آموزش ویندوز

نحوه حذف آپدیت ۲۳H2 در ویندوز ۱۱

اگر ویندوز ۱۱ به نسخه ۲۳H2 آپدیت شده است، و یا از افرادی هستید که با استفاده از Windows Insider به این ویژگی دست پیدا کرده اید، همچنان می توانید پس از ارتقاء آن را حذف کنید تا مجددا به نسخه قدیمی ۲۲H2 بدون از دست رفتن اطلاعات، دسترسی داشته باشید. با این حال، توصیه ما این است که تنها در شرایطی این فرایند را ادامه دهید که مشکلات سازگاری برای رایانه شما ایجاد می کند.

نکته قابل توجه در استفاده از این روش این است که برای حذف ۲۳H2 و بازگشت به نسخه قبلی سیستم عامل نصب شده، فرایندی است که تنها با به روزرسانی ویندوز ۱۱ خود امکان پذیر است. به عنوان مثال، اگر سیستم عامل خود را از نسخه ۲۲H2 به ۲۳H2 ارتقاء داده اید تنها باید بسته دریافتی آن را در بخش Windows Update حذف کنید. و یا اگر این نسخه از ویندوز را با استفاده از Installation Assistant و یا هر روش دیگری به روزرسانی کرده اید، می بایست با استفاده از ویژگی Recovery استفاده کنید.

نکته: اگر ویندوز ۱۱ نسخه ۲۳H2 را از ابتدا در رایانه خود نصب کنید، این امکان برای شما وجود ندارد که به نسخه قبلی آن برگردید. از این رو، می بایست مجددا فایل نصبی ویندوز نسخه ۲۲H2 را در فلش خود دانلود کرده و مجددا به نصب آن بپردازید.

همچنین مهم است که بدانید، تنظیمات Recovery یا بازیابی نسخه ویندوز، تنها در ۱۰ روز اول ارتقاء در دسترس قرار دارد و اگر شما از ویندوز ۱۰ به چنین نسخه ای دسترسی پیدا کرده اید، می بایست قبل از این مدت آن را بازیابی کنید. سیستم عامل برای ایجاد فضای بیشتر نسخه قبلی را پاک خواهد کرد.

نکته: پس از حذف آخرین به روزرسانی ویندوز ۱۱، ممکن است لازم باشد برخی از برنامه ها را مجددا نصب کنید و یا پیکربندی جدیدی را در تنظیمات سیستم عامل خود اعمال کنید. با این حال، همچنان می توانید با مطالعه این مقاله، به نسخه قبلی خود در سیستم عامل دست پیدا کنید.

آپدیت ۲۳H2 ویندوز ۱۱ را حذف کنید

تنظیمات تاریخچه آپدیت ویندوز 11

اگر از ویندوز ۱۱ ۲۲H2 به نسخه ۲۳H2 ارتقاء داده اید، می توانید از بخش تنظیمات و Windows Update به روزرسانی  جدید را حذف کنید. برای انجام این فرایند، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از کلید های ترکیبی Win + I تنظیمات ویندوز را باز کنید.
  • از پنل سمت چپ بر روی گزینه Windows Update کلیک کنید.
  • Update history را در صفحه اصلی برنامه انتخاب کنید.
  • در مجموعه Related settings بر روی گزینه Uninstall updates کلیک کنید.
  • گزینه Uninstall را برای آپدیت ویندوز ۱۱ نسخه ۲۳H2 انتخاب کنید.
همچنین بخوانید  چگونه خطای "win32kfull.sys BSOD" را در ویندوز 10 تعمیر کنیم؟

اکنون ویندوز ۱۱، نسخه ۲۳H2 را به ۲۲H2 بازیابی می کند. در این مرحله می بایست هیچگونه فعالیت خاصی اعم از ریستارت و یا خاموش کردن رایانه را انجام دهید. زیرا می تواند مشکلات نرم افزاری زیادی را در سیستم عامل شما در بر داشته باشد.

حذف آپدیت ۲۳H2 ویندوز ۱۱ با استفاده از تنظیمات Recovery

تنظیمات recovery ویندوز 11

در صورتی که از نسخه ۲۲H2 یا ۲۱H2 و با استفاده از ابزار Installation Assistant (یا هر روش دیگری) به نسخه ۲۳H2 ارتقاء داده اید (حتی از ویندوز ۱۰) می توانید از ابزار Recovery برای حذف آپدیت و بازگشت به حالت عادی استفاده کنید. برای انجام این کار، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بر روی منوی Start کلیک راست نموده و سپس Settings را از منوی زمینه اجرا کنید.
  • بر روی گزینه System کلیک کرده و سپس Recovery را از پنل سمت راست انتخاب کنید.
  • در قسمت Recovery options بر روی گزینه Go back کلیک کنید.
  • دلیل حذف ۱۱ ۲۳H2 را انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه Next > No, thanks > Next و مجددا Next کلیک کنید.
  • برای حذف ویندوز ۱۱ ۲۳H2 بر روی گزینه Go back to earlier build کلیک کنید.
  • منتظر بمانید تا حذف به روزرسانی به اتمام برسد.

پس از تکمیل مراحل بالا، سیستم عامل شما به نسخه ۲۲H2، ۲۱H2 و یا ویندوز ۱۰ (در صورت ارتقاء از این سیستم عامل) باز می گردد و بسیاری از فایل ها و تنظیمات مربوط به ویندوز حفظ می شوند.در این نمونه نیز، توصیه می کنیم طی انجام این فرایند هیچگونه ریستارت و یا خاموش روشن کردن رایانه به صورت خودسرانه انجام ندهید.

نسخه ۲۳H2 ویندوز را حذف کنید

با استفاده از مراحل بالا، می توانید رایانه خود را به نسخه قبلی از آپدیت بازیابی کنید. با این حال، توصیه ما این است که اگر رایانه شما از تمامی ویژگی های ۲۳H2 ویندوز ۱۱ پشتیبانی می کند، آن را به روزرسانی کرده و اجازه دهید سیستم عامل به همین منوال ادامه دهد. اگرچه شاید در اوایل برخی از مشکلات ریز و کوچی را در پی داشته باشد، اما انتظار می رود در ادامه مایکروسافت آن را به سرعت برطرف کند.

نکته: اما اگر رایانه شما از حداقل سیستم مورد نیاز برای دریافت این نسخه از ویندوز نیست، ممکن است رایانه نتواند آنطور که باید به استفاده و اجرای فایلیت های آن بپردازید. در این شرایط شاید بهتر باشد که این آپدیت را به نسخه قبلی بازگردانید.

عماد نوری

نویسنده و مدیر وب سایت بایت 360. به زبان ساده، پیچیدگی‌های تکنولوژی به خصوص سیستم عامل ویندوز رو توضیح میدم. همواره به دنبال نوآوری و ارائه محتوای به‌روز در دنیای فناوری هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا