تبلیغات

تبلیغات

آیا سرعت وای فای تان کاهش پیدا کرده است؟ 7 روش جهت حل مشکل افت سرعت اینترنت

Wi-Fi-Low-Speed-Fix-Problem

ممکن است یک لحظه در حال پخش شدن یک فیلم در رابطه جدیدترین بازی آنلاین خود هستید ، اما بعدا شما تنها می توانید یک وب سایت ساده را بارگیری و باز کنید. شاید اتصال در یک دستگاه یا در بخش خاصی از خانه بدتر باشد.

همانطور که مشخص است هیچگاه سرعت کاملی که برای روتر یا مودم مشخص شده است قابل دریافت و استفاده نیست. اگر شما از دسته کاربرانی هستید که می خواهید مودم وای فای خود را در خانه راه اندازی کرده و از آن استفاده کنید ، بهتر است بدانید که چطور و چگونه می توانید سرعت وای فای را بهینه کرده و افزایش دهید. ما قصد داریم در این مقاله به موارد مختلفی که باعث می شود سرعت وای فای افت کند و کاهش یابد را بررسی کنیم تا شما با رعایت کردن آن ها بتوانید بهترین و بیشترین سرعت وای فای را دریافت کنید.

1- اتصال اینترنت خود را برای سرعت وای فای بررسی کنید

قبل از اینکه بخواهید شبکه ی وای فای را بررسی کنید ، ابتدا باید بدانید که مشکل از Internet Service Provider (ISP) یا سرویس دهنده ی اینترنت شما است یا نه. اگر شما لپ تاپ ، کامپویتر و یا کنسول بازی دارید ،سرعت وای فای تان را با متصل کردن دستگاه بصورت کابلی (اترنت) به مودم تست کنید.

اگر شما این روش را تست کردید و پاسخی دریافت نکردید بدان معناست که مشکل از سرویس دهنده ی اینترنت شما یعنی ISP است. شرکت های سرویس دهنده ی اینترنت به راحتی می توانند مشکل را از دور تشخیص دهند اما ما در هر لحظه باید پیگیر بوده و با پشتیبانی تماس بگیریم ، چرا که آن ها خودشان بدون اطلاع رسانی ما کاری نخواهند کرد! ممکن است حتی با درست شدن سرعت اینترنت باز هم مشکلی در مودم وای فای وجود داشته باشد.

سرعت وای فای

اگر نمی توانید وارد وبسایتی شوید به راحتی می توانید با استفاده از سرویس هایی که در بستر اینترنت مانند isup.me وجود دارد استفاده کنید. با استفاده از این وبسایت می توانید آدرس وبسایت مورد نظر را وارد کرده تا توسط آی پی ها و اینترنت های مختلف وبسایت بارگذاری شود ، درصورتی که وبسایت مورد نظر به راحتی بارگذاری شد این بدان معناست که مشکل تنها از شماست و وبسایت مورد نظر مشکلی ندارد. درحالیکه که هنوز با استفاده از کابل اترنت به مودم وای فای متصل شده ایم ، یک تست سرعت دیگر با استفاده از سرویس هایی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید.

همچنین بخوانید  با کلیدهای ترکیبی ویندوز (شورتکات یا میانبر) صفحه کلید آشنا شوید

این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید میانگین سرعت دانلود شبکه ی اینترنت خود را داشته باشید. البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است ارتباط کابلی سرعت بیشتری نسبت به بی سیم و وای فای باشد.

2- بروزرسانی فریمور Firmware

همیشه باید اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل (فریمور) مودم یا روتر شما به روز بوده و نسخه های قدیمی رو آن نصب نشده باشد. با هر پچ بروزرسانی که برای مودم ها عرضه می شود علاوه بر افزایش امنیت باعث می شود تا سرعت اینترنت شما هم نیز افزایش یابد ، چرا که مشکلاتی که باعث افت سرعت وای فای می شود حالا در نسخه های جدید برطرف شده است. سعی کنید همیشه قبل از اینکه به مشکلی بخورید ابتدا فریمور یا سیستم عامل مودم خود را به آخرین نسخه آپدیت کنید. شما می توانید با سرچ کردن نام مودم خود در گوگل در صورت وجود نسخه ی جدید فریمور روتر را بروزرسانی کنید.

3- تغییر کانال های مودم وای فای

شبکه ی وای فای در کانال های مختلفی بصورت گسترده پخش می شود که شامل فرکانس های مجزا هستند ، در کشور آمریکا (US) برای شبکه ی وای فای 11 کانال وجود دارد ، درحالیکه در جهان تنها 13 کانال وجود دارد. در اولین روز هایی که شبکه های بی سیم عرضه و ساخته شدند ، مودم ها تنها در فرکانس 2.4 گیگاهرتز پخش می شدند. با این حال حالا که امروز شبکه های وای فای تبدیل به یک اینترنت برای استفاده در خانه ها شده است نیاز به افزایش کانال ها می باشد ، امروزه مودم های جدید در 2 فرکانس 2.4 و یا 5 گیگاهرتز پخش می شوند.

باید توجه داشته باشید که وجود دستگاه های اینترنتی دیگر که با فرکانس ها کار می کنند می تواند روی سرعت وای فای نیز تاثیر بگذارد. بدین منظور شما باید یک کانالی برای مودم وای فای خود انتخاب کنید که سرعت اینترنت مناسب داشته و کمتر از همه شاهد افت سرعت بشوید.

4- بررسی پهنای باند مصرفی توسط اینترنت

اگر احساس می کنید که سرعت وای فای شما بصورت دوره ای یا هر از گاهی در یک مدت زمان خاصی افت سرعت دارد ، احتمال اینکه برنامه ای در پس زمینه در حال استفاده از پهنای باند اینترنت شما است زیاد است! دانلود هایی با حجم زیاد ، استریم کردن فیلم ها و بازی های آنلاین مانند Dota 2 ، می تواند پهنای باند اینترنت را به خود اختصاص دهد ، پس ابتدا این موارد را بررسی کنید!

همچنین بخوانید  کش پردازنده یا CPU Cache چیست و چگونه کار می کند؟ L1 ، L2 و L3 چیست؟

بخوانید : مسدود کردن سرویس ها و نرم افزار ها در ویندوز به اینترنت


شما به راحتی می توانید با استفاده از برنامه های جانبی که ساخته شده است لیست برنامه هایی که از اینترنت شما استفاده می کنند را مشاهده کنید و با مسدود کردن آن ها از کاهش سرعت اینترنت جلوگیری کنید. شما همچنین می توانید با رفتن به آدرس 192.161.1.1 وارد مودم خود شده و دستگاه هایی که به مودم متصل شده اند را مشاهده کنید. درصورتی که احساس کردید دستگاهی را نمی شناسید شما باید آن را مسدود کرده و اجازه متصل شدن به مودم را ندهید. یکی دیگر از موارد کاهش سرعت وای فای وجود ویروس هاست ، اطمینان حاصل کنید که سیستم شما ویروسی نشده باشد.

5- جایگذاری مودم وای فای در یک محل مناسب

زمانی که در حال انجام تنظیمات و پیکربندی مودم وای فای خود هستید ، محل گذاشتن مودم آخرین انتخاب شما خواهد بود. این کار شاید اشتباه به نظر برسد ، چرا که اشیاءی که در کنار مودم قرار دارد ممکن است دلیل بر ایجاد اختلال در سرعت اینترنت شود. ممکن است سرعت اینترنت را کاهش دهند و یا بصورت کلی از پخش شدن سیگنال جلوگیری کند. بتون و فلز یکی از تاثیر گذار ترین اجسام هستند که می توانند دلایلی برای افت سرعت اینترنت باشند.

سرعت اینترنت

بنابراین اگر مودم شما در کنار یک دیوار بتنی است ، باید محل قرارگیری مودم را جهت پیشگیری تغییر دهید. حتی پیشنهاد می شود که مودم را حداکثر در مرکز خانه قرار دهید. سیگنال های وای فای بصورت 360 درجه پخش می شوند. به غیر 2 مورد بالا که نام برده شد مایکرویو هم نیز می تواند دلیلی برای کاهش سرعت اینترنت وای فای باشد.


توجه : برای مطالعه ی بیشتر و اطلاعات بیشتر در رابطه با محل قرار گیری مودم وای فای برای دریافت بهترین سیگنال از وای فای خود به مقاله ی آموزشی ” افزایش سرعت اینترنت و وای فای مودم ” مراجعه کنید.


6- شبکه ی اینترنت خود را امن کنید

با توجه به مراحلی که در بالا انجام دادید ، ممکن است دستگاه های مشکوکی را دیده باشید که به مودم وای فای شما متصل شده اند و آن ها دلیلی برا کاهش سرعت وای فای شده اند. خوشبختانه مراحل زیادی برای ایمن سازی یک مودم و روتر وجود دارد که با داشتن دانش کمی شما می توانید آن ها را با آموزش های کامل انجام دهید. با این حال در کمترین حالت ، شما باید برای عوض کردن رمز ورود به مودم خود اقدام کنید ، چرا که همیشه بصورت پیشفرض رمز عبور Admin و یوزرنیم Admin می باشد (که هر کسی این را بلد بوده و می داند). با تغیر رمز عبور از وارد شدن هرکس به مودم خود جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید  دلایلی که نشان می دهد رم سیستم ما مشکل پیدا کرده

شما باید همیشه از یک رمز عبور قوی و پیچیده برای وصل شدن به مودم خود انتخاب کنید ، شما می توانید از اعداد ، حروف و کاراکتر ها برای ساخت یک رمز عبور قوی استفاده کنید. اگر برای اولین بار مودم را خریدادی کردید ممکن است پسورد مودم وای فای شما از قبل مشخص شده باشد که بر روی مودم یا زیر آن نوشته شده است. در اولین قدم رمز مودم خود را تغییر دهید!

7- ارتقاء مودم یا روتر از لحاظ سخت افزاری

اگر چندین سال است که از یک مودم استفاده می کنید ، وقت آن رسیده است که یک تغییری در مودم خود دهید. خوشبختانه ، برای ارتقاء مودم خود نیازی به هزینه کردن و پرداخت پول بسیار زیاد ندارید. یکی از آسان ترین راه ها برای ارتقاء مودم خود و دلیل کندی سرعت اینترنت و وای فای می تواند آنتن آن را تقویت کنید . زمانی که آنتن مودم را تقویت برد بیشتری مودم شما خواهد داشت و این موضوع باعث می شود تا سرعت بیشتر و ماندگاری بیشتری داشته باشید.

آنتن افزایش سرعت اینترنت

اگر احساس کردید که سیگنال وای فای در برخی از ناحیه های خانه ضعیف است ، پیشنهاد می شود که از یک تقویت کننده ی وای فای استفاده کنید. در نهایت اگر بازهم نتیجه ای نگرفتید وقت آن رسیده است که دیگر بصورت کلی دستگاه مودم خود را تعویض کرده و آن را ارتقاء دهید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *