تبلیغات

تبلیغات

تفاوت عملکرد ویندوز 10 در مقابل لینوکس با AMD Ryzen 3970X

Differences-between-Windows-and-Linux

پردازنده AMD Ryzen Threadripper 3970X جدید در مایکروسافت ویندوز 10 نسبت به لینوکس سریعتر عمل می کند . هنگام انجام بیش از 80 تست مختلف در ویندوز 10 در مقایسه با پنج توزیع مختلف لینوکس ، ویندوز 10 در رقابت از سیسیتم عامل منبع باز یا اوپن سورس شکست خورد.

با این حال ، افت عملکرد در ویندوز نسبت به نسل های قبلی Ryzen Threadripper HEDT شاهد بودیم ، که زیاد چشمگیر نیست. در این تست ، ویندوز 10 در مقایسه با اوبونتو 19.10 ، CentOS 8 ، Clear Linux ، Fedora Workstation 31 و OpenSUSE Tumbleweed ارائه شده است .

این اولین مقلیسه سیستم عامل ویندوز با لینوکس در Threadripper 3970X است که در تک تیپ منتشر شد است . هر پنج توزیع آزمایش شده لینوکس هنگام استفاده از خط فرمان MCE برای بوت شدن به خوبی نصب شده اند. و مشکلی در سازگاری سخت افزار با این سیستم Zen 2 HEDT یا AMD Ryzen Threadripper 3970X در توزیع های مختلف لینوکس وجود نداشت.

مشخصات سخت افزاری که برای همه این تست های با لینوکس و ویندوز استفاده شده است :

  • AMD Ryzen Threadripper 3970X با سرعت عالی
  • مادربرد ASUS ROG ZENITH II EXTREME TRX40
  • 16GB حافظه رم Corsair DDR4-3600MHz
  • 1TB حافظه داخلی Corsair Force MP600 NVMe SSD ،
  • گرافیک Radeon RX 580
  • خنک کننده آب NZXT Kraken
  • و منبع تغذیه Thermaltake Toughpower 1250 Watt

بیشتر بدانید :

مشخصات سیستم عامل های ویندوز و لینوکس :

ویندوز 10 Professional : ویندوز 10 Professional با بروزرسانی نوامبر 2019 با جدیدترین درایورهای چیپست AMD و سایر به روزرسانی های پایدار نسبت به زمان تست. آخرین به روزرسانی های نرم افزاری ویندوز که با پیشرفتهای معماری Zen 2 همراه شده است ، وضعیت بهتری را نسبت به یک سال پیش بدست آورد که Threadripper در ویندوز 10 به دلیل مشکلات زمانبندی ، از لینوکس بسیار کم تربود.

اوبونتو 19.10 : نسخه فعلی اوبونتو با هسته 5.3 لینوکس و سایر بسته های پیش فرض آن.

Clear Linux 31700 : توزیع گسترده اینتل لینوکس در حال حاضر در لینوکس 5.3.12 ، GCC 9.2.1 و سایر برنامه های به روز.

openSUSE Tumbleweed : نسخه 2019/11/26 دیگر توزیع غلتکی لینوکس مورد استفاده در لینوکس 5.3 ، GCC 9.2.1 و سایر برنامه های به روز.

Fedora Workstation 31 : نسخه جدید فدورا که با به روزرسانی های آن نیز مشابه سایر توزیع های لینوکس تحت آزمایش است.

CentOS 8 : بازسازی شده نسخه Red Hat Enterprise 8. بسته های CentOS / RHEL 8 در نسخه های شرکت های Linux 4.18 ، GCC 8.2.1 و غیره است.

همچنین بخوانید  کالبد شکافی مک پرو 2019

طیف گسترده ای از تست های مختلف در سراسر سیستم عامل های لینوکس و ویندوز تحت آزمایش انجام شد که در کل 82 مورد آزمایش مختلف بود .

مقایسه عملکرد ویندوز 10 با توزیع های لینوکس

در مرحله اول معیارهای ParaView عملکرد ویندوز 10 نسبت به توزیع های لینوکس در اکثر موارد مقایسه با چند برد به نفع سیستم عامل مایکروسافت بوده . ویندوز 10 در بعضی از آزمایشات بهتر از Clear Linux و openSUSE Tumbleweed عمل کرد ، در حالی که با اوبونتو و فدورا با هم در جدال هستند . CentOS در برخی از این تست های گرافیکی کندتر عمل کرده است ، احتمالاً به دلیل وجود درایورهای قدیمی در CentOS / RHEL 8 . در تست کانتور ParaView ، ویندوز 10 عملکرد قوی تر از لینوکس را داشته است ، این ممکن است یکی از موارد پشتیبانی بهتر درایور باشد .

تست عملکرد ویندوز 10 با توزیع های لینوکس

هنگام اجرای تست های مختلف جاوا با OpenJDK 11 در سیستم عامل ها ، ویندوز 10 در برخی از موارد آزمایش در آخر لیست قرار گرفت اما در برخی موارد با سایر توزیع های لینوکس در سایر موارد رقابت خوبی داشت (و گاهی اوقات برنده شد).

تست عملکرد ویندوز 10 با توزیع های لینوکس

با وجود معیارهای مختلف SPECjbb Java ، ویندوز 10 در تست ها با کمترین سرعت بین توزیع های لینوکس عمل می کرد .

در تست شطرنج Crafty ، ویندوز 10 با سیستم Threadripper 3970X به سختی در رقابت با توزیع های لینوکس عقب ماند . OpenSUSE Tumbleweed در این مورد نسبت به بقیه اختلاف کمی داشت.

در تست شطرنج TSCP مانند تست قبلی ویندوز 10 دقیقاً کمترین سرعت در بین توزیع های لینوکس را داشت.

تقاوت عملکرد ویندوز10 و لینوکس

تست عملکرد ویندوز 10 با توزیع های لینوکس

موتور شطرنج محبوب Stockfish در ویندوز 10 بهتر از اوبونتو 19.10 عمل کرد اما در برابر سایر توزیع های لینوکس کم آورد.

تست عملکرد ویندوز 10 با توزیع های لینوکس

لینوکس با آزمایش فشرده سازی 7-Zip نسبت به ویندوز 10 برتری داشت همچنین ویندوز 10 ، اوبونتو و فدورا هم نسبت به بقیه عملکرد ضعیف تری داشتند .

رمزگذاری AV1 نوشته شده با Rust ، در تمامی سیستم عامل ها تقریبا عملکرد مشابهی داشتند ، اما باز هم ویندوز ضعیف تر بود.

تفاوت سیستم عامل ویندوز و لینوکس

با رمزگذاری SVT-AV1 اینتل ، ویندوز 10 سریع تر از اوبونتو 19.10 بود اما بین توزیع های دیگر لینوکس ضعیف تر بود . در بین سیستم عاملها Clear Linux اینتل سریعترین کدگذاری AV1 در بین سیستم عامل های اوپن سورس بود.

تفاوت ویندوز 10 با لینکوس

معیار رمزگذاری ویدئوی x264 در ویندوز 10 نسبت به توزیع های لینوکس بهتر بود.

تفاوت سرعت ویندوز و لینوکس در پردازنده چند هسته ای
چند هسته ای
تفاوت سرعت ویندوز و لینوکس در پردازنده تک هسته ای
تک هسته ای

با استفاده از کراس پلت فرم محبوب GeekBench 5 ، عملکرد چند هسته ای پردازنده در لینوکس حدود 10٪ سریعتر بود در حالی که عملکرد تک رشته ای با اختلافی کمتر از 2٪ بود .

همچنین بخوانید  معرفی و بررسی گوشی جدید گوگل پیکسل 4 و پیکسل XL 4
تفاوت عملکرد لینوکس با ویندوز 10

از میان 82 تست با سیستم AMD Ryzen Threadripper 3970X ، ویندوز 10 کمتر از 20 درصد از زمان را به دست آورد. بهترین رکورد در بین سیسیتم عامل های ، Clear Linux خود اینتل بود که نزدیک 30٪ از زمان و پس از آن CentOS 8 با 26٪ جزو بهترین شدند .

سیستم عامل های Fedora Workstation 31 ، openSUSE Tumbleweed و Ubuntu 19.10 رکوردهای چهارم تا ششم و کمتر از ویندوز را ثبت کردند.

تفاوت عملکرد لینوکس با ویندوز 10

در حالی که ویندوز 10 اغلب در جایگاه آخر قرار داشت و فقط در کمتر از 20٪ از زمان اول بود ، در کل ، عملکرد آن خیلی از توزیع های لینوکس عقب نبود. هنگامی که به میانگین معیار نگاه می کنید ، متوجه خواهید شد که از سیستم عامل CentOS 8 و Ubuntu 19.10 ضعیف تر بوده اما نه چندان زیاد . اوبونتو 19.10 به عنوان ضعیف ترین توزیع لینوکس تست شده ، 2.5٪ سریعتر از ویندوز 10 بود.

در عین حال Clear Linux اینتل به عنوان سریعترین سیستم عامل لینوکس 10٪ سریعتر از ویندوز 10 با آپدیت نوامبر 2019 بود با معیارهای متنوع انجام شده بر روی پردازنده AMD جدید Ryzen Threadripper 3970X .

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *