تبلیغات

تبلیغات

تفاوت ریستارت و ریست کردن چیست؟ Restart و Reset

Reboot or Restart

ریستارت و ریست چه تفاوتی دارند و چرا مهم هستند؟

ریستارت چه مفهومی دارد ؟ آیا ریبوت مثل ریستارت است؟ در مورد ریبوت کردن  یک کامپیوتر، مودم ها ، تلفن و غیره چه فرقی می کند؟ ممکن است احمقانه به نظر برسد که آن‌ها را از هم متمایز کنیم، اما میان این سه واژه دو معنای کاملا مجزا وجود دارد!

دلیل مهم این است که باید تفاوت بین restart و reset را بدانید، با وجود اینکه شبیه هم هستند آنها دو کار بسیار متفاوتی را انجام می دهند. یکی بسیار مخرب تر و دائمی تر از دیگری است و سناریوهای بسیاری وجود دارد که شما باید بدانید که کدام عمل برای انجام یک کار خاص انجام می شود.

تمام این موارد ممکن است مبهم و گیج‌کننده به نظر برسد، به خصوص زمانی که شما تغییراتی را مانند ریست نرم و ریست سخت انجام دهید، اما به خواندن ادامه دهید تا بفهمید هدف واقعی این اصطلاحات چیست به طوری که شما دقیقا بدانید چه چیزی از شما خواسته می‌شود وقتی یکی از این عبارات در راهنمای عیب‌یابی نشان داده میشود و یا فردی در پشتیبانی فنی، از شما می‌خواهد که یکی از آن‌ها را انجام دهید.

ریستارت به معنی خاموش و روشن کردن دستگاهست

Reboot ، restart ، power cycle و soft reset همه به یک معنا هستند. اگر به شما گفته شود “reboot your computer“، “restart your phone،” “power cycle your router” و یا “soft reset your laptop” را انجام دهید، به شما گفته شده که دستگاه را خاموش کنید تا مدتی دستگاه به برق متصل نباشد و سپس دوباره آن را روشن کنید .

ریستارت به معنی خاموش و روشن کردن دستگاهست

اگر دستگاه ها، آن طور که شما انتظار دارید، عمل نکنند ریبوت کردن آن ها، یک کار مشترک است که شما می توانید روی همه نوع دستگاهی انجام دهید. شما می توانید روتر، مودم، لپ تاپ ، تبلت ، دستگاه هوشمند ، تلفن ، کامپیوتر و غیره را ریستارت کنید.

در بیشتر کلمات فنی، برای ریستارت و ریست چیزی به معنی سیکل حالت برق است. وقتی دستگاهی را خاموش می کنید، برق دریافت نمی شود. وقتی دوباره روشن شود، شروع به دریافت برق می کند. ریبوت یا ریستارت یک گام است که شامل خاموش کردن و سپس فعال کردن دستگاه است.

وقتی که اکثر دستگاه ها (مانند کامپیوتر ها) خاموش می شوند، هر یک از برنامه های نرم افزاری نیز در این فرآیند خاموش می شوند. این شامل مواردی است که در حافظه بارگذاری شده اند مانند هر فیلمی که پخش می کنید، وبسایت هایی که باز کرده اید، اسنادی که در حال ویرایش هستند و غیره. زمانی که دستگاه دوباره روشن می شود، این برنامه ها و فایل ها باید دوباره باز شوند.

همچنین بخوانید  آموزش نصب ADB اندروید در ویندوز ، لینوکس و مک

با این حال، اگرچه نرم‌افزار در حال اجرا به همراه برق خاموش شده‌است، هیچ یک از نرم‌افزار و برنامه‌هایی که باز کرده‌اید حذف نشده‌اند. برنامه های کاربردی به سادگی زمانی که برق قطع می شود، خاموش می شوند. زمانی که برق برگردانده شود، شما می‌توانید همان برنامه‌های نرم‌افزاری، بازی‌ها، فایل‌ها و غیره را باز کنید.

توجه : قرار دادن یک کامپیوتر به حالت خواب زمستانی و سپس خاموش کردن آن به طور کامل مثل خاموش کردن عادی نیست. این به این دلیل است که محتوای حافظه از بین نمی‌رود، اما به جای آن در هارد درایو نوشته شده و بعد در زمان دیگری تعمیرشده، شما آن را دوباره بازیابی کنید.

کشیدن سیم برق از دیوار، جداسازی باتری و استفاده از دکمه‌های نرم‌افزاری چند روش برای ریستارت یک دستگاه است، اما لزوما آن‌ها راه‌های خوبی برای انجام این کار نیستند. یاد بگیرید که چطور هر چیزی را با دستورالعمل‌های ویژه ریستارت کنید و همه چیز را از کامپیوتر و گوشی خود به روتر و چاپگر ارسال کنید.

ریست کردن به معنای پاک کردن و بازیابی اطلاعات دستگاه هاست

درک مفاهیم “reset” در پرتو کلماتی مانند “reboot“، “restart” و “soft reset” می تواند گیج کننده باشد، زیرا گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند، حتی اگر دو معنی کاملا متفاوت داشته باشند.

ریست کردن به معنای پاک کردن و بازیابی اطلاعات دستگاه هاست

ساده ترین راه برای قرار دادن آن این است: ریست کردن همان پاک کردن است. ریست کردن یک دستگاه یعنی آن را به حالت مشابهی که در ابتدا خریداری شد، برگرداند اغلب ریستور یا بازگردانی به حالت کارخانه (همچنین ریست نرم یا ریست اصلی) گفته می شود. این به معنای واقعی کلمه پاک کردن و نصب مجدد سیستم است؛ زیرا تنها راه برای ریست واقعی این است که نرم افزار فعلی به طور کامل حذف شود.

مثلا گذرواژه خود را فراموش کردید. اگر شما به سادگی reboot روتر را انجام دادید، زمانی که مجددا به آن متصل می شوید، وضعیت مشابهی دارید: شما رمز عبور را نمی دانید و هیچ راهی برای ورود وجود ندارد.

با این حال اگر می‌خواهید روتر را ریست کنید، نرم‌افزار اصلی که با آن تجهیز شده، با نرم افزاری که روی آن اجرا می شد، جایگزین خواهد کرد. این بدان معنی است که هر گونه سفارشی سازی ای که که شما از زمان خریداری آن را انجام دادید، مانند ایجاد گذرواژه جدید (که شما فراموش کرده اید) یا شبکه Wi-Fi، به عنوان نرم افزار جدید (اصلی) برداشته می شود. با فرض اینکه شما این کار را انجام دادید، رمز عبور اصلی روتر بازگردانده می شود و شما می توانید با گذرواژه پیش فرض روتر وارد شوید.

همچنین بخوانید  استراتژی تولید محتوا چیست؟ چگونه محتوا تولید کنیم؟ 2021

از آنجایی که آنقدر تخریب شده است، ریست چیزی نیست که شما میخواهید با کامپیوتر یا دستگاه دیگرتان انجام دهید مگر آنکه واقعا نیاز دارشته باشید. به عنوان مثال، شما می توانید کامپیوتر خود را برای نصب مجدد ویندوز از ابتدا و یا ریست آیفون خود برای پاک کردن تمام تنظیمات و برنامه ها ریست کنید.

نکته: به خاطر داشته باشید که تمام این اصطلاحات به همان عمل پاک کردن نرم افزار اشاره دارد:

reset ، hard reset ، factory reset ، master reset و restore

 دلیل مهم بودن تفاوت ریستارت و ریست دستگاه

ما در مورد این مساله در بالا حرف زدیم، اما مهم است که نتایج گیج‌کننده این دو عبارت رایج را درک کنیم:

به عنوان مثال، اگر به شما گفته شد که پس از نصب برنامه، کامپیوتر را ریست کنید ، منظور از حرف این است که همه نرم‌افزار ها را پاک کنید چون شما یک برنامه جدید نصب کرده‌اید! اما این یک اشتباه است منظور درست از حرف این است که باید پس از نصب برنامه ، کامپیوتر را ریستارت کنید.

در واقعیت ، برداشت از حذف کردن اطلاعات با ریستارت کردن گوشی های هوشمندتان قبل از فروش آن به کسی قطعا این اشتباه است . به این خاطر که ریبوت کردن دستگاه فقط آن را خاموش و روشن می کند و در واقع نرم افزار و اطلاعات را پاک و دستگاه را به تنظیمات اولیه بر نمی گرداند .

اگر هنوز به سختی در حال متوجه شدن هستید که تفاوت ریستارت و ریست کردن در چیست ، این را همیشه در نظر داشته باشید :

  • ریستارت کردن یک سیستم به معنی خاموش روشن کردن دستگاه است
  • ریست کردن یک سیستم بع معنی نصب سیستم جدید است .

تبلیغات

دیدگاه ها

  • ... شهریور 31, 1400 :: 20:38

    وای گند زدم کمک لطفا

  • روناک خرداد 2, 1399 :: 18:04

    ممنونم از توضیحات کاملتون

    • رسول توکلی خرداد 2, 1399 :: 18:11

      سلام ، خیلی ممنون از شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *