تبلیغات

تبلیغات

تفاوت بین کروم و کرومیوم چیست؟(Chromium و Chrome)

Difference-Between-Chromium-and-Chrome

کرومیوم یک پروژه مرورگر منبع باز است که پایه و اساس مرورگر وب کروم را تشکیل می دهد. اما بگذارید کمی عمیق تر به این معنی بپردازیم.

هنگامی که گوگل برای اولین بار کروم را در سال 2008 معرفی کرد ، آنها همچنین کد منبع کرومیوم را که کروم به عنوان یک پروژه منبع باز مبتنی بر آن بود ، منتشر کردند. این کد منبع باز توسط پروژه کرومیوم حفظ می شود ، در حالی که خود کروم توسط گوگل نگهداری می شود.

بزرگترین تفاوت بین کروم و کرومیوم این است که ، در حالی که کروم مبتنی بر کرومیوم است ، گوگل همچنین تعدادی از ویژگی های اختصاصی را مانند نسخه های به روزرسانی خودکار و پشتیبانی از قالب های ویدیویی اضافی به گوگل اضافه می کند.

گوگل همچنین با سیستم عامل کرومیوم که یک پروژه منبع باز است و پایه و اساس سیستم عامل کروم خود یعنی سیستم عامل اجرا شده در Chromebook ، یک رویکرد مشابه را در پیش گرفته است.

بیشتر بدانید :

نحوه پین کردن سایت در منوی استارت ویندزو 10

چه ویژگی های از کروم در کرومیوم نیست؟

کروم مبتنی بر کرومیوم است ، اما گوگل تعدادی ویژگی را به مرورگر کروم خود اضافه می کند که فاقد کرومیوم است. به طور خاص ، مرورگر کرومیوم ویژگی های زیر را ندارد :

  • پشتیبانی از AAC ، H.264 و MP3 : کروم شامل کدک های دارای مجوز برای این قالب های رسانه ای اختصاصی است و شما را در اختیار طیف گسترده تری از محتوای رسانه قرار می دهد ، مخصوصاً سایت هایی که از ویدیوی HTML5 برای پخش فیلمهای H.264 استفاده می کنند. هر دو مرورگر شامل کدک های ابتدایی و رایگان هستند: Opus ، Theora ، Vorbis ، VP8 ، VP9 و WAV.
  • Adobe Flash : کروم شامل یک افزونه Pepper API یا PPAPI است که گوگل به طور خودکار در کروم به روز می کند. این تنها راه برای به دست آوردن مدرن ترین نسخه Flash در لینوکس است. حتی در ویندوز و مک ، بهتر است به جای افزونه قدیمی NPAPI Flash از وب سایت Adobe ، افزونه PPAPI Flash sandboxed از Chrome را انتخاب کنید. (در واقع می توانید افزونه Pepper Flash را ازکروم دریافت کرده و در صورت تمایل آن را در کرومیوم نصب کرده و استفاده کنید.)
  • آپدیت گوگل : کاربران کروم در ویندوز و کروم یک برنامه پس زمینه اضافی دریافت می کنند که به طور خودکار کروم را به روز می کند. کاربران لینوکس از ابزارهای استاندارد مدیریت نرم افزار خود استفاده می کنند ، آموزش غیرفعال کردن آپدیت خودکار گوگل کروم.
  • محدودیت های افزودنی : برای کروم ، گوگل پسوندهایی را که در فروشگاه وب کروم میزبان نیستند غیرفعال می کند.
  • گزارش خرابی و خطا : کاربر کروم می تواند آمادگی خود را برای ارسال آمار مربوط به خرابی ها و خطاها به گوگل برای تجزیه و تحلیل انتخاب کند.
  • جعبه امنیتی : گوگل همچنین خاطرنشان می کند که برخی از توزیع های لینوکس ممکن است جعبه امنیتی کرومیوم را غیرفعال کند ، بنابراین می خواهد از sandbox برای اجرا کرومیوم استفاده کنید.
همچنین بخوانید  آموزش Mute بی صدا کردن و نمایش ندادن پست های یک شخص در فید اینستاگرام
چه ویژگی های از کروم در کرومیوم نیست؟

باید توجه داشته باشید که اگرچه مارک گوگل نیست ، کرومیوم هنوز هم بسیار محور گوگل است. به عنوان مثال ، کرومیوم همان ویژگی همگام سازی موجود در کروم را دارد ، به شما امکان می دهد با یک حساب گوگل وارد شوید و اطلاعات خود را همگام کنید.

دانلود و نصب مرورگر کرومیوم

گرفتن گوگل کروم در هر سیستم عامل کار آسانی است ، کافیست به سایت دانلود گوگل کروم بروید ، بنابراین بیایید نگاهی بیندازیم که در صورت تمایل می توانید مرورگر کرومیوم را نصب کنید .

در لینوکس ، اغلب می توانید کرومیوم را مستقیماً از مخازن نرم افزار توزیع لینوکس خود نصب کنید. به عنوان مثال در لینوکس اوبونتو ، می توانید با باز کردن مرکز نرم افزار اوبونتو ، عبارت ” Chromium ” را جستجو کنید و سپس بر روی دکمه Install آن را نصب کنید.

دانلود و نصب مرورگر کرومیوم

کرومیوم با به روزرسانی های امنیتی از طریق مخازن نرم افزار توزیع لینوکس شما به روز می شود.

در ویندوز و مک ، استفاده از کرومیوم کمی سخت تر است. می توانید نسخه رسمی کرومیوم را دانلود کنید ، اما آنها به طور خودکار به روز نمی شوند. بروزرسانی خودکار بخشی از منبع گوگل کروم است.همچنین می توانید کرومیوم را از کد منبع خود کامپایل کنید ، اما آیا واقعاً می خواهید هر بار که یک نسخه جدید ارائه شد هر بار این کار را انجام دهید؟ احتمالا نه.

از کدام مرورگر استفاده کنیم؟ کروم یا کرومیوم

کرومیوم خوب است زیرا به توزیع های لینوکس که نیاز به نرم افزار منبع باز دارند می توانید یک مرورگر وب را که تقریباً با کروم یکسان است استفاده کنید . بعضی از توزیع های لینوکس حتی می توانند از کرومیوم به عنوان مرورگر وب پیش فرض خود به جای فایرفاکس استفاده کنند و بعضی دیگر.

از کدام یک استفاده کنیم؟ کروم یا کرومیوم

اگر سیستم عامل های منبع باز یا لینوکس استفاده می کنید ،مرورگر کرومیوم گزینه خوبی برای شما است.

با این حال ، بسیاری از کاربران لینوکس که علاقه چندانی به نرم افزارهای منبع باز ندارند می توانند کروم را به جای کرومیوم نصب کنند. اگر از فایل Flash استفاده می کنید و مقدار بیشتری از محتوای رسانه را به صورت آنلاین تماشا می کنید ، نصب کروم به شما یک Flash Player ارائه می کند .

به عنوان مثال ، گوگل کروم در لینوکس اکنون می تواند فیلم های Netflix را پخش کند. این نیاز به پشتیبانی H.264 برای فیلم HTML5 دارد ، چیزی که کرومیوم شامل آن نیست.

همچنین بخوانید  ضرورت آموزش کارکنان و نقش آن در پیشرفت سازمان

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *