تبلیغات

تبلیغات

چگونه امنیت گوشی هوشمند خود را در برابر هکرها و مزاحمان افزایش دهیم؟

Protect-Smartphone–Android-iOS-From-Hackers

گوشی هوشمند یکی از دستگاه هایی است که همیشه و در هرجایی در کنارمان بوده و علاوه بر این دارای اطلاعاتی است که می تواند شخصی یا عمومی باشد. اینکه گوشی هوشمندمان هک شود به گونه ای است که انگار به خانه مان دستبرد زده شده باشد و یا حتی بدتر از آن ، مگر نه؟ با هک شدن گوشی باعث می شود تا به یک سری اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کنند. شاید اطلاعات مهمی داخل گوشی خود نداشته باشید اما می تواند راهی برای این باشد که هکر ها بتوانند به واسطه آن دست به کار هایی بزنند که اطلاعات شخصی و مهم تان مورد خطر قرار گیرند. معمولا اطلاعاتی که همیشه روی گوشی ما قرار دارند مهم بنظر می رسند.

گوشی های هوشمند دستگاه هایی هستند که با توجه به کوچک بودن اندازه شان می توانند به راحتی ناپدید شوند و یا توسط فردی مورد سرقت قرار گیرند ، بطوریکه در هر لحظه در حال دریافت و ارسال سیگنال هستند. در این مقاله قصد داریم به روش هایی بپردازیم که با استفاده از آن ها می توانید امنیت گوشی اندرویدی یا آیفون خود را تامین کنید. با تک تیپ همراه باشید.

بروزرسانی سیستم عامل و برنامه های نصب شده روی گوشی

جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید و آیفون

همانطور که انتظار می رود شرکت های نرم افزاری و توسعه دهنده ها برنامه های خود را همیشه بروزرسانی می کنند. این بروزرسانی ها ممکن است به دلایل مختلفی باشد برای مثال تغییر محیط کاربری یا افزایش امنیت برنامه نیز از دلایلی برای بروزرسانی برنامه ها هستند. بیشتر بروزرسانی های برنامه ها برای رفع باگ است که باعث می شود تا از هکر ها و حفره های امنیتی دور بمانیم. بنابراین بروز نگهداشتن برنامه ها در گوشی ها یکی از الویت ها می باشد. بروز بودن برنامه ها باعث می شود تا با رفع مشکلات امنیتی هکر ها شانس کمتری برای نفوذ به اطلاعاتمان داشته باشند.

علاوه بر این بروزرسانی سیستم عامل (اندروید یا iOS) از دیگر موارد مهمی هستند که باید همیشه در نظر داشته باشید. زمانی که یک بروزرسانی جدید برای گوشی تان عرضه می شود دریغ نکرده و آن را سریعا نصب کنید.

از وای فای عمومی دوری کنید

امروزه باید همه مان از خطرناک بودن وای فای عمومی و شبکه اینترنتی رایگان باخبر باشیم. وای فای های عمومی و رایگان معمولا در کافی شاپ ها ، رستوران ها ، مراکز خرید و فرودگاه ها قابل دسترس هستند ، از این رو هر نوع دستگاهی که فکرش را بکنید به این شبکه رایگان متصل خواهد شد. همیشه سعی کنید از اینترنت خط خود در ازای وای فای عمومی استفاده کنید ، چرا که درصد هک شدن و ریسک امنیتی آن بسیار کمتر است.

اگر هم احساس می کنید نمی توانید از اینترنت خط تان استفاده کنید ، هنگام متصل شدن به وای فای عمومی و رایگان (بدون رمز) سعی کنید از یک نرم افزار تغییر آی پی نیز استفاده کنید. البته برای استفاده از نرم افزار های تغییر آی پی هم باید دقت به خرج دهید چرا که همه آن ها امن نیستند و برخی ممکن است ریسک بیشتری داشته باشند. علاوه بر این زمانی که از بلوتوث استفاده نمی کنید آن را خاموش و غیرفعال کنید ، تا زمانی که قصد دارید به یک دستگاه دیگر مانند گجت متصل شوید.

همچنین بخوانید  آموزش غیرفعال کردن Face ID در گوشی iPhone X در مواقع ضروری

برای امنیت بیشتر گوشی خود را قفل کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید و آیفون

همیشه حتی اگر احساس می کنید نیازی ندارید برای گوشی خود یک رمز عبور در نظر بگیرید. شاید استفاده از رمز عبور را برخی افراد سخت بگیرند اما این را هم در نظر داشته باشید که در حال کار کردن با گوشی هستید و یا به اشتباه گوشی از دستتان می افتد و آن را گم می کنید. اولین نفری که گوشی تان را بردارد می تواند به همه اطلاعاتتان مانند ایمیل ، شماره ها ، تماس ها ، پیام ها ، تصاویر و هرچیزی که فکرش را می کنید دسترسی داشته باشد.


بخوانید : مقایسه پسورد ، پین و حسگر اثر انگشت : بهترین راه برای قفل کردن گوشی اندرویدی


رمز عبور می تواند با توجه به نیازی که دارید متفاوت باشد ، برای مثال می توانند تنها عدد باشد ، عدد همراه با حروف و یا بهتر و آسان تر از آن اثرانگشت و تشخیص چهره نیز باشد. پس از اینکه برای گوشی خود یک رمز عبور و پسورد مناسب انتخاب کردید ، وقت آن رسیده است که برای محکم کاری برنامه ها و اپلیکیشن های نصب شده را هم با یک پسورد ایمن کنید.

از احراز هویت دو مرحله ای در گوشی خود استفاده کنید

از دیگر مواردی که خیلی از کاربران از آن استفاده نمی کنند احراز هویت 2 مرحله ای یا two-factor authentication می باشد. 2FA یا احراز هویت 2 مرحله ای دید خوبی نسبت به کاربران ندارد چرا که نیاز به یک مرحله بیشتر دارد. برای استفاده از این ویژگی باید گوشی خود را در کنارتان داشته باشید در غیراینصورت غیرممکن خواهد شد.

علاوه بر پسورد معمولی احراز هویت 2 مرحله یک لایه امنیت بیشتر است که برای گوشی و برنامه های نصب شده داخل گوشی تان در نظر گرفته شده است. از واضح ترین احراز هویت های 2 مرحله ای می توان به شبکه های اجتماعی اشاره کرد ، زمانی که قصد دارید وارد اکانت خود شوید در صورت فعال بودن باید یکبار با استفاده از گوشی و خط تان تایید کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری شوید.

رمز عبور قوی و سختی برای گوشی اندروید یا آیفون خود انتخاب کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید و آیفون

قطعا بیشتر افراد استفاده از رمز عبور را ترجیح نمی دهند. اما این کاملا اشتباه بوده و نباید چنین فکری را بکنیم! استفاده از پسورد ساده پیشنهاد نشده و همیشه باید از پسورد های سخت استفاده کنیم. بطوریکه باید یک ترکیب چندگانه باشد. حداقل یک رمز عبور قوی 10 تا 16 کاراکتر می باشد که باید شامل حروف ، اعداد و اشکال نیز باشد.

هنوز هم حمله های بروت فورسی وجود دارد که می تواند پسورد های نسبتا قوی ای را هک کند. البته این موضوع زمانی آسانتر می شود که پسورد خود را تاریخ تولد ، نام یا چنین شباهت هایی قرار دهید. در این زمان باعث می شود تا به دلیل مشابه بودن نام ها دیتابیسی که هکر ها دارند راحت تر بتوانند پسوردتان را پیدا و هک کنند.

نگران اینکه چه پسورد سختی انتخاب کنید نباشید ، ابزار های آنلاین بسیاری زیادی در بستر اینترنت قرار دارند که می توانند به راحتی با توجه به نیاز هایی که دارید پسوردتان را ایجاد کنید. سعی کنید پسوردتان را هر چند ماه یکبار تغییر دهید. این موضوع زمانی مهم تر می شود که شما شخصی هستید که اطلاعات محرمانه بیشتری نسبت به دیگران دارید. اگر قصد دارید از وبسایتی برای ساخت رمز عبور استفاده کنید ، می توانید به Secure Password Generator مراجعه کنید.

همچنین بخوانید  آموزش ساخت حساب جیمیل با گوشی هوشمند

از دیگر مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که سوال های امنیتی را همان چیزی که هست پاسخ ندهید ، همین موضوع باعث می شود تا هکر ها درصد نفوذ به اطلاعاتتان را شانس کمتری داشته باشند. برای مثال اگر سوال امنیتی “دوست صمیمی تان کیست؟” باشد ، بهتر است نام فردی را بنویسید که دوست صمیمی تان نیست!

از ایمیل های اسپم و فیشینگ فاصله بگیرید

یکی از ساده ترین روش ها برای دسترسی هکر ها استفاده از روش فیشینگ با استفاده از ایمیل ها است. یکی از متداول ترین راه ها برای اینکه فرد را گول بزنند ، صفحه های فیشینگ است. زمانی که یک ایمیل ناشناس دریافت می کنید ، سعی کنید روی لینک های داخل ایمیل کلیک نکنید و چیزی را باز نکنید.

از ابزار های ایمنی داخلی گوشی استفاده کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید و آیفون

اگر گوشی تان را گم کنید می توانید با ابزار هایی مانند Find My Phone استفاده کنید. در گوشی های آیفون با نام Find My iPhone قابل دسترس است و در گوشی های اندرویدی با نام Find My Device موجود می باشد. علاوه بر این می توانید گوشی خود را از راه دور اطلاعاتش را حذف کنید.

همچنین با استفاده این نوع سرویس ها می توانید با اجرای یک صدا از گوشی ، محل گوشی را پیدا کنید. از دیگر قابلیت های نسخه iOS این است که با چندبار اشتباه وارد کردن رمز عبور تمامی اطلاعات گوشی بصورت اتوماتیک حذف می شود.

برای امنیت گوشی از یک اپلیکیشن آنتی ویروس استفاده کنید

هکر ها با استفاده از برنامه های مخرب و ویروسی می توانند اطلاعات مارا بدزدند. اگر از دسته کاربرانی هستید که برنامه های زیادی داخل گوشی خود نصب می کنید پیشنهاد می شود از آنتی ویروس هایی نظیر Avast ، McAfee و Panda استفاده کنید.

افزایش امنیت گوشی با مدیریت دسترسی برنامه های نصب شده گوشی

جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید و آیفون

برنامه هایی که روی گوشی خود نصب کرده اید را بررسی کنید و ببینید اگر دسترسی بیش از حدی نسبت به آن چیزی که هستند دارند ، سعنی کنید آن ها را مسدود کنید. برای مثال می توانید دسترسی به دوربین ، موقعیت مکانی ، شماره تلفن ها و غیره را از برنامه بگیرید تا نتواند اطلاعاتی از قسمت های گفته شده بخواند.

از این رو به بخش برنامه های نصب شده رفته و ببینید که هر یک چه دسترسی ای دارد. برای گوشی های آیفون به مسیر Settings > Privacy بروید و با انتخاب سرویس می توانید برنامه هایی که در حال استفاده هستند مشاهده کنید. در گوشی های اندرویدی برای اینکه ببینید چه برنامه هایی به چه سرویس هایی از گوشی دسترسی دارند باید مسیر Settings > Apps & notifications > Advanced > Permission manager  رفته و در گوشی های سامسونگ به مسیر Settings > Apps > App permissions نیز بروید.

همچنین بخوانید  آموزش غیرفعال بازشدن اتوماتیک فلش ، سی دی یا DVD در ویندوز

برای امنیت گوشی خود بک آپ بگیرید

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشته باشید تهیه نسخه پشتیبان هر از چندگاهی می باشد. از این رو باعث می شود تا در صورت دزدیده شدن گوشی با داشتن بک آپ اطلاعاتمان را از دست ندهیم. درصورتی که قصد دارید می توانید از مقاله “بهترین راه محافظت از اطلاعات بک آپ یا تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات اندروید” برای گوشی های اندرویدی و مقاله “آموزش کامل فکتوری ریست آیفون و آیپد (Factory Reset)” و مطالعه بخش بک آپ گیری استفاده کنید.

همانطور که گفته شد ، با بک آپ گرفتن می توانید در صورتی که گوشی خود را گم کرده اید و یا بصورت اتفاقی اطلاعاتش پاک شده باشد ، هنوز هم می توانید به فایل پشتیبان خود دسترسی داشته باشید.

به سازنده و مشخصات برنامه هایی که نصب می کنید دقت کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید و آیفون

از نصب هرگونه برنامه ای پرهیز کنید. از آنجایی که نصب اپلیکیشن ها در گوشی های آیفون تنها از اپ استور امکان پذیر است (بیشتر مواقع شما باید از اپ استور دانلود کنید در غیر اینصورت باید برنامه نصب شده از یک منبع دیگر را خودتان تایید کنید)، در گوشی های اندرویدی می توانید از هر جایی برنامه ای که قصد دارید را نصب کنید.


حتما بخوانید : 7 نکته برای شناسایی برنامه جعلی موجود در مارکت های اندرویدی و iOS

همانطور که گفته شد در گوشی های اندرویدی می توانید حتی خارج از گوگل پلی هم برنامه ای را دانلود کرده و روی گوشی نصب کنید. همیشه سعی کنید پیش از نصب اپلیکیشن به مشخصات ، سازنده و همچنین سایت سازنده دقت کنید ، اگر احساس می کنید ناشناخته است و تابحال به گوش تان نرسیده است بهتر است برنامه مورد نظر را نصب نکنید.

از شارژر های عمومی و هرنوع کابل برای گوشی استفاده نکنید

همیشه گوشی خود را با استفاده کابل های USB مورد تایید شارژ کنید ، مانند پورت های کامپیوتر یا ماشین تان که راهی برای شارژ کردن گوشی می باشد.

مجرمان می توانند با استفاده از کابل های عمومی که استفاده می کنید گوشی تان را هک کنند ، معمولا این نوع کابل ها در کافی شاپ ها ، فرودگاه و … مشاهده می شود. به همین منظور سعی کنید همیشه از یک کابل مشخص و پیشفرض گوشی برای شارژ کردن استفاده کنید.

گوشی آیفون خود را جیلبریک نکنید

زمانی که گوشی ای را جیلبریک می کنید ، باعث می شود تا برنامه هایی که حتی در اپ استور وجود ندارند اجازه نصب کردن آن ها را پیدا کنید. در نهایت باعث می شود تا علاوه بر تغییر کردن سیستم امنیتی گوشی ، ویروس ها و فایل های مخرب به گوشی تان نفوذ کنند.

با جیلبریک کردن حتی ممکن است عملیات جاسوسی بسیار آسانتر شود و هکر بتواند کار خود را سریع تر انجام دهد. به غیر از این با جیلبریک کردن باعث می شود تا دیگر از خدمات گارانتی بهره مند نشوید و زمانی که گوشی تان مشکل سخت افزاری پیدا کند باید برای برطرف کردنش هزینه کنید.

منبع :
DIGITALTRENDS

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *