تبلیغات

تبلیغات

آموزش دانلود ، نصب و آپدیت DirectX (دایرکت ایکس) در ویندوز

All_About_DirectX_TechTip

درحالی که ویندوز 10 حالا می تواند تمامی نیازهای یک کاربر را برطرف کند ، به خودی خود حتی برای گیمر ها هم یک ارزش شده است. ویژگی ها و بخش های جدیدی که تنها در ویندوز 10 وجود دارد مانند Xbox App ، Game DVR و پشتیبانی از دسته بازی های بیشتر و پیشرفت بیشتر نسبت به قبل.

اما یکی از مهمترین عناصر قدرتمند تجربه بازی در ویندوز 10 وجود DirectX است ، بیایید نگاهی کلی به DirectX در ویندوز بی اندازیم و بعد از آن به آموزش کار به آن بپردازیم. با تک تیپ همراه باشید.

DirectX چیست؟

بطور کلی DirectX ها مجموعه ای از API مختصر شده ی (Application Programming Interface) در ویندوز هستند که عناصر گرافیکی در بازی ها را مدیریت و بررسی می کنند. از آنجایی که 2 کامپیوتر گیمینگ مشابه نیستند و اجزای آن ها متفاوت است ، بازی ساز ها برای حل این مشکل از کتاب خانه های DirectX استفاده می کنند تا در کامپیوتر های مختلف بازی ها قابل اجرا باشند.

قبل از این ، هنگامی که اقدام به نصب گیمی می کردیم باید خودمان DirectX مورد نظر را دانلود و نصب کنید (قبل از ویندوز 8) اما حالا در ویندوز های جدید مانند 10 خودشان دایرکت ایکس داشته و نیازی به دانلود و نصب یک DirectX نیست.

در حال حاضر آخرین ورژن دایرکت ایکس ، DirectX 12 است ، که تنها در ویندوز 10 قابل استفاده و نصب است. ویندوز های 8 و 7 از دایرکت ایکس 11 استفاده می کنند. توجه داشته باشید که DirectX تنها API گرافیکی نیست. کتابخانه های Vulkan Run Time یک رقیب جدید هستند که عملکرد پیشرفته ای را ارائه می دهند.

چه نسخه ای از DirectX روی ویندوز نصب است؟

شما به راحتی می توانید با باز کردن پنجره ی از پیش معین شده نسخه ی دایرکت ایکس نصب شده روی ویندوز خود را با تمامی اطلاعات مشاهده کنید. برای مشاهده ی نسخه ی نصب شده دایرکت ایکس روی ونیدوز مراحل زیر را طی کنید :

1- از روی کیبورد کلید های [ Windows + R ] تا برنامه ی RUN اجرا شود.

2- در قسمت جعبه ی متن کلمه ی “dxdiag” را نوشته و اینتر را بزنید.

ورود به dxdiag و مشاهده ی DirectX

3- پنجره ای با نام DirectX Diagnostic Tool باز خواهد شد.

نسخه ی نصب شده ی DirectX روی ویندوز

4- در تب System و در قسمت System Information ، آخر لیست DirectX Version را خواهید دید که روبروی آن ورژن نصب شده نوشته شده.

5- اگر ویندوز 10 استفاده می کنید باید نسخه ی دایرکت ایکس 12 باشد ، در غیراینصورت آپدیت های ویندوز را نصب کنید.

همچنین بخوانید  آموزش غیرفعال کردن هیستوری سیری و حذف هیستوری سیری در آیفون و آیپد

برای اینکه ببینیم ویندوز ما از تمامی ویژگی های دایرکت ایکس پشتیبانی می کند باید به تب Display برویم و نام های زیر Enabled شده باشند ، در غیر اینصورت ویندوز پشتیبانی نمی کند :

  • DirectDraw Acceleration
  • Direct3D Acceleration
  • AGP Texture Acceleration

DirectX

اگر سیستم شما پیشتبانی نمی کند ، باید از لحاظ سخت افزاری سیستم خود را ارتقا دهید.

آموزش دانلود DirectX و چگونگی نصب DirectX در ویندوز

چگونگی دانلود دایرکت ایکس بستگی به ویندوزی است که شما استفاده می کنید. در این بخش یکی یکی برای ویندوز های مختلف توضیح خواهیم داد.

Windows 10 : بطور کلی شما نمی توانید از فایل های نصبی دایرکت ایکس بصورت مستقل و جداکانه استفاده کنید. زمانی که ویندوز خود را آپدیت می کنید ، پکیج های دایرکت ایکس همراه آن دانلود و نصب خواهد شد که تمامی این ها توسط مایکروسافت در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب ، هنگامی که بازی جدید نصب می کنید نیازی نیست دایرکت ایکس را آپدیت یا مججدا نصب کنید. برای بروز کردن DirectX مراحل زیر را طی کنید :

  • 1- با زدن کلید های [ Windows + I ] وارد Settings شوید.
  • 2- حالا وارد Update & Security شوید.
  • 3- در نهایت از منوی سمت چپ وارد Windows Update شوید و دکمه ی Check For Updates را بزنید.
  • 4- با اینکار ، اگر آپدیت/بروزرسانی جدیدی برای ویندوز شما وجود داشته باشد شروع به دانلود کردن می کند.

دانلود DirectX

Windows 8.1 : مانند Windows 10 ، هیچ برنامه یا پکیجی برای نصب یا بروز کردن دایرکت ایکس وجود ندارد و شما باید مانند روش قبل از طریق خود ویندوز در بخش آپدیت/بروزرسانی اقدام به نصب یا آپدیت دایرکت ایکس ویندوز خود بکنید. درحال حاضر آخرین نسخه ی موجود DirectX 11.2 است که با توجه به مراحل بخش قبل می توانید با بروزرسانی ویندوز خود آن را دریافت کنید. می توانید برای آپدیت/بروزرسانی مراحل زیر را طی کنید :

  • 1- وارد تنظیمات/Settings شوید.
  • 2- به Update & Recovery بروید.
  • 3- در آخر وارد Windows Update شوید.

Windows 7 : آخرین نسخه ی موجود دایرکت ایکس برای ویندوز 7 در حال حاضر 11.1 است ، اگر از ویندوز 7 سرویس پک 1 استفاده می کنید می توانید از این لینک آپدیت را دریافت کرده و نصب کنید ، همچنین می توانید با جستجو در بستر اینترنت نسخه ی دایرکت ایکس گفته شده را پیدا کرده و نصب کنید.

نسخه های قدیمی و پیشین ویندوز : Windows XP و Windows Vista هر دو دیگر از سمت شرکت مایکروسافت پشتیبانی نمی شوند. همانطور که این ویندوز ها بسیار قدیمی هستند خیلی کم پیش می آید که شما بخواهید روی آن ها بازی کنید. آخرین نسخه ی موجود DirectX برای ویندوز ویستا 11.0 بوده و برای ویندوز XP نسخه ی 9.0c موجود است. شما متوانید از این لینک نسبت به نصب دایرکت ایکس مورد نظر خود اقدام کرده و یا نسخه ی گفته شده را از اینترنت دانلود کنید.

همچنین بخوانید  16 ویژگی اصلی جیمیل که از آن بی خبرید

چرا نسخه های مختلف DirectX روی ویندوز نصب شده است ؟

همانطور که گفته شد دایرکت ایکس های مختلفی برای ویندوز ها وجود دارد به عنوان مثال دایرکت ایکس 12 برای ویندوز 10 است. اما این بدان معنا نیست که تنها نسخه ی 12 دایرکت ایکس روی ویندوز شما نصب باشد و دایرکت ایکس های قدیمی مانند 9 و یا 11 نصب نباشند.

همانطور که گفته شد در ویندوز های جدید ، آپدیت هایی که انجام می گیرد بصورت پیشفرض نسخه ی جدید DirectX را همراه خود دارند ، اما هنگامی که وارد مسیر های C:\Windows\System32  و یا C:\Windows\SysWOW64 (در سیستم های 64 بیت) بشوید ، تعداد فایل های زیادی از دایرکت ایکس وجود دارد.

چرا اینگونه است ؟

نسخه های مختلف از DirectX

مانند Microsoft C++ Runtime ، هر بازی از نسخه ی مختلفی از دایرکت ایکس سازگار است ، برای مثال ؛ اگر یک توسعه دهنده (Developer) هنگام ساخت بازی خود مشخص کرده است که از دایرکت ایکس 12 نسخه ی 40 استفاده کند ، این بدان معناست که در دایرکت ایکس 12 تنها نسخه ی 40 است که می تواند با این بازی سازگار باشد ، که همچنین نسخه ی جدیدتر برای بازی ساخته شده سازگار نیست!

بدین ترتیب ، زمانی که بازی ای را نصب می کنید یک نسخه یا کپی از دایرکت ایکس با ورژن مشخص شده در سیستم شما نصب خواهد شد ، این باعث می شود که شما چندین نسخه از یک دایرکت ایکس در سیستم خود داشته باشید.

آیا DirectX را می توانیم حذف کنیم ؟

بطور کلی هیچ راه رسمی و از پیش مشخص شده ای برای حذف دایرکت ایکس ها وجود ندارد. شما نمی توانید از بخش Apps در Settings ویندوز 10 این کار را انجام دهید. همچنین دلیلی برای پاک کردن این فایل ها وجود ندارد ، چرا که برنامه ی ساده ای نیستند و نقش مهمی در چگونگی نمایش گرافیک ویندوز دارند.

بدین ترتیب شما نباید نگرانی ای در رابطه با وجود فایل های اضافی ساخته شده داشته باشید. فایل های ساخته شده تکراری هیچ ضرری برای ویندوز شما ندارند بلکه به دلایل خاصی هنگام نصب همراه بازی ایجاد شده اند.

شما “نباید” هیچ کدام یک فایل های دایرکت ایکس که در بالا گفته شد را حذف کنید ، اگر فایلی حذف شود باعث می شود ارور های مختلفی از قبیل Stop Working دریافت کنید. اگر مشکلی در بازی شما در رابطه با دایرکت ایکس پیش آمده است ، برای نصب دوباره ی بازی اقدام کنید.

همچنین بخوانید  آموزش ساخت درایو یو‌ اس‌ بی ( USB ) ریکاوری ویندوز 10

حالا دیگر باید با DirectX آشنا شده باشید!

در آخر ما بطور کامل متوجه شدیم که هدف و کارایی دایرکت ایکس در ویندوز چیست ، می توانید نسخه ی نصب شده را پیدا کنید و اینکه چطور نسخه ی دایرکت ایکس خود را بروز کنید. یکی از دلایلی که ویندوز باعث شده است یک سیستم عامل معروف برای اجرای بازی ها باشد بدلیل وجود این کتاب خانه ها از قبیل دایرکت ایکس است.

تبلیغات

دیدگاه ها

  • داوود آذر 11, 1400 :: 16:33

    سلام
    من دایرکت ایکس ۱۱ و خورده ای دارم
    ویندوز ۱۰ دارم
    اما کرک هستش
    اگر آپدیت کنم کرکش فکر کنم بپره
    چجوری به دایرکت ایکس ۱۲ آپدیتش کنم؟

  • علی اردیبهشت 20, 1400 :: 04:24

    سلام.من ویندور ۷ نصب کردم و دایرکت ایکس ۱۱ داره اما بازی ارور دایرکت ایکس میده.داخل run چک کردم قسمت دومش اون سه تا گزینه not allow زده باید چیکار کنم

  • hlp آذر 28, 1399 :: 14:59

    سلام من ویندوز لبتاپم ۱۰ هست و direct x 12 هست بازی نصب شده اما وقتی میخوام بازی رو باز کنم میزنه شما نیاز به اپدیت directx دارین و من نمیدونم چطوری باید اپدیت کنم

  • پارسا شهریور 11, 1399 :: 02:30

    دارکت ایکس من حذف شده کسی میدونه چیکار کنم هیچ برنامه ای باز نمیشه لطفا کمکم کنید خواهش میکنم من گیمرم ویوتوبو کارو همچیم رو هواس کمک کنید

    • رسول توکلی شهریور 11, 1399 :: 08:19

      سلام برمامه دایرکت ایکس رو دانلود و نصب کنید

  • محمد حسین اردیبهشت 13, 1399 :: 22:23

    سلام میخاستم بازی نصب کنم کل فایل های دایرکت ایکس رو پاک کردم تا دایرکس ۱۱ رو نصب کنم ویندوز ۱۰ دارم ورژن ۱۲ داشتم(تو حالت سیف مود و بصورت ادمینیستر میشه پاک کرد) الان چی کار کنم؟ 🙂

    • رسول توکلی اردیبهشت 13, 1399 :: 23:22

      سلام دوست عزیز ، متوجه سوالتون نشدم واضحتر بپرسید

  • امیر علی اردیبهشت 6, 1399 :: 13:52

    سلام ویندوز من۷ جدید عوض کردم ولی میخوام برم تو بازی فیفا ۱۴ ارور میده directx را میده مشکل چیست باید اپدیت کنم را ورزن ۱۲ را نصب کنم.

    • رسول توکلی اردیبهشت 6, 1399 :: 16:00

      سلام دوست عزیز اگر ویندوز جدید نصب کردید باید نرم افزار های بازی رو هم نصب کنید.

  • misaq بهمن 19, 1398 :: 18:08

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    من ویندوزم ۱۰ هستش و دایرکت ایکسم هم ۱۲ هستش(طبق چیزی که در پنجره DirectX Diagnostic Tool نوشته شده).
    اما هنوزم وسط بازی از بازی خارج میشه و خطای دایرکت ایکس میده.
    به پشتیبانی بازی هم تیکت ارسال کردم گفتند باید دایرکت بروزرسانی بشه.
    ویندوزم هم هیچ آپدیتی نداره(تا آخرین نسخه آپدیت رو نصب کردم و الان دیگه تویه تنظیمات بخش آپدیت ویندوز هیچ آپدیتی نداره).
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • رسول بهمن 19, 1398 :: 18:14

      سلام دوست عزیز ،
      ابتدا مقاله نرم افزار های مورد نیاز بازی را مطالعه و نصب کنید .
      در صورتی که مشکل برطرف نشد ، به آیدی @techtipsupp در تلگرام پیام دهید .

  • نیما اردیبهشت 23, 1398 :: 15:34

    خیلی سایتتون عالیه مشکلم حل شد فداتون .❤❤❤

    • مهدی اردیبهشت 23, 1398 :: 15:53

      سلام ، از اینکه تک تیپ رو انتخاب کردید سپاسگذارم

  • علی مهر 10, 1397 :: 13:24

    عالی بود ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *