تبلیغات

تبلیغات

تفاوت SSD و HDD چیست ؟ هارد دیسک بهتر است یا هارد SSD ؟

hdd-vs-ssd

آیا شما در حال خرید یک لپ تاپ جدید یا درایو خارجی هستید ؟ شما دو انتخاب دارید:  هارد SSD یا دیسک سخت ( هارد HDD ). در هر دو فناوری می توانید فایل ها و نرم افزارهای خود را ذخیره کنید ، اما هرکدام دارای نکات مثبت یا منفی هستند.به طور کلی ، ما SSD ها را برای عملکرد و HDD ها را برای قیمت مناسب توصیه می کنیم ، اما تفاوت های دیگری بین این دو فناوری وجود دارد که می تواند بر خرید شما تأثیر بگذارد .

 

تفاوت SSD و HDD

 

  • SSD ها سریع تر از HDD ها هستند . هارد SSD داده ها را سریعتر از یک HDD بارگذاری می کند.
  • SSD ها نسبت به HDD ها کمتر دچار شکستگی می شوند زیرا HDD ها از قطعات متحرک تشکیل شده اند.
  • SSD ها از HDD ها ساکت تر هستند. رایانه های شخصی دارای یک درایو HDD هستند و در صورت استفاده از محوطه خارجی حتی ممکن است لرزش هایی را در تمام فضای میز شما ایجاد کند.
  • هارد دیسک ارزان تر از SSD است.  بنابراین اگر بودجه شما کم است و فایل های زیادی نیز دارید  یک HDD برای شما مناسب ایت.
  • در لپ تاپ ها ، انتخاب یک SSD می تواند باعث ماندگاری بیشتر باتری شود. به طور متوسط ​​تا 45 دقیقه در مقایسه با لپ تاپ های مجهز به HDD.

 


مقالات مرتبط با هارد :


 

قیمت SSD و HDD

 

یکی از اصلی ترین دلایلی که هارد دیسک ها هنوز هم مهم هستند قیمت آنها در هر گیگ است. در حال حاضر ما شاهد فروش SSD های کمتر از 100 دلار یا فقط 0.10 دلار در هر گیگابایت هستیم ، در حالی که برای هارد دیسک ها تقریباً 0.02 – 0.03 $ برای هر گیگابایت باید هزینه کنید .

 

بنابراین ، HDD برای کسانی که به دنبال فضای ذخیره سازی زیادی هستند جذاب خواهد است. ا با توجه به اینکه بیشتر افراد برای تأمین نیازهای ذخیره خود فقط به 500 گیگابایت نیاز دارند ، HDD ها روز به روز سهم بازار را از دست می دهند. بسیاری از فروشندگان اکنون در حال فروش SSD هستند .

 

اکثر فروشندگان اکنون هارد دیسک را برای NAS (فضای ذخیره شده به شبکه ) محبوب می کنند و خود SSD ها را می فروشند .

 

کارایی هار HDD و هارد SSD

 

کارایی هارد HDD و هارد SSD

 

SSD ها به دلیل تکیه بر قطعات مکانیکی در حال حرکت عملکرد سریع تری نسبت به HDD دارند. این به این معنی است که باز کردن داده سریعتر خواهد بود.

همچنین بخوانید  معرفی و بررسی پردازنده اینتل i9-9900K

از آنجا که HDD ها از قطعات مکانیکی برای خواندن و نوشتن داده ها استفاده می کنند ، زمان تأخیر زیادی وجود دارد (بین زمان درخواست داده و زمان تحویل آن). این تاخیر عمدتاً از دو عامل ایجاد می شود: سرعت چرخش پلاترها و مدت زمان لازم برای خواندن / نوشتن در قسمت صحیح صفحه (های) که در آن داده ها خوانده یا نوشته شده می شود.

 

بدون نیاز به قطعات متحرک ، SSD ها می توانند داده هایی را با تأخیر بسیار کمی بخوانند و بنویسند و  این نتایج به نفع عملکرد برنامه ها است.

 

بیشتر HDD می توانند در بهترین حالت حدود 300-1000 عملیات ورودی / خروجی در هر ثانیه (IOPS) را مدیریت کنند ، در حالی که SSD ها می توانند تا 500000 مدیریت کنند. از آنجا که SSD ها می توانند به سرعت به درخواستها پاسخ دهند ، در هنگام کار تعداد ورودی / خروجی معلق را ایجاد نمی کنند ، به این معنی که آنها به طور متوسط ​​در عمق صف پایین (QD) در مقایسه با HDD با تأخیر کمتر کار می کنند. به عنوان مثال ، در حین بروزرسانی ویندوز ، HDD می تواند QD از 12-16 ایجاد کند ، در حالی که SSD ها معمولاً در یک بار QD از 1-2 یا 4-8 کار می کنند .

 

هارد دیسک ها به دو شکل تشکیل می شوند: 2.5 اینچ و 3.5 اینچ. بزرگتر ، سریعتر ، بلکه سنگین تر نیز هست. یک هارد دیسک 3.5 اینچی می تواند 720 گرم (1.6 پوند) وزن داشته باشد ، در حالی که یک HDD 2.5 اینچی می تواند وزن 115 گرم (0.3 پوند) داشته باشد. این موضوعی است که باید در نظر بگیرید ، به خصوص اگر در حال خرید لپ تاپ هستید .

 

در مقابل هارد SSD ها سریعتر هستند و از نظر جسمی نیز کوچکتر می شوند. در اکثر موارد ، هارد SSD های 2.5 اینچی SATA حدود 45-60 گرم (0.1 پوند) وزن دارند و  SSD M.2 که کوچکتر هستند و  6-9 گرم وزن دارند (0.01-0.02 پوند) .

 


بیشتر بدانید :


 

قابلیت اطمینان

 

علاوه بر ارائه عملکرد بهتر ، SSD ها نیز به مراتب قابل اعتماد تر و احتمال شکستگی در آن ها کمتر از HDD است. از آنجا که SSD ها دارای قطعات متحرک نیستند ، کمتر شکسته می شوند و SSD ها می توانند در برابر شوکهای عظیم مقاومت کنند و در مکان هایی که هارد HDD خراب می شود ،آن ها به کار خود ادامه می دهند. گفته می شود هارد HDD در برابر شوک حدود 20-30g مقاومت می کند و زمانی که از روی میز به پایین بیفتد به احتمال زیاد از کاز خواهد افتاد.

از طرف دیگر ، SSD ها معمولاً تا 1500 گرم ارزیابی می شوند. حتی می توانید با نیروی بیس بال به آنها ضربه بزنید و آن ها بدون مشکل به کار خود ادامه می دهند. هر نوع دستگاه ذخیره سازی در دامنه های مختلف دما کار می کند و SSD ها قادر به کنترل گرمای بیشتری نسبت به HDDها هستند.

همچنین بخوانید  بررسی و مشخصات بهترین لپ تاپ های Dell ( دل ) 2019

 

در حالی که HDD ها در حدود 40-45 درجه سانتیگراد (104 -113 درجه فارنهایت) کار می کنند و همچنین می توانند در محیط 0-55 درجه سانتیگراد (32-131 درجه فارنهایت) فعالیت کنند. SSD ها از 0-70 درجه سانتیگراد (32-158 درجه فارنهایت) کار می کنند. علاوه بر این ، برخی از SSDها  در دمای حدود 75-80 درجه سانتیگراد (167-176 درجه فارنهایت) نیز کار می کنند.

 

تفاوت نگه داری SSD و HDD

 

سر و صدا و لرزش

 

بر خلاف HDD ها ، که قطعات مکانیکی در حال چرخش هستند و باعث ایجاد صدا و لرزش می شوند ، SSD ها در سکوت کامل عمل می کنند. صدای هارد دیسک ها آنقدر بلند هستند که حتی مواردی را تجربه کردم که لرزش HDD بر روی اشیا روی میز نیز تاثیر می گذارد. اگر در شب آن را خاموش نکنید قطعا صدای آن باعث مزاحمت می شود ، پس در نتیجه SSD ها از HDD ها بهتر هستند.

 

قدرت

 

SSD ها به میزان قابل توجهی انرژی کمتری نسبت به HDD ها مصرف می کنند ، که می تواند به ماندگاری بیشتر باتری در لپ تاپ ها اشاره کرد.

SATA SSD ها ( که شکل مشابهی با HDD دارند) معمولاً حداکثر زیر 5 W انرژی مصرف می کنند و SSD های M.2 می توانند به زیر فشار 7-8W برسند. در حالت بیکار بودن می توانند به اندازه حداقل 10 مگاوات و در حالت کار پایین تر از 3 مگاوات مصرف می کند. بنابراین اگر قصد استفاده از درایو خود را در دستگاه تلفن همراه یا لپ تاپ دارید ، تعویض از HDD به SSD می تواند به طور متوسط ​​عمر باتری را 30-45 دقیقه افزایش دهد.

 

پاک کردن اطلاعات

 

از آنجا که هاردهای HDD دارای بخش های مغناطیسی و LBA های فیزیکی هستند (آدرس های بلوکی منطقی ، که برای مشخص کردن ادرس بلوک داده های ذخیره شده مورد استفاده قرار می گیرند) که قابل ردیابی هستند ، پاک کردن داده ها بر روی HDD ها معمولاً برای اطمینان از از بین رفتن داده ها ، نیاز به تایید مجدد دارد. خواندن داده ها در هاردهای SSD بسیار سخت تر است ، زیرا عملیات داخلی آنها از LBA پشتیبانی نمی کند . هنگامی که فرآیندی در SSD انجام شود سلول هایی از حافظه که دارای داده هایی هستند انتخاب می شوند و این کار را برای افزایش سرعت نوشتن و خواندن استفاده می شود .

 

نگهداری

 

هر دو عمل defragmentation (برای HDD) و جمع آوری زباله (برای SSD) به سرعت بخشیدن عملکرد ویندوز برای ذخیره سازی به مرور زمان کمک می کنند ، اما بسته به نحوه اجرای آنها می توانند در کارهای روزانه شما دخالت کنند. هنگامی که از یک HDD استفاده می کنید ، داده ها را مرتباً مرتب می شود تا به  آن دسترسی پیدا کنید و برنامه های defrag سعی دارند که داده های سیستم عامل را تا حد ممکن نزدیک بهم نگه دارند. به طور متوسط ​ یک SSD خوب حتی در هنگام انجام عملیات پس زمینه عملکرد بهتری نسبت به HDD ارائه می دهد.

همچنین بخوانید  معرفی بهترین بازی های دو نفره گوشی (اندروید و iOS)

 

تفاوت بین نحوه عملکرد SSD و HDD چیست؟

 

تفاوت بین نحوه عملکرد SSD و HDD چیست؟

 

هارد دیسک ها دستگاه های مکانیکی هستند که از قسمت ها و مواد متنوعی از جمله چندین قسمت متحرک تشکیل شده اند. در هسته HDD پلاترهای مغناطیسی قرار دارند که در هزاران دور در دقیقه (چرخش در دقیقه) می چرخند. این پلاترها اطلاعات با ارزش شما هستند. به منظور خواندن و نوشتن داده ها ، بازوی متحرکی وجود دارد که به خواندن / نوشتن  وصل شده است که دقیقاً بالاتر یا پایین تر از سطح پلاکت هایی قرار دارد که مغناطیس را در هر بخش می خوانند یا تغییر می دهند. باز هم ، همه این قطعات متحرک همان چیزی است که باعث می شود HDD ها بسیار ظریف تر از SSD باشند.

 

از طرف دیگر ، یک SSD از قطعات غیر متحرک تشکیل شده است. به جای ذخیره داده ها روی دیسک ها ، داده های SSD بر روی تراشه های فلش NAND با هزاران سلول کوچک ریز ذخیره می شود تا الکترون هایی که به عنوان 1 و 0 ثبت می شوند را نگه دارند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *