تبلیغات

تبلیغات

چگونه از باتری لپ تاپ مراقبت کنیم؟ افزایش عمر باتری

How-To-Care-BatteryLaptop

چه کسی به باتری لپ تاپ خود اهمیت نمی دهد؟ در این مقاله قصد داریم تا به روش هایی بپردازیم که بتوانید زمان خرید لپ تاپ از همان اول از باتری آن مراقبت کنید.

 

چرخه شارژ را رعایت کنید تا باتری را ذخیره کنید

 

مراقبت از باتری لپ تاپ و افزایش عمر باتری

 

تمامی باتری های لپ تاپ طوری ایجاد و طراحی شده اند که تعداد مشخصی از شارژ شدن را بپذیرند. بطور معمول از 500 دوره شروع شده و بیشتر از این هم وجود دارد که با توجه به نوع و مدل لپ تاپ متفاوت است. بطور کلی یک چرخه شارژ یعنی شارژ باتری لپ تاپ یکبار خالی و 0% درصد شود و دوباره به 100% شارژ شود.

 

همچنین اگر شارژ باتری 50% باشد و تا 100% باتری را شارژ کنید چرخه شارژ نصف محاسبه می شود. با گذشت زمان با توجه به مصرف روزانه باتری باعث می شود تا درصد چرخه شارژ نیز کاهش یابد. این یعنی هرچه کمتر باتری را خالی کنید عمر باتری بیشتر خواهد بود و استقامت بیشتری خواهد داشت.


بخوانید : نکته های مهمی که باید بعد از خرید لپ تاپ به آن ها توجه کنید


 

اما مراحل ذخیره باتری را از کجا باید شروع کنیم؟ باید با نگاه کردن به مشخصات باتری که در سمت راست پایین ویندوز قرار دارد تصمیمات خود را نسبت به انجام مراحل مورد نظر انجام دهید. پیشنهاد می شود همیشه از حالت هایبرنیت (Hibernate) استفاده کنید. این موضوع باعث می شود تا زمانی که استفاده ای از لپ تاپ خود ندارید در حالت هایبرنیت رفته و باتری خالی و مصرف نشود.

 

برای اینکه باتری بیشتری برای لپ تاپ ذخیره کنیم ، برنامه هایی که نیاز ندارید را حذف کنید و همچنین آن ها را از حالت اجرای پس زمینه خارج کنید. برای مثال در ویندوز 10 می توانید از ویژگی Battery Saver استفاده کنید. این ویژگی زمان که شارژ باتری 20% باشد بصورت اتوماتیک فعال می شود ، علاوه بر این برنامه های پس زمینه را می بندند و اجازه نمی دهد تا بیهوده در پس زمینه در حال اجرا باشد ، برخی از تغییرات برای افزایش درصد باتری غیرفعال کردن سینک و کم کردن نور صفحه نمایش است.

 


پیشنهادی : مدیریت برنامه های Startup در ویندوز 10 با استفاده Settings


 

برای کاربران مک بوک ، می توانید ابزار Power Nap را فعال کنید. با اینکار بدون اینکه باشد پردازش ها را ببندید سیستم خود را Hibernate قرار می دهید که همین موضوع باعث می شود تا انرژی بیشتری برای باتری لپ تاپ ذخیره کنید. علاوه بر این مشخص کردن عملکرد گرافیکی باعث می شود تا بصورت اتوماتیک در کمترین و بهینه ترین حالت ممکن است گرافیک سیستم استفاده شود.

همچنین بخوانید  چگونه به متن های قدیمی کپی شده در ویندوز 10 دسترسی داشته باشیم؟

 


مقالات مربوط به گرافیک :

 


 

از دیگر مواردی که در مک بوک ها می توانید انجام دهید مربوط به سرویس های ابری می باشد. سرویس های ابری بیهوده با غیرفعال شدن می توانند باتری و انرژی زیادی را برای شما ذخیره کنند. علاوه بر این بهتر است در صورت استفاده نشدن برای افزایش باتری و انرژی لپ تاپ وای فای و بلوتوث را خاموش کنید. از دیگر مواردی که می تواند غیرفعال شود نور پشت کیبورد می باشد (اگر لپ تاپ شما این ویژگی را دارد).

 

به درستی از باتری لپ تاپ استفاده کنید

 

مراقبت از باتری لپ تاپ و افزایش عمر باتری

 

در قدیم با توجه به نوع تکنولوژی بکار رفته باتری ها شامل مشکلاتی می شدند اما امروزه به لطف باتری های لیتیومی مشکلات کمتری را در می گیرند. بسیاری از افراد هستند که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی نمی دانند چگونه از باتری لپ تاپ خود محافظت کنند. برخلاف برخی توصیه ها ، نیازی به تخلیه کامل باتری لیتیومی نیست.

 

از دیگر مواردی که اشاره می شود به برق نبودن سیستم حین استفاده است ، اما امروزه دستگاه های جدیدی که تولید می شود هنگام 100% شدن قطع شده و انرژی ای را دریافت نمی کنند که همین موضوع باعث می شود طول عمر باتری لپ تاپ بهتر از قبل شود.

 

اگر قرار است برای مدت طولانی از لپ تاپ خود استفاده نکنید ، بهتر است قبل از کنار گذاشتن لپ تاپ آن را به 50% برسانید.

 

بطور کلی ، بهترین کاری که می توانید برای باتری های لیتیومی انجام دهید خالی کردن شارژ تا 20% است و در نهایت دوباره شارژ کردن آن است. خوشبختانه به لطف فناوری های روز در سیستم های جدید باتری ها ، کاربران نیازی به انجام کار خاصی برای باتری ها نیستند.

 

برای افزایش عمر باتری ، لپ تاپ را از گرما دور نگهدارید

 

مراقبت از باتری لپ تاپ و افزایش عمر باتری

 

امروزه باتری های لیتیوم یون نسبت به قبل دوام بیشتری دارند ، اما مشکلی که دارند داغ شدن آن ها است. برای مثال اگر هنگام شارژ باتری لپ تاپ شاهد گرم شدن دستگاه هستید ، این بدان معناست که CPU و یا پردازشگر گرافیک در حال انجام پردازش های سنگین هستند و یا هوای محیط گرم است. در این موارد بهتر است دستگاه را خاموش کرده و در صورت ممکن باتری را از لپ تاپ در بیاورید. پس از اینکه لپ تاپ سرد شد می توانید با رفتن به یک محیط با دمای مناسب دوباره دستگاه را شارژ کنید. با توجه به اینکه باتری ها در محفظه کوچکی قرار دارند و کاملا چسبیده به هم در نظر گرفته شده اند ، سرد نگهداشتن لپ تاپ از مهم ترین عواملی است که باید برای افزایش عمر باتری در نظر داشته باشید.

همچنین بخوانید  چرا هات اسپات آیفون کار نمی کنه ؟حل مشکل هات اسپات آیفون و آیپد

 

بنابراین پیشنهاد می شود که لپ تاپ را حداکثر بر روی لباس خود قرار ندهید. از دیگر مواردی که نباید دستگاه را روی پای خود قرار دهید بسته شدن دریچه های آن است ، زمانی که انی دریچه ها بسته باشند باعث می شود تا هوای داخل لپ تاپ جریان نداشته باشد.

 

در نهایت باید همیشه توجه داشته باشید که لپ تاپ خود را در محیط های گرم و بر روی اشیاء داغ اصلا قرار ندهید. برای مثال قرار دادن لپ تاپ داخل ماشین در روز های تابستانی از اشتباهاتی است که نباید آن را انجام دهید. جالب است بدانید که چنین مواردی باعث می شود تا تاثیر سریع و در مدت کوتاهی بر باتری داشته باشند.

 

اما زمانی که هوا سرد باشد تاثیر بدی روی باتری و عمر آن نخواهد گذاشت. بطوریکه حتی نگهداری باتری در فضای سرد پیشنهاد می شود. البته توجه داشته باشید که لپ تاپ خود را نباید در محیطی در درجه هایی مانند فریزر قرار دهید ، چرا که سرد بودن بیش از حد هوا باعث می شود تا باتری خراب شده و عمر آن کاهش یابد.

 

اگر قصد دارید تا درجه تقریبی دستگاه را مشاهده کنید می توانید از برنامه های ساخته شده مانند CoreTemp یا Real Temp استفاده کنید. برای ویندوز این برنامه ها در دسترس بوده و کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار داده می شود.

 

نرم افزار و مراقبت از باتری لپ تاپ

 

و در نهایت آخرین نکته ای که باید بدانید این است که نرم افزار خود را همیشه بروز نگهدارید. شرکت ها همیشه سعی دارند تا بروزرسانی هایی برای دستگاه خود در جهت بهبود کارایی و عملکرد ارائه دهند. به همین دلیل زمانی که آخرین پچ (بروزرسانی) را روی سیستم خود داشته باشید باعث می شود تا عمر باتری از هر آنچه که نسبت به قبل است بیشتر شود.

 

برای بروزرسانی سیستم عامل می توانید از Windows Update استفاده کنید. در صورتی که مک دارید می توانید با استفاده از مقاله “چگونه مک را با استفاده از ترمینال آپدیت کنیم؟” مک خود را آپدیت کنید.

منبع :
DIGITALTRENDS

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *