تبلیغات

تبلیغات

حل مشکل نشناختن رم توسط کامپیوتر

RAM-Isn’t-Detected-By-Your-PC

حافظه رم یکی از مهمترین قسمت های سیستم شماست و همچنین یکی از سریعترین و آسانترین بخش ها برای به روزرسانی است. ماژول های رم جدید بسیار ساده است و به همین دلیل بسیار نادر است که هنگام نصب خراب شود .

دلایل نخواندن رم کامپیوتر

آیا کامپیوتر یا لپ تاپ ویندوزی دارید که بعد از اضافه کردن رم ، نمی شناسد؟ دلایلی زیادی وجود دارد که هنگامی که رم سیستم خود را افزایش می دهید متوجه می شوید که رم سیستم شما افزایش پیدا نکرده . این می تواند به دلیل ماژول رم ، مادربرد یا حتی درست نصب نشده باشد.

اگر بعد از افزاش رم سیستم ، رایانه یا سیستم عامل شما رم اضافه شده را تشخیص نداد ، در ادامه راه کارهایی که برای حل مشکل نشناختن رم کامپیوتر آماده کرده ایم را انجام دهید .


مقالات مرتبط با حافظه رم :


بالا نیامدن سیستم بعد از تعویض رم

بالا نیامدن سیستم بعد از تعویض رم یکی از مشکلات رایج می باشد که علت آن می تواند به خاطر عوامل چون مچ نبودن رم با مادربورد می باشد ، همواره سعی کنید مشخصات مادربرد خود را برای خرید و تعویض رم مشاهده کنید و رم های مناسب مادربرد خود تهیه کنید.

نشناختن رم توسط کامپیوتر ( مشکلات سخت افزاری)

مطمئن شوید ماژول رم کاملا متصل باشد

مطمئن شوید ماژول رم کاملا متصل باشد

بر روی سیستم های رومیزی ، نصب رم ساده است : هر دو قفل را روی شکاف های رم عقب بکشید ، و رم را به صورت صاف جدا کنید . سپس دوباره رم را متصل کنید هنگامی رم را که وارد شکاف  کردید ، فشار دهید تا صدای “کلیک” بشنوید و مجدد به حالت قفل شده برگردند ، مطمئن شوید که ماژول رم کاملا کیپ باشد و تکان نخورد .

بررسی کنید حافظه رم با مادربرد سازگار باشد

ماژول های رم DIMM نسبتاً استاندارد و خوب طراحی شده اند: ولی فقط می توان آنها را در لپ تاپ و یا در کامپیوتر ها قرار داد ، همچنین رم های کامپیوتر و لپ تاپ قابل تعویض نیستند به دلیل اینکه ساختار  مختلفی دارند . مادربردی که فقط از رم DDR4 پشتیبانی می کند نمی تواند رم نسخه DDR3 را هم پشتیبانی کند .

نادر است اما ممکن است که رم نتواند با مادربرد سازگار باشد ، حتی اگر از نوع مناسب باشد. بیشتر مادربردهای با اندازه کامل (ATX) شامل چهار شکاف رم هستند. بنابراین یک مادربرد با حداکثر ظرفیت حافظه رم 16 گیگابایتی و چهار اسلات رم فقط می تواند حداکثر 4 گیگابایت را در هر شکاف بپذیرد ، تلاش برای قرار دادن یک رم 8 گیگابایتی در شکاف ممکن است باعث شود تا این رم تشخیص داده نشود.

همچنین بخوانید  آموزش استفاده از ویژگی Do Not Disturb آیفون

مشخصات و کتابچه راهنمای مادربرد خود را از نظر نوع و میزان رم ایده آل آن بررسی کنید.

از یک تشخیص عیب مانند Memtest86 استفاده کنید

اگر موارد فوق را بررسی کرده اید و هنوز هم نمی توانید دلیلی پیدا کنید که چرا رم شما شناسایی نشده است ، ممکن است ماژول DIMM معیوب داشته باشید. برای فهمیدم این مشکل با ابزارهای نرم افزاری امکان پذیر است.

بوت کردن و اجرای ابزار MemTest86

ویندوز شامل یک ابزار تشخیصی حافظه داخلی است که می توانید آن را اجرا کنید ،اگر سیستم شما بتواند بدون رم بوت شود . اگر نمی توانید با ویندوز بوت کنید ، لینوکس را اجرا می کنید ،با ابزار MemTest86 یا MemTest86 + می توانید پیش بوت را اجرا کرده و مشکلات را جدا بررسی کنید.

برای مشاهده مقاله نحوه بوت کردن تشخیص عیب وبندوز کلیک کنید .

اگر تشخیص عیب حافظه خطا را تشخیص داد ، احتمالاً  ماژول رم DIMM شما خراب  هستید ، و باید آن را تعویض کنید

شیار های روی ماژول رم را بررسی کنید 

شیار های روی ماژول رم را بررسی کنید 

اگر حافظه رم شما خطایی را نشان می دهد یا بعد از اضافه کردن رم شناخته نمی شود ، ممکن است برخی از شیار های موجود در ماژول رم گرد و غبار یا کثیف شده باشند . برای تمیز کردن آنها ، از یک پنبه ساده که با الکل  آغشته شده است ، استفاده کنید. (از مواد شیمیایی استفاده نکنید ، زیرا ممکن است باعث خوردگی شوند.) اطمینان حاصل کنید که الکل به طور کامل خشک شده باشد ، و هرگونه گرد و غبار یا پنبه باقیمانده را جدا کنید .

رم را با سیستم های دیگر تست کنید

اگر از راه های بالا هیچ نتیجه ای به دست نیاوردید ، ممکن است مشکل جدی تری داشته باشید. مشکل از رم است ، یا شکاف رم مادربرد شما ، که هزینه بسیار زیادی برای تعمیر این مشکل نیاز است. اگر سیستم دیگری در دسترس ندارید ، از سیستم دوست یا همکار استفاده کنید تا بفهمید مشکل از چیست .

سعی کنید سیستم ای پیدا کنید که مشخصاتی مانند سیستم شما داشته باشد . اگر بتوانید از رایانه ای استفاده کنید که دارای همان سازگاری رم (همان نسخه DDR و شکافی است که می تواند ظرفیت DIMM را بپذیرد) ، حافظه رمی که فکر می کنید معیوب است در سیستم دیگر تست کنید و ببینید که آیا با همان خطا مواجه هستید یا خیر .

رم را با سیستم های دیگر تست کنید

حالا به صورت برعکس آزمایش کنید، ماژول رم دیگری را در همان شکاف ، با همان سازگاری با مادربرد ، وارد شکاف رم سیستم خود کنید. اگر رایانه اصلی شما حافظه رم را که در آن قبلاً نبود ، شناسایی و تشخیص می دهد ، مسئله با حافظه رم است و باید آن را تعویض کنید در غیر این صورت اگر باز هم مشکل نشناختن رم در کامپیوتر داشتید باید شکاف رم مادربرد خود را تعمیر یا تعویض کنید .

همچنین بخوانید  چگونه اکانت پی پال بسازیم (PayPal)؟ نحوه ساخت حساب پی پال

در صورت هر گونه مشکل در بخش نظرات با تک تیپ در میان بگذارید .

تبلیغات

دیدگاه ها

  • Mahdi آذر 19, 1402 :: 21:46

    مشخصات:
    A8_3870K
    elit A75F_A
    Ram AVEXIR 4GB 1600

  • Mahdi آذر 19, 1402 :: 21:43

    رمن ۴ DDR3 تا رم ۴گیگ کاملا یکسان دارم از یک مارک .باسش ۱۶۰۰ ولی توسیستم ۱۳۳۳ نشون میده باس کاریشو ولی وقتی تکی یا دوتا یا سه تا رم باهم باشن ۱۶۰۰ کارمیکنه، هم رم تک به تک تست زدم سالم بود هم شکاف نصب رم سالم بود مادربرد وcpu هردو۱۶۰۰ ساپورت میکنه؟؟؟مهندساش چی میگن دلیلش؟؟!

  • رویین آذر 5, 1400 :: 19:07

    ببخشید من یه مشکل دارم آینه که من رم ۲ داشتم بعد مادربورد و سی پی یو و کارت گرافیک من سوخت عوض کردم مادر بردم ddr2 که بود همون ddr2 خریدم بعد که همچی رو به کامپیوتر وصل کردم بجای ۲ گیگ رم ۱ گیگ آورد من سیستم رو باز کردم، رم ها رو جدا کردم و دوباره به جاهایی خودشان زدم ولی الان وقتی روشن میکنم روی صفحه مادربورد میمونه بعد هر چی کار کردم نشد
    میشه راهنمایی کنید لطفا
    ممنون از سایت خوبتون

    • حمید نوری آذر 5, 1400 :: 20:43

      امکان داره موفع وصل کردن هارد رو متصل نکرده باشید و به همین دلیل ویندوز بالا نمیاد

      • رویین آذر 5, 1400 :: 22:49

        اخه ویندوز یه دفعه اومد دیگه بالا

        • حمید نوری آذر 6, 1400 :: 12:09

          پس باید به یک متخصص نشون بدین با این اطلاعات کم نمیتونم کمکتون کنم

  • حمید نوری آبان 16, 1400 :: 00:58

    امکان داره سی پی یو خیلی ضعیف باشه و بیشتر از ۴ گیگ ساپورت نمیکنه . مشخصات سی پی یو رو تو نت سرچ کنید ببینید تا چند گیگ ساپورت میکنه

  • علی مهر 28, 1400 :: 16:05

    سلام. من کامپیوترم نیمه قدیمیه رم DDR2 میخوره. یه رم دو گیگ داشت .یه رم ۲ گیگ جدید خریدم بهش زدم .هم مادربرد پشتیبانی میکرد(توی اینترنت دیدم) و هم نسخه باس بهش میخورد. رم دوم رو که جا زدم اول که کامپیوتر روشن نشد . بعد یکم ور رفتم سیم های مادربردو فشار دادم روشن شد . اما دیدم که اصلا رم جدید رو شناسایی نکرده بود . مشکل چیه و باید چیکارش کنم که مجموعا چهار گیگ رم بشه ؟ ممنون میشم جواب بدین.

    • حمید نوری مهر 30, 1400 :: 18:28

      چند دلیل ممکنه داشته باشه ، رم خراب باشه ، ولتاژ رم ها به هم نخوره و مادربرد بیشتر از ۲ گیگ رم ساپورت نمیکنه. اول مشخصات مادربرد رو ببینید چقدر رم ساپورت میکنه. اگه ۴ گیگ پشتیبانی می کرد رم ها رو تک تک وصل کنید ببینید دو تا رم سالم هستن یا نه ، سوکت های رم روی مادربرد رو تک تک تست کنید. اگه هیچکدوم مشکل نداشته باشن ، یعنی رم ها با هم مچ نیستن. ( که تو نسل سوکت ۷۵۵ امکان داره اتفاق بیافته) البته قبل از این کار ها سی پی یو هم چک کنید تا چه مقدار رم ساپورت میکنه.

  • yusef مهر 13, 1400 :: 23:10

    سلام وقتتون بخیر.
    من از قبل رم کامپیوترم ۲GBبود.ولی تصمیم گرفتم یه رم ۴GB بهش اضافه کنم تا حافظش رو ارتقا بدم.وقتی که رم خرید و رو سیستم گذاشتم اول بار که روشن کردم یه هنگایی کرد ولی بعد که Restartکردم برطرف شد توی BIOSکامپیوترو که چک کردم رم جدید و هردو رم خونده بود.توی Propertiesتو Windowsکه اون رو هم چک کردم رم خونده بود و۶GBنشون میداد و حتی سرعت کامپیوتر و widows هم رفته بالا تا اینجا که خوب پیش می رفت که وقتی سری به mycomputer که زدم دیدم که درایوا از نظر حافظه هیچ تغیری نکردن و همون اطلاعات فضایی رم ۲GBنشونمید. واقعا گیج شدم میشه کمک کنید که چطور کامپیوتر حافظه رم ۴GBدریافت کنه خیلی اتو ممنون میشم.
    (البته بگم که تمام اطلاعات رم با مادربرد همخونی داره واین که مشخصات
    رم:
    KVR1333CL910600 240-Pin DIMM
    مادربرد:
    GA-H61M–S2PV

    • حمید نوری مهر 14, 1400 :: 02:53

      دوباره رم رو جدا کنید و متصل کنید ممکنه باگ خورده باشه و اوکی بشه. با این حال اگه رم ها سی ال و ولتاژشون با هم مچ نباشه احتمال داره با هم هماهنگ نشن و یکی از رم هارو فقط بتونه بخونه.
      برای اینکه مطمئن شین رم مشکلی نداره رم ها رو تک تک هم چک کنید.

      • yusef مهر 14, 1400 :: 15:37

        سلام مجدد حمید جان اون کارایی یو گفته بودی انجام دادم بازم رم هارو باز بسته کردم و دوباره اجرا کردم,و بازم همونو نشون داد و گهگاهی صحفه ابی نشون می دادو restart میشدبعد از اون که رم جدید رو تکی انداختم بازم اومد بالا و این دفعه رم ۴GB توی Properitiesتوی مای کامپیوتر نشون داد ولی همون اطلاعات رم۲GBنشون داد.
        به نظرتون اگه تو تنظیماتBIOSرم رو تو حالت AUTO بزنم واز اول رم ها رو چک کنم هر دورو می خونه؟
        البته بگم هردو رمCL9اند و رم جدید ولتاژش ۱.۳ قدیمیم فک کنم ۱.۵

        • حمید نوری مهر 16, 1400 :: 17:04

          وقتی صفحه آبی میاد احتمالا با هم مچ نیستن و یا یکی از م ها خراب است. اروری که زمن صفحه آبی میاد رو سرچ ن دقیق میگه مشکل چی هست

  • ehsan شهریور 24, 1400 :: 01:51

    سلام وقت بخیر
    من امروز بعد چند وقت سیستم روشن کردم د بالا اومد همیشه کار می‌کردم با سیستم یهو بعد چند وقت روشن کردم داشتم کار می‌کردم سیستم ریست شد بعد تا صفه نوشته هایی زیادی میاد ک مشکی است موند دیگ به استارت ویندوز نرسید هرکار کردم نشد و تو قسمت بوت میرفت ینی میشد ک ویدوز عوض کرد ولی من ادمدم رم و گرافیک و باز کردم باد گرفتم تا خاک سیستمو ببرم بعد اومدم همچیو وصل کردم دوباره همون جا قبلی گیر کرد من دوتا رم دارم ٢گیگ مادربورد giga ep31 ds3l باfsb 1600 oc1333هست
    رم دومو گذاشتم سیستم دیگ بالا نمیومد بوق نمیزد ولی یکش جواب میداد انداختم میومد بعد با یکی ویندوز عوض کردم گفتم شاید مشکل از ویندوز باشه ویندوز عوض کردم بعد رم دومو اضافه کردم و باز بالا نیومد بعد چند بار تکرار بوق سلامت زد سیستم حتا با رم اولی هم روش بود بوق سلامت میزد ینی دو تا بوق میزد سیستم خاموش میشد بعد چند ثانیه بعد روشن میشد بوق میزد دوتا لطفا راهنمایی کنید

    • حمید نوری شهریور 24, 1400 :: 12:05

      اگر فقط با یک رم سیستم بوق سلامت بزنه و بالا بیاد یعنی رم دوم مشکل داره و یا اسلات رم دوم مادربرد مشکل پیدا کرده. اگه با دوتا رم بوق سلامت بزنه و فقط وارد سیستم نشه ممکنه اشکال از هاردتون باشه. اگه هارد دیگه ای دارید ویندوز رو روی اون نصب کنید و دوباره چک کنید وگر باید ببرین تعمیرکار ببینه.توضیحاتتون کامل نبود و من کامل متوجه نشدم تا بهتر بتونم راهنماییتون کنم

  • Mahdiyar اردیبهشت 15, 1400 :: 23:05

    سلام من مادر بوردم ایسوس p5g هست و دو تا رم دو گیگ داره ولی امروز ۲ تا ۴ که انداختم بوق بایوس هی پشت سر هم میزد صفحه هم سیاه مونده بود و وقتی ی دونه رم ۴ با ی دونه ۲ مینداختم ویندوز بالا میومد ولی صفحه آبیو اینا میومد ولی وقتی دوباره اون دو تا رم ۲ گیگ رو انداختم بدون هیچ مشکلی اومد بالا میشه راهنمایی کنید . ممنون

    • تک تیپ اردیبهشت 16, 1400 :: 00:29

      ممکنه باس رم های جدید رو ساپورت نکنه مادربردتون. مادر برد های قدیمی ممکنه با بعضی رم ها مشکل داشته باشند ، ابتدا مدل کامل مادربردتون رو تو گوگل سرچ کنید ببینید تا ۸ گیگ ساپورت می کنه یا نه بعد باس و ولتاژی که ساپورت می کنه رو ببینید. مادربرد های قدیمی بعضا رم هایی که یه ور چیپ هستند رو ممکنه ساپورت نکنند به خاطر همین بهتره رم دوبر چیپ براشون بگیرید. بهترین راه اینه که برید تعویض کنید رم هارو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *