تبلیغات

تبلیغات

تفاوت بین اینترنت 5G و وای فای 5 گیگاهرتز (5GHz) چیست؟

5G-or-5GHz-Wi-Fi

تفاوت بین اینترنت 5G و وای فای 5 گیگاهرتز (5GHz) را برای کسانی که این دو واحد متفاوت نمی دادند در ادامه مقاله توضیح داده ایم . با ادامه تک تیپ همراه باشید.

اینترنت 5G و مودم 5 گیگاهرتز هر دو برای اتصال بی سیم برای اینترنت و… مورد استفاده قرار می گیرند ، اما هیچ وج مشترکی با هم ندارند. هرکسی که به “Wi-Fi-5G” اشاره می کند ، در واقع به معنای وای فای 5 گیگاهرتز است ، که با استاندارد اینترنت 5G متفاوت است .

5G نسل جدید استاندارد اینترنت همراه است

5G نسل جدید استاندارد اینترنت همراه است

به زودی چیزهایی در مورد اینترنت 5 جی خواهید شنید . این یک استاندارد اینترنت همراه است و جانشین اینرنت 4G LTE و 3G است . 5G مخفف “نسل پنجم” است ، زیرا این پنجمین نسل از این استاندارد اینترنت همراه است.

5G به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار سریعتر و دارای تأخیر کمتری نسبت به 4G LTE باشد . اولین گوشی های هوشمند 5G را در سال 2019 مشاهده کردید و شرکت های ارائه دهنده اینترنت تلفن همراه مانند ایرانسل ، همراه اول ، رایتل و… در تلاش به دست آوردن شبکه های 5G تلفن همراه خود هستند . 5G می تواند اتصال اینترنتی ، اینترنت منزل شما را با ارائه سریع ترین سرویس اینترنت نیز به صورت بی سیم تغییر دهد.

در حالی که 5G یک استاندارد جدید هیجان انگیز است ، اما هیچ ارتباطی با وای فای ندارد. 5G برای اینترنت همراه (اتصالات سلولی) استفاده می شود. تلفن های هوشمند آینده ممکن است از استاندراد وای فای 5 گیگاهرتزو اینترنت 5 جی پشتیبانی کنند ، اما تلفن های هوشمند فعلی از استاندارد وای فای 5 گیگاهرتز و اینرتنت همراه 4G LTE پشتیبانی می کنند .

استاندارد 5GHz یکی از دو باند مودم وای فای است

استاندارد 5GHz یکی از دو باند مودم وای فای است

بعضی از مودم های وای فای دارای دو باند فرکانسی است که می توانید از آنها استفاده کنید: یکی دارای فرکانس 2.4 گیگاهرتز و دیگری 5 گیگاهرتز. فرکانس 5 گیگاهرتز جدیدتر است . با استاندارد Wi-Fi 802.11n ، که ابتدا در سال 2009 منتشر شد ، مورد استفاده گسترده قرار گرفت.

وای فای 5 گیگاهرتزی فوق العاده است . این بیشتر کانال های مشترک را ارائه می دهد ، که باعث می شود تراکم کمتری داشته باشد . در مکانهایی که تراکم وای فای زیادی دارند ، مانند ساختمان های آپارتمانی که هر آپارتمان روتر یا مودم و شبکه وای فای خود را دارد ، بسیار عالی است. وای فای 5 گیگاهرتز نیز سریعتر از وای فای 2.4 گیگاهرتز است .

وای فای 2.4 گیگاهرتز با وجود سرعت کمتری و افزایش تراکم ، هنوز هم مزایای را دارد . 2.4 گیگاهرتز مساحتی بزرگتر از 5 گیگاهرتز را پوشش می دهد و به دلیل داشتن امواج رادیویی طولانی تر ، بهتر از دیوارها عبور می کند . این امواج رادیویی 5 گیگاهرتز کوتاه تر و اتصال سریع تری ایجاد می کنند ، اما نمی توانند به همان اندازه مساحت را پوشش دهند .

همچنین بخوانید  آموزش کامل کار با ویندوز دیفندر در ویندوز 10 (Windows Defender)

اگر حتی یک روتر معقول مدرن نیز دارید ، احتمالاً یک مودم دو باند است از هر دو استاندارد 5 گیگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می کند.

ما دیده ایم که مردم از اصطلاح “5G Wi-Fi” برای اشاره به وای فای 5 گیگاهرتز استفاده می کنند ، اما این نادرست است. منظور آنها از “Wi-Fi 5GHz” است.

چرا برخی از شبکه های وای فای می گویند که آنها 5G هستند؟

مودم های وای فای که از وای فای 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند ، می توانند به چندین روش مختلف پیکربندی شوند. این روترها می توانند هر دو شبکه 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز را به طور همزمان داشته باشند ، که برای دستگاههای قدیمی که تنها 2.4 گیگاهرتز را پشتیبانی می کنند ، یا مناطق بزرگتر که دستگاه ها ممکن است از محدوده 5 گیگاهرتز خارج شوند، اما هنوز در محدوده 2.4 گیگاهرتز وجود دارند ، استفاده کنند .

اگر به هر دو شبکه وای فای یکسان گفته شود ، مثلاً اگر هر دو شبکه 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی شما با نام “My WiFi” نامگذاری شده اند ، هر تلفن هوشمند ، لپ تاپ یا دستگاه دیگر متصل به طور خودکار بین شبکه ها جابجا می شوند و شبکه 5GHz را انتخاب می کنند و اتصالشان به دلیل اصله زیاد ممکن است قطع شود .

به همین دلیل است که مردم اغلب مودم های خود را با دو نام شبکه وای فای جداگانه پیکربندی می کنند . یکی از آنها می تواند چیزی مانند ” My WiFi – 2.4 GHz ” و دیگری مانند ” My WiFi – 2.4 GHz ” نامگذاری شود. هر دو توسط یک روتر میزبانی می شوند ، اما یکی 2.4 گیگاهرتز و دیگری 5 گیگاهرتز. سپس می توانید کدام شبکه را که می خواهید به دستگاههای خود وصل شوید انتخاب کنید .

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *