تبلیغات

تبلیغات

نقد و بررسی فیلم First Man – اولین مرد

First-Man-Movie-Review-2018

فیلم اولین مرد به کارگردانی Damien Chazelle در ژانر بیوگرافیدرام با بازی تحسین شده Ryan Gosling ساخته شد. کارگردانی این اثر به عهده Damien Chazelle  کسی که پیش از این آثار موفقی همچون La La Land  و whiplash را در کارنامه خود دارد و توانست انتظارات منتقدین و اکثر مخاطبین عام سینما را جلب کند به طوری که نمره منتقدین به این اثر 84/100 است. اولین مرد داستان نیل ارمسترانگ نخسیتن فضانوردی را روایت می کند که قدم به ماه گذاشت.

 

نقد فیلم اولین مرد - First Man

 

نخستین مرد به گفته منتقدین ” زمینی ترین فیلم فضایی است که تا به حال ساخته شده ” به این خاطر که بخش عمده فیلم در ژانر درام سپری می شود تا در ژانر عملی-فضایی آن و داستان از شخصیت پردازی نیل و خانواده اش شروع می شود و با از دست دادن دخترش به نقطه اوج خود می رسد. رایان گسلینگ به بهترین نحو ممکن توانسته از این نقش برآید. نقشی که فردی درونگرا و مسئولیت پذیر را نشان می دهد که بسیار ساکت است و فقط در صورت نیاز صحبت می کند و یکی از نقاط قوت فیلم را می توان بازی Ryan Gosling دانست و همینطور نقش مکمل آن یعنی Claire Foy.

 


پیشنهادی : نقد فیلم Everybody Knows – همه می دانند با کارگردانی اصغر فرهادی


 

از فیلمبرداری و قاب بندی و همینطور میزانسن نمی توان ایراد خاصی گرفت و همه نکات رعایت شده بود اما شاید بتوان گفت که نقطه ضعف فیلم مدت زمان طولانی فیلم است. 2 ساعت و 21 دقیقه برای داستانی که یک نفر برای اولین بار به ماه می رود کمی طولانی به نظر می رسد و همین باعث شده مخاطبین آن احساس رضایت کامل را به این اثر نداشته باشند.

 

اما برسیم به موسیقی متن که بسیار معمولی بود و در خور کارگردانی که در آثار قبلی خود در ژانر “موزیکال و موسیقی” کار کرده چنین موسیقی متنی دور از ذهن مخاطب بود. اما در مجموع می توان نخستین مرد را یکی از خوب های این ژانر در نظر گرفت اما همچنان فاصله بسیار زیادی با آثار قبلی که در این ژانر ساخته شده است دارد. آثاری همچون “ Gravity – The Martian – Intersteller “ .

 

از نکات جالب توجه فیلم و کسانی که نمره ای بسیار پایین تر از نمره استاندارد این فیلم را داده اند به این دلیل بوده که در آخر فیلم که نیل به ماه قدم می گذارد نشان داده نشده است که پرچم آمریکا را نصب می کند. من خودم وقتی این سکانس را ندیدم تعجب کردم. حتی دونالد ترامپ طی مصاحبه ای اعلام کرده که : من این فیلم را نخواهم دید. این مایه تاسف است. اینگونه به نظر می‌رسد که آن‌ ها (سازندگان فیلم) از موفقیت آمریکا خجالت می‌کشند که آن را نشان نمی‌دهند و به نظرم این وحشتناک است. اما عقیده و باور کارگردان بر این بوده که می خواسته روی عاطفی داستان و شخصیت اصلی ” نیل آرمسترانگ ” را نشان دهد.

همچنین بخوانید  تاریخ اکران بهترین فیلم های سال 2020 که حتما باید ببینید

 

نقد فیلم اولین مرد - First Man

 

در مبحث کارگردانی نخستین مرد باید یک قدم رو به عقب برای Damien Chazelle  دانست و برای مخاطبینی که به سینمای این کارگردان عادت کرده اند باید سطح توقع خود را پایین تر بیاورند و حتی مخاطبینی که به ژانر علمی – فضایی علاقه مندند توقع اثری همچون Gravity  را نداشته باشند زیرا نخستین مرد ، بیشتر از این که فیلمی علمی و حتی بیوگرافی باشد . درام است. درامی که به گفته کارگردان اثر می خواهد روی عاطفی داستان و این اتفاق تاریخی را به ما نشان دهد از جمله فداکاری های فضانوردان ناسا در آن زمان و اتفاقاتی که برای خود نیل آرمسترانگ می افتد.

 


حتما بخوانید : نقد فیلم آلفا – Alpha اثری از Albert Hughes


 

اولین مرد فیلمی دیالوگ محور نیست و خواسته با لحظاتی ساکت و فقط با حالاتی در چهره احساسات خودش را بیان کند و این کار را به کمک بازی بی نقص Ryan Gosling  عملی کرده است. می توان یکی از نمونه های این چنین سکانس هایی را همان سکانس آخر فیلم دانست. در نتیجه گیری می گویم که اولین مرد را تماشا کنید اما توقع خود را از لحاظ ژانر علمی – فضایی و موسیقی متن فیلم پایین تر بیاورید.
امتیاز من = 75/100 🙂

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *