تبلیغات

تبلیغات

بیت تورنت چیست (BitTorrent) و چگونه از تورنت استفاده کنیم ؟

what-is-BitTorrent

اگر از اوایل دهه 2000 میلادی از اینترنت استفاده کرده اید ، احتمالاً بیت تورنت ( BitTorrent ) ، ابزار محبوب اشتراک فایل که برای فیلم ها ، برنامه ها و سایر فایل های بزرگ استفاده شده است ، شنیده اید . اما بیت تورنت کمی پیچیده تر از ابزارهای اشتراک فایل است که قبل از آن آمده است ، بنابراین به شما کمک می کند تا قبل از استفاده ، خود را با انواع ویژگی های آن آشنا کنید . راهنمای ما می توانید برای شروع کار با تورنت به شما کمک کند.

BitTorrent یا بیت تورنت چیست ؟

BitTorrent یا بیت تورنت چیست ؟

وقتی فایلی را از اینترنت دانلود می کنید ، معمولاً آن را مستقیماً از یک سرور در جایی دیگر دانلود می کنید . چقدر سریع آن فایل را دانلود می کنید بسته به موقعیت سرور ، سرعت و اینکه چند نفر سعی دارند همزمان فایل را دانلود کنند ، متفاوت است . بنابراین ، در حالی که ممکن است شما یک اینترنتی با سرعت 200 مگابیت در ثانیه از شرکت ارائه دهنده اینترنت خود خریداری کرده باشید ، ولی اگر سرور تهیه کننده فایل کند باشد ، می سرعت شما برای دانلود فایل کند می شود .

بیت تورنت یک روش جایگزین برای دانلود فایل های بزرگ است که نقاط ضعف مشابهی با هم ندارند . بیت تورنت فقط یک برنامه نیست بلکه یک پروتکل همتا (p2p) است که هر برنامه می تواند از آن استفاده کند (اگرچه برنامه ای به نام BitTorrent وجود دارد ، متعلق به شرکت با همین نام است که خود پروتکل را توسعه و نگهداری می کند).

به جای دانلود یک فایل از یک سرور مجزا ، با بیت تورنت تکه های آن فایل را از سایر کاربران در سراسر جهان که همان فایل را در سیستم شخصی خود دارند دانلود می کنید (به صورت همتا) . فایل یا گروهی از فایل ها که دانلود می کنید تورنت ( torrent ) نام دارد ، به اشتراک گذاری آن فایل ها بذر ( seeding ) گفته می شود و به گروه افرادی که این فایل ها را برای دانلود قرار می دهند لانه زنبور ( swarm ) گفته می شود . هرچه تعداد افراد بیشتری متصل شوند (خانه های لانه زنبور ) ، فایل هایی با تعداد بیشتر ولی حجم کمتر قرار می گیرند ، که سریعتر می توانید آن فایل ها را دانلود کنید.

بیت تورنت به دلیل کارآیی آن در اشتراک گذاری فایل های بزرگ مانند فیلم ، آلبوم موسیقی ، نرم افزار و … معمولاً به عنوان یک ابزار دزدی دریایی شناخته می شود . استفاده از بیت تورنت ذاتاً غیرقانونی نیست ، و در پروتکل قانونی نیز استفاده های زیادی مشاهده شده است ، از جمله به اشتراک گذاری نرم افزار منبع باز مانند لینوکس ، ارائه به روزرسانی برای بازی هایی مانند World of Warcraft ، مایکروسافت حتی برای بهینه سازی به روزرسانی های ویندوز از فناوری تورنت استفاده می کند .

همچنین بخوانید  4 روش برای پیدا کردن سرعت اینترنت وای فای و کابل در ویندوز

تمام آنچه گفته شد ، BitTorrent اغلب برای دزدی دریایی مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا کارآیی ، ماهیت غیر متمرکز و محبوبیت آن باعث ایجاد اجتماع پرشور در به اشتراک گذاری آن فایل ها شده است. اگر چیزی که می خواهید دانلود کنید وجود دارد ، شانس خوبی باید داشته باشید که کسی آنرا با بیت تورنت به طور قانونی و یا غیر قانونی به اشتراک گذاشته باشد .

چگونه از تورنت دانلود کنیم ؟

1- برنامه بیت تورنت دریافت کنید

دانلود فایلها با بیت تورنت کمی پیچیده تر از کلیک کردن روی لینک دانلود در مرورگر وب شماست . اکثر مرورگرها از پشتیبانی داخلی بیت تورنت برخوردار نیستند ، بنابراین شما به یک برنامه خاص به نام ” BitTorrent client ” احتیاج دارید ، که می داند چگونه می توانید قطعات یک فایل را در یک تورنت دانلود و مونتاژ کنید .

من شخصاً طرفدار qBittorrent هستم ، یک منبع آزاد که قابل استفاده است ، در سیستم عامل های مختلف موجود است ، و مقدار خوبی از ویژگی های پیشرفته را برای کسانی که دوست دارند حفاری کنند ، در اختیار شما قرار می دهد .

2- پیدا کردن فایل تورنت برای دانلود

برای دانلود از چند طریق مختلف می توانید تورنت ها را پیدا کنید . اگر چیزی را که سازنده در بیت تورینت در دسترس قرار داده است دانلود می کنید ، احتمالاً لینکی را برای دانلود تورنت در جایی در سایت خود پیدا خواهید کرد . برای مثال ، توزیع لینوکس اوبونتو ، تورنت را در صفحه دانلود های جایگزین خود ارائه می دهد . برای یافتن فایل های دیگر همچنین می توانید از موتور جستجوی تورنت مانند اپلیکیشن Pirate Bay استفاده کنید .

3- فایل تورنت را دانلود کنید

پس از پیدا کردن فایلی که شما به دنبال آن هستید ، باید فایل .torrent را دانلود کنید ، یک قطعه داده کوچک که مشتری BitTorrent شما را به سمت کندو زنبور یا swarm سوق می دهد ، بنابراین می تواند فایلهای واقعی مورد نظر را دانلود کند. اگر در حال دانلود یک ویدیو هستید ، ابتدا پرونده کوچک .torrent را دانلود کنید ، سپس روی آن دوبار کلیک کنید تا در qBittorrent باز شود ، جایی که شروع به دانلود ویدیوی واقعی خواهد کرد.

فایل تورنت را دانلود کنید

این ممکن است کمی مشکل به نظر برسد ، دانلود یک فایل کوچک که شما را به فایل دیگری نشان می دهد . اما این روش بیت تورنت است . بسیاری از سایت ها و برنامه های بیت تورنت یا BitTorrent client همچنین از “لینک های آهنربا” پشتیبانی می کنند ، که به شما امکان می دهد فایل .torrent را دور بزنید و با یک کلیک ساده از ماوس به لانه زنبور swarm متصل شوید . شما می توانید فایلهای .torrent و لینک های آهنربا را در صفحه دانلود فایل مورد نظر خود پیدا کنید (اگر سازنده از BitTorrent پشتیبانی کند) یا در موتور جستجوی BitTorrent مانند Pirate Bay.

همچنین بخوانید  آموزش قفل کردن تلگرام با اثر انگشت در Android و IOS

4- فایل تورنت را در نرم افزار Client خود باز کنید

شما فقط روی فایل تورنت دو بار کلیک می کنید و به سیستم عامل خود می گویید که آن را در نرم افزار باز کند . از آنجا باید به نرم افزاری بگویید که فایل خود را کجا دانلود کنید و همچنین ممکن است بتوانید آن را در بین سایر مواردی که می خواهید همزمان دانلود کنید ، اولویت بندی کنید . اینها مراحل خاص نرم افزار تورنت است .

چگونه به صورت امن و سرعت تورنت کنیم

اینها حداقل مبانی کاملاً واضح و مورد نیاز برای شروع کار با بیت تورنت هستند ، اما آنها به شما تجربه ای بهینه نمی دهند . در ادامه مواردی وجود دارد که می توانند به شما در ایمن ماندن و حداکثر سرعت در حال دانلود تورنت به شما کمک کنند .

1- مراقب بدافزار و تورنت های قلابی باشید

درست مانند جای دیگر اینترنت ، باید در مورد آنچه دانلود می کنید ، مراقب باشید . در حالی که بسیاری از فایل های تورنت حاوی مواردی هستند که ادعا می شود آنها بررسی می شوند ، برخی با قول یک فایل دیگر و ارائه بدافزار شما را فریب می دهند . به خصوص اگر در حال جستجو برای فایل های خطرناک وب هستید ، انواع حملاتی و تحدیدات سیستم که باید بدانید .

بسیاری از سایت های تورنت در هر صفحه بخش نظرات دارند ، که می تواند به شما در تعیین صحت امنیت یک تورنت داده شده بر اساس آنچه که کاربران دیگر نوشتند ، کمک کند . برخی از دایرکتوری ها نشان های بعدی را در کنار نام کاربری آپلود کننده قرار می دهند و به کاربران دارای سوابق خوب ، دانلود فایل های ایمن اشاره می کنند . و البته ، شما باید نرم افزار آنتی ویروس خوب را اجرا کنید ، که همه آنچه را که به صورت خودکار دانلود می کنید ، اسکن می کند.

2- از فیلتر شکن برای تورنت استفاده کنید

از آنجا که به منظور دانلود تورنت خود به طور مستقیم به سایر کاربران متصل می شوید ، می توانید آدرس آی پی هر کاربر را در لانه زنبور یا swarm ببینید و آنها می توانند آی پی شما را ببینند. این آی پی برای شما قابل ردیابی است و به هر کسی که می تواند به این لانه زنبور یا Swarm بپیوندد ، اجازه می دهد آنچه را که شما دانلود می کنید ، ببیند. برخی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت ( ISP ) ، به ویژه موارد خاص ، اگر ببینند از بیت تورینت استفاده می کنید ، ممکن است سرعت اینترنت شما را کاهش دهند .

همچنین بخوانید  آموزش پررنگ (بولد) یا بزرگ کردن کردن متن در آیفون و آیپد

برای جلوگیری از هر دو مورد ، شما باید هر زمان که میخواهید تورنت دانلود کنید از یک فیلتر شکن فعال و قابل اعتماد استفاده کنید ، آدرس آی پی شما را از تار و پود مبهم می کند و ترافیک اینترنت خود را رمزگذاری می کند تا شرکت های ارائه دهنده اینترنت شما از انجام کار شما مطلع نشود .

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *