تبلیغات

تبلیغات

مقایسه آیفون X ، گلکسی اس 9 و پیکسل 2 ، کدام گوشی امنیت بیشتری دارد؟

security_in_three_Smartphones_TechTip

گوشی هوشمند شما می تواند یکی از دلایل آسیب پذیری از لحاظ امنیتی باشد ، با گذشتن و در نظر نگرفتن مسئله سرقت رفتن گوشی ، درصورتی که گوشی شما امنیت بالایی نداشته باشید باعث می شود با به سرقت رفتن ، اطلاعات شما به دست افرادی بیافتد که برای شما مشکل ساز باشد.

 

همچنین ، همیشه اولیت خود را به این بدانید که وقتی می خواهید گوشی خود را تهیه کنید دارای امنیت بالایی باشد. بنابراین امروز قصد داریم برای کمک به شما و آگاهی از امنیت گوشی های مختلف ، 3 نوع گوشی یعنی آیفون X ، سامسونگ گلکسی اس 9 و گوگل پیکسل 2 را باهم مقایسه کردیم.

 

7 معیار برای ارزشیابی گوشی ها از لحاظ امنیت

 

در این مقاله قرار است با استفاده از 7 معیار گوشی ها را باهم از نظر امنیت مقایسه کنیم.

 

رمزگذاری یا Encryption : فاید از رمزگذاری روی داده ها ، هرکسی که گوشی شما را داشته باشد و به آن دسترسی داشته باشد می تواند فایل هایش را ببینید و از آن ها استفاده کند.

 

مسدود سازی برنامه ها یا App blocking : توانایی مسدود سازی یا بلاک کردن برنامه ها در گوشی 2 هدف دارد. مهمتر از همه ی آن ، اگر بخواهید برنامه ای به وب یا اینترنت دسترسی نداشته باشید آن را از برنامه بگیرید و استفاده های دیگری از برنامه داشته باشید. مورد دوم باعث می شود شما کاهش شدیدی در استفاده از اینترنت را داشته باشید و هزینه های شما کاهش یابد.

 

سیستم امنیتی بیومتریک یا Biometric security : برخی از افراد ادعا کرده اند که سیستم تشخیص چهره اپل (Face ID) ناقص است و صعف هایی دارد. تعداد زیادی گذارش دریافت شده است که افراد توانسته اند گوشی دیگری را با استفاده از فیس آیدی و دور زدن آن گوشی را باز کنند. اما نظر شما چیست؟ آیا این تکنولوژی بهتر است یا بدتر از حسگر اثر انگشت؟

 

پوشه محافظت شده با رمز عبور یا Password-protected folder : حضور یک پوشه محافظت شده با رمز عبور، خط دیگری از دفاع در برابر مسائل است که تیم کوک مطرح کرده است. این ویژگی باعث می شود با اینکه فردی رمز ورود گوشی شما را داشته باشد ، نتواند اطلاعات و فایل های شما را بدزدد.

 

پشتیبانی چند کاربره یا Multi-user support : آیا شما از گوشی خود در 2 حالت کاری و یا تفریحی استفاده می کنید؟ اکثر مردم اینگونه هستند! اگر شما یکی از آن ها هستید شما می توانید چندین پروفایل کاربری را برای گوشی خود مشخص کنید.

 

پاک کردن اطلاعات بصورت خودکار یا Automatic data wipe : ما می دانیم که بسیاری از شما ، تابحال گوشی خود را گم کرده اید و یا از شما آن را سرقت کرده اند. با توجه به اطلاعات موجود در دستگاه شما ، ممکن است فاجعه بیشتر و بزرگتر شود. پاک کردن تمامی اطلاعات گوشی تان بعد از وارد کردن رمز عبور اشتباه چندین بار پشت سر هم و پاک شدن تمامی داده های گوشی بعد از آن باعث می شود تا گوشی شما و اطلاعاتتان در امان باشند.

همچنین بخوانید  اولین خودرو اپل در سال 2024 معرفی می شود

 

برنامه مدیریت رمز عبور یا Native password manager : استفاده از یک برنامه مدیریت رمز باعث می شود تا شما از امنیت بالاتری برخوردار شوید.

 

1. رمزگذاری یا Encryption

 

برنده این بخش : هر 3 گوشی (برابر)

 

هر 3 گوشی از سیستم فایل AES 256-bit استفاده می کنند. شما به راحتی می توانید در هر 3 گوشی این ویژگی را فعال کنید.

 

چگونه قابلیت رمزگذاری را روی گوشی های آیفون/آیپد اعمال کنیم؟

 

1- وارد Settings شوید.

2- وارد بخش Touch ID & Passcode شوید.

3- حالا Turn Passcode On را انتخاب کنید.

4- یک رمز برای خود بسازید که شامل 6 کاراکتر باشد.

 

برای اینکه مطمعن شوید عملیات را به درستی انجام داده اید ، دوباره وارد قسمت Touch ID & Passcode شوید ، به پایین بروید و مطمعن شوید که “Data Protection” نوشته شده باشد.

 

چگونه قابلیت رمزگذاری را روی گوشی های اندروید فعال کنیم؟

 

1- وارد برنامه ی Settings شوید.

2- به بخش Security بروید.

3- کمی به پایین رفته و Encrypt Device را لمس کنید.

4- توضیحات را بخوانید و Agree را بزنید.

 

رمزنگاری گوشی اندروید افزایش امنیت

 

در اندروید ، ممکن است این عملیات بیشتر از 1 ساعت زمان ببرد و گوشی شما چندین بار ری استارت شود. همچنین ، باید بدانید که تنها راه خارج شدن از حالت رمزنگاری این است که شما باید گوشی خود را فکتوری ریست کنید و به تنظیمات کارخانه برگردانید.

 

2. مسدود سازی برنامه ها یا App Blocking

 

برنده این بخش : آیفون X

 

مسدود سازی برنامه ها برای جلوگیری از استفاده از اینترنت یا استفاده های دیگر می تواند نشان دهنده ی هوشمند بودن گوشی شما باشد. این کار باعث می شود تا برنامه ها نتوانند با استفاده از اینترنت اطلاعاتی را به سمت سازندگاشان بفرستند.با این حال ، از این 3 گوشی نام برده ، تنها آیفون ایکس است که به شما این اجازه را می دهد. البته این بخش هنوز ضعف هایی دارد چرا که شما نمی توانید زمانی که به وایفای متصل هستید برنامه ها را برای استفاده از اینترنت محدود کنید چرا که تنها می توانید برنامه ها را برای استفاده از اینترنت سیم کارت محدود کنید.

 

محدود کردن برنامه ها برای استفاده از اینترنت سیم کارت در گوشی های آیفون/آیپد

 

1- وارد Settings شوید.

2- به بخش Cellular بروید.

3- کمی به پایین لیست رفته تا برنامه ها را ببینید.

4- حالا برنامه ای را که می خواهید مسدود کنید را تاگلش را خاموش کنید.

 

مسدود سازی برنامه برای افزایش امنیت

 

3. سیستم امنیتی بیومتریک

 

برنده این بخش : آیفون X

 

گوشی سامسونگ گلکسی اس 8  سیستم تشخیص چهره قابل قبولی را در مارچ 2017 به گوشی خود اضافه کرد ، اما شرکت اپل یک سیستم کاملا قوی و برنامه ریزی شده برای تشخیص چهره طراحی کرد و سامسونگ را به چالش خود دعوات کرد.

 

این گوشی که دارای Face ID است ، طوری ساخته شده و امنیت آن تضمین شده است که شما توسط آن می توانید با نگاه کردن به صفحه ی نمایش گوشی پرداختی را انجام دهید! این سیستم که در گوشی های سامسونگ اس 9 و پیکسل 2 ساخته شده و وجود دارد اما هنوز هم نسبت به سیستم شرکت اپل عقب افتاده و عملکرد ضعیفی دارد. آن ها هنوز نمی توانند از پرداخت ها یا عملیات های پرداختی استفاده شوند. همچنین یکی از مواردی که می تواند جالب باشد این است که اپل اعلام کرده است که فیس آیدی آن امنیت بیشتری نسبت به تاچ آیدی یا حسگر اثر انگشت دارد.

همچنین بخوانید  از تلفن هوشمند Honor X20 5G با پردازنده دیمنسیتی 900 رونمایی شد

 

4. پوشه محافظت شده با رمز عبور یا Password-Protected Folder

 

برنده این بخش : سامسونگ گلکسی اس 9

 

از بین 3 دستگاهی که ما مقایسه کرده ایم ، گوشی گلکسی اس 9 دارای یک سیستم محافظت از پوشه بومی و قابل قبولی دارد. شما بدون هیچ ترس و سهولتی می توانید از سیستم فایل سامسونگ استفاده کنید ، به شما اجازه داده می شود که هر نوع فایل مانند ، فیلم ، عکس و یا آهنگ را ذخیره کنید و در صورت نیاز عملیات های پاک کردن ، انتقال دادن را روی فایل ها انجام دهید.

 

به عنوان یک مزیت ، ویژگی امنیت فایل گلکسی اس 9 این امکان را به شما می دهد که آن را از برنامه ها و صفحه ی اصلی مخفی کنید ، این بدان معناست که حتی فرد دیگر نمی تواند متوجه وجود آن فایل شود.

 

چگونه یک فولدر را در گلکسی اس 9 ایمن سازی کنیم؟

 

1- وارد تنظیمات Settings شوید.

2- وارد بخش Lock screen and security شوید.

3- کمی به پایین رفته و Secure Folder را انتخاب کنید.

4- اطلاعات حساب کاربری سامسونگ خود را وارد کنید.

5- روش رمزگذاری خود را انتخاب کنید.

 

چگونه پوشه رمزگذاری شده را در گلکسی اس 9 مخفی کنیم؟

 

1- وارد تنظیمات یا Settings شوید.

2- به بخش Lock screen and security بروید.

3- کمی به پایین رفته و Secure Folder را لمس کنید.

4- گزینه ی Hide Secure Folder را انتخاب کنید.

5- در نهایت OK را بزنید.

 

پشتیبانی چند کاربره یا Multi-User Support

 

برنده این بخش : گلکسی اس 9 و پیکسل 2

 

ویژگی پشتیبانی چندکاربره می تواند یک امتیاز از نوع امنیت باشد. برای مثال اگر شما بیشتر مواقع گوشی تان را در اختیار کودکانتان می گذارید ، آن ها می توانند در یک حساب دیگر بدون بهم ریختن یا خراب کاری از گوشی استفاده کنند. هر اکانت به خود بستگی دارد و تمامی عملیات روی خود اکانت انجام داده می شود و به اکانت های دیگر کاری ندارد.

 

همانطور که اپل روزانه رقبای خود را به چالش می کشاند هنوز دلیلی مشخص نشده است که چرا اپل ویژگی پشتیبانی از چند کاربره را اضافه نکرده است ، ممکن است این ویژگی بزودی به دستگاه های آیفون اضافه شود؟!

 

6. پاکسازی اطلاعات کلی دستگاه یا Automatic Data Wipe

 

برنده این بخش : آیفون X

 

هر 3 گوشی می توانند در راه دور قفل شوند و در صورت نیاز داده هایشان پاک شود. این راه می تواند در برابر سارقان ایده ی خوب و جذابی باشد ، اما برای عملی شدن این موضوع شما باید ابتدا در برنامه های Find My Device و Find My iPhone عملیات لازم را برای ثبت کردن گوشی خود انجام دهید.

همچنین بخوانید  شارژ سریع 5 (Quick Charge) در 5 دقیقه دستگاه را تا 50 درصد شارژ می کند

 

اگر شما یک دستگاه اندرویدی دارید که توسط سارقان دزده شده است و شما تنظیمات لازم را برای پیدا کردن دستگاه انجام نداده باشید ، آن ها می توانند با استفاده از بروت فورس (Brute Force) رمز گوشی شما را پیدا کرده و آن را باز کنند.

 

اما در این بین شرکت اپل یا آیفون X به شما امکانات بیشتری در این مورد می دهد ، بصورت پیشرفت بعد ازاینکه 10 بار رمز عبور را اشتباه بزنید گوشی خاموش شده و به شما اجازه نمی دهد که به iTunes متصل شوید.

 

اما شما می توانید با فعال کردن گزینه ی Erase Data زمانی که 10 بار رمز ورود به اشتباه وارد شود تمامی اطلاعات گوشی شما از گوشی پاک شود.

 

چگونه تمامی اطلاعات گوشی را بعد از 10 بار اشتباه زدن رمز ورود پاک کنیم؟

 

1- وارد Settings شوید.

2- کمی به پایین رفته و Touch ID and Passcode را لمس کنید.

3- بعد از وارد کردن رمز حالا به پایین رفته و گزینه ی Erase Data را فعال کنید.

 

پاک کردن تمامی اطلاعات گوشی آیفون x

 

7. سیستم مدیریت رمز داخلی یا Built-In Password Manager

 

برنده این بخش : هر 3 گوشی (برابر)

 

هر 3 گوشی آیفون X ، سامسونگ گلکسی اس 9 و گوگل پیکسل 2 دارای یک سیستم مدیریت پسورد قابل قبولی دارد. نام این سیستم های مدیریت رمز عبور عبارت است از ؛ iCloud Keychain ، Samsung Pass و Google Smart Lock.

 

تمامی از سرویس ها داده ها را بصورت رمزنگاری شده ذخیره می کنند که در صورت نیاز از آن ها می شود استفاده کرد.

 

سیستم iCloud Keychain آیفون X به نسبت کاربردی تر است ، می توانید داده های شما را همراه با تمام دستگاه هایی که از اپل دارید سینک و همگام سازی کند. Google Smart Lock بر روی مرورگر کروم هم پاسخگوست ، درحالیکه Samsung Pass تنها بر روی دستگاه های خود و مرورگرش یعنی Samsung internet browser کار می کند.

 

با این وجود ، با نگاه به بخش امنیتی در این مورد می توان گفت هر 3 گوشی یکسان هستند.

 

آیفون X به عنوان یک گوشی هوشمند همراه با امنیت بالا

 

طبق معیار های امنیتی ای که ما بررسی کردیم ، آیفون X به عنوان یک برنده کلی مشخص شده است. این گوشی دارای قابلیت پاکسازی اطلاعات بصورت خودکار ، سیستم بیومتریک قوی و مسدود سازی برنامه ها را دارد.

 

ویژگی و قابلیت پوشه محافظت شده با رمز عبور باعث می شود که جایگاه دوم را گوشی گلکسی اس 9 در برابر پیکسل 2 بگیرد. همچنین ، معیار های امنیتی زیاد دیگری برای در نظر گرفتن و مقایسه کردن وجود دارد ، اگر شما آن ها را می دانید با ما در قسمت کامنت ها در میان بگذارید 🙂 .

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *