تبلیغات

تبلیغات

هر آنچه باید درباره سیستم عامل اندروید Q بدانیم

JQ9ry58SXSKBzoyy8krWJ9-650-80

شرکت گوگل هر سال نسخه جدید سیستم عامل اندروید خود را منتشر می کند. برای سال 2019 نیز در نظر دارد نسخه اندروید Q یا همان اندروید کیو را دردسترس کاربران گوشی های هوشمند اندرویدی قرار دهد.

در حالی که طی رویداد Google I/O 2019 جزئیات بسیاری درباره این سیستم عامل آشکار شد و گوگل آن را معرفی کرد، اما بسیاری اطلاعات کافی درباره سیستم عامل جدید ندارند. اگرچه گوگل اطلاعاتی در اختیار گذاشت اما همچنان شایعاتی درباره آن منتشر می شود و بسیاری این نسخه را ارتقایافته و بهبودیافته تر از نسخه قبلی می دانند.

تاریخ عرضه نسخه اندروید Q

اگرچه تا ماه آگوست گوگل نام و نسخه نهایی اندروید Q را دردسترس قرار نمی دهد، اما در حال حاضر کاربران می توانند در فاز بتایی که همیشه شرکت ها در نظر می گیرند، شرکت کنند. بتایی که اجازه می دهد شما پیش از نسخه نهایی شاهد عملکرد سیستم عامل باشید و در صورت وجود نقص و مشکل آن را به گوگل گزارش دهید. این شرکت نیز پیش از انتشار نقایص را برطرف ساخته تا کاربران در نسخه نهایی تجربه بی نقصی داشته باشند.

تاکنون چهار نسخه بتا برای اندروید Q منتشر شد و چیزی تا پایان اتمام فاز باقی نمانده زیرا هر چه به آگوست نزدیک شویم یعنی نزدیک شدن به زمان انتشار نسخه نهایی سیستم عامل جدید گوگل. بنابراین پیش از این ماه باید هر چه سریعتر به شرکت در بتا پرداخته تا آشنایی بیشتری با سیستم عامل جدید پیدا کنید.

نسخه بتا نسخه اندروید Q

نسخه بتا در ابتدا برای گوشی های هوشمند پیکسل دردسترس قرار گرفت اما گوگل آن را برای سایر اسمارتفون ها نیز منتشر کرده تا هر فردی بتواند در دسته اعضای تست کننده بتا اندروید 10 باشد. از ویژگی های نسخه جدید اندروید باید به تم تاریک، حالت طولانی تم تاریک و تغییرات بزرگ دیگر نسبت به نسخه اندروید پای اشاره کرد. هر یک از ویژگی هایی که قرار است در اندروید 10 تجربه کنیم تفاوت بسیاری با نسخه قبل خواهد داشت.

البته بیشتر شرکت های تولیدکننده اسمارتفون در فاصله زمانی بیشتری نسبت به محصولات گوگل برای اسمارتفون های خود اندروید کیو را منتشر می کنند. اولین دیوایس هایی که قرار است به اندروید 10 مجهز شوند، پیکسل های گوگل بوده که هر سال به همین صورت است.

به هر حال در این مطلب قصد داریم هر آنچه باید درباره سیستم عامل اندروید Q می دانیم را شرح دهیم. بدون شک پرسش های بسیاری در ذهن کاربران اندرویدی درباره اندروید کیو وجود دارد.

اطلاعاتی درباره اندروید کیو

اندروید Q چیست؟ نسخه جدید سیستم عامل اندروید

چه زمانی نسخه بتا آن منتشر می شود؟ دانلود بتا سوم اندروید کیو در حال حاضر

چه زمانی نسخه نهایی اندروید کیو منتشر خواهد شد؟ احتمالا ماه آگوست

آیا اندروید کیو را باید خریداری کرد؟ خیر این سیستم عامل رایگان است

چه زمانی اندروید Q منتشر خواهد شد:

  • 13 مارس: اولین بتا اندروید کیو منتشر شد
  • 3 آوریل: بتا دوم اندروید کیو منتشر شد
  • 7می: بتا سوم در دسترس قرار گرفت
  • اوایل ژوئن: بتا چهارم منتش شده است
  • جولای: بتا 5 و 6 دردسترس قرار گرفت
  • آگوست: نسخه نهایی اندروید کیو منتشر می شود

گوشی هایی که به اندروید Q آپدیت می شوند

در مجموع 23 گوشی هوشمند شخص ثالث و اصلی از بتا سیستم عامل اندروید کیو پشتیبانی می کنند که فهرست اسمارتفون های آن به شرح زیر است:

  • Google Pixel 3
  • Google Pixel 3 XL
  • Google Pixel 3a
  • Google Pixel 3a XL
  • Google Pixel 2
  • Google Pixel 2 XL
  • Google Pixel
  • Google Pixel XL
  • Asus Zenfone 5Z
  • Essential Phone
  • Huawei Mate 20 Pro
  • LG G8
  • Nokia 8.1
  • OnePlus 6T
  • Oppo Reno
  • Realme 3 Pro
  • Sony Xperia XZ3
  • Techno Spark 3 Pro
  • Vivo X27
  • Vivo Nex S
  • Vivo Nex A
  • Xiaomi Mi 9
  • Xiaomi Mi Mix 3 5G

گوشی هایی که به اندروید Q آپدیت می شوند

مشخص نیست آیا وان پلاس 7 نیز این نسخه را دریافت می کند یا نه. اما اسنشال فون که توسط خالق اندروید توسعه یافته توانسته به نسخه بتا اندروید کیو دسترسی پیدا کند. نقشه راه گوگل برای اندروید Q یا نسخه 10 به صورت تصویر زیر است :

گوگل نقشه زمانی شش ماهه را برای فاز بتا شش گانه اندروید کیو در نظر گرفت. این نسخه بتا به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا پیش از انتشار نسخه نهایی نقد و بررسی روی سیستم عامل داشته و به کشف نقایص و مزایا آن بپردازند.

بروزرسانی ماهانه نسخه بتا تا شش ماه به طول می انجامد و نهایت به آگوست می رسد که همان تاریخ انتشار نسخه نهایی اندروید کیو است. اگرچه گوگل این سیستم عامل را سال جاری برای سری پیکسل منتشر می کند اما سایر تولیدکنندگان در اواخر سال جاری یا طی سال 2020 بروزرسان جدید اندروید را در اختیار صاحبان گوشی های هوشمند خود قرار خواهند داد.

همچنین بخوانید  نکات مهمی از داستان زندگی پر فراز و نشیبِ نویسنده معروف لوییز هی

شما می توانید پیش از تست نسخه نهایی به بررسی نسخه بتا پرداخته تا پیش از سایر افراد اندروید کیو را تجربه کنید.

اندروید کیو چیست؟

اندروید کیو نسخه ارتقا یافته و جدید اندروید پای است که در سال 2018 منتشر شد. این سیستم عامل با ویژگی های بهبودیافته و بهتری همراه بوده و همانند سایر نسخه ها گوگل فاز بتایی برای آن در نظر می گیرد تا به مرور زمان و ماه آگوست که همان تاریخ انتشار نسخه نهایی است، کاربران و توسعه دهندگان به تجربه سیستم عامل جدید بپردازند.

در اینجا می خواهیم شما را با برخی ویژگی های تایید شده اندروید کیو یا همان 10 آشنا کنیم تا پیش از انتشار اطلاعاتی پیرامون این سیستم عامل نسل جدید گوگل داشته باشید.

اندروید 10 کیو فاقد قابلیت Android Beam است

یکی از ویژگی هایی که در نسخه قبلی اندروید تجربه کردیم، قابلیت Android Beam بود و به افراد اجازه می داد تا از طریق قابلیت NFC فایل های خود را به دیگر اسمارتفون های اندرویدی منتقل کنند. اما به نظر می رسد در اندروید کیو این ویژگی حذف شده و کاربران قادر نیستند با قابلیت NFC فایلی برای دوستان خود ارسال کنند.

گوگل در جریان رویداد Google IO این خبر را تایید کرد و اعلام نمود قابلیت Android Beam در اندروید کیو وجود ندارد. با این حساب باید به ویژگی های دیگر در انتقال فایل بسنده کرد. گوگل ممکن است جایگزینی برای اندروید بیم در نظر گیرد اما مشخص نیست این قابلیت چیست. ممکن است در هنگام رونمایی سری پیکسل 4 که اکتبر امسال خواهد بود اطلاعات کافی دردسترس قرار گیرد.

یا آن که هنگام انتشار نسخه نهایی این جزئیات آشکار شود.

برطرف شدن مشکلات امنیتی در اندروید Q

به گزارش موسسه بین المللی علوم رایانه، بیش از 1300 اپ در فروشگاه گوگل پلی وجود دارد که امنیت اطلاعات شخصی کاربران دستگاه های اندرویدی را تهدید می کند. گوگل در نظر دارد با اندروید کیو سطح امنیتی سیستم عامل جدید را افزایش داده و مانع از فعال شدن اپ های بدون امنیت لازم شود.

توسعه دهندگان اپ برای کسب اطلاعات کاربران خود راه حل های هوشمندانه ای دارند که می تواند تهدید آمیز باشد. برای مثال اگر یک کاربر مجوز خود را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مکان به اشتراک نگذاشته باشد، برنامه ها آدرس MAC را از روتر های متصل به تلفن می گیرند. آنها شماره شناسایی IMEI گوشی هوشمند را توسط یک برنامه ذخیره کرده و آن را با دیگران به اشتراک می گذارند.  آنها حتی مکان های کاربر را با ابرداده پیدا خواهند کرد.

گوگل به طور رسمی این مسائل را با انتشار کامل آندروید Q در ماه آگوست برطرف می کند، اگرچه در نسخه بتا آثاری از این موضوع پیدا نیست.

برطرف شدن مشکلات امنیتی در اندروید کیو

پشتیبانی از صفحه نمایش تاشو در اندروید Q

این روزها شرکت های مختلفی هستند که به تولید گوشی هوشمند تاشو روی آوردند. از جمله باید به سامسونگ، گوشی تاشو هوآوی و چندی دیگر اشاره کرد. شرکت گوگل باتوجه به گسترش این نوع مدل اسمارتفون ها، تصمیم گرفته در اندروید کیو پشتیبانی از نمایشگر تاشو را به این نسخه بیافزاید.

این اطلاعات در بلاگ توسعه دهندگان اندروید آشکار شده که به موضوع تلفن های هوشمند تاشو و نوآورانه اشاره کردند و خبر از پشتیبانی اندروید کیو دادند. تاکنون تنها گلکسی فولد سامسونگ به عنوان اولین دیوایس اندرویدی منعطف راهی بازار شد اما دیری نپایید که به دلیل مشکل نمایشگر کره ای ها آن را جمع آوری کرده تا پس از رفع مشکل مجددا این اسمارتفون را عرضه کنند.

در اندروید 10 یا همان Q، سامسونگ همراه با رابط کاربری بهبودیافته وان UI این سیستم عامل را به گلکسی فولد می آورد. در حال حاضر سیستم عامل اندروید 9.0 پای پشتیبانی کاملی از نمایشگر منعطف ندارد اما گوگل برای نسل بعدی سیستم عامل خود برنامه ویژه ای تدارک دیده تا کاربران بتوانند در کنار تلفن های هوشمند نسل جدید منعطف تجربه کاربری بهتری داشته باشد.

همچنین بخوانید  باتری لیتیومی ضد انفجار توسط مهندسان ساخته شد!

البته در بتا دوم اندروید کیو این قابلیت به خوبی مشخص است.

مالتی تسکینگ حبابی شکل در اندروید کیو

بدون شک هنگامی که با مسنجر فیسبوک همراه هستید، رابط کاربری حبابی شکل آن را مشاهده کردید. این روش کمک می کند تا بتوان آسان تر مکالمات فعال را باقی گذاشت، به صورتی که این مکالمات روی صفحه گوشی هوشمند شناور باقی می ماند و شما می توانید هر یک را انتخاب کنید. برای مثال اگر در یک زمان به مشاهده ویدئویی می پردازید و می خواهید عکسی از سایت را مشاهده کنید، این قابلیت بسیار کاربردیست تا از فیلم غافل نمانده و همزمان تصویر موردنظر را هم مشاهده کنید.

گوگل سعی کرده این ایده را در اندروید Q گسترش دهد و آن را به بلوغ برساند. بنابراین می توانید همزمان چند کاربری از گوشی هوشمند داشته بدون آن که از فعالیت قبلی خارج شده و به فعالیت دیگری بپردازید. گوگل درصدد است تا بهبودیهایی در این زمینه حاصل کند تا کاربران بتوانند کاربری مفیدی در سیستم خود داشته باشند.

تم تاریک و حالت system-wide dark در اندروید کیو

شرکت گوگل در اندروید کیو حالت تاریک جدیدی در نظر گرفته که به عنوان system-wide dark شناخته می شود. ما در رویداد Google I/O آن را تجربه کردیم و بسیار کاربردیست. البته نیاز دارد تا تنظیمات بیشتری توسط گوگل برای آن در نظر گرفته شود. متاسفانه منو تنظیمات محدودی دارد و امید می رود گوگل تصمیمی برای ارتقا تنظیمات آن داشته باشد.


بیشتر بدانید :

حذف نور آبی در صفحه نمایشگر گوشی برای محافظت از چشم ها در تاریکی


شما می توانید تم تاریک را برای استفاده در مواقعی که روشنایی کمی در محیط دارید به کار گیرید. برای آن که تم تاریک را به دو روش کنترل کنید باید در هر صورت به بخش تنظیمات رجوعی داشته باشید. اولین روش استفاده از بخش تنظیمات سریع و فعال کردن Dark Theme در آن است. این روش زمانی مناسب است که می خواهید هر چه سریعتر حالت تم تاریک را در گوشی هوشمند خود فعال کنید.

در راه دوم شما باید حالت Battery Saver را فعال کنید. این حالت به طور خودکار تم تاریک اندروید کیو را فعال می کند. این قابلیت برای گوشی های هوشمند دارای پنل OLED یک گزینه مفید است زیرا موجب عمر بیشتر پیکسل ها شده و نمی گذارد در طولانی مدت پیکسل ها نابود شوند.

تم تاریک و حالت system-wide dark در اندروید کیو

ویژگی جدید حریم خصوصی اندروید کیو

حریم خصوصی برای هر شرکتی اهمیت بالایی دارد و بسیاری از آنها وعده می دهند که در محصولات خود به حریم حصوصی کاربران توجه بالایی دارند. در این بین گوگل نیز برای سیستم عامل آینده اندروید کیو ویژگی جدیدی در بحث حریم خصوصی تعریف کرده است. باتوجه به بلاگ توسعه دهندگان اندروید که نسخه های بتا اندروید Q تاکید شدیدی روی حریم خصوصی دارند و حتی گوگل خود نیز در Google I/O 2019 به این موضوع تاکید داشته است.

در واقع کاربران دسترسی بیشتری به اطلاعات مهمی چون مکان، فایل های به اشتراک گذاشته شده و منابعی مانند عکس ها و ویدئوها خواهند داشت. دیگر ویژگی که باید به آن اشاره کرد این است، به جای اینکه برنامه ها به طور خودکار فوکوسی در هنگام فعالیت روی پس زمینه داشته باشد، تولیدکننده اپ می تواند اعلان هایی که در اولویت هستند را انتخاب کند. شرکت گوگل در اندروید 10 توجه ویژه ای به حریم خصوصی دارد تا کاربر در مقایسه با نسخه قبلی سیستم عامل امنیت بیشتر و بهتری را احساس کند.

در بتا سوم اندروید کیو ویژگی جالبی آشکار شد که Scoped Storage نام دارد. این ویژگی به افراد اجازه می دهد تا کاربر متوجه شود چگونه برنامه ها به ذخیره سازی خارجی دسترسی پیدا می کنند. همچنین کاربران را در دسترسی به شناسه یا IMEI محدود خواهد کرد. همچنین هیچ بیگانه ای نمی توان به مک آدرس گوشی هوشمند شما در وای فای یا دیگر شبکه دسترسی پیدا کند و همیشه در وضعیت امنی خواهد بود.

البته در نسخه نهایی اندروید Q تغییرات بیشتر و ویژگی های بزرگتری در کار خواهد بود و گوگل تنها برای نسخه بتا گوشه کوچکی از ویژگی های اندروید جدید را آشکار کرده تا کاربران از ویژگی نسخه نهایی مطلع شوند.

Project Mainline : بروزرسانی های امنیتی در پس زمینه

یکی از پروژه های جالب گوگل در اندروید که طی رویداد Google IO 2019 معرفی شد، Project Mainline بود. این پروژه که ایده جالبی از سوی گوگل محسوب شده، اندروید را قادر می سازد تا بروزرسانی های کاملی از سوی تولیدکنندگان دریافت کرده و بروزرسانی داشته باشد.

همچنین بخوانید  تفاوت ویندوز و لینوکس در چیست؟ مقایسه ساده Windows و Linux

این قابلیت را باید از طریق Google Play دریافت کرد و با دانلود آن باید باری دیگر سیستم خود راه اندازی کنید. این ویژگی عمدتا با محوریت بهبود امنیت و حریم خصوصی کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی طراحی شده است. در وب سایت توسعه دهندگان اندروید آماده که توسعه دهندگان می توانند از این ماژول برای پلتفرم توسعه خود بهره گیرند و حتی با پلتفرم آنها سازگاری کاملی دارد.

تمامی دستگاه هایی که از اندروید Q برخوردار می شوند، شامل ویژگی چون  Project Mainline خواهند شد.

اندروید Q با فناوری 5G

با سیستم عامل اندروید Q می توان به برخی ویژگی های جدید در بحث گوشی های هوشمند 5G دست یافت. API های جدید این سیستم عامل به تشخیص شبکه پرداخته و در اجرا می‌تواند عملکرد سریعتری داشته باشد. همچنین هر برنامه با توجه به نوع شبکه که می تواند 5G، اتصال سریعتری به شبکه خواهد داشت.

این موضوع به توسعه دهندگان کمک خواهد کرد تا اطلاعات کاربری بیشتری از کاربران بدست آورند. بخصوص هنگامی که آنها شبکه کندی دارند موجب خواهد شد تا محدودیتی در دانلود و اتصال شبکه به وجود آید.

Live Caption و بیشتر در اندروید Q

یکی از ویژگی هایی که برای اندروید کیو در رویداد Google IO 2019 اعلام شد، قابلیت Live Caption است. این ویژگی به افراد اجازه خواهد داد تا به صورت زنده تصویربرداری داشته و فیلمی تهیه کند. این قابلیت نیازی به اتصال اینترنتی نداشته و با کمک NLP و تشخیص متن به گفتار فعال می شود.

گوگل در رویداد Google IO 2019 بیان داشته که Live Caption با Live Transcribe ترکیب شده تا کاربر بتواند تصویربرداری زنده در کنار ضبط صدا زنده داشته باشد. کاربر می تواند به صورت صوتی دکلمه ای داشته باشد و در قابلیت Live Relay نیز کاربر بدون هیچ ارسال پیام صوتی ، پیام کوتاه فرستاده با طرف مقابل ارتباط برقرار می کند.

دیگر ویژگی اندروید کیو  Project Euphonia نام دارد که موجب بهبود کیفیت صوتی خواهد شد. این ویژگی کمک می کند تا افراد هنگام مکالمه صوتی با دیگران کیفیت صدا پردازش شده و شفاشی داشته باشند.

اندروید Q با ابزارهای توسعه دهنده 

اندروید Q با ابزارهای توسعه دهنده 

توسعه دهندگان قادر خواهند بود در برنامه های خود تنظیمات مربوط به سیستم های هر فرد متناسب با آن نشان دهند که پیش از این در اندروید 9.0 پای با قابلیتی مشابه آن موسوم به Slices رو به رو بودیم. بنابراین، به جای اینکه به تنظیمات رفته تا حالت هواپیما را روشن کنید یا Wi-Fi و Data Mobile را روشن / خاموش کنید، می توانید این کار را در مرورگر تلفن همراه خود انجام دهید. همچنین قابلیت های ارتباطی از قبیل “سازگاری وای فای ” وجود دارد که باعث می شود حالت های تاخیری با کارایی بالا یا کم باشد که برای مواردی چون بازی های آنلاین یا تماس صوتی مناسب است.

خداحافظی با کلید بازگشت یا Back در اندروید کیو

در حالی که تولیدکنندگان گوشی های هوشمند اندرویدی درصدد بودند تا با ژست حرکتی از کلید بازگشت خارج شوند، حال به نظر می رسد گوگل قصد دارد در نسخه جدید اندروید یا همان اندروید کیو کلید بازگشت را برمی دارد. به گزارش وب سایت XDA، در نسخه بتا اندروید کیو این قابلیت آشکار شد و دیگر خبری از کلید بازگشت نیست.

از این نظر در گوشی هوشمندی چون پیکسل 3، کاربران با کلید لمسی کوچکی که در قسمت زیرین نمایشگر وجود دارد، حرکات ناوبری را انجام دهند. البته این نکته حائز اهمیت است که گوگل در اندروید باید به تولیدکنندگان گوشی هوشمند اجازه دهد تا این قابلیت را به کارگیرند و به شیوه خود حالتی تعبیه نکنند.

در غیر این صورت خارج از قوانین گوگل خواهند شد و ممکن است این شرکت دیگر با آنها همکاری نکند. بنابراین انتظار داریم در نسخه نهایی سیستم عامل جدید اندروید Q، شاهد حالت متفاوتی نسبت به کلید بازگشت یا همان Back خواهیم بود. بنابراین اگر می خواهید حالت بازگشت یا همان کلید آن را داشته باشید باید به سراغ اندرویدهای قبلی بروید.

چه چیزی انتظار داریم؟

انتظارات بسیاری از اندروید Q یا همان 10 داریم و تا به حال جزئیات محدودی درباره این سیستم عامل دردسترس قرار گرفته و بهتر است برای بررسی کامل تا زمان انتشار نسخه نهایی منتظر ماند.

منبع :
techradar

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *