تبلیغات

تبلیغات

تم مشکی (Dark Mode) چطور باعث افزایش عمر باتری در گوشی های OLED می شود؟

Dark-Mode-in-OLED-Display

آیا می دانستید اگر برنامه ها رابط کاربردی تم مشکی داشته باشند ، گوشی شما دیرتر شارژ خالی کرده و بیشتر عمر می کند؟ این موضوع با اینکه کمی پیچیده به نظر می رسد اما کاملا درست است! این موضوع به تکنولوژی صفحه نمایش گوشی شما بستگی دارد و یا اینکه از لحاظ نرم افزاری گوشی پشتیبانی کرده و یا نمی کند.

 

همه چی به صفحه نمایش OLED بستگی دارد

 

اینکه صفحه نمایش ها با نور های روشن تر نیاز به برق و انرژی بیشتر هستند کاملا واضح است و با کم کردن روشنایی صفحه نمایش باعث می شود تا باتری کمتری مصرف شود ، البته این تنها یکی از کارهایی که می توانید برای افزایش عمر باتری گوشی خود انجام دهید. در بیشتر مواقع ، صفحه نمایش ها از تکنولوژی های مختلفی که در 2 نوع هستند در گوشی ها استفاده می شوند ، این دو مورد شامل موارد زیر می شود :

 

  • LCD (Liquid Crystal Display)
  • OLED (Organic Light-Emitting Didoe)

 

صفحه نمایش هایی با تکنولوژی LCD از چندین سال پیش استفاده می شده است که در زمان خود یعنی در دهه ی 90 و 2000 در صفحه نمایش های CRT و تلویزیون ها که دستگاه های الکتریکی هستند برای این ها در نظر گرفته می شده است. امروزه صفحه نمایش ها از تکنولوژی light-emitting diode استفاده می کنند ، به دلیل اینکه نور را از طریق یک شبکه رنگی از پیکسل ها می بینیم ، هر کدام از آن ها شامل سلول هایی با رنگ قرمز ، سبز و آبی هستند. این تکنولوژی ترکیبی با نام LED-LCD شناخته می شود که گاهی اوقات بصورت “صفحه نمایش LED” گفته می شود.

 


حتما بخوانید : 7 راهکار محافظت از چشم در برابر تابش اشعه و نور صفحه گوشی و تبلت اندروید


 

یک LED ارگانیک یا OLED که از یک فرآیند ساختمان استفاده می کند که هر دو شبکه پیکسل و نور پس زمینه را به یک عنصر تک ترکیب می کند. در این نوع صفحه نمایش هر پیکسل نور خود را منتشر می کند. این موضوع باعث می شود تا به خودی خود فواید زیادی داشته باشد که شامل کنتراست بهتر ، اشباع رنگ واضح تر و در نهایت بازده بیشتر می شود. اما مهم ترین بخشی که می توان آن را نام برد این است که اگر یک پیکسل در صفحه نمایش OLED یک رنگ مشکی را نمایش دهد ، پیکسل مورد نظر در کل خاموش است! بخشی که بصورت مشکی یا تم مشکی داشته باشد برقی نداشته و مصرفی از منابع نمی کند. بدون شک این یک پیشرفت بسیار بزرگ و بهینه نسبت به صفحه نمایش های LCD است چرا که در ال سی دی برای نمایش هر تصویری نیاز به برق و مصرف منابع دارد.

همچنین بخوانید  آموزش غیرفعال کردن بیکسبی ( Bixby ) در گلکسی نوت 10

 

تم مشکی (Dark Mode)

 

اما حالا این تکنولوژی که توسط کارخانه ها و تولید کننده های گوشی شناخته شده و در حال استفاده از آن هستند. همانطور که گفته شد این موضوع باعث افزایش عمر باتری و عملکرد گوشی نیر خواهد شد. موتورولا برای اولین این موضوع را در گوشی خود Moto X در سال 2012 عملی کرد. این گوشی حالتی داشت که صفحه نمایش برای نمایش اعلانات ، ساعت و باتری همیشه روشن بود. این در حالی بود که کل صفحه نمایش مشکی بوده و اطلاعات تنها با رنگ سفید و کوچک نمایش داده می شدند. حالا این موضوع و ویژگی “Always-On Screen” یا روشن بودن صفحه نمایش در بیشتر گوشی های اندوریدی مانند سامسونگ وجود دارد.

 

تم مشکی تا چه حد می تواند به ذخیره انرژی و باتری کمک کند؟

 

بدون شک داشتن یک صفحه نمایش مشکی یا تم مشکی باعث می شود تا برای مقدار بسیار زیادی انرژی ذخیره شود تا باتری دیرتر خالی شود. البته اینکه یک برنامه بخش های مشکی کمتری داشته باشد این بدان معنا نیست که انرژی کمی مصرف می شود ، بلکه با توجه به طراحی برنامه و پشتیبانی از تم مشکی آنگاه می توانید از ذخیره انرژی بهره مند شوید.

 

بیشتر از آنی که فکرش را می کنید ، گوگل این موضوع (تم مشکی) را در نسخه ی اندروید خود که تم مشکی را عرضه کرد بررسی کرده و نتایج آن را به نمایش گذاشته است. با توجه به کنفرانس گوگل که برای توسعه دهندگان بود ، تم مشکی می تواند از 14% تا 60% انرژی را بسته به درصد روشنایی صفحه نمایش ذخیره کند.

 

صفحه نمایش OLED

 

همانطور که مشخص است این پیشرفت بسیار چشمگیر بوده و طرفداران خود را نیز به خود جذب کرده است. جالب است بدانید که در حال حاضر گوگل ویژگی تم مشکی را در اندروید جای داده است که در هر بروزرسانی در برنامه های بیشتر این ویژگی اضافه می شود. باید بدانید که اگر همیشه از تم مشکی رابط کاربری گوشی و تم مشکی برنامه ها استفاده کنید شاهد افزایش عملکرد و باتری گوشی خواهید بود! این موضوع کاملا واقعی بوده و شما می توانید در 1 روز آن را تست کنید. البته همانطور که اشاره شد صفحه نمایش گوشی شما باید OLED باشد.

 

آیا صفحه نمایش گوشی من OLED است؟

 

در حال حاضر گوشی های گران قیمتی که در سال 2018 عرضه شدند همگی دارای صفحه نمایش از تکنولوژی OLED هستند. سامسونگ در حال حاضر یکی از بیشترین مصرف کننده ها در این نوع صفحه نمایش بوده است ، این نوع صفحه نمایش را در تمامی مدل های Galaxy (حتی برخی تبلت ها) در نظر گرفته و استفاده کرده است. به غیر از سامسونگ گوشی های پیکسل گوگل هم نیز از این تکنولوژی بهره مند هتسند. دیگر مدل ها را می توان در گوشی های پرچمدار LG ، Motorola ، Sony و OnePlus نام برد. جالب است بدانید که در گوشی های آیفون تنها آیفون ایکس ، ایکس اس ، و ایکس اس مکس از صفحه نمایش OLED استفاده می کنند و نسخه های قدیمی ( به علاوه گوشی آیفون ایکس آر ) از این موضوع پیروی نمی کنند!

همچنین بخوانید  بررسی شرایط و قوانین مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و خرید بیزنس در کشورهای مختلف

 

تم مشکی و OLED

 

اگر هنوز نمی دانید که گوشی شما از صفحه نمایش LCD یا OLED استفاده می کند ، کافیست تنها در گوگل نام گوشی خود را وارد کرده و مشخصات مربوط به آن را مطالعه کنید. اگر صفحه نمایش گوشی “OLED” بود شما از تمامی ویژگی های گفته شده بهره مند خواهید بود و یک خوش شانس هستید! اما اگر LED (بدون O) و یا LCD بود متاسفانه شما از ویژگی های صفحه نمایش اولد بهره مند نخواهید بود.

 

نوع دیگر صفحه نمایش و پیشرفته که AMOLED نام دارد هم در برخی گوشی ها استفاده می شود. AMOLED کوتاه شده ی active-matrix organic light-emitting diode به معنای شبکه‌ ی فعالی از دیودهای ارگانیک تابنده‌ی نور می باشد و روش کار این صفحه نمایش مشابه با OLED است.

 

استفاده از اپلیکیشن ها و رابط کاربردی با تم مشکی (Dark Mode)

 

همانطور که در بالا اهمیت بالای این ویژگی و Dark Mode گفته شد می دانید که باعث افزایش عمر باتری می شود. البته برنامه هایی که از Dark Mode یا تم مشکی پشتیبانی می کنند در حال حاضر زیاد نیستند ، یعنی هر برنامه ای که شما فکرش را بکنید از این ویژگی بهره مند نیستند. به غیر از این موضوع خیلی از برنامه ها و اپلیکیشن های اندرویدی وجود دارند که تم های مختلفی را به کاربر ارائه می دهند ، برنامه هایی که از تم برخوردار هستند ، دارای تم مشکی (Dark Mode) و یا حتی با نام OLED دارا هستند. متاسفانه هنوز برنامه های معروفی هستند که تم مشکی ندارند! این موضوع شامل فیسبوک و واتس آپ نیز می شود.

 


بخوانید : آموزش تغییر رنگ محیط کاربری یا تم تلگرام در گوشی های آیفون ( تغییر تم تلگرام آیفون )


 

همانطور که در بالا ذکر شد ، برنامه هایی که در حال حاضر از تم مشکی پشتیبانی می کنند شامل Phone یا تماس ، Contacts یا مخاظبین ، یوتیوب ، اخبار و پیامک ها می باشد. به غیر از این موارد اپلیکیشن توییتر قابلیت Dark Mode را نیز در برنامه ی خود فعال کرده و کاربران در صورت لزوم می توانند آن را فعال کنند. بدین منظور برای فعال سازی ابتدا پروفایل خود را لمس کرده و Night Mode را انتخاب کنید.

 

Dark Mode توییتر

 

سیستم عامل اندروید در نسخه ی 9 خودش یک تم مشکی به کاربران ارائه می دهد. در قسمت تنظیمات Display می توانید تم مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که این موضوع در نسخه ی خام اندروید وجود دارد و در نسخه های شخصی سازی وجود ندارد. در حال حاضر گوشی های پیکسل شامل اندروید خام می شوند. البته روز به روز با گذشت و پیشرفت تکنولوژی این موضوع فراگیر تر شده و سعی شده است تا در بیشتر گوشی تم مشکی را اضافه کنند.

همچنین بخوانید  چگونه ویژگی Handoff در آیفون، آیپد، مک و اپل واچ فعال کنیم؟

 

اندروید 9 Dark Mode

 

اگر صفحه نمایش گوشی ما OLED نباشد چه باید بکنیم؟

 

اگر گوشی شما دارای صفحه نمایش LCD است ، شما نمی توانید تجربه ی ذخیره ی انرژی ای که در صفحه نمایش OLED می شود را داشته باشید. اما شما هنوز هم می توانید با استفاده از تم مشکی که در برنامه ها در نظر گرفته شده است کمی عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید.

 

توجه داشته باشید که حتی با رعایت کردن موارد کوچک شما به راحتی می توانید عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید. برای مثال اگر بصورت روزانه از گوشی خود استفاده می کنید بهتر است از برنامه هایی که فیلتر رنگ آبی ایجاد می کنند استفاده کنید. در گوشی های آیفون/آیپد شما می توانید به راحتی از حالت Night Mode استفاده کنید ، البته در نسخه های جدید اندروید و گوشی های جدید هم شما می توانید این ویژگی را پیدا کنید.

 

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *