تبلیغات

تبلیغات

نقد فیلم انگل : بررسی فیلم Parasite 2019

Parasite-2

فیلم Parasite به کارگردانی جون هو بونگ محصول سال ۲۰۱۹ کشور کره جنوبی در ژانر درام-هیجان انگیز- کمدی با استقبال خوب منتقدین و مخاطبان مواجه شد و توانست جایزه نخل طلای کن را کسب کند.

 

جون هو بونگ از آن دسته کارگردان هایی است که میتوان به جرئت گفت که فیلم بد در کارنامه خود ندارد. از فیلم های خوبی که با نقدهای مثبتی هم به آن وارد شده می توان به اشاره نمود.

 

  • فیلم Okja
  • فیلم Mother
  • فیلم The Host
  • فیلم Memories of Murder

 

 

بررسی فیلم انگل (Parasite 2019)

 

بررسی فیلم انگل (Parasite 2019)

 

نام فیلم به هوشمندانه ترین شکل ممکن انتخاب شده است. “انگل” فیلمی است که شخصیت هایش وارد خانه میزبانان خود شده و از آنها استفاده و تغذیه میکنند.
انگل نه تنها فقط جامعه کره جنوبی را به تصویر نمیکشد که حتی دیدی وسیع تر که ممکن است در هر کشوری چنین وضعیتی باشد به مخاطب خود میدهد. قشرهای مختلف یه جامعه که هر یک قشر پایین تر خود را نادیده میگیرد .

 

خانواده ثروتمندی که تمام قشرهای پایین خود را جز یک قشر بدبو در نظر میگیرد و قشر متوسط و همچنین قشری که در زیرزمین خانه های دیگران زندگی خود را میگذراند.
انگل در ژانر ها خودش را محدود نکرده و در هر ژانری سرکی میکشد. ابتدای فیلم با سکانس های بامزه و کمدی مواجه میشویم که خانواده ای را به تصویر میکشد که بیکار هستند و بچه های خانواده دنبال وای-فای میگردند.

 


بیشتر بدانید :

نقد کامل سریال چرنوبیل (تمام قسمت ها)


 

کمی که جلوتر میرویم فیلم با فیلمنامه و شخصیت پردازی قوی، به سمت کمدی سیاه کشیده میشود. در اینجا ما متوجه تفاوت قشرهای مختلف یک جامعه با نگاهی طنز آلود به روایت داستان میشویم.

 

سکانسی که باران شدید می بارد و خانواده ثروتمند به پیکنیک رفته اند و خوش میگذرانند و در آنسو آب خانه خانواده های دیگر را میبرد مرا به یاد یکی از جمله های کتاب نامه به کودکی که هرگز زاده نشد می اندازد که میگوید: در این دنیا همه چیز به پول بستگی دارد. اگر پولدار باشی برف برایت بهانه ای میشود که پالتویت را تنت کنی و به گردش بروی اما اگر پول نداشته باشی همان برف باعث مرگ تو می شود.

 

همانطور که فیلم به سمت جلو میرود سیاه شدن داستان هم افزایش یافته و به سمت مالیخولیایی پیش میرود.  میتوان یکی از منحصر به فرد ترین سکانس های فیلم لحظه برخورد شوهر خدمتکار با پدر خانواده باشد که پدر خانواده به او میگوید: “چطور می تونی همچین جایی زندگی کنی؟” در صورتی که خانه خود او هم دست کمی از آنجا ندارد.

همچنین بخوانید  فیلم هایی که باید قبل از دیدن فیلم جوکر 2019 ببینید

 

نقد فیلم Parasite 2019

 

نقد فیلم Parasite 2019

 

پایان فیلم به مریض ترین و تارانتینویی ترین حالت ممکل خود به پایان میرسید. از نقطه ای که نقطه اوج انگل است همه چیز طغیان میکند و همه اقشار مختلف یک جامعه در حیاط پشتی خانه شورش میکنند. شورشی که به مرگ خودش (قشر ضعیف) و دختر خانواده (قشر متوسط) به سرانجام میرسد و تمام اعضای خانواده ثروتمند (قشر قوی) جان سالم به در میبرند. و اما دوباره طغیان از طرف قشر متوسط و کشته شدن پدر خانواده ثروتمند.

 

شاید برای بار اول دیدن این سکانس به مذاق بیننده خوش نیاید که پدر خانواده که دختر مرده اش را در بغلش دارد با چاقو حمله ور می شود آن هم تنها به خاطر اینکه بینی خود را از بوی بد گرفته است. اما به عقیده من برای این سکانس که منطقی جلوه کند پیش تر زمینه سازی شده و جدا از فیلمنامه این قسمت, انگل در این سکانس حرف دیگری پشت پرده دارد. حرف اهمیت ندادن قشر ثروتمند به مرگ و میر و معضلات و در کل قشر های پایین تر خود. قشری که فقط میخواهد از مهلکه جان سالم به در ببرد.

 


پیشنهادی :

نقد کامل فیلم ایرانی متری شیش و نیم


 

تنها رکنی که این سه خانواده را از هم متمایز میکند و فرق بینشان مشخص میشود پول است. با پول علاوه بر نیازهای اصلی و فرعی میتوان با چند دست لباس تمیز اعتماد را خرید. اعتمادی که خانواده ثروتمند از خانواده قشر متوسط حساب ببرد.

 

انگل یکی از بهترین فیلم های ساخت کره جنوبی و حتی یکی از بهتری های 2019 است. انگل با زبانی طنزآلود و تند و تیز داستان خود را روایت میکند و حرف خودش را به مالیخولیایی ترین شکل ممکن بیان میکند. زبانی که بیننده هم از فرم لذت ببرد هم از محتوی. همین باعث شد که انگل جایزه نخل طلای کن امسال را تصاحب کند.
انگل نمایشی از ژانر های مختلف اعم از: هیجانی- درام- عاشقانه-وحشت به بیننده به تصویر میکشد و همین روند با کمک رنگ بندی و قاب بندی های فوق العاده به واقعی تر نشان دادن وضعیت یک جامعه کمک میکند.

 

اگر به سینمای مفهومی و با دیدی اجتماعی-فسلفی علاقه مندید به هیچ عنوان این شاهکار سینمای کره را از دست ندهید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *