تبلیغات

تبلیغات

حل مشکل نشناختن رم توسط کامپیوتر

RAM-Isn’t-Detected-By-Your-PC

حافظه رم یکی از مهمترین قسمت های سیستم شماست و همچنین یکی از سریعترین و آسانترین بخش ها برای به روزرسانی است. ماژول های رم جدید بسیار ساده است و به همین دلیل بسیار نادر است که هنگام نصب خراب شود .

دلایل نخواندن رم کامپیوتر

آیا کامپیوتر یا لپ تاپ ویندوزی دارید که بعد از اضافه کردن رم ، نمی شناسد؟ دلایلی زیادی وجود دارد که هنگامی که رم سیستم خود را افزایش می دهید متوجه می شوید که رم سیستم شما افزایش پیدا نکرده . این می تواند به دلیل ماژول رم ، مادربرد یا حتی درست نصب نشده باشد.

اگر بعد از افزاش رم سیستم ، رایانه یا سیستم عامل شما رم اضافه شده را تشخیص نداد ، در ادامه راه کارهایی که برای حل مشکل نشناختن رم کامپیوتر آماده کرده ایم را انجام دهید .


مقالات مرتبط با حافظه رم :


بالا نیامدن سیستم بعد از تعویض رم

بالا نیامدن سیستم بعد از تعویض رم یکی از مشکلات رایج می باشد که علت آن می تواند به خاطر عوامل چون مچ نبودن رم با مادربورد می باشد ، همواره سعی کنید مشخصات مادربرد خود را برای خرید و تعویض رم مشاهده کنید و رم های مناسب مادربرد خود تهیه کنید.

نشناختن رم توسط کامپیوتر ( مشکلات سخت افزاری)

مطمئن شوید ماژول رم کاملا متصل باشد

مطمئن شوید ماژول رم کاملا متصل باشد

بر روی سیستم های رومیزی ، نصب رم ساده است : هر دو قفل را روی شکاف های رم عقب بکشید ، و رم را به صورت صاف جدا کنید . سپس دوباره رم را متصل کنید هنگامی رم را که وارد شکاف  کردید ، فشار دهید تا صدای “کلیک” بشنوید و مجدد به حالت قفل شده برگردند ، مطمئن شوید که ماژول رم کاملا کیپ باشد و تکان نخورد .

بررسی کنید حافظه رم با مادربرد سازگار باشد

ماژول های رم DIMM نسبتاً استاندارد و خوب طراحی شده اند: ولی فقط می توان آنها را در لپ تاپ و یا در کامپیوتر ها قرار داد ، همچنین رم های کامپیوتر و لپ تاپ قابل تعویض نیستند به دلیل اینکه ساختار  مختلفی دارند . مادربردی که فقط از رم DDR4 پشتیبانی می کند نمی تواند رم نسخه DDR3 را هم پشتیبانی کند .

نادر است اما ممکن است که رم نتواند با مادربرد سازگار باشد ، حتی اگر از نوع مناسب باشد. بیشتر مادربردهای با اندازه کامل (ATX) شامل چهار شکاف رم هستند. بنابراین یک مادربرد با حداکثر ظرفیت حافظه رم 16 گیگابایتی و چهار اسلات رم فقط می تواند حداکثر 4 گیگابایت را در هر شکاف بپذیرد ، تلاش برای قرار دادن یک رم 8 گیگابایتی در شکاف ممکن است باعث شود تا این رم تشخیص داده نشود.

همچنین بخوانید  چگونه برای کامنت پست های توییتر محدودیت بزاریم؟

مشخصات و کتابچه راهنمای مادربرد خود را از نظر نوع و میزان رم ایده آل آن بررسی کنید.

از یک تشخیص عیب مانند Memtest86 استفاده کنید

اگر موارد فوق را بررسی کرده اید و هنوز هم نمی توانید دلیلی پیدا کنید که چرا رم شما شناسایی نشده است ، ممکن است ماژول DIMM معیوب داشته باشید. برای فهمیدم این مشکل با ابزارهای نرم افزاری امکان پذیر است.

بوت کردن و اجرای ابزار MemTest86

ویندوز شامل یک ابزار تشخیصی حافظه داخلی است که می توانید آن را اجرا کنید ،اگر سیستم شما بتواند بدون رم بوت شود . اگر نمی توانید با ویندوز بوت کنید ، لینوکس را اجرا می کنید ،با ابزار MemTest86 یا MemTest86 + می توانید پیش بوت را اجرا کرده و مشکلات را جدا بررسی کنید.

برای مشاهده مقاله نحوه بوت کردن تشخیص عیب وبندوز کلیک کنید .

اگر تشخیص عیب حافظه خطا را تشخیص داد ، احتمالاً  ماژول رم DIMM شما خراب  هستید ، و باید آن را تعویض کنید

شیار های روی ماژول رم را بررسی کنید 

شیار های روی ماژول رم را بررسی کنید 

اگر حافظه رم شما خطایی را نشان می دهد یا بعد از اضافه کردن رم شناخته نمی شود ، ممکن است برخی از شیار های موجود در ماژول رم گرد و غبار یا کثیف شده باشند . برای تمیز کردن آنها ، از یک پنبه ساده که با الکل  آغشته شده است ، استفاده کنید. (از مواد شیمیایی استفاده نکنید ، زیرا ممکن است باعث خوردگی شوند.) اطمینان حاصل کنید که الکل به طور کامل خشک شده باشد ، و هرگونه گرد و غبار یا پنبه باقیمانده را جدا کنید .

رم را با سیستم های دیگر تست کنید

اگر از راه های بالا هیچ نتیجه ای به دست نیاوردید ، ممکن است مشکل جدی تری داشته باشید. مشکل از رم است ، یا شکاف رم مادربرد شما ، که هزینه بسیار زیادی برای تعمیر این مشکل نیاز است. اگر سیستم دیگری در دسترس ندارید ، از سیستم دوست یا همکار استفاده کنید تا بفهمید مشکل از چیست .

سعی کنید سیستم ای پیدا کنید که مشخصاتی مانند سیستم شما داشته باشد . اگر بتوانید از رایانه ای استفاده کنید که دارای همان سازگاری رم (همان نسخه DDR و شکافی است که می تواند ظرفیت DIMM را بپذیرد) ، حافظه رمی که فکر می کنید معیوب است در سیستم دیگر تست کنید و ببینید که آیا با همان خطا مواجه هستید یا خیر .

رم را با سیستم های دیگر تست کنید

حالا به صورت برعکس آزمایش کنید، ماژول رم دیگری را در همان شکاف ، با همان سازگاری با مادربرد ، وارد شکاف رم سیستم خود کنید. اگر رایانه اصلی شما حافظه رم را که در آن قبلاً نبود ، شناسایی و تشخیص می دهد ، مسئله با حافظه رم است و باید آن را تعویض کنید در غیر این صورت اگر باز هم مشکل نشناختن رم در کامپیوتر داشتید باید شکاف رم مادربرد خود را تعمیر یا تعویض کنید .

همچنین بخوانید  آموزش عوض کردن آی پی (IP) پیش فرض ورود به تنظیمات مودم

در صورت هر گونه مشکل در بخش نظرات با تک تیپ در میان بگذارید .

تبلیغات

دیدگاه ها

  • محمدرضا مهر 16, 1399 :: 14:34

    سلام
    رم ddr3 مگه چند نوع مدل داره
    اخه یک رم ۴گیگ خریدم به کامپیوتر میزنم اصلا مانیتور وصل نمیشه کلان قطع
    سیستمم قبلا رم ۲ گیگ تنش وصل بود

  • سیدحسین مرداد 30, 1399 :: 21:03

    بله؛ هنگام اضافه نمودن رم این مشکل رو دارم!

    • رسول توکلی مرداد 30, 1399 :: 21:50

      احتمالا رم یا سوکت رم مشکل داره

      • روح الله مهر 20, 1399 :: 23:16

        با سلام. من هم مشکل مشابهی دارم. ۲ تا رم ۲ گیگ اوکی هست. وقتی ۲ تا ۲ گیگ دیگه میزازم بشه ۸ سیستم بالا نمیاد و مانیتور رو استندبای میمونه. بله ویندوز ۱۰ رو زمانی نصب کردم که رم ۴ بود. به دوستان پیشنهاد نصب دوباره ویندوز دادین. سوال اینجاست وقتی سیستم بالا نمیاد چطور ویندوز جدید نصب کنم؟

  • سیدحسین مرداد 29, 1399 :: 22:01

    باسلام و خداقوت
    رم ها و اسلات ها سالم ویندوز بالا نمیاد، به فرموده شما می خوام ویندوز جدید نصب کنم مجددا همان خطای قبلی رو میده و اجازه نصب نمیده!!
    البته از هارد دیسک به دی وی دی نیز تغییر مسیر دادم، نشد که نشد..

    • رسول توکلی مرداد 30, 1399 :: 17:11

      سلام وقت بخیر، هنگامی ک رم جدید اضافه می کنید این مشکل رو دارید؟

    • روح الله دهقانی مهر 23, 1399 :: 12:06

      با سلام وقتی ویندوز بالا نمیاد چطوری ویندوز عوض کنیم؟

  • مهدی مرداد 7, 1399 :: 13:56

    سلام.. ببخشید .. رم کامپیوتر من نیم گیگ بود .. براش ۲دوتا رم دو گیگ گرفتم .. ولی سیستم فقط با یکی از رم ها روشن میشه .. دومی ک میزارم صفحه بالا نمیاد .. بوق بایوس هم نمیخوره.. لطفا راهنمایی کنید

    • رسول توکلی مرداد 7, 1399 :: 15:21

      سلام وقت بخیر، ابتدا هر کدوم از رم هارو در درگاه های مختلف تست کنید تا مطمئن شوید هر دو رم سالم باشند.
      بعد از مطمئن بود از سالمی رم ها و درگاه ها. در صورتی که همچنان ویندوز بالا نمیومد . باید ویندوز جدید نصب کنید.

  • مهدی ابراهیمی مرداد 6, 1399 :: 22:17

    سلام خسته نباشید
    من امروز یه رم ۸ گیگ خریدم دقیقا همون مدلی که داشتم و خواستم با هم بشن ۱۶ توب بایوس رم ها شناخته شده ولی تو ویندوز که میرم هنوز همون هشته باید چیکار کنم؟؟؟

    • رسول توکلی مرداد 6, 1399 :: 23:53

      سلام وقت بخیر، باید مجدد ویندوز نصب کنید

  • ایمان خرداد 11, 1399 :: 23:46

    سلام مشخصات سیستم من این هستش motherboard :MSI x370 gaming Pro
    CPU :and Ryzen 2600 X
    Ram: team group 3200
    یه ترفند پیدا کرده بودم در مورد افزایش سرعت رم برای سی پی یو های ای ام دی از طریق بایوس وقتی سرعت رم رو ۳۲۰۰ نهادم بعد از ریستارت فقط صحفه سیاه بالا اومد دلیلش چی هست؟

    • رسول توکلی خرداد 12, 1399 :: 03:29

      سلام ، ویندوز پشتیبانی نمیکنه

  • راشد حمان پور خرداد 8, 1399 :: 09:08

    سلام
    قبلنا روی لبتاپم وینروز ۷ نصب بود و توی system info رم لبتاپو ۴ gb نشون میداد ولی تازگیا ویندوز ۱۰ نصب کردم ولی خیلی کند شده و داغ میکنه شاید شما بگید ۱۰ مناصبش نیس ولی سی پی یو i5 هست و رم ۴ ولی جالب اینجاست که وقتی توی system info میری رم رو ۶ نشون میده . برای همون توی بایوس رفتم و اونجا میگه که ی رم ۴ روشه و یه رم ۲ ولی اصلا اینطور نیست رمش این مدل ۴ هست
    لطفا رهنماییم کنید

    • رسول توکلی خرداد 8, 1399 :: 09:43

      سلام وقت بخیر ، رم سیستم شما ۶ هستش ، به احتمال زیاد چون قبلا ویندوز هفت ۳۲ بیتی نصب کرده بودید ، به دلایلی ۴ گیگ رم رو پشتیبانی میکنه . اما الان که ویندوز ۱۰ نصب کردید تمام حافظه رم رو نمایش می دهد. دلیل داغ کردن و کند شدن هم میتونه ویندوز ۱۰ باشه ، چون خیلی سنگین تر از ویندوز ۷ هستش . همچنین پیشنهاد می کنم مقاله حل مشکل کند شدن ویندوز را بررسی کنید.

  • مهرداد اردیبهشت 25, 1399 :: 16:16

    سلام
    من ۴ تا رم ۲ دلرم . وقتی رم سوم میذارم سیستم بالا نمیاد. فرق نمیکنه کدوم رهم تو قسمت ۳ یا ۴ قرار بگیره

    • رسول توکلی اردیبهشت 25, 1399 :: 18:30

      سلام دوست عزیز ، ابتدا مطمئن شید که حافظه رم شما سالم باشه و همجنین درگاه رم .
      دوم اینکه اگر رم جدید دارید اضافه میکنید ، ویندوز نمیتونه پشتیبانی کنه ، باید ویندوز عوض کنید

  • ولی فروردین 11, 1399 :: 14:40

    مرسی از راهنمایی تون

    • رسول توکلی فروردین 11, 1399 :: 15:01

      خواهش می کنم دوست عزیز

  • ولی فروردین 10, 1399 :: 17:02

    سلام رم کامپیوترم۲ی ویندوز۳۲.۷بیت میخوام رم دو ازافه کنم وقتی رم رونصب می کنم سیستم روکه روشن مکنم هی ریستارت میشه رم جدیدام رو نوخریدم وسالمه تکی نصب میکنم جواب میده ولی هردو نه رمارو چندبار جابه جا کردم ولی نشود.
    خیلی ممنون میشم اگه کمک کنید…

    • رسول توکلی فروردین 10, 1399 :: 17:31

      سلام دوست عزیز باید دوباره ویندوز نصب کنید .

      • ساسان خرداد 30, 1399 :: 18:49

        سلام خسته نباشید
        من دوتا رم جدید DDR3 برای کامپیوتر خریدم بعدش که قرارش میدم بوق بایوس میزنه تمام اسلات ها و رم ها کاملا سالمه بایوس هم آپدیت کردم مادربوردم چهارتا اسلات برای رم داره وقتی میخوام از سه تا بیشترش کنم کلا بوق بایوس میزنه فرکانس و ظرفیت مادربورد هم چک کردم

        • رسول توکلی خرداد 31, 1399 :: 08:33

          سلام وقت بخیر ویندوز شما چند بیتی هست ؟ ایا رم دیگری هم دارید؟

    • محمد خرداد 2, 1399 :: 21:51

      سلام آقای مهندس، رم قبلی سیستم من دو گیگ بود حالا دو تا رم چهار گیگ خریده ام، مادربرد هم دارای چهار تا اسلات هست و از چهار گیگ واسه هر اسلات پشتیبانی میکنه. ولی وقتی دو تا رم چهار گیگ رو میندازم سیستم روشن میشه ولی هیچی بالا نمیاد. بوق بایوس هم زده نمیشه

      • رسول توکلی خرداد 2, 1399 :: 22:25

        سلام وقت بخیر ، به خاطر این هست که ویندوز شما با رم ۲ گیگ نصب شده است. باید مجدد ویندوز نصب کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *