تبلیغات

تبلیغات

ویندوز سرور (Windows Server) چیست و چه تفاوتی با ویندوز دارد؟

Different-Between-Windows-Server-And-Windows

اگر یک کاربر معمولی کامپیوتر باشید ، قطعا با نسخه های مختلف ویندوز آشنا شده و کار کرده اید. اما آیا می دانستید که کمپانی مایکروسافت نسخه ای به نام ویندوز سرور (Windows Server) هم عرضه کرده است؟

 

در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت نسخه ویندوز سرور (Windows Server) با ویندوز معمولی بپردازیم. با تک تیپ همراه باشید.

 

ویندوز سرور (Windows Server) چیست؟

 

ویندوز سرور (Windows Server) چیست؟

 

از آنجایی که تابحال از ویندوز سرور نشنیده اید ، بهتر است ابتدا به معرفی آن بپردازیم و بصورت کامل شرحش دهیم. بطور کلی و خلاصه سیستم عامل ویندوز سرور به این دلیل طراحی شده است که روی سرور و فضای اینترنت مورد استفاده قرار بگیرد. این یعنی ویندوز سرور بیشتر در امور های کاری و بیزینسی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Microsoft نسخه ویندوز سرور را در سال 2003 با نام Windows Server 2003 عرضه و انتشار داد. البته پیش از این هم نسخه های ویندوز که برای سرور در نظر گرفته شده بود موجود بود اما با نامی دیگر. برای مثال Windows NT 4.0 که یکی از این نوع نسخه ها است. کاربران عادی نیازی به سر و کله زدن با ویندوز سرور ندارند.

 

ویندوز سرور در مقابل ویندوز معمولی

 

شاید شما هم از دسته افرادی هستید که تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی را نمی دانید. دسکتاپ ها شبیه به یکدیگر اند و شامل تسکبار ، دکمه استارت و آیکون های دسکتاپ می باشد.

 

بنابراین هر نسخه ای از ویندوز سرور که عرضه می شود با نسخه ویندوز معمولی شباهت هایی از نظر کارایی و محیط کاربری دارد. برای مثال نسخه Windows Server 2003 یک شباهت از نسخه ویندوز XP بود. نسخه Windows Server 2016 هم زمان عرضه به ویندوز 10 تغییر یافت. در حال حاضر آخرین نسخه Windows Server 2019 می باشد که با ویندوز 10 شباهت دارد.

 

به دلیل اینکه ویندوز سرور و ویندوز معمولی از پایه کد های مشابهی دارند ، می تواند ابزار ها و بخش های مختلفی شبیه بهم پیدا کنید. برای مثال می توانید برنامه هایی مانند مرورگر ، نمایش عکس و یا نوت پد را نصب کنید.

 

البته اینها تنها شباهت یکدیگر ویندوز ها است و تفاوت های بیشتر و بسیاری را می توان پیدا کرد که به آن اشاره می کنیم.

 

ویندوز سرور دارای نرم افزار های مدیریتی است (enterprise software)

 

ویندوز سرور (Windows Server) چیست؟

 

به دلیل اینکه Windows Server برای امور کاری در نظر گرفته شده است ، شامل برنامه های سازمانی و مدیریتی زیادی است. در زیر لیست برخی از برنامه ها و ابزار هایی هستند که یک کاربر ویندوز سرور می تواند از آن استفاده کند :

همچنین بخوانید  چگونه فایل و پوشه های خود را در ویندوز رمزگذاری کنید

 

  • Active Directory : یک ابزار مدیریتی برای حساب کاربری است که به سرور اجازه می دهد روی دامنه کنترل داشته باشد. این یعنی بجای اینکه کاربر روی ویندوز معمولی لوگین کند ، ویندوز سرور اطلاعات مشخصات کاربران مختلف را برای وارد شدن از موقعیت های مکانی مختلف ذخیره می کند.

 

  • DHCP : دی اچ سی پی یا پروتکل Dynamic Host Configuration که برای ساخت یک شناسه IP برای کاربران در نظر گرفته می شود. برای مثال در محیط خانه اگر مودم یا روتر داشته باشید این پروتکل هم در آن ها وجود دارد و برای دستگاه هایی که به وای فای متصل می شوند انجام می شود. اما در یک محیط کاری واحد IT شرکت می تواند با دسترسی بیشتر به کاربرانش روی ویندوز سرور مدیریت داشته باشد.

 

  • File and Storage : داشتن سرور فایل هم از دیگر سرویس هایی است که می توان برای شرکت مان در نظر بگیریم. این ابزار به شما اجازه می دهد تا فایل های تان را در محیطی ذخیره کرده و با مشخص کردن دسترسی ها از امنیت فایل هایتان اطمینان حاصل کنید.

 

  • Print Services : اگر یک شرکت و یک کمپانی دارای تعداد بسیار زیادی پرینتر در ساختمان خود داشته باشد ، کانفیگ کردن هر یک بصورت تکی برای واحد IT شرکت بسیار بی صرفه بوده و بیشتر وقت گذرانی است. بنابراین استفاده از ابزار پرینت می توانید تمامی پرینتر ها را در یک محیط داشته و روی هر یک مدیریت داشته باشید.

 

این ها تنها بخشی از ابزار های ویندوز سرور است که مدیران می توانند در صورت نیاز از آن ها استفاده کنند و بهره ببرند. معمولا کمپانی ها بیشتر از 1 سرور دارند و سعی می کنند هر سرویسی را با توجه به نیازی که دارند راه اندازی کنند. برخی مواقع سرور ها را با یکدیگر یکی می کنند تا سرویس های مختلفی را اجرا کنند.

 

با توجه به نیاز هایی که دارید می توانید ابزار های مختلف را روی ویندوز سرور نصب کنید.

 

ویندوز سرور از محدودیت های سخت افزاری برخوردار نیست

 

ویندوز سرور (Windows Server) چیست؟

 

بیشتر افراد از اینکه بتوانند چه مقدار رم (RAM) برای ویندوز شان در نظر بگیرند نگرانی ندارند. نسخه ویندوز 10 PRO به شما اجازه می دهد تا 2 ترابایت رم روی سیستم خود قرار دهید. البته چنین چیزی انتظار نمی رود چرا که بیشتر کاربران ویندوز نهایت از 32 گیگابایت رم استفاده می کنند.

 

اما حالا ، آیا می دانستید که Windows Server می تواند تا به اندازه 24 ترابایت رم پاسخگو باشد؟؟ همچنین می توانید حداکثر از 64 سوکت پردازنده استفاده کنید. این در حالی است که در ویندوز 10 PRO می توانید تنها از 2 سوکت CPU استفاده کنید!

همچنین بخوانید  چگونه زیرنویس را در KMPlayer تنظیم کنیم؟ تنظیم زیرنویس در KMPlayer

 

این ها ممکن است کمی عجیب و یا مسخره به نظر آیند ، اما برای محیط های بزرگ و شرکت های غول آسا برای استفاده از سخت افزار قوی جهت رفع نیاز ها بسیار کاربردی است. یک یا چند سرور می تواند پاسخ نیاز هزاران کاربر را بدهد ، بنابراین باید از سخت افزار قوی بهره مند باشد در غیراینصورت با مشکل مواجه خواهد شد. برای مثال سروری که ماشین های مجازی بسیاری را دارا می باشد ، باید از RAM بالایی برخوردار باشد تا بتواند هر یک را بدون مشکلات اتصال و سرعت نگهداری کند.

 

Windows Server از ویژگی های نامربوط و اضافی بهره نمی برد

 

ویندوز سرور (Windows Server) چیست؟

 

همانطور که انتظار می رود ویندوز سرور با داشتن CMD و ابزار های مدیریتی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال برخی از ویژگی هایی هستند که از ویندوز معمولی به ویندوز سرور رسیده است.

 

برای مثال در نسخه های Windows Server 2016 و 2019 دیگر خبری از مرورگر مایکروسافت اج ، استور مایکروسافت و کورتانا نیست. از دیگر مواردی که باید بدانید نداشتن ترمینال لینوکس در ویندوز سرور است. همچنین نسخه های ویندوز مخصوص سرور به شما اجازه نمی دهند تا با اکانت مایکروسافت خود لوگین کنید ، چرا که برای استفاده های شرکتی و بزرگتر در نظر گرفته شده است.

 

ویندوز سرور از مرورگر اکسپلورر استفاده می کند که تنظیمات امنیتی از حالت پیشفرض بسیار بالاتر است. این موضوع کاملا منطقی است چرا که سرور ها نباید در ریسک خطر قرار بگیرند ، در صورتی که سروری قابلیت نفوذ داشته باشد باعث می شود تا اطلاعات بسیار مهمی از شرکت و پرسنل اش به خطر بیوفتد.

 

قیمت Windows Server گرانتر از ویندوز معمولی است!

 

ویندوز سرور (Windows Server) چیست؟

 

همانطور که از یک سیستم عامل تجاری محور انتظار می رود ، قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده است ارزان نیست! از نسخه معمولی ویندوز بسیار گرانتر بوده و با توجه به ابزار هایی که دارد قیمت های متفاوتی دارد.

 

حالا با Windows Server آشنا شده اید!

 

در آخر ، اگرچه از نظر محیط کاربری و برخی ابزار ها ویندوز معمولی و ویندوز سرور با یکدیگر شباهت دارند اما از نظر کاربرد بسیار متفاوت هستند.

 

نسخه های معمولی ویندوز برای استفاده روزانه در نظر گرفته شده و دارای ابزار های مدیریتی نیست. از این رو ویندوز سرور دارای ابزار های بسیاری است که با توجه به نیاز های شرکت ها قابل اجرا و مورد استفاده هستند.

همچنین بخوانید  7 راه حل اصلی باز نشدن کنترل پنل در ویندوز 10

 

 

منبع :
MAKEUSEOF

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *