبع را دریافت کردید و می توانید آن را تغییر دهید.

یونیکس شاهد رشد سریع در موسسات دانشگاهی بود. در سال 1975 ، کن تامپسون یک شنبه شب را از دانشگاه بل در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی گذراند. به همراه برخی از دانشجویان فارغ التحصیل ، او شروع به افزودن و بهبود نسخه محلی آنها از یونیکس کرد.

همچنین بخوانید  نحوه غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌های همه برنامه های اندروید

علاقه خارجی به موارد اضافی برکلی افزایش یافت و منجر به انتشار اولین نسخه توزیع نرم افزار برکلی (BSD یا Berkeley Software Distribution) شد. این مجموعه ای از برنامه ها و تغییرات سیستم بود که می تواند به سیستم موجود یونیکس اضافه شود ، اما این یک سیستم عامل مستقل نبود. نسخه های بعدی BSD کل سیستم های یونیکس بودند.

اکنون دو نسخه اصلی یونیکس وجود دارد ، AT&T و BSD. انواع دیگر یونیکس ، مانند AIX ، HP-UX و Oracle Solaris ، فرزندان اینها هستند. در سال 1984 ، برخی از محدودیت های AT&T منتشر شد و آنها توانستند یونیکس را تولید و به فروش برسانند.

سپس یونیکس تجاری شد.

پیشنهادی:

تفاوت سیستم عامل ویندوز و لینوکس

پیدایش لینوکس

پیدایش لینوکس (Linux)

ریچارد استالمن با دیدن تجاری سازی یونیکس به عنوان گسترش بیشتر آزادی های دسترسی کاربران سیستم، تصمیم به ایجاد یک سیستم عامل مبتنی بر آزادی داد. یعنی آزادی اصلاح کد منبع ، توزیع مجدد نسخه های اصلاح شده نرم افزار و استفاده از نرم افزار به هر روشی که کاربر مناسب دید.

سیستم عامل قصد داشت بدون هیچ گونه منبع یونیکس ، عملکرد یونیکس را تکرار کند. وی سیستم عامل GNU را نامگذاری کرد و در سال 1983 پروژه GNU را برای توسعه سیستم عامل تأسیس کرد. در سال 1985 ، او بنیاد نرم افزار آزاد را برای ترویج ، بودجه و پشتیبانی پروژه GNU تأسیس کرد.

توسعه دهندگان پروژه GNU مشغول کار بر روی یک ریزگرد به نام GNU Hurd بودند ، اما پیشرفت کند بود. (هنوز هم اکنون در حال توسعه است و به انتشار نزدیکتر می شوید.) بدون هسته ، هیچ سیستم عامل وجود نخواهد داشت.

در سال 1987 ، Andrew S. Tanebaum یک سیستم عامل به نام mini-Unix یا MINIX را به عنوان یک کمک آموزشی برای دانش آموزانی که در طراحی سیستم عامل مشغول به تحصیل بودند ، منتشر کرد. MINIX یک سیستم عامل کاربردی ، شبیه به یونیکس بود ، اما محدودیت هایی داشت ، خصوصاً با سیستم فایل.

یک دانشجوی علوم کامپیوتر به نام لینوس توروالدز کد ساده ای برای تغییر وظیفه را به عنوان یک تمرین یادگیری نوشت. سرانجام ، این کد به یک هسته اولیه پروتو تبدیل شد که به اولین هسته لینوکس تبدیل شد. توروالدز با MINIX آشنا بود. در حقیقت ، اولین هسته او با استفاده از کامپایلر GCC ریچارد استالمن در MINIX توسعه یافت.

توروالدز تصمیم گرفت سیستم عامل خود را بسازد که بر محدودیت های موجود در MINIX طراحی شده برای آموزش غلبه کند.

همچنین بخوانید  آموزش کالیبره کردن باتری آیفون / آیپد تنها در 6 قدم آسان!

لینوکس در واقع یک کلون (کپی) یونیکس نیست. اگر لینوکس یک کلون یونیکس بود ، یونیکس نامیده می شد. این شبیه یونیکس نیست. کلمه “کلون” حاکی از آن است که بخش کوچکی از اصل در یک ماکت جدید برای سلول از اصل ساخته می شود. لینوکس مجدداً ایجاد شد ، تا ظاهر و احساس یونیکس را داشته باشد و همین نیازها را برآورده سازد.

اما در هر صورت ، لینوکس هسته ای بود که به دنبال یک سیستم عامل بود. گنو یک سیستم عامل بود که به دنبال هسته بود. در ضمن ، آنچه اتفاق افتاد اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. این جهان را نیز تغییر داد.

چه کسی توسعه را انجام می دهد؟

چه کسی توسعه را انجام می دهد؟

توزیع لینوکس مجموعه بسیاری از قسمت های مختلف است که از جاهای مختلف توسعه یافته شده است. هسته لینوکس ، مجموعه نرم افزارهای اصلی GNU و برنامه های کاربر کاربر زمین برای ایجاد یک توزیع مناسب ترکیب شده اند. و شخصی باید این کار را با ترکیب ، نگهداری و مدیریت انجام دهد.

لینوکس نتیجه تلاش مشترک توزیع شده توسط داوطلبان بدون حقوق ، توسط سازمان هایی مانند Canonical و Red Hat و افراد تحت حمایت صنعت است.

هر یونیکس تجاری به عنوان یک نهاد منسجم و منفرد با استفاده از امکانات توسعه داخلی یا محکم خارج از کشور کنترل می شود. غالباً اینها هسته منحصر به فردی دارند و به طور خاص برای سیستم عامل های سخت افزاری تهیه شده توسط هر فروشنده طراحی شده اند.

توزیع های آزاد و منبع باز BSD Unix مانند FreeBSD ، OpenBSD و DragonBSD از ترکیبی از میراث کد BSD و کد جدید استفاده می کنند. آنها اکنون پروژه هایی با پشتیبانی جامعه هستند و بسیار شبیه توزیع های لینوکس هستند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *