تبلیغات

تبلیغات

تفاوت بین 4K و Ultra HD چیست ؟ 4K با الترا اچ دی چه تفاوتی دارند ؟

ultra-hd-4k-670×335

اگر در بازار یک تلویزیون جدید عرضه شده است ، احتمالاً به فکر تهیه مدل 4K یا Ultra HD هستید . آیا تفاوتی وجود دارد و دقیقاً هنگام خرید باید به دنبال چه چیزی باشید ؟ تفاوت 4K و Ultra HD چیزهایی است که شما باید قبل از خرید بدانید .

برچسب های Ultra HD و 4K به چه معناست؟

بیایید با تعریف “HD” شروع کنیم. تلویزیون با کیفیت بالا (HDTV) استانداردی است که بیش از یک دهه از آن استفاده شده است ، و خرید یک تلویزیون که حداقل کیفیت “HD Ready” را ارائه نمی دهند ، دشوار است و این به معنای توانایی نمایش در رزولوشن 1280 در 720 یا ( 720p ) است.

بیشتر تلویزیون های مدرن حداقل کیفیت “Full HD” را ارائه می دهند و این به معنای توانایی نمایش در رزولوشن 1080 در 1920 یا ( 1080p ) است.

کلمه “p” مخفف ” progressive ” به معنی تصاعدی است ، بدین معنی که در هر فریم چه انداره تصویر ترسیم می شود . گزینه جایگزین “i” برای “interlaced” است (مانند 1080i ، استاندارد HDTV) ، به معنای عجیب و غریب و حتی خطوط در فریم های جایگزین نمایش داده می شوند. این نتیجه یک تصویر با کیفیت پایین تر است.

در امتداد آن خطوط ، اصطلاح 4K به هر قالب نمایشگر با وضوح افقی تقریباً 4000 پیکسل اشاره دارد. این کمی گیج کننده است زیرا قطعنامه های تلویزیون ، حداقل تا این مرحله ، به طور کلی از تعداد پیکسل های عمودی به آن اشاره شده است . تلویزیون ها با این پیکسل های بسیار کوتاه “Ultra HD” یا UHD برای کوتاه هستند.

برچسب های Ultra HD و 4K به چه معناست؟

این سوئیچ کاملاً خودسرانه نیست. برخلاف تلویزیون ، استانداردهای سینمای دیجیتال به طور سنتی بر وضوح افقی تأکید دارند. استاندارد سینمای دیجیتال (DCI) رایج ترین برای تولید دیجیتال است و وضوح تصویر 2160 در 4096 را تعیین می کند.

4K در مقابل UHD در مقابل 2160p

UHD نزدیکترین استاندارد نمایشگر تلویزیون به استاندارد DCI است و به رزولوشن 2160 در 3840 اشاره دارد . این وضوح چهار برابر تعداد پیکسل های Full HD است . بیشتر نمایشگرهای مدرن تلویزیون UHD هستند زیرا نسبت ابعاد وسیع DCI 4K برای اکثر محتوای تلویزیون مناسب نیست. با این حال ، هر دو تقریباً به طور کلی استاندارد 4K گفته می شوند .

UHD معمولاً استاندراد 4K UHD یا فقط 4K گفته می شود . برخی از افراد گاهی اوقات UHD را 2160p می نامند. وقتی هر یک از این اصطلاحات را می بینید ، آنها معمولاً به معنای یکسان هستند. وقتی صحبت از تلویزیون است ، هیچ تفاوتی بین 4K و UHD وجود ندارد .

همچنین بخوانید  بررسی و مشخصات گوشی A50 سامسونگ📱: قیمت گوشی a50

توجه : همچنین تکنولوژی Full Ultra HD وجود دارد ، که گاهی اوقات 8K نام دارد که رزولوشن 4320 در 7620 ارائه می کند . این چهار برابر پیکسل های استاندارد 4K و شانزده برابر بزرگتر از استاندارد Full HD است . اما 8K هنوز در مرحله نسبتاً جدید است . در بیشتر مواقع ، وقتی برچسب Ultra HD را در یک فیلم Blu-Ray یا جاهای دیگر مشاهده می کنید ، می توانید برای مراجعه به 4K از آن استفاده کنید.

آیا می توانید تفاوت بین HD و UHD را متوجه شوید ؟

در حالی که وضعیت محتوا بهبود یافته است ، اکثر مردم حتی هنگام تماشای محتوای 4K متوجه وضوح بالاتر نخواهند شد .

اگر کمتر از 2 متر با تلویزیون 55 اینچی فاصله دارید و دید کاملی دارید ، ممکن است متوجه تفاوت شوید . در فاصله های بیشتر ، اندازه صفحه نمایش کوچکتر یا بینایی ضعیف تر ، شما احتمالاً متوجه تفاوت نخواهید شد . در اکثر شرایط ، اختلاف تفاوت خیلی کم است و ممکن است ارزش به روزرسانی نداشته باشد.

با این وجود ممکن است دلایل دیگری برای ارتفاء تلوزیون وجود داشته باشد . وضوح بالاتر ممکن است به نفع شما نباشد ، اما ویژگی های دیگری از تلویزیون های UHD وجود دارد که ممکن است شما را ترغیب کند. با این حال ، همه تلویزیونهای UHD از آنها برخوردار نیستند ، بنابراین مهم است که با دقت خرید کنید .

Ultra HD Premium چیست ؟

استاندارد جدید Ultra HD Premium افزایش عمق رنگ (بیش از یک میلیارد رنگ) و دامنه پویای بالاتر را نشان می دهد ، بنابراین کیفیت تصویر در مقایسه با استانداردهای قبلی قابل توجه است.

لوگوی Ultra HD Premium تضمینی برای مطابقت با دستگاه است و می تواند محتوای UHD را مطابق آنچه در نظر گرفته می شود نمایش دهد. تولیدکنندگانی مانند LG ، Panasonic و Samsung از استاندارد Ultra HD Premium استقبال کرده اند. بنابراین از ارائه دهندگان محتوا مانند Netflix ، وارنر Bros و 20th Century Fox برخوردار شوید .

سونی حتی اگر بخشی از اتحاد UHD بود که آن را توسعه داد از این استاندارد استفاده نمی کند ، اما بسیاری از تلویزیون های آن مشخصات فنی مورد نیاز را برآورده می کنند یا فراتر می روند .

تلویزیون 4K یا Ultra HD احتیاج داریم ؟

تلویزیون 4K یا Ultra HD احتیاج داریم ؟

محتوای 4K می تواند در یک تلویزیون 1080p پخش شوند . دیسک های Ultra HD Blu-Ray در تلویزیون های قدیمی بازی می کنند . آخرین نسل کنسول های بازی ویدیویی نیز کار خواهند کرد. اگر از قبل تلویزیون دارید ، می توانید همچنان از آن تلویزیون استفاده کنید و هر آنچه را که می خواهید مشاهده کنید.

همچنین بخوانید  گوشی های آیفون / آیپد ساخت چه کشوری هستند؟

از خود بپرسید که آیا کیفیت 1080p کافی نیست ؟ اگر فکر می کنید محتوای HD هنوز زیبا به نظر می رسد ، ممکن است برای پس انداز کردن پول خود را به خوبی انجام دهید. بیشتر محتوا با نمایشگرهای 1080p در ذهن ساخته می شود. و اگر در اصل تماشای دی وی دی هستید ، که حداکثر کیفیت آن در 480p است ، شما خودتان را به خرید تلویزیون 4K مجبور نخواهید کرد.

اما دلایل دلخواه تلویزیون UHD وجود دارد. اگر یک اتاق سینمای خانگی دارید که فیلم های با کیفیتی را با دوستان خود تماشا می کنید ، منطقی است که به دنبال تلویزیون 4K باشد . اگر از بازی کردن با حداکثر رزولوشن لذت می برید ، این به معنای انتخاب تلویزیون با کیفیت 4K خواهد بود.

چند نکته دیگر برای تلویزیون 4K

اگر بخواهید تلویزیون خود را ارتقاء دهید و یک تلویزیون جدید UHD بخرید ، ممکن است برای استفاده از حداکثر کیفیت آن ، نیاز به ارتقاء قطعات دیگری داشته باشید . دستگاه ها ، کابل ها و محتوای موجود شما هنوز هم کار می کنند اما ممکن است به شما اجازه ندهند تصاویر با کیفیت UHD را مشاهده کنید .

در صورتی که می خواهید کیفیت 4K را تجربه کنید باید قبل از گرفتن یک تلویزیون جدید مراحل زیر را انجام دهید . در ادامه تغییراتی وجود دارد که لازم است برای تماشا کردن محتوای 4K به صورت اینترنتی باید انجام دهید :

  • شما به پهنای باند قابل اعتماد و سریع احتیاج دارید. محتوای 4K به پهنای باند بیشتری نسبت به HD نیاز دارد.
  • برای دسترسی به محتوای UHD ممکن است شما نیاز به تغییر برنامه اشتراک کابل یا ماهواره خود داشته باشید، احتمالاً هزینه بیشتری خواهد داشت.
  • دستگاه قدیمی Blu-Ray شما نیز به تعویض نیاز دارد. پخش کننده های Blu-ray UHD از مقادیر 1080p Blu-ray و بالاتر استفاده می کنند .
  • ممکن است یک کابل HDMI جدید بخواهید. در حالی که HDMI 1.4 قادر به نمایش وضوح UHD است ، برای نمایش آنها با سرعت 60 فریم در ثانیه ، HDMI 2.0 لازم است.

تبلیغات

دیدگاه ها

  • پیمانه اردیبهشت 5, 1400 :: 07:12

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *