تبلیغات

تبلیغات

ویژگی Do Not Track در مرورگر ها چیست؟ آیا مارا امن نگه می دارد؟

Do-Not-Track-What-Do

همه مرورگر ها دارای ویژگی Do Not Track یا (ردیابی نکردن) هستند که با فعال کردن آن وبسایت ها نمی توانند هویت کلی شما را پیدا کنند. شاید کمی غیرمنطقی باشد ، اما سوالی که پیش می آید که آیا واقعا ویژگی Do Not Track امنیت مان را تامین می کند؟ از حملات مختلف سایبری در امان خواهیم بود؟

 

در این مقاله قصد داریم تا به امنیت و ویژگی Do Not Track مرورگر ها بپردازیم.

 

ویژگی Do Not Track یا ردیابی نکردن در مرورگر ها دقیقا چیست؟

 

زمانی که گزینه Do Not Track را در مرورگر خود فعال می کنید ، مرورگر بصورت اتوماتیک به تمامی آدرس ها HTTP اضافه می کند. با اینکار به وبسایت ها می گوید که نباید شما را ردیابی کند. کوکی ها از شما ذخیره نمی شود از این رو تبلیغات بصورت متفاوت نمایش داده می شود. همچنین اطلاعاتی در رابطه با سرچی که کرده اید ذخیره نمی شود.

 

بطور ایده آل ، با این گزینه وبسایت ها نمی توانند اطلاعاتتان را جمع آوری کنند و برای تبلیغات ریتارگت استفاده کنند. شما به عنوان یک کاربر جدید و بدون شناسه شناخته می شود.

 

آیا Do Not Track قانونی است؟

 

Do Not Track چیست

 

بطور کلی ، زمانی که یک وبسایت ترافیک دریافتی اش با کاربری است که گزینه Do Not Track را فعال کرده باشد ، این کاربر را ردیابی نمی کند. این ویژگی از سمت سازمان FTC تایید و یک امر قانونی تبدیل شده است.

 

آیا ویژگی Do Not Track مرورگر ها واقعا کار می کند؟

 

امروزه ، وبسایت هایی کمی هستند که از این ویژگی پیروی می کنند. دیگر وبسایت ها به راحتی این ویژگی را رد می کنند و به آن توجهی نمی کنند و برخی وبسایت ها هستند که حتی با وجود فعال بودن Do Not Track می توانند با توجه به داده هایی که از قبل از شما جمع آوری کرده اند به شما تبلیغات نمایش دهند.

 

این بدان معناس که ویژگی ردیابی نکردن کم کم رو به منقرض شدن است. زمانی که مرورگر Internet Explorer 10 عرضه شد ، مایکروسافت بصورت پیشفرض Do Not Track را در مرورگر فعال کرد ، چرا که بر این باور بود که باید کاربران خودشان ابتدا تصمیم بگیرند که چه اطلاعاتی از خودشان را در فضای اینترنت به اشتراک بگذارند.

 

پس از گذشت مدتی و عرضه ویندوز 10 ، باعث شد تا کاربران خودشان این گزینه را فعال کنند.

همچنین بخوانید  چگونه با قلم آیپد اسکرین شات بگیریم ؟ اموزش نوشتن یادداشت با قلم آیپد

 

البته وبسایت هایی از قبیل Twitter, Medium, Reddit, و Pinterest هستند که از قابلیت Do Not Track برای کاربران پیروی می کنند. در حالی که بیشتر سرویس های تبلیغاتی این ویژگی را رد می کنند.

 

با توجه به گفته ها این بدان معناست که قابلیت Do Not Track داخل مرورگر بصورت کامل و 100% عمل نمی کند. شرکت هایی هستند که حتی بدون در نظر گرفتن Do Not Track اطلاعات تان را جمع آوری می کنند.

 

چگونه خودمان را در فضای اینترنتی امن نگهداریم؟

 

Do Not Track ویژگی منحصر بفردی در مرورگر ها بود که به لطف رعایت نکردن قانون توسط وبسایت ها امروزه کاربردی ندارد. از این رو خوشبختانه هنوز راه های مختلفی وجود دارد که می توانید در فضای اینترنتی امنیت خود را تامین کنید. روش هایی که می توانید از آن ها برای افزایش امنیت خود استفاده کنید بصورت زیر است :

 

گزینه رد کردن کوکی های شخص ثالث را در مرورگر فعال کنید

 

کوکی های اول شخص ، کوکی هایی هستند که شما به وبسایت مراجعه می کنید و ممکن است مفید باشند. اما کوکی های شخص ثالث یا سوم کوکی هایی هستند که با جمع کردن اطلاعات تان به شما تبلیغات نشان می دهند.

 

از پلاگین ها برای مسدود کردن ردیاب ها استفاده کنید

 

تعداد بسیار زیادی پلاگین ساخته شده وجود دارد که برای مسدود کردن ردیاب ها در مرورگر ها استفاده می شود. بهترین گزینه ای که می توانید انتخاب کنید Disconnect.me می باشد.

 

از یک مرورگر با محو امنیت استفاده کنید

 

برخی مرورگر ها مانند Epic و Dragon شعارشان حفظ حریم شخصی است. از دیگر مرورگر هایی که بیشتر شناخته شده است می توان به مرورگر Tor اشاره کرد.

 

حریم خصوصی تان را در دستان خود داشته باشید

 

Do Not Track یک ایده کاربردی بود که به لطف قبول نکردن آن باعث شد تا سقوط کند. چرا که کمپانی ها می توانند به راحتی این ویژگی را زیر پا بگذارند. با این وجود شما باید با توجه به روش های گفته شده خودتان برای هر وبسایتی که می شناسید قوانینی مشخص کنید.

تبلیغات

دیدگاه ها

  • حمیدرضا آذر 15, 1399 :: 02:57

    سلام ممنون بسیار مفید بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *