تبلیغات

تبلیغات

بلاک چین چیست ؟ چرا بلاکچین امن است و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

What-is-Blockchain

شما حتما کلمه بلاک چین را در اخبار ، در سایت ها و شاید حتی از دوستان و خانواده شنیده اید. اما بلاک چین چیست؟ با تک تیپ همراه باشید.

بلاکچین زنجیره ای از بلوک های داده است که در یک “پایگاه داده” در یک شبکه همتا با گره های متعدد “nodes” ذخیره می شود. این گره ها سیستم هایی هستند که هر معامله جدیدی را که به عنوان یک بلوک اضافی به زنجیره اضافه می شود ، تأیید می کنند.

به منظور فهمیدن مفهوم بلاک چین و اطلاعاتی که به آن افزوده می شود ، مهم است که بدانید چگونه معاملات انجام می شود و چگونه آنها تأیید شده اند.

بلاک چین چیست؟

هر بلوکی که به بلاک چین اضافه شود حاوی اطلاعات خاصی درباره معامله ای است که در آن ذخیره شده است. این اطلاعات می تواند از تاریخ و زمان ، مقدار دلار ، ارسال کننده ، گیرنده و موارد دیگر باشد. افراد در این معاملات مشخص نمی شوند. در عوض ، آنها با یک امضای دیجیتالی رمزگذاری شده شناسایی می شوند.

بلوک های واحد هزاران تراکنش را ذخیره می کنند. آنها همچنین می توانند نوع دیگری از برنامه نویسان اطلاعاتی را که ممکن است بخواهند در بلاکچین ذخیره کنند ، برای استفاده از آن به عنوان یک پایگاه داده اطلاعات واقعی ، ذخیره کنند.

بر خلاف یک پایگاه داده عادی یا مکان ذخیره سازی ابری ، نه تنها هر سیستمی می تواند داده های بیشتری را به بلاک چین اضافه کند. در عوض ، هر قطعه جدید از اطلاعات باید توسط یک شبکه همتا به سیستم ها تأیید شود.

بلاک چین چیست؟

هیچ سیستم یا “سروری” وجود ندارد که به عنوان کنترل کننده متمرکز اطلاعات عمل کند. در عوض ، این شبکه از گره های گره خورده سیستم توزیع شده باید تأیید کند که قطعه جدید داده ها قانونی است و به عنوان بخشی از زنجیره تعلق دارد.

این شبکه از سیستم ها چیزی است که بلاک چین ها را “غیرمتمرکز” می کند. بدون داشتن سرور مرکزی کنترل و مدیریت داده ها ، اطلاعات ایمن تر بوده و ناشناس بودن بهتری را برای کاربران بلاک چین فراهم می کند.

چگونه داده های جدید به بلاک چین اضافه می شوند

در اینجا ترتیب وقایع است که کاربر شبکه بلاک چین قطعه جدیدی از اطلاعات را به بلاک چین ارسال می کند:

  • چندین قطعه داده (معمولاً معاملات مالی) از کاربران به شبکه بلاک چین ارسال می شود.
  • گره های بلاک چین به طور مستقل جزئیات داده ها را تأیید می کنند که به طور مشکوک به بلاک چین تعلق دارد.
  • بخشی از فرآیند اعتبارسنجی شامل هر گره ای است که یک مسئله ریاضی پیچیده را حل می کند. در صورت حل شدن ، آن سیستم صلاحیت اضافه کردن یک بلوک به بلاک چین را دارد.
  • پس از تأیید ، اطلاعات به زنجیره بعدی در زنجیره اضافه می شوند.
  • بلوک بعدی یک ” هش یا hash ” رمزگذاری شده ارائه می شود ، که شامل هش بلوک اخیر در زنجیره است. هش یک رمز رمزنگاری است که بلوک جدید را مشخص می کند.
همچنین بخوانید  لپ تاپ وصل شده اما شارژ نمی شود؟ حل مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

چرا بلاکچین امن است؟

بلاک چین ها حاوی چندین لایه امنیتی هستند.

اولین مورد این است که هر بلوکی اعتبار داشته و تأیید شده است که به عنوان بخشی از دفتر عمومی (کل مجموعه بلوک های داده) تعلق دارد. در چیزی مانند صنعت حمل و نقل ، این بدان معنی است که یک مانیفست حمل و نقل که در یک بلاکچین ذخیره شده است ، نمی تواند داده ها را به هیچ وجه حذف یا دستکاری کند. پس از افزودن به بلاک چین، این اطلاعات بخشی از مانیفست رسمی است.

چرا اصلاح یک بلوک دشوار است؟ به دلیل “هش” منحصر به فرد و رمزگذاری شده برای شناسایی این بلوک استفاده شده است. الگوریتم پیچیده ریاضی که توسط سیستم ها حل شده است ، هشی را ایجاد می کند که بدون “قدرت محاسباتی” هک کردن بسیار دشوار است. و بدون رمزگشایی هش بی نظیر ، بلوک قابل تغییر نیست.

چرا بلاکچین امن است؟

یکی دیگر از لایه های امنیتی این واقعیت است که هش بلوک قبلی در قسمت جدید بلاک بعدی قرار دارد. این بدان معناست که هکرها نه تنها مجبورند رمزگشایی هش بلوک را تغییر دهند بلکه هش موجود در هر بلوک قبلی را نیز رمزگشایی کنند.

به همین دلیل است که بیشتر مردم یک بلاکچین را ضد هک می دانند.

تفاوت بین بلاک چین و بیت کوین

از آنجا که بیت کوین اولین اجرای فناوری بلاک چین بود (بیت کوین چیست) ، کلمات بیت کوین و بلاکچین مترادف هستند.

واقعیت این است که فناوری بلاک چین فراتر از بیت کوین است.

در پیشنهاد خود برای بیت کوین ، یک تکنسین اسرارآمیز با نام ساتوشی ناکاموتو (بسیاری شک دارند که این نام واقعی او بود) با استفاده از بلاکچین از یک سیستم پول نقد الکترونیکی استفاده می کند.

برخلاف پول هر کشور که توسط یک مقام مرکزی تنظیم می شود ، بیت کوین توسط کسی کنترل و تنظیم نمی شود. به همین دلیل از آن به عنوان ارز “غیر متمرکز” یاد می شود.

تفاوت بین بلاک چین و بیت کوین

هرگاه شخصی بخواهد کالا یا خدمات را از شخصی که بیت کوین را به عنوان پرداخت می پذیرد خریداری کند ، فعالیت های زیر انجام می شود.

  • خریدار معامله خرید را در شبکه بیت کوین ارسال می کند.
  • معدنچیان یا ماینرهای بیت کوین برای حل الگوریتم ریاضی پیچیده برای آن معامله مسابقه می دهند. راه حل “هش” بلوک معاملات است.
  • پس از ایجاد هش توسط چندین گره ، معامله تأیید می شود.
  • معامله تکمیل شده به عنوان بلوک در بلاکچین اضافه می شود.
  • ماینرها که هش را به اتمام رسانده اند از بیت کوین پاداش می گیرند.
همچنین بخوانید  تغییر ای پی با مرورگر اپرا ! مرورگر اپرا در حال جذب کاربران گوگل کروم می باشد

پس از افزودن معامله به دفترچه راهنمای عمومی بیت کوین ، به هیچ وجه قابل تغییر یا دستکاری نیست. اطلاعات کاربر خریدار و فروشنده از طریق یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی رمزگذاری می شوند ، بنابراین تمام اطلاعات کاربر ناشناس است.

چرا بلاکچین یک بیت کوین نیست؟

چرا بلاکچین یک بیت کوین نیست؟

در حالی که بلاک چین یک فناوری بنیادی است که از بیت کوین حمایت می کند ، این دو یکسان نیستند. بیت کوین نوع خاصی از داده ها را در “دفتر عمومی” بلاکچین ذخیره می کند. این اطلاعات همه چیز پیرامون معاملات بیت کوین است.

با این حال ، شما می توانید از یک بلاک چین برای ذخیره انواع دیگر معاملات و انواع مختلف داده استفاده کنید. این امر به ویژه در مورد ارز دیجیتال صادق است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *