تبلیغات

تبلیغات

5 قطعه در کامپیوتر طول عمر کمی دارند: چگونه طول عمر آنها را افزایش دهیم

PC-Parts-That-Tend-to-Die

در دنیای ایده آل ، کامپیوتر شما تا زمانی که شما به آن نیاز دارید دوام می یابد و تنها دلیل خرید یک محصول جدید ، افزایش عملکرد سیستم است. متأسفانه ، زندگی منصفانه نیست. قطعات کامپیوتر خراب می شوند، و خرید قطعات کامپیوتر ممکن است گران باشند. بنابراین منطقی است که از هر بخشی که می توانید به درستی استفاده کنید.

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به درستی اجزای از قطعات کامیپوتر خود استفاده کنید. یک کامپیوتر با طول عمر زیاد با نگهداری درست ، کار می کند و خراب می شود، به خصوص هنگامی که کامپیوتر خود را می سازید. برای شروع ، این نکات را در مورد چگونگی افزایش طول عمر قطعات سیستم شخصی خود بررسی کنید.

1. مادربرد

مادربرد

دلایل مختلفی وجود دارد که شما باید مادربرد خود را ارتقا دهید. با این حال ، امیدواریم که به جای مواجه شدن با یک مادربرد خراب، آن را داوطلبانه ارتقا دهید. قابلیت اطمینان مادربرد همانطور که انتظار دارید با هر نسل افزایش می یابد.

چرا مادربرد خیلی زود خراب می شود؟

حتی اگر هیچ قسمت متحرک وجود ندارد ، مادربردها دارای طراحی بسیار پیچیده و ظریف هستند. به عنوان نقطه کانونی برای هر چیز دیگری در سیستم شما ، نقص عملکردهای کوچک می تواند اثرات فاجعه آمیزی داشته باشد.

اندازه گیری طول عمر مادربرد نیز دشوار است ، زیرا نوع کار کردن و قرار دادن کامپیوتر تقریبا غیرممکن است. با این حال ، یک مطالعه Puget Systems در سال 2018 نشان داد که “در حالی که به نظر می رسد مادربردها بیشتر و پیچیده تر می شوند” ، میزان خرابی کلی فقط “2.1٪ یا حدود 1 از هر 49 مادربرد” بود.

بزرگترین دلیل خرابی مادربرد این است که خازن ها به مرور زمان خراب می شوند و قدیمی می شوند. بعضی اوقات خازنها حتی نشت می کنند و به سایر قطعات سخت افزاری آسیب می رسانند. می توانید یک خازن را جایگزین کنید ، اما این یک عمل سخت است.

سایر دلایل خرابی مادربرد شامل گرما ، هوای خشک و رطوبت است.

نکاتی در مورد افزایش طول عمر مادربرد

سیستم خود را از خطرات محیطی مانند رطوبت بیش از حد یا هوای خشک ، که می تواند باعث افزایش خرابی شود ، دور نگه دارید. گرمای بیش از حد ممکن است گاهی اوقات باعث خراب شدن قطعات مادربرد شود و منجر خراب شدن بقیه قطعات شود.

اما بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از خرابی مادربرد انجام دهید این است که هرگز مادربرد را لمس نکید . بدیهی است که برای نصب یا تعویض قطعات باید آن را لمس کنید. اما سعی کنید مادربرد را در معرض تماس محدود کنید.

همچنین بخوانید  نحوه فشرده سازی (کم حجم) عکس های پاورپوینت در ویندوز و مک

وقتی باید مادربرد را لمس کنید ، ابتدا حتماً خود دست خود را به زمین بزنید ، بنابراین به طور تصادفی شوک وارد نمی کنید و به مادربرد صدمه وارد نمی کنید.

2. هارد (HDD و SSD)

هاردها (HDD و SSD)

هاردها به دو شکل اصلی تشکیل می شوند: هاردهای دیسک سخت (HDD) و هاردهای حالت جامد (SSD). یک کامپیوتر نمی تواند بدون خراب بود هارد کار کند ، زیرا در هارد سیستم عامل سیستم نصب شده است. این برای سیستم شما بسیار مهم است، اگر خراب شود تمام اطلاعات شما از بین میرود.

چرا هاردهای HDD و SSD خراب می شوند؟

هارد دیسک های HDD و SSD هر دو مستعد خراب شدن هستند ، اما به دلایل مختلف.

هاردهای HDD مکانیکی هستند ، قطعات متحرک دارند و به مرور زمان از نظر جسمی خراب می شوند. صفحه ممکن است خراشیده شود ، هد ممکن است خواندن را متوقف کند ، یا قطعات با افزایش قدرت برق صدمه ببینند.

هاردهای SSD بر اساس تراشه های حافظه فلش ساخته شده اند ، بنابراین هیچ قسمت متحرک ندارند. با این حال ، آنها نگهداری طولانی مدت غیرقابل اعتماد بودن داده ها را دارند ، بیشتر حساس به دمای شدید هستند و قطع برق می تواند منجر به خرابی اطلاعات شود.

نکاتی در مورد افزایش طول عمر هاردها

مهم نیست که از کدام نوع هارد استفاده می کنید، همیشه ایده خوبی است که برای خرید محافظ برق خوب اقدام کنید. نواسان های برق می تواند صدمات زیادی به تمام قطعات سیستم ها داشته باشد ، نه فقط قطعات کامپیوتر.

در صورت امکان از حرارت بالا خودداری و یک خنک کننده مناسب برای سیستم تهیه کنید. برای جلوگیری از دمای بیش ازحد و اطمینان از گردش هوا مناسب سیستم خود را تمیز کنید تا گرد و خاکی درون سیستم وجود نداشته باشد.

به غیر از این ، بیشتر مربوط به خرید یک مدل خوب از یک برند معتبر است. دفعه بعد که می خواهید یک هارد بخرید ، مقالات ما را در مورد نکات خرید هارد SSD را در نظر بگیرید.

3. حافظه رم

حافظه رم

حافظه رم برای یک تجربه دلپذیر در سیستم بسیار حیاتی است ، و در صورتی که می خواهید سرعت سیستم خود را افزایش دهید ، جزء اولین قسمت هایی است که باید آنها را ارتقا دهید. چه مقدار حافظه رم نیاز داریم؟ خوب ، بستگی دارد ، اما ابتدا 8 گیگابایت کافی است.

از بین کلیه قطعات سخت افزاری رایانه ، رم کمترین میزان نسبی خرابی را دارد. با این وجود بسته به مدل و مارک حافظه رم خریداری شده ، طول عمر ماژول رم می تواند متفاوت باشد. ماژول های رم هم خراب می شوند.

همچنین بخوانید  آموزش غیرفعال بازشدن اتوماتیک فلش ، سی دی یا DVD در ویندوز

چرا حافظه های رم خراب می شوند؟

با توجه به شرایط عالی ، حافظخ رم در واقع از طول عمر قابل ملاحظه ای برخوردار است. در سال 2016 ، شاهد بروز فوق العاده کم بازده حافظه رم ،حدود 0.20٪ برای رم های Kingston و حدود 1.08٪ برای رم های Corsair بود. با توجه به میزان حیرت انگیز رم در جهان ، این آمار بسیار کم است.

اما دو چیز می تواند یک ماژول رم در حال کار را خراب کند: افزایش دما و قدرت.

بیشتر ماژول های رم دارای دمای عملیاتی بین 0 تا 85 درجه سانتیگراد هستند. اگر بیشتر از حد استاندارد دما بروید ، می توانید رم خود را خراب کنید. فوراً اتفاق نخواهد افتاد اما به مرور زمان اتفاق پیش می آید، اما قرار گرفتن طولانی مدت در برابر دمای “شدید” باعث کاهش طول عمر حافظه رم شما می شود.

افزایش قدرت ناگهانی برق در مادربردهای خراب و منبع تغذیه بد نیز می تواند باعث خرابی رم شود.

نکاتی درباره افزایش طول عمر رم

مهمترین نکته توصیه شده ، خرید یک ماژول با کیفیت بالا از یک شرکت معتبر است. تولید کنندگان معتبر حافظه رم شامل Kingston ، Crucial ، G.Skill و Corsair هستند ، گرچه تولید کنندگان دیگری نیز در دسترس هستند، قبل از خرید حتما بررسی محصولات را بخوانید.

4. منبع تغذیه (پاور)

منبع تغذیه (پاور)

یک منبع تغذیه یا PSU که مخفف عبارت power supply unit برق تمام اجزای موجود در سیستم شما را تأمین می کند. در هنگام خرید منبع تغذیه مناسب برای نیازهای خود ، چندین نکته در نظر داشته باشید ، اما طول عمر آن یکی از موارد مهم است.

چرا منبع تغذیه خراب می شوند؟

با وجود تصور ، پاورها فقط نسبت به حافظه های رم از نظر طول عمر سخت افزاری در شرایط کاملاً بدتری قرار دارند. نرخ خرابی حدود 0.49٪ برای بهترین پاور و حدود 2.41٪ برای باقی پاورها نشان می دهد.

تحت استفاده استفاده عادی بدون داشتن نوسان های برقی، یک پاور باید عمر طولانی داشته باشد حداقل 5 سال ، احتمالاً تا 10 سال اگر خوش شانس باشید. اما اگر منبع تغذیه را تحت بارهای زیاد در طولانی مدت قرار دهید ، می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

نکاتی در مورد افزایش طول عمر منبع تغذیه

مثل همیشه ، با یک مدل باکیفیت از یک برند معتبر شروع کنید. بسیاری از مدل های عمومی بسیار ارزشمند هستند و تحمل زیادی برای استرس ندارند. همچنین کیفیت ساخت ضعیف همچنین می تواند منجر به پیری سریع تر و خرابی زودهنگام شود.

نکته دیگر که باید در نظر بگیرید این است که برخی مارک ها پاورهای داخلی را تولید نمی کنند. در عوض ، برخی از پاورها از OEM ها تهیه می شوند. این فرایند بدان معنی است که کیفیت مدل های پاور حتی در یک مارک مشابه می تواند متفاوت باشد.

همچنین بخوانید  چگونه یک سایت را در کروم بلاک کنیم؟ آموزش بلاک کردن سایت در گوگل کروم

تنها راه کارآمد برای طولانی کردن طول عمر منبع تغذیه، کاهش فعالیت های پر فشار است. به عنوان مثال ، استخراج بیت کوین یک فرایند بسیار سخت است. اورکلاک کردن پردازنده یا گرافیک همچنین می تواند فشار اضافی را بر روی منبع تغذیه شما ایجاد کند .

5. خنک کننده یا فن ها

خنک کننده یا فن ها

احتمالاً به خنک کننده های سیستم شخصی خود خیلی فکر نکرده اید. وقتی به آنها احتیاج دارید درست کار نمی کنند. گاهی اوقات ، حتی متوجه نمی شویم که یک فن متوقف شده است (حداقل ، در زمان کوتاه). خوشبختانه ، اکثر فن های خنک کننده مورد جایگزین نسبتاً ارزان هستند.

هنگامی که خنک کننده پردازنده را در نظر می گیرید ، این وضعیت تغییر می کند ، که می تواند گرانتر از بقیه خنک کننده ها مادربرد و به همین ترتیب خنک کننده گرافیک هم گران است.

چرا فن ها خراب می شوند؟

این واقعاً ساده است دقیقاً مانند هارد ها ، فن های خنک کننده مکانیکی هستند ، همچنین قطعات متحرکی مستعد خرابی هستند. با گذشت زمان ، چون فن ها زمان های زیادی می چرخند، احتمالاً خراب می شوند.

اما این فرآیند توسط گرد و غبار و ذراتی که روی پره های فن و درون مکانیسم چرخش ایجاد می شوند زودتر خراب می شوند. در هنگام قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت ، گرد و غبار حتی می تواند کندتر شود و به خراب شوند.

نکاتی در مورد افزایش طول عمر فن خنک کننده

اولین نکته برای حفظ کارآمد هر نوع فن خنک کننده ، تمیز کردن است. این بدان معناست که تمیز کردن گرد و غبار اضافی و جمع آوری آن از پره های فن ، به علاوه گرد و غبار ناشی از داخل سیستم که به مسئله کمک می کند.

همچنین می توانید محل سیستم خود را در جایی در نظر بگیرید که کمتر آلوده است . به عنوان مثال ، قرار دادن لپ تاپ شخصی خود روی یک فرش ضخیم می تواند باعث ایجاد گرمای اضافی و ورود گرد و غبار اضافی به داخل شود ، به نوبه خود باعث می شود فن های سیستم برای خنک نگه داشتن سیستم شما سخت تر کار کنند.

بنابراین ، هر چند بار باید فن های خنک کننده خود را تمیز کنید؟ بستگی به محل قرار دادن سیستم شما دارد ولی حداقل ماهی دو بار برای تمیز کردن کل سیستم و فن ها کافی است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *