تبلیغات

تبلیغات

چگونه از نفوذ تروجان در گوشی های اندرویدی جلوگیری کنیم؟

How-To-Avoid-Malware-On-Android-TechTip

همانطور که مشخص است اندروید نسبت به سیستم عامل بازتر و دسترسی های بیشتری دارد که با این وجود امکان نفود تروجان به اندروید بیشتر می شود. گوگل در تلاش است با ابزار ها یا برنامه هایی مانند Google Play Protect از نفوذ تروجان ها جلوگیری کند اما هنوز بصورت کامل موفق نشده است. با کمی مراقبت شما می توانید به راحتی از نفود تروجان به گوشی اندرویدی حود جلوگیری کنید.

 

تروجان یا بدافزار ها در اندروید چیست؟

 

همه ی ما تابحال عبارت “بدافزار” را شنیده ایم. این عبارت در همه سیستم عامل ها می باشد ، مانند ویندوز ! اما نمی توانیم بگوییم کارایی هر کدام شبیه به یکدیگر است. نفوذ تروجان یا بدافزار در گوشی های اندرویدی مانند ویندوز نیست ، برای مثال پاپ آپ ناخواسته به مرورگر اضافه نمی کند ، مشکل در مرورگر شما ایجاد نمی کند و چیزهایی مانند این.

 

با نفوذ تروجان ها شما حتی ممکن است متوجه آن نشوید. بیشتر مردم از این موضوع بی خبرند و زمانی که به گوشی اندرویدی آن ها تروجان نفوذ می کنند نمی توانند تشخیص بدهند. یکی از متداول ترین نوع نفوذ تروجان زمانی است که وقتی در گوشی اندرویدی یک برنامه را دانلود یا روی لینک مخرب کلیک می کنیم و تروجان یا بدافزار به گوشی اندرویدی نفوذ می کند می تواند در پس زمینه فعالیت کند بدون اینکه ما متوجه شویم ، حتی می تواند داده های شخصی ما را جمع آوری کرده و فردی که تروجان یا بدافزار را ایجاد کرده است ارسال کند.

 

برای مثال ، با نفوذ تروجان “Skygofree” باعث می شد که میکروفون گوشی شما بصورت اتوماتیک روشن شود ، به Wi-Fi مخرب متصل شود و اطلاعات بسیار زیادی را از گوشی شما جمع آوری کند و حتی بیشتر!

 

حتما بخوانید : 7 نکته برای شناسایی برنامه جعلی موجود در مارکت های اندرویدی و iOS

 

از منابع ناشناس برای نصب برنامه ها استفاده نکنید

 

جلوگیری از نفوذ تروجان

 

یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود سیستم عامل اندروید را نسبت به دیگران متفاوت کند قابلیت نصب برنامه ها از هر منبع و SideLoad کردن آن هاست. معنای اینکه شما می توانید از منابع دیگری برنامه ای را نصب کنید یعنی شما می توانید به غیر از منبع رسمی اندروید که Google است ، از منابع دیگر برای نصب برنامه ها نیز اقدام کنید. ما مجبور به انجام این کار نیستیم اما معمولا زمانی رخ می دهد که بخواهیم برنامه ای را دانلود کنیم که برای دانلود از Google به مشکل بر میخوریم و یا جدیدترین نسخه را دریافت کنیم.

همچنین بخوانید  12 نکته طلایی برای افزایش سرعت ویندوز 10

 

متاسفانه ، با فعال کردن گزینه ی نصب برنامه ها از منابع غیر رسمی برای شما حطر ساز است. گوگل همچنین اعلام کرده است که برنامه های Google Play را بررسی کرده و در تلاش است تا برنامه های مخرب را از این مارکت دور نگه دارد ، اما هنوز هم با این توضیف ها می توانید برنامه های بسیاری را پیدا کنید که مخرب هستند و امکان دارد نفوذ تروجان به گوشی شما به راحتی انجام شود. البته به دلایل امنیتی که مشخص است گزینه ی اجازه نصب برنامه از منابع ناشناس بصورت پیشفرض غیرفعال بوده و در صورت نیاز شما می توانید آن را با اجازه و تضمین خود فعال کنید.

 

خبر : ضرر 50 میلیون دلاری گوگل به دلیل عرضه نشدن فورتنایت روی پلی استور

 

زمانی که می خواهید برنامه ای را از منابع ناشناس دانلود کرده و نصب کنید ، ابتدا قبل از شروع چند لحظه با خود فکر کنید منبعی که می خواهید از آن برنامه را دانلود کنید مورد قبول است یا نه. آیا این منبع از یک سازمان یا شرکت بزرگی است و قانونی است؟ برای مثال ، سایت هایی مانند APK Mirror می تواند منبع معتبری و امنی باشد. چرا که قبل از انتشار شدن برنامه در وبسایت مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید شدن به وبسایت اضافه می شوند که شما می توانید در صورت لزوم برنامه را از سایت دانلود کرده و نصب کنید.

 

در حالتی دیگر اگر شما یک فایل APK را از وبسایتی دانلود کرده اید که آن را نمی شناسید ، ابتدا قبل از نصب جستجو و پرسشی در رابطه با سایت مورد نظر داشته باشید. آیا این وبسایت سازنده برنامه است!؟ آیا سازنده برنامه شناخته شده و معروف است؟ آیا تابحال کسی این برنامه را بررسی کرده است یا خیر؟!

 

علاوه بر این ، به خود وبسایتی که برای دانلود برنامه و نرم افزار رفته اید هم توجه کنید ، به این نگاه کنید که چه نوع تبلیغاتی را برای شما نشان می دهد ، کیفیت تبلیغات چگونه است؟ اگر احساس می کنید تبلیغات پاپ آپ فراوان و بیهوده و حتی مجبور کردن شما به کلیک کردن بر روی لینکی ست برای از دانلود کردن برنامه مورد نظر از وبسایت جلوگیری کنید و بهتر است برای جلوگیری از نفوذ تروجان به گوشی اندرویدی خود از یک منبع معتبر استفاده کنید.

 

مارکت های اندرویدی غیر رسمی

 

همانطور که شما می توانید برنامه ها را به غیر از منبع Google از منبع های دیگر نیز نصب کنید ، این بدان معناست که شما می توانید از مارکت های دیگر هم برای دانلود و نصب برنامه های اندرویدی استفاده کنید. مانند “بازار” ، “مایکت” و غیره که برای اندروید در نظر گرفته اند.

همچنین بخوانید  چگونه سرعت دانلود PS4 و PS5 را افزایش دهیم؟ بالا بردن سرعت دانلود PS4

 

بطور کلی پیشنهاد می شود تنها از مارکت اصلی اندروید یعنی Google Play استفاده کنید ، اما متاسفانه با توجه به برخی تحریم ها و محدودیت ها باعث شده است ما به مارکت های ایرانی رو بیاوریم. البته استفاده از مارکت های ایرانی هیچ مشکلی ندارد اما اگر مارکتی باشد که ناشناخته باشد و حتی ایرانی هم نباشد ممکن است نفوذ تروجان به گوشی اندرویدی شما آسان تر شود چرا که در مارکت مورد نظر ممکن است برنامه های مخربی نیز وجود داشته باشد.

 

حتی هنگام استفاده از Google Play همیشه برنامه های رسمی را نصب کنید

 

تمامی مواردی که در بالا گفته شد ، Google Play هم هنوز می تواند دلایلی برای نفوذ تروجان به گوشی شما باشد. برای مثال ، اخیرا مشخص شد که برنامه های جعلی بسیار زیادی با نام “Whatsapp” در گوگل پلی پخش شده بود که بیش از 1 میلیون بار دانلود شده بودند. این لیست که منتشر شده بود حتی نام سازنده هم مانند نام سازنده اصلی بود.

 

جلوگیری از نفوذ تروجان

 

در ادامه ، گوگل با توجه به چنین مشکلاتی فرآیند های بیشتری را راه اندازی کرده است تا از اتفاق افتادن دوباره چنین برنامه هایی که جعلی هستند جلوگیری کند اما با توجه به فرآیند انتخاب شده این موضوع می تواند زمان بر باشد. هنگامی که شما در حال نصب برنامه ای هستید در هنگام نصب تمامی دسترسی های برنامه که permissions نام دارد بررسی کنید ، همچنین همانطور که گفته شد نام سازنده برنامه را هم نیز بررسی کنید. اگر احساس کردید موردی پیدا کرده اید که شما را به شک می اندازد باید از نصب برنامه مورد نظر اجتناب کنید تا از نفوذ تروجان به گوشی شما جلوگیری شود.

 

همیشه سیستم عامل اندروید را به روز نگهدارید

 

جلوگیری از نفوذ تروجان

 

گوگل بصورت ماهانه پچ های امنیتی برای سیستم عامل اندروید عرضه می کند که کاربران می توانند آن را دریافت کرده و نصب کنند. معمولا این بروزرسانی ها برای جلوگیری از نفوذ تروجان و بدافزار ها عرضه می شود ، پس توجه داشته باشید که نصب کردن و دانلود بروزرسانی به نفع شما است. البته در حال حاضر این بروزرسانی ها برای گوشی هاییست که نسخه خام اندروید مانند گوشی های پیکسل روی آن ها نصب شده باشد.

 

درحالی که سازندگان گوشی ها هر از گاهی بروزرسانی برای گوشی اندرویدی مانند سامسونگ یا وان پلاس عرضه می کنند ، بهتر است و پیشنهاد می شود همیشه این بروزرسانی ها را نصب کنید چرا که در صورت نداشتن ویژگی های جدید آن ها تغییرات کلی خواهند داشت و با توجه به تغییراتی که ایجاد می شود و پردازش های پس زمینه را انجام می دهد باعث می شود از نفوذ تروجان به گوشی شما هم جلوگیری کنند.

همچنین بخوانید  9 نکته و ترفند که باید درباره برنامه دیسکورد (Discord) بدانید

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *