تبلیغات

تبلیغات

حل مشکل نشناختن رم توسط کامپیوتر

RAM-Isn’t-Detected-By-Your-PC

حافظه رم یکی از مهمترین قسمت های سیستم شماست و همچنین یکی از سریعترین و آسانترین بخش ها برای به روزرسانی است. ماژول های رم جدید بسیار ساده است و به همین دلیل بسیار نادر است که هنگام نصب خراب شود .

دلایل نخواندن رم کامپیوتر

آیا کامپیوتر یا لپ تاپ ویندوزی دارید که بعد از اضافه کردن رم ، نمی شناسد؟ دلایلی زیادی وجود دارد که هنگامی که رم سیستم خود را افزایش می دهید متوجه می شوید که رم سیستم شما افزایش پیدا نکرده . این می تواند به دلیل ماژول رم ، مادربرد یا حتی درست نصب نشده باشد.

اگر بعد از افزاش رم سیستم ، رایانه یا سیستم عامل شما رم اضافه شده را تشخیص نداد ، در ادامه راه کارهایی که برای حل مشکل نشناختن رم کامپیوتر آماده کرده ایم را انجام دهید .


مقالات مرتبط با حافظه رم :


بالا نیامدن سیستم بعد از تعویض رم

بالا نیامدن سیستم بعد از تعویض رم یکی از مشکلات رایج می باشد که علت آن می تواند به خاطر عوامل چون مچ نبودن رم با مادربورد می باشد ، همواره سعی کنید مشخصات مادربرد خود را برای خرید و تعویض رم مشاهده کنید و رم های مناسب مادربرد خود تهیه کنید.

نشناختن رم توسط کامپیوتر ( مشکلات سخت افزاری)

مطمئن شوید ماژول رم کاملا متصل باشد

مطمئن شوید ماژول رم کاملا متصل باشد

بر روی سیستم های رومیزی ، نصب رم ساده است : هر دو قفل را روی شکاف های رم عقب بکشید ، و رم را به صورت صاف جدا کنید . سپس دوباره رم را متصل کنید هنگامی رم را که وارد شکاف  کردید ، فشار دهید تا صدای “کلیک” بشنوید و مجدد به حالت قفل شده برگردند ، مطمئن شوید که ماژول رم کاملا کیپ باشد و تکان نخورد .

بررسی کنید حافظه رم با مادربرد سازگار باشد

ماژول های رم DIMM نسبتاً استاندارد و خوب طراحی شده اند: ولی فقط می توان آنها را در لپ تاپ و یا در کامپیوتر ها قرار داد ، همچنین رم های کامپیوتر و لپ تاپ قابل تعویض نیستند به دلیل اینکه ساختار  مختلفی دارند . مادربردی که فقط از رم DDR4 پشتیبانی می کند نمی تواند رم نسخه DDR3 را هم پشتیبانی کند .

نادر است اما ممکن است که رم نتواند با مادربرد سازگار باشد ، حتی اگر از نوع مناسب باشد. بیشتر مادربردهای با اندازه کامل (ATX) شامل چهار شکاف رم هستند. بنابراین یک مادربرد با حداکثر ظرفیت حافظه رم 16 گیگابایتی و چهار اسلات رم فقط می تواند حداکثر 4 گیگابایت را در هر شکاف بپذیرد ، تلاش برای قرار دادن یک رم 8 گیگابایتی در شکاف ممکن است باعث شود تا این رم تشخیص داده نشود.

همچنین بخوانید  نحوه محو کردن و تار کردن عکس در پاورپوینت ( Powerpoint )

مشخصات و کتابچه راهنمای مادربرد خود را از نظر نوع و میزان رم ایده آل آن بررسی کنید.

از یک تشخیص عیب مانند Memtest86 استفاده کنید

اگر موارد فوق را بررسی کرده اید و هنوز هم نمی توانید دلیلی پیدا کنید که چرا رم شما شناسایی نشده است ، ممکن است ماژول DIMM معیوب داشته باشید. برای فهمیدم این مشکل با ابزارهای نرم افزاری امکان پذیر است.

بوت کردن و اجرای ابزار MemTest86

ویندوز شامل یک ابزار تشخیصی حافظه داخلی است که می توانید آن را اجرا کنید ،اگر سیستم شما بتواند بدون رم بوت شود . اگر نمی توانید با ویندوز بوت کنید ، لینوکس را اجرا می کنید ،با ابزار MemTest86 یا MemTest86 + می توانید پیش بوت را اجرا کرده و مشکلات را جدا بررسی کنید.

برای مشاهده مقاله نحوه بوت کردن تشخیص عیب وبندوز کلیک کنید .

اگر تشخیص عیب حافظه خطا را تشخیص داد ، احتمالاً  ماژول رم DIMM شما خراب  هستید ، و باید آن را تعویض کنید

شیار های روی ماژول رم را بررسی کنید 

شیار های روی ماژول رم را بررسی کنید 

اگر حافظه رم شما خطایی را نشان می دهد یا بعد از اضافه کردن رم شناخته نمی شود ، ممکن است برخی از شیار های موجود در ماژول رم گرد و غبار یا کثیف شده باشند . برای تمیز کردن آنها ، از یک پنبه ساده که با الکل  آغشته شده است ، استفاده کنید. (از مواد شیمیایی استفاده نکنید ، زیرا ممکن است باعث خوردگی شوند.) اطمینان حاصل کنید که الکل به طور کامل خشک شده باشد ، و هرگونه گرد و غبار یا پنبه باقیمانده را جدا کنید .

رم را با سیستم های دیگر تست کنید

اگر از راه های بالا هیچ نتیجه ای به دست نیاوردید ، ممکن است مشکل جدی تری داشته باشید. مشکل از رم است ، یا شکاف رم مادربرد شما ، که هزینه بسیار زیادی برای تعمیر این مشکل نیاز است. اگر سیستم دیگری در دسترس ندارید ، از سیستم دوست یا همکار استفاده کنید تا بفهمید مشکل از چیست .

سعی کنید سیستم ای پیدا کنید که مشخصاتی مانند سیستم شما داشته باشد . اگر بتوانید از رایانه ای استفاده کنید که دارای همان سازگاری رم (همان نسخه DDR و شکافی است که می تواند ظرفیت DIMM را بپذیرد) ، حافظه رمی که فکر می کنید معیوب است در سیستم دیگر تست کنید و ببینید که آیا با همان خطا مواجه هستید یا خیر .

رم را با سیستم های دیگر تست کنید

حالا به صورت برعکس آزمایش کنید، ماژول رم دیگری را در همان شکاف ، با همان سازگاری با مادربرد ، وارد شکاف رم سیستم خود کنید. اگر رایانه اصلی شما حافظه رم را که در آن قبلاً نبود ، شناسایی و تشخیص می دهد ، مسئله با حافظه رم است و باید آن را تعویض کنید در غیر این صورت اگر باز هم مشکل نشناختن رم در کامپیوتر داشتید باید شکاف رم مادربرد خود را تعمیر یا تعویض کنید .

همچنین بخوانید  چگونه با ماشین مجازی روی مک ویندوز نصب کنیم ؟(VirtualBox)

در صورت هر گونه مشکل در بخش نظرات با تک تیپ در میان بگذارید .

تبلیغات

دیدگاه ها

  • Ali فروردین 21, 1400 :: 22:06

    ببخشید سوکت رم من یکیش خرابه این آیا راهی داره که مادربورد عوض نشه فقط سوکت عوض شه؟در حالت عادی چقدر طول میکشه درست کردنش؟

    • تک تیپ فروردین 21, 1400 :: 22:55

      بستگی داره مشکلش چی باشه ، اگه از خود سوکت باشه مشکلی نداره میشه تعویض کرد ولی اگه از خار های سی پی یو باشه بستگی به تعمیر کار داره که حرفه ای باشه یا نه

  • مجید فروردین 4, 1400 :: 04:23

    سلام سیستم من ddr1هست مادرد برد سیستم هم از نوع گیگا مدلga-8i865gme-775که حداکثر رم یک گیگ با باس ۴۰۰,در هر اسلات را باید ساپورت کنه قبلا یه رم ۲۵۶,با باس ۳۳۳روش بود حالا یه رم یک گیگ کینگستون براش خریدم میزارم روش پشت سر هم بوق میزنه و رم را نمی‌شناسه حالا اگه رم قبلی را اسلات اول و رم جدید را اسلت دوم بزارم هر دو رم را میشناسه بالا میاد ولی به ویندوز میرسه هنگ می‌کنه وایمیسته رم جدید را که بر میدارم ویندوز قشنگ بالا میاد ویندوزم هم ویندوز ۷هست البته یه ایکس پی هم روش از قدیم بوده که خراب شده ازش استفاده نمیکنم،دوستان گفتن شاید علت آپدیت نبودن مادربرد هست ولی من نتونستم فایل مناسب آپدیت مادردبردم را تو اینترنت پیدا کنم یکی پیدا کردم آپ دیت نشد،لطفا راهنمایی کنید و اگه آپدیت مادربرد من را هم دارین خواهشن بهم بدین

    • تک تیپ فروردین 4, 1400 :: 15:52

      چون باس رم ها متفاوت هستش احتمالا مشکل پیش میاد براتون ، اما قبلش بهتره ولتاژ هر رم رو چک کنید و ببینید باهم یکی باشند.

  • KEYVAN بهمن 20, 1399 :: 19:39

    سلام. یه کامپیوتری دارم که مادربوردش P5LD2-X/1333 هستش قدیمیه رمش ۲گیگه) دو تا اسلات رم داره ) یه بار خراب شده بود دادم بیرون بعد گفتم که رم یکم بنداز روی اسلات دوم ) انداخت و اونجا کار کرد یعنی تو ویندوز نشان میداد که رمش ۳ هستش و حتی خاموش روشنم کرد) ولی امدم خانه روشن کردم یا خاموش میشد یک دفعه یا صفحه آبی میومد ) خلاصه رمو دراوردم درست شد مشکل چی میتونه باشه؟؟ به مغازه داره گفتم گف حتما مچ نشدن از این حرفا!!!!
    الان دفترچه این مادربورد از اینترنت دیدم قسمت memory نوشته supports up to 2G system memory

    • تک تیپ بهمن 20, 1399 :: 19:56

      این مادربورد ها معمولا تا ۴ گیگ رم رو ساپورت می کنن. مادربرد های قدیمی رو مچ بودن رم ها خیلی اذیت می کنن و باید حتما ولتاژشون یکی باشه ، ولی اگه موقع خرید با رم جدید مشکلی نداشتید میتونه مشکل از رم جدیده باشه ، ولی باید کامل چک کنید تا مطمئن بشید.

  • حمید بهمن 19, 1399 :: 22:07

    سلام
    من امروز میخواستم یه رم ۴ به مادر بوردم اضاف کنم مادر بوردم دوتا سکوت داره مارکش هم گیگابایت p61 هست اما وقتی رم جدید رو انتخاتم روی مادر بورد کامپیوتر ری استارت میشد حتی رم خودم هم انداختم روی اسلات دوم اما بازم ریاستارت میشد چنتا رم هم امتحان کردیم اما بازم ری استارت میشه لطفا میگین چه مشکلی داره؟

    • تک تیپ بهمن 19, 1399 :: 22:43

      احتمالا مادربرد رم رو ساپورت نمیکنه ، احتمال هم داره خوب جا نزده باشیش

  • رضا امین بهمن 6, 1399 :: 21:05

    سلام جناب من یک مادربورد tg.b75برند بایواستار یه ماه خریدم بعد دوتا رم ۴گیگ روش بود کار میکرد بعده چند وقت که کیس امدم روشن کنم مادربورد نه تصویر میداد نه بوق دادم به تعمیرگاه کفت موقع خمیر سلیکون زدن به سپیو یکم خمیرا رفته توی خازنای سپیو منورم سوکتشه بعد تمیز کرده بود اوکی شد بایه رم امتحان کردم درس شد منم رم نداشتم یه یگیک انداختم تصویر داد اوکی بود امروز دادم یه رم ۸بندازه انداخت جواب نداد کلی رم ۴و ۸امتحان کرد با باس مختلف بایوسم آبدیت کرد نشد میکه فقط ۲تا رم یکا میشناسه با اونا بالانمیاد تصویر الان از چیه ؟رم قبلیامم میکف سوخته الان کاراتی قبول میکنه ؟خودم با هزینم بخام درس کنم چقد میشه از چیه

    • تک تیپ بهمن 6, 1399 :: 22:15

      مشکل سوکت پردازنده رفع کردنش سخته مگه تمیرکار حرفه ای داشته باشید تو شهرتون. اگه تعمیرکار حرفه ای دارید ببرید شاید تونست مشکل رو حل کنه ، فقط قبل بگین ارزش هزینه کردن رو داره یا نه ، چون می تونید با قیمت یک و ۵۰۰ یه مادربرد مثل مال خودتون تهیه کنید . اگه هم می تونی بیشتر هزینه کنی قطعات دیگتو بفرش و نسل ۶ یا ۷ ببند که هزینش زیاد بالا نیست

  • حسین بهمن 5, 1399 :: 18:58

    سلام خسته نباشید
    بنده دوتا رم دو گیگ رو سیستمم داشتم و دوتا دیگه اضاف کردم اما سیستم بالانمیاد اون ۲ تا رو که خریدم تنها گزاشتم سیستم بالا میاد روی تک تک اسلات ها هم امتحان کردم مشکلی نداشتن اسلات رم ها و همه رم ها هم از برند و باس هستن
    توی مشخصات مادربرد هم زده ۸ گیگ رم ساپورت میکنه لطفا یه جواب بدین ممنون میشم
    مادربرد گیگابایت مدل‌:ga ep41_ud3l rev. 1
    خواهشا جواب بدین ممنون 🙏

    • تک تیپ بهمن 5, 1399 :: 19:15

      احتمالا رم ها با هم مچ نیستن دقت کنید رم ها هر دو یک ولتاژ باشند یعنی دو تا رم باید ۱.۵ ولت باشه ولتاژشون.
      در زمن سیستم های سوکت ۷۷۵ مثل ماله شما یکم مشکل داره و معمولا رم هاتون باید دو بر چیپ باشند تا مشکلی پیش نیاد. برای اینکه مشکلی پیش نیاد
      می تونید سیستمتون رو ببرید پیش فروشنده و بخواین اونجا براتون تست کنن چون مادربرد های قدیمی یکی تو ساپورت رم مشکل دارند.

  • حامد آذر 2, 1399 :: 23:17

    سلام
    مادربرد گیگابایت دارم
    بعدازمدتی روشنش کردم
    رم من ۲گیگ باس۱۳۳۳هست
    وقتی میزنم روی برد من بالا نمیاد اما روسیستم دیگه بالا نمیاد
    ولی رم اون سیستم که باس پایینتری داره روی سیستم من بالا میاد و بعد از اون رم من رو جامیزنم و اونو میشناسه وبالا میاره اما بعد از چند بارری استارت دوباره مشکل پیدا میکنه؟
    نمیتونم بایوس رو آپدیت کنم
    شما اطلاع دارید که چطوری میتونم مشکل رو برطرف کنم

    • رسول توکلی آذر 3, 1399 :: 17:57

      سلام، بایوس رو آپدیت کنید، با رم جدید ویندوز جدید نصب کنید . اگر باز هم مشکلتون حل نشد یا رم خرابه یا هم مادربرد نمیتونه خوب پشتیبانی کنه رم رو

  • مهدی آبان 30, 1399 :: 11:16

    سلام من یه دوتا رم ۲ گیگی رو کامپیوترم دارم اما از اون دوتا دو گیگ فقط از هر کدوم ۱ گیگ بالا میاره یعنی فقط دوگیگ دیندوزمم ۷ ، ۳۲ بیت هستش ممنون میشم که بگید مشکلش چیه..؟

    • رسول توکلی آذر 1, 1399 :: 11:03

      سلام وفت بخیر، باید ویندوز ۶۴ بیتی نصب کنید

  • مهران مهر 24, 1399 :: 20:40

    سلام وقت بخیر خاهش میکنم یکی جواب سوالمو زود بده من مادربرم رم تک کاناله DDR3 با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز تا ۸ گیگ پشتیبانی میکنه الان یه رم خریدم با مشخصات DDR3 تک کاناله ۴ گیگ با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز ولی وقتی نصب میکنم رو اسلات صفحه اصلا بالا نمیاد سیاهه هیچ بوقی هم شنیده نمیشه ، رم قبلیم DDR3 2G خاهش میکنم کسی بلده سریع ج بده چون اگه نمیخره من مرجوعش کنم 🙁 ادمین جان لطفا جواب بده

  • روح الله مهر 20, 1399 :: 23:05

    با سلام من رم سیستمم ۲تا دو گیگ هست و مادربوردم ۴تا اسلات داره و تا ۸گیگ ساپورت میکنه رفتم دو تا ۲گیگ دیگه گرفتم تا ۸گیگ بشه وقتی رمهارو نصب کردم سیستمم بالا نیومد حتی ۲تا ۴گیگ هم نصب کردم بازم سیستمم بالا نیومد مشکل از کجاست؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *