تبلیغات

تبلیغات

بهترین روش های انتقال فایل در شبکه خانگی

File-Transfer-Method-Is-Best-for-Your-Home-Network

وقتی سرور فایل خود یا حافظه متصل به شبکه را ایجاد می کنید ، ممکن است تعجب کنید که برای جابجایی پرونده های خود چه کاری باید انجام دهید. به نظر انسان ، هر رویکرد یکسان است  اما در سطح فنی ، رایانه های شما به روش بسیار متفاوت عمل می کنند. رویکرد شما بستگی به سیستم عامل و انواع دستگاه هایی که قصد اتصال دارید به آن ها را دارید، بستگی دارد.

 

انتقال فایل در شبکه خانگی

 

1. پروتکل FTP

 

1. پروتکل FTP

 

FTP مخفف پروتکل انتقال فایل است. این یک روش استاندارد برای جابجایی پرونده ها بین مشتری و سرور است. به عنوان مثال لپ تاپ شما مشتری است و سرور خانگی شما سرور است. FTP از همه سیستم عامل ها پشتیبانی می کند. این پروتکل دارای رابط کاربری گرافیکی است. روتر شما حتی ممکن است با یک درگاه USB همراه باشد و از انتقال داده ها به یک هارد اکسترنال از طریق FTP (که روشی آسان برای ایجاد یک سرور خانگی است ) پشتیبانی کند.

 

با استفاده از نام کاربری و رمزعبور می توانید از داده های خود محافظت کنید ، اما به طور پیش فرض FTP اعتبارنامه های شما را رمزگذاری نمی کند. این برای شبکه خانگی شما مناسب است ، اما اگر می خواهید از یک شبکه بزرگتر یا انتقال فایل ها از طریق اینترنت استفاده کنید ، باید امنیت بیشتری داشته باشید.

این بدان معنا نیست که شما نباید از FTP استفاده کنید. می توانید FTPS را امتحان کنید تا اتصال شما را رمزگذاری کند.

 


بیشتر بدانید :

شیر کردن پرینتر : آموزش نصب و به اشتراک گذاری پرینتر در شبکه


 

2. پروتکل SMB

 

2. پروتکل SMB

 

SMB مخفف عبارت Server Message Block است. ابتدا به عنوان یک پروژه IBM آغاز شد ولی در ادامه وسیله ای شد برای رایانه هایی که مایکروسافت ویندوز برای برقراری ارتباط از طریق شبکه محلی ارتباط برقرار می کنند. وقتی پوشه ای را با استفاده از Windows Explorer ایجاد می کنید و دسترسی به سایر کاربران را گسترش می دهید ، این کار را از طریق SMB انجام می دهید.

 

SMB محدود به کاربران ویندوز نیست. همچنین می توانید از MacOS ، لینوکس و سایر سیستم عاملهای مشابه یونیکس استفاده کنید. اپل اجرای خود را SMBX می نامد ، در حالی که در لینوکس پیاده سازی با عنوان سامبا شناخته می شود. در هر صورت ، لپ تاپ شما می تواند به عنوان سرور یا مشتری عمل کند.

SMB برای پخش پرونده ها بین دستگاه ها در یک شبکه محلی به روش کراس پلتفرمی عالی است. کاربران برای شروع به اشتراک گذاری پوشه ها و بارگیری پرونده ها ، به دانش فنی خاصی نیاز ندارند.

همچنین بخوانید  حل مشکل باز نشدن سایت ها و حذف تنظیمات پروکسی

 

3. پروتکل AFP

 

AFP یا همان پروتکل Filing Apple ، سیستم اختصاصی اپل برای اتصال رایانه های مختلف macOS است. اگر خانواده ای پر از محصولات اپل دارید ، یا شرکتی را اداره می کنید که از سخت افزار اپل استفاده می کند ، ممکن است این مناسب ترین پروتکل انتقال پرونده برای شما باشد.

 

در حالی که AFP مخصوص دستگاه های اپل است ، می توانید سیستم های رسانه خانگی خریداری کنید که از پروتکل پشتیبانی می کنند. همچنین می توانید جعبه FreeNAS یا OpenMediaVault خود را با یک رایانه شخصی قدیمی تنظیم کنید و از AFP برای اشتراک گذاری فایل ها با iMacs ، MacBooks و آیپد خود استفاده کنید.

 

از طرف دیگر اگر شما از سخت افزار اپل استفاده نمی کنید ، دلیل کمی وجود دارد که بخواهید از AFP استفاده کنید. این پروتکل کاملاً تخصصی است. سایر گزینه ها سازگاری بهتری برای ارتباط و یا ارتباط بین سرویس دهنده را ارائه می دهند.

 

بهترین پروتکل های انتقال فایل در شبکه خانگی

 

4. پروتکل NFS

 

Network File System ، معروف به NFS ، پروتکل مورد استفاده در رایانه های یونیکس و همانند یونیکس (مانند لینوکس) است. NFS می تواند سرعت بیشتری در رایانه هایی که از پروتکل پشتیبانی می کنند ، ارائه دهد.

 

یکی از اشکالات NFS این است که حتی اگر از یک دسکتاپ مبتنی بر لینوکس استفاده می کنید ، نصب آن واضح نیست. دستورالعمل ها عموماً شما را به سمت خط فرمان سوق می دهند. اگر کار با خط فرمان برای شما اسان است ، پس تنظیم NFS برای شما دشوار نیست ، اما نمی توانید از مدیر فایل دسکتاپ خود آن را تنظیم کنید.

 


پیشنهادی :

آموزش کامل استفاده از شبکه خانگی یا HomeGroup در ویندوز


 

5. پروتکل SSH / SFTP

 

SSH مخفف Secure Shell است. این یک روش اتصال و مدیریت یک دستگاه از راه دور است. اگر می خواهید دستورات خود را روی یک سرور اجرا کنید ، خواه در زیرزمین شما باشد یا در یک مزرعه هزاران مایل دورتر ، می توانید برای انجام کار به SSH مراجعه کنید.

 

به خودی خود ، SSH پروتکل انتقال پرونده نیست. اینجاست که SFTP وارد می شود ، در غیر این صورت به عنوان پروتکل انتقال فایل SSH یا پروتکل انتقال پرونده ایمن شناخته می شود. این روشی برای انتقال پرونده ها از طریق اتصال رمزگذاری شده است. علی رغم شباهت در نام ، SFTP به استفاده از FTP بر SSH اشاره نمی کند .SFTP روشی متفاوت برای انتقال داده با استفاده از همان فناوری SSH است.

همچنین بخوانید  چگونه اکانت فیسبوک را حذف یا غیرفعال کنیم ؟ آموزش دیلیت اکانت فیسبوک

 

 

SFTP برای یک سرور خانگی ضروری نیست ، مگر اینکه شما نگران این باشید که کسی به شبکه Wi-Fi شما دسترسی داشته باشد و از ترافیک شما استفاده کند. SFTP گزینه بهتری برای انتقال پرونده ها از یک مکان به مکان های دیگر است. اما این بدان معنی نیست که هنگام انتقال پرونده ها از راه دور باید از SSH استفاده کنید.

اگر یک اتصال VPN فعال دارید که ترافیک وب شما را رمزگذاری می کند ، می توانید از FTP یا NFS استفاده کنید .

 

6. پروتکل DLNA

 

DLNA مخفف  Digital Living Network Alliance است. این یک استاندارد صدور گواهینامه است نه یک پروتکل انتقال فایل . اگر قصد جابجایی پرونده ها به یک کنسول بازی هوشمند تلویزیون یا ویدیوی هوشمند را دارید ، به سرور با پشتیبانی DLNA نیاز خواهید داشت.

 

برای پخش محتوا از طریق DLNA ، شما مدیر فایل خود را برای به اشتراک گذاشتن یا دسترسی به فایل ها باز نمی کنید. درعوض شما به نرم افزار اختصاصی احتیاج دارید.

Plex یکی از محبوب ترین نمونه ها است . چنین برنامه هایی پرونده های خام شما را می گیرند و آنها را با فرمی منتقل می کنند که دستگاه های سازگار با DLNA را پشتیبانی کنند.

 

می توانید موسیقی و فیلم را از یک دسکتاپ ، لپ تاپ یا یک NAS اختصاصی پخش کنید. مهم این است که شما نرم افزار لازم را هم در دستگاه ارسال کننده و هم در دستگاه دریافت کننده خود اجرا کنید.

 


بیشتر بدانید :

با وجود پروتکل HTTPS چرا شبکه ی اینترنت هنوز امنیت خود را ندارد؟


 

بهترین راه برای انتقال فایل در شبکه خانگی

 

ما با توجه به نیاز شما چند نمونه استفاده از پروتکل را در زیر به شما توضیح داده ایم:

 

  • از ویندوز استفاده می کنید و می خواهید پرونده ها را با اعضای خانواده به اشتراک بگذارید؟ SMB
  • محصولات اپل را دارید؟ AFP
  • آیا می خواهید پرونده ها را بین دو دسکتاپ مبتنی بر لینوکس به اشتراک بگذارید؟ SMB
  • آیا می خواهید ارتباط مستمر بین یک دسکتاپ مبتنی بر لینوکس و سرور برقرار کنید؟ NFS
  • کدام پروتکل همه سیستم عامل ها را پشتیبانی میکند؟ FTP
  • وقتی دور از خانه هستید به امنیت احتیاج دارید؟ SFTP
  • پخش موسیقی و فیلم ها در تلویزیون؟ DLNA

 

نمی خواهید از این شبکه ها استفاده کنید؟ در عوض  می توانید از فلش یا یک هارد برای اتقال فایل های خود استفاده کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *