تبلیغات

تبلیغات

6 تا از بهترین سریال های معمایی که حتما باید تماشا کنید

best-puzzle-series

در این مقاله با بهترین سریال های معمایی آشنا خواهد شد و پیشنهاد می کنم حتما سریال ها را تماشا کنید . پیش از این، قاتلانی که به طمع مال و ثروت یا خشم و نفرت آنی، دست به جنایت می‌زدند.

روی پرده سینما و صفحه تلویزیون می‌رفتند اما در حال حاضر با فراگیر شدن زندگی مدرن و کم‌رنگ شدن اعتقادات بخشی از مردم، تهیه‌کنندگان غربی میل به جنایت و درون‌مایه‌های بسیار تاریک را به صورت قسمت قالب وجود انسان‌ها به نمایش در‌آورده‌اند و از تولیدات این‌چنینی حمایت کرده‌اند.

بهترین سریال های معمایی

ژانر جنایی و معمایی از همان ابتدای پیدایش سینما و محبوبیت این پرده نقره‌ای، در بین سینماگران و عموم مردم، طرفداران زیادی داشت. البته در زمان‌های مختلف با توجه به تغییرات و اتفاقاتی که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌داد نوع رویکردها به این ژانر متفاوت بوده است اما چیزی که تاکنون تغییری نکرده.

علاقه مردم به این ژانر به‌خصوص است که اغلب با برداشت‌های متفاوت از کارگردانان معروف و در مواقعی تازه‌کار، تولیدات بسیاری هر ساله در قالب این ژانر ساخته می‌شود.

بیشتر بدانید :

9 تا از بهترین فیلم های سینمایی در مورد زامبی

1- West World (دنیای غرب)

West World – دنیای غرب

مجموعهٔ تلویزیونی وسترن مهیج در سبک علمی-تخیلی است که توسط جاناتان نولان و لیزا جوی برای شبکهٔ HBO ساخته شده‌است. این مجموعه براساس فیلمی با همین نام محصول ۱۹۷۳ است که نوشته و ساختهٔ مایکل کرایتون، رمان‌نویس آمریکایی است.

نولان علاوه بر همراهی جی.جی.آبرامز، برایان بورک، جری وینتراب و لیزا جوی به عنوان مدیر تولید، کارگردان قسمت آزمایشی این کار هم بود. فصل نخست این مجموعهٔ تلویزیونی دارای ۱۰ قسمت است که نخستین قسمت آن در ۲ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی پخش شد. در نوامبر ۲۰۱۶، شبکهٔ اچ‌بی‌او قرارداد ساخت فصل دوم این مجموعهٔ تلویزیونی را تمدید کرد که دارای ۱۰ قسمت است. دو فصل این سریال با استقبال زیاد هواداران در سراسر دنیا مواجه شد.

داستان این مجموعهٔ تلویزیونی در یک شهر بازی وسترن خیالی در غرب آمریکا اتفاق می‌افتد که ساکنان آن را انسان‌های مصنوعی که «میزبان» نام دارند، تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های واقعی که «تازه‌واردان» یا «مهمانان» نام دارند، با پرداخت مبالغی زیاد می‌توانند وارد محوطهٔ پارک وست‌ورلد شوند و هرکاری که مایل باشند را انجام دهند و قادر خواهند بود تا با میزبانان هرطور که می‌خواهند رفتار کنند، بدون آنکه ترسی از تلافی توسط میزبانان داشته‌باشند.

در آغاز داستان با دنیایی مواجه می‌شویم که در مورد آن هیچ اطلاعاتی نداریم و هرچه داستان به جلو می‌رود پاسخ برخی سوالات را در میابیم و سوالات اساسی‌تری برای ما ایجاد می‌شود.اساس فیلم‌نامه ربات‌هایی است که از خود هیچ اختیار و اراده‌ای ندارند و سپس داستان بر خود آگاه سازی و این ربات‌ها پیش می‌رود.

همچنین بخوانید  چرا فرانسیس فورد کاپولا و دیگران درباره فیلم های ابرقهرمانی اشتباه می کنند؟

همچنین در فیلمِ اولیه (که این سریال بر پایهٔ آن ساخته شده‌است) در پارک، علاوه بر دنیای غرب، ۳ پارک دیگر در زمان روم باستان، قرون وسطی و سامورایی‌ها وجود دارد، که جاناتان نولان در مصاحبه‌ای گفت از دو پارک در سریال فعلی خبری نیست. اما در قسمت آخر فیلم وارد پارک جدید سامورایی ورلد یا شوگان ورلد می‌شویم.

2- Strange Things (چیزهای عجیب)

Strange Things - چیزهای عجیب

چیزهای عجیب یک سریال اینترنتی آمریکایی، در سبک علمی تخیلی ترسناک است که توسط برادران دافر ساخته شده‌است. از برنامه‌های اصلی نت فلیکساست و خود برادران دافر به همراه شاون لوی و دن کوهن تهیه‌کننده اجرایی آن هستند. فین ولفهارد، میلی بابی براون، نوآ اشنپ، گیتن ماتارازو،کلب مک لاگلین، وینونا رایدر، دیوید هارپر، ناتالیا دایر، چارلی هیتون، جو کیری و کارا بونیو از جمله بازیگران اصلی سریال هستند. در فصل دوم، بازیگران جدیدی از جمله سیدی سینک ، شان آستین و پل رایزر نیز به سریال اضافه شدند.

وقایع سریال در دهه هشتاد میلادی در ایالت ایندیانا رخ می‌دهد. ایده اصلی سریال مرتبط با جهان موازی و نظریه دنیاهای چندگانه است. داستان فصل یکم پیرامون ناپدید شدن پسری نوجوان به نام ویل بایرز می‌گذرد. این باعث می‌شود پای دوستان و خانواده او به ماجرا باز شود.

آن‌ها در مسیر پیدا کردن ویل، متوجه موضوعاتی عجیبی می‌شوند. داستان فصل دوم نیز، یک سال بعد از فصل اول می‌گذرد و سرنوشت شخصیت‌های اصلی داستان را دنبال می‌کند که دوباره با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند. یکی از خط‌های اصلی داستانی سریال مربوط به کاراکتر الوناست، دختری عجیب که توانایی دور جنبیدارد و قادر است با ذهن خود اجسام را به حرکت در بیاورد.

چیزهای عجیب با واکنش بسیار مثبتی از سوی منتقدان و خصوصاً تماشاگران همراه بوده‌است. سریال در زمینه‌های شخصیت پردازی، اجرای تیم بازیگران؛ فضاسازی، موسیقی، نویسندگی و کارگردانی و ارجاعات هوشمندانه به عناصر دهه هشتاد مورد ستایش قرار گرفت. موفق به کسب نامزدی و و کسب جوایز زیادی از جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف سینمایی تلویزیونی شد. سریال در ۶۹امین دوره جوایز امی در شانزده رشته نامزد کسب جایزه شد. همچنین در سال ۲۰۱۶، سریال موفق به دریافت جایزه بهترین تیم بازیگری از مراسم انجمن جوایز بازیگران شد. سریال تاکنون چهار بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در رشته‌های مختلف شده‌است؛ از جمله نامزد بهترین بازیگر نقش زن اصلی سریال درام برای وینونا رایدر .

3- Luther (لوتر)

Luther - لوتر

لوتر مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر جنایی است که از سال ۲۰۱۰ از شبکهٔ BBC One پخش می‌شود. تا کنون (سال ۱۳۸۹) ۵ فصل از آن تولید و پخش شده و خبری از ادامه یا پایان این سریال نیست. «سم یادگاری» خبر از کناره گیری «ادریس البا» برای ادامه و در نتیجه کنسل شدن این سریال داد اما همچنان «بی بی سی وان» این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

مطلب مرتبط :

معرفی بهترین سریال های2019 که حتما باید تماشا کنید

4- Mentalist (روانکاو)

4- Mentalist (روانکاو)

روانکاو یک مجموعه تلویزیونی ساختِ سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده آمریکا است که از شبکه CBSپخش می‌شد. این مجموعه توسط برونو هلر خلق گردیده که خود او تهیه‌کننده اجرایی کار نیز می‌باشد. جریان سریال حول یک سایکیک (Psychic) سابق به اسم پاتریک جین (سیمون بیکر) می‌چرخد که اکنون به عنوان مشاور با اداره تحقیقات کالیفرنیا (سی‌بی‌آی) همکاری می‌کند که البته بعد از منحل شدن کل سازمان از فصل ششم در اف‌بی‌آی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

همچنین بخوانید  نقد و بررسی فیلم Don't hang Up

علاوه بر قسمت‌های جدای از هم سریال که هر یک جریان مختص به خود را داراست سریال حول تعقیب قاتل زنجیره ای رد جان (Red John) جریان دارد بدین سبب که جین در یک شو تلویزیونی او را مورد تمسخر قرار داده و رد جان در پاسخ همسر و دختر جین را به قتل می‌رساند و موجبات افروخته شدن شعله انتقام در جین و دست شستن از سایکی را فراهم می‌آورد.
جدا از تمهای جنایی و پلیسی که همیشه کلیشه گونگی خود را با تعقیب و گریز ادامه می‌دهند این سریال با درهم آمیزی جریاناتی رمزگونه برای به دام انداختن مجرمین توسط تله‌های استادانه جین بیننده را در خود غرق می‌کند او را تشنه هر حیله اش می‌کند.

5- Lost (گمشدگان)

Lost - گمشدگان

یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی است که زندگی بازماندگان سقوط هواپیمایی را که از سیدنی به لس آنجلس می‌رفته، به تصویر می‌کشد. آن‌ها در جزیره مرموز و گرمسیری در اقیانوس آرام جنوبی گیر افتاده‌اند. در طول هر قسمت، معمولاً بخش‌هایی از زندگی شخصیت‌های داستان در جزیره و بخش‌هایی از زندگی گذشتهٔ (یا گاهی آیندهٔ) آن‌ها را می‌بینیم. در این مجموعهٔ تلویزیونی از گذشته نمایی بسیار زیاد استفاده می‌شود و گاهی نیز آینده نمایی به کار می‌رود.

لاست توسط جفری لیپر ، جی. جی. آبرامز و دیمون لیندلوف ساخته شده. آن‌ها به صورت مشترک فیلم نامه قسمت اول سریال را نوشتند و آبرامز آن را کارگردانی کرد. در طول پخش سریال لیندلوف و کارلتون کیوز، با تعداد زیادی از سازندگان اختصاصی و نویسندگان همکاری داشتند. با توجه به دست‌اندرکاران و بازیگران زیاد فیلم و فیلم‌برداری در بهترین مکان‌ها در اوآهو در هاوایی، این سریال یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تلویزیونی است. موسیقی لاست توسط مایکل جاکینو ساخته و به وسیلهٔ ارکستر هالیوود استودیو اجرا گردیده‌است.

در این مجموعه تلویزیونی از گذشته نماییبسیار استفاده می‌شود. معمولاً در هر قسمت از سریال یکی از شخصیت‌ها در مرکز توجه قرار می‌گیرد و در لابه‌لای داستان، گذشته‌ای از زندگی او نمایش داده می‌شود که اطلاعاتی مربوط به دورهٔ قبل از سوار شدن به پرواز به بیننده می‌دهد. در قسمت‌های پایانی فصل سوم و قسمت‌های پخش شدهٔ فصل چهارم، گاهی حالتی برعکس رخ می‌دهد به این نحو که تصاویری از آینده نمایش داده می‌شود. در اصطلاح سینمایی به این کار آینده نمایی گفته می‌شود.

6- Dexter (دکستر)

6- Dexter (دکستر)

دکستر نام یک مجوعه تلویزیونی درام ساخته شده توسط شبکه شوتایم است. این مجموعه براساس رمان دکستر رویای تاریک بین اثر جف لیندزی ساخته و در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ در قالب هشت فصل از این شبکه پخش شده‌است. نویسنده تلویزیونی آن جیمز منوس جونیور برنده جایزه امی است. داستان مجموعه دربارهٔ آدم کشی زنجیره ایبه نام دکستر مورگان است که برای بخش جنایی پلیس میامی به عنوان کارشناس تحلیل آثار خون کار می‌کند. سریال دکستر تحسین بسیاری از منتقدین را به همراه داشت و برنده جوایز متعدد از جمله دو جایزه امی در سال ۲۰۱۰ و دو جایز گلدن گلوب در همین سال شد.

همچنین بخوانید  نقد و بررسی فیلم First Man - اولین مرد

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *