تبلیغات

تبلیغات

نحوه جلوگیری از داغ شدن آیفون ، آیپد با آسان ترین روش

iPhone-iPad-Gettings-Fixed5

گوشی های امروز مانند آیفون یا آیپد کامپیوتر های کوچکی هستند که در کیف یا دست مان قرار می گیرند ، اما مانند بسیاری از لپ تاپ ها و کامپیوتر های خانگی از فن های خنک کننده بهره نمی برند. از این رو به دلیل نداشتن سیستم خنک کننده باعث می شود تا سخت افزار داخل گوشی همیشه در حالت سرد و خنک قرار نباشند و با انجام فعالیت های سنگین درجه آن ها بالا رفته و داغ شوند.

 

البته تفاوت هایی بر این وجود دارد که گوشی بیش از حد داغ شود (overheating) و یا با کمی داغ شدن زمانی که گوشی را در دست می گیریم دمای آن را حس می کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به دلایل داغ شدن آیفون و آیپد بپردازیم و همچنین بگوییم که چگونه از داغ شدن آیفون یا آیپد جلوگیری کنید.

 

چرا آیفون یا آیپد داغ می شود؟

 

زمانی که از دستگاه خود برای هر مدتی از آن استفاده می کنید ، به مرور زمان با توجه به پردازش هایی که گوشی انجام می دهد باعث می شود تا گرم شود. این موضوع کاملا طبیعی است و نباید نگرانی ای در رابطه با آن داشته باشید.

 


بخوانید : چرا گوشی های هوشمند عمر باتری کمی دارند؟ بررسی 5 دلیل


 

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود گوشی آیفون یا آیپد شما در مدت های مختلف گرم شود :

 

  • استفاده همزمان هنگام شارژ کردن گوشی
  • استریم یا تماشای آنلاین ویدیو برای مدت طولانی با کیفیت بالا
  • استفاده از GPS و ابزار های موقعیت یابی در گوشی های نسخه قدیمی
  • راه اندازی اولیه گوشی و یا ریستور اطلاعات از بک آپ گرفته شده
  • استفاده از برنامه هایی که نیاز به انجام پردازش دارند
  • استفاده از برنامه و بازی های گرافیکی و واقعیت افزونه (AR)

 

نحوه از بین بردن گرمای آیفون یا آیپد

 

داخل قطعات آیفون یا آیپد دو بخش سخت افزاری اصلی وجود دارد که یکی SoC بوده و دیگری باتری گوشی می باشد. قطعات فلزی که داخل گوشی قرار داده شده است مانند یک هیت سینک غول پیکر عمل می کنند. زمانی که صفحه نمایش گوشی را لمس می کنید و گرما را حس می کنید ، این بدان معناست که گوشی گرما را از گوشی می خواهد خارج کند.

 

اپل از پردازنده های ARM برای مصرف انرژی گوشی ها و تبلت ها استفاده می کند. آنها مبتنی بر معماری محاسبات مجموعه دستورالعمل (RISC) هستند که به ترانزیستورهای کمتری نسبت به پردازنده های x86 نیاز دارند. با توجه به تکنولوژی بکار رفته همین موضوع باعث می شود تا علاوه بر استفاده کمتر انرژی گرمای کمتری هم تولید کنند. بطوریکه حتی نیازی به هیت سینک و فن های بزرگ برای خنک شدن ندارند.

همچنین بخوانید  آموزش کامل فکتوری ریست آیفون و آیپد (Factory Reset)

 

با توجه به اینکه در تراشه ها هر ساله شاهد پیشرفت هایی هستیم ، طراحی هسته های قوی برای انجام پردازش های سنگین ممکن شده است.

 

گرم شدن آیفون بیش از حد

 

جلوگیری از داغ شدن آیفون و آیپد

 

بین گرم شدن و داغ شدن تفاوت های بسیاری وجود دارد. گوشی آیفون یا آیپد در دمای بین 32 تا 95 فارنهایت (0 تا 35 سلسیوس) به خوبی کار می کند. بنابراین زمانی که دمای گوشی خارج از این اعداد باشد و گوشی داغ می شود باعث می شود تا در حالت گوشی کار نکند.

 

یکی از مشخصات واضح این است که عمر باتری کاهش می یابد بطوریکه حتی دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید. فعالیت های خاصی که باعث می شود گوشی داغ شود و بیش از حد دمای آن بالا برود بصورت زیر است :

 

  • رها کردن گوشی در ماشین در یک روز گرم و آفتابی
  • قراردادن گوشی در معرض تابش نور خورشید
  • استفاده از ویژگی خاص در شرایط مختلف مانند GPS برای موقعیت یابی در ماشین

 

علائم و نشانه های داغ شدن گوشی آیفون

 

بطور کلی زمانیکه گوشی داغ شده است ممکن است شامل موارد زیر شود و یا زمانی که بخواهد داغ شود با موارد زیر روبرو می شود :

 

  • آرام آرام شارژ شدن و یا اصلا شارژ نشدن.
  • صفحه نمایش گوشی بطور متناوب خاموش می شود.
  • افت کیفیت آنتن دهی در گوشی.
  • غیرفعال شدن فلش دوربین گوشی بصورت موقت.
  • متوقف شدن برنامه های گرافیکی یا کرش کردن بصورت پیاپی
  • اگر گوشی آیفون در دمای بیش از حد گرم قرار بگیرد با پیغامی بصورت “iPhone needs to cool down before you can use it.” روبرو خواهد شد که باید سریعا گوشی را سرد کنید.

 


پیشنهادی : بهترین ویژگی های جدید iOS 13 گوشی آیفون


 

جلوگیری از داغ شدن آیفون و آیپد

 

زمانی که گوشی آیفون داغ می شود ، باید هرچه سریع تر از خراب شدن آن جلوگیری کنیم. این مراحل شامل موارد زیر می شود :

 

  • گوشی خود را شارژ نکنید.
  • گوشی را خاموش کنید و بگذارید دمای گرم داخل خارج شود.
  • اگر از گارد گوشی استفاده می کنید ، آن را خارج کنید و بگذارید هوا رد و بدل شود.
  • آیفون را دور از نور و تابش آفتاب قرار داده و سعی کنید همیشه در سایه گوشی را قرار دهید.

 

امروزه باتری های lithium-ion با توجه به تکنولوژی بکار رفته خطری را در گوشی ها ایجاد نمی کنند. اما اگر در درازمدت گوشی آیفون داغ شود باعث می شود تا علاوه بر کاهش عمر باتری ، دلیلی برای منفجر شدن باشد.

همچنین بخوانید  آموزش دریافت نوتیفیکیشن برای دستورات ترمینال در لینوکس

 

اگر گوشی بطور عجیبی داغ شده باشد ، بسیاری از افراد پیشنهاد می کنند که گوشی را داخل فریزر قرار دهیم ، اما نباید این کار را بکنید!

 

تغییر ناگهانی درجه و دما باعث می شود تا دلیلی بر جمع شدگی شود. علاوه بر این ممکن است آسیب آبی ببیند. بدین منظور بگذارید دستگاه به تدریج سرد شده و بصورت ناگهانی برایش مشکلی پیش نیاید.

 

داغ شدن آیفون و آیپد در بیشتر مواقع

 

اگر دستگاه شما در بیشتر مواقع داغ می شود و کمتر زمانی پیش می آید که سرد باشد و دمای عادی داشته باشد ، این موضوع ممکن است دلیلی بر نسخه iOS و یا برنامه های نصب شده باشد. برای اینکار مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید داغ شدن آیفون یا آیپد را در طول روز برطرف کنید :

 

غیرفعال کردن داده های پس زمینه برنامه ها در آیفون و آیپد

 

ویژگی داده های پس زمینه یا Background Refresh App به شما این اجازه را می دهد که برنامه های نصب شده روی گوشی بتوانند در هرزمان که نیاز است دز پس زمینه پردازش های خود را انجام دهند. به دلیل اینکه این فرآیند بصورت اتوماتیک انجام می شود شما از آن بی خبر خواهید بود ، از این رو هر پردازشی باعث می شود تا از CPU و همچنین باتری دستگاه استفاده شود.

 

بنابراین زمانی که برنامه مختلف درحال انجام پردازش هستند ، باعث می شود تا آیفون یا آیپد داغ شود. برای اینکار پیشنهاد می شود حتما این گزینه را غیرفعال کنید.

 

برای اینکه ببینید چه برنامه ای از باتری زیاد استفاده می کند ، به مسیر Settings رفته و به قسمت Battery بروید تا نمودار استفاده از باتری همراه با برنامه های مورد نظر نمایش داده شود.

 

جلوگیری از داغ شدن آیفون و آیپد

 

برای غیرفعال کردن داده های پس زمینه به مسیر General > Background App Refresh بروید.

 

جلوگیری از داغ شدن آیفون و آیپد

 

برنامه های ناپایدار و دارای مشکل

 

برنامه ها ممکن است زمانی که در پس زمینه در حال انجام فعالیت هستند چندین بار کرش کنند. در چنین مواردی هم باعث می شود تا دستگاه شما داغ شود.

 


پیشنهادی : حل مشکل کرش کردن برنامه ها در آیفون و آیپد


 

اگر چنین مشکلی دارید وارد Settings شده و به مسیر Privacy > Analytics > Analytics Data بروید. می توانید تجزیه و تحلیل داده هایی که در گوشی انجام شده است را مشاهده کنید.

 

جلوگیری از داغ شدن آیفون و آیپد

 

نور صفحه نمایش را کاهش دهید

همچنین بخوانید  تگ های وردپرس چیست؟ توضیحات کامل تگ در وردپرس

 

اگر نور صفحه نمایش گوشی تان کمتر از 50 درصد باشد ، شانس گرم شدن و داغ شدن آیفون نیز کاهش می  یابد. علاوه بر این باتری کمتری هم مصرف خواهید شد. پیشنهاد می شود همیشه از نور کم استفاده کنید.

 

اتصال شبکه در داغ شدن آیفون

 

برخی مواقع به دلیل وجود اختالات شبکه و کاهش سیگنال دهی ، گوشی به دنبال سیگنال می گردد و همین موضوع باعث می شود تا دلیلی برای داغ شدن آیفون یا آیپد شود. این فرایند معمولا زمانی رخ می دهد که در آنتن دهی و مناطق ضعیف قرار داریم.

 

از این رو پیشنهاد می شود در چنین مناطقی گوشی خود را در حالت هواپیما AirPlane Mode قرار دهید. برای اینکار می توانید با استفاده از کنترل سنتر سریعا این عمل را انجام دهید.

 

مشکل داغ شدن آیفون و آیپد همچنان ادامه دارد

 

اگر روش های گفته شده بالا را به درستی انجام دادید و هنوز هم نتوانستید مشکل را برطرف کنید ، از خود سوالات زیر را بپرسید :

 

1- آیا آداپتوری که به دیوار زده اید به درستی کار می کند؟

2- آیا کابل شارژر به درستی کار می کند؟

3- آیا اخیرا شارژر جدیدی را از خرده فروشی تهیه کرده اید؟

 

بدین منظور سعی کنید گوشی خود را با استفاده از یک کابل دیگر شارژ کنید. توجه داشته باشید که خرید کابل های غیر استاندارد از دلایل اصلی داغ شدن گوشی است ، پیشنهاد می شود از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید کنید.

 

اگر نمی توانید کابل های اپل اصل پیدا کنید ، می توانید از کابل های لایتنینگ که برچسب Made for iPhone (MFi) دارند استفاده کنید. همانطور که گفته شد ، شارژر های غیراصلی و خراب شده می توانند مشکلات دیگری را در گوشی ایجاد کنند.

 

در نهایت پیشنهاد می شود گوشی خود را در صورت داشتن گارانتی به محل مورد نظر ببرید تا از نزدیک بصورت سخت افزاری مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع :
MAKEUSEOF

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *