رپورتاژ آگهی

لوله کاروگیت؛ روش تولید و و بازرسی

لوله کاروگیت یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌های دوجداره فاضلابی که ظاهری موجدار و داخلی صیقلی دارد. با توجه به آن که سیالات در دسته‌های مختلف خورنده یا غیر خورنده وجود دارند و می‌توانند با ویژگی های متفاوت یا نسبتا مشابه استفاده شوند، برای جا به جایی آنها، لوله‌هایی با دوام و با کیفیت بالا مورد نیاز است. بنابراین انواع مختلفی از مواد و متریال برای طراحی لوله‌ها وجود دارد و انتخاب نوع مناسب آنها به نوع سیال، شرایط انتقال و… بستگی دارد.

بهترین این لوله‌ها، لوله کاروگیت با اسامی مشابهی همچون لوله دوجداره فاضلابی، لوله پلی اتیلن شیاردار، لوله آکاردئونی داخل زرد و لوله موجدار فاضلاب می باشد.

 

لوله کاروگیت

 به طور معمول مواد مورد استفاده در ساخت و تولید اتصالات و لوله کمک می‌کند تا دما یا هر گونه خواص سیال شما حفظ گردد و به صورت ایمن و طبق هدف شما انتقال یابد. بنابراین بر اساس مفاهیم تخصصی، لوله یک جسم یا محصول استوانه ای شکل و با قطر و ضخامت دیواره متفاوت که می تواند از کوچک تا بزرگ متغییر باشد و اغلب برای انتقال گازها، مواد شیمیایی (نفت، اسید)، آب آشامیدنی و… مورد استفاده قرار بگیرند. به ویژه آنکه لوله های کاروگیت دارای عایق بندی و دیواره‌های مستحکمی هستند که اجازه نمی دهند سیال در حال عبور به بیرون سرایزر شده و حفظ خواص سیالات از اولویت های طراحی این محصولات است.

این محصولات در اندازه‌های مختلف با قطر و ضخامت کوچک، بزرگ و… تولید می شوند تا خواسته‌های هر پروژه نظیر ساختمان سازی، تامین آب، زهکشی، فاضلاب، کابل‌های زیر زمینی مخابرات و… را برآورده کند. علاوه بر این، محصولات را می‌توان با توجه به نیاز مشتری نیز تولید کرد و به مشتریان کمک می کند تا انتخاب لوله و نصب آن ساده تر باشد و هزینه‌ها را به بهینه‌ترین شکل ممکن به حداقل برسانند. یکی از ماده‌های پر طرفدار و پر کاربرد، پلی اتیلن است که در طراحی لوله‌هایی همچون لوله کاروگیت مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه به شرح این ماده پرداخته شده است.

لوله کاروگیت چیست؟

در مطالب فوق به نام محصولی اشاره شده است که از ماده پلی اتیلن در ساخت و تولید آن استفاده می‌شود. لوله کاروگیت با طراحی کنترل شده و سازماندهی، جایگزین محصولات یا لوله‌های قدیمی شده است و استقبال فراوان از آن بر این منظور است که این محصولات توانسته اند با ویژگی‌ها و مزایایی که دارند، عیب های محصولات قدیمی را رفع کنند.

لوله‌های کاروگیت از سایزهای ۱۱۰ تا ۳۰۰۰ میلی متر تولید و ارائه می‌شود و به علت طراحی و خط تولید مجهز، دارای مقاومت حلقوی مناسب، هزینه کمتر و… مزایای بسیاری است. وظیفه آنها انتقال سیالات است.

در ابتدای مطلب اشاره شده است که مهم ترین نقش انتقال مواد و مایعات مربوط به لوله کاروگیت است و در کنار آن اتصالات و تجهیزات دیگر به انجام این امر کمک می کنند. با این وجود وظیفه اصلی این محصولات تولید شده از پلی اتیلن، حمل و نقل مواد شیمیایی، پسابهای خانگی و آزمایشگاهی یا صنعتی و… می‌باشد.

همچنین بخوانید  چرا برای مسائل حقوقی حتماً باید از یک وکیل متخصص کمک بگیریم؟

مراحل تولید لوله کاروگیت

برای تولید و تشکیل لوله کاروگیت، اولین مرحله یا اقدام، تهیه و آماده کردن ماده اولیه است که شامل پلی اتیلن سنگین و یا پایپ گرید و افزودنی، تثبیت کننده‌ها و… است که باید با یکدیگر ترکیب شوند. از مهم ترین افزودنی های لازم، ماده ای است که برای حفاظت لوله در مقابل اشعه خورشید استفاده می‌شود.

پس از ترکیب و مخلوط شدن آنها با یکدیگر و تایید آنها از لحاظ مرغوب بودن و استانداردها وارد دستگاه اکستروژن می شوند، با حرارت و دمای بالا ذوب خواهند شد و وارد مرحله و محفظه جدیدی می شوند که خروجی آن، شکل ظاهر لوله به وجود خواهد آمد. پس از آن برای تشکیل شیارها یا دیواره بیرونی حلقوی آن توسط فرآیندی به نام کاروگیت شدن فرستاده می‌شود. حال که شکل ظاهری بیرونی لوله کاروگیت نیز آماده و تهیه شده است محصول نهایی در دستگاه‌ها یا نازل‌های آب قرار می‌گیرد تا خنک شوند. در پایان با انجام آزمایشات و بر اساس خواسته مشتری آنها را برش خواهند زد و با ثبت نام شرکت و تاریخ تولید و استانداردها و… آماده فروش خواهند بود.

آزمون سفتی حلقوی لوله‌های کاروگیت

یکی از برجسته‌ترین آزمون ها، آزمون مکانیکی سفتی حلقوی لوله کاروگیت است که مرسوم ترین تست های انجام شده بر روی لوله‌های کاروگیت است. انجام این تست به این منظور است که آنها برای کاربردهای بدون فشار طراحی شده اند و نکته ای که در مورد این لوله‌ها مهم است، تحمل فشار بیرونی است و باید لوله های کاروگیت را براساس این آزمون مورد آزمایش و تست قرار دارد تا اطمینان حاصل شود مطابق با استانداردها و قوانین تعیین شده تولید شده اند. همچنین علاوه بر این آزمون، سایر آزمون های مختلف از جمله کشش، ضربه، انعطاف پذیری، دانیسته لوله کاروگیت، حداقل ضخامت دیواره بیرونی و درونی و… بر روی آنها مورد آزمایش و امتحان قرار می‌گیرد.

مشخصات لوله کاروگیت

 

لوله کاروگیت

مشخصات لوله‌های کاروگیت به استاندارد ها، طراحی و شکل ظاهری و مقاومت، فشار حلقوی مربوط می‌شود. در ساخت آنها استانداردهای گوناگون از قبیل: استاندارد DIN16961-2 که در بحث ابعاد و مقاومت حلقوی رعایت می گردد یا  استاندارد INSO 9116-3 که برای کنترل و تعیین کیفیت محصول نهایی است و بسیاری از قوانین و استاندارد ها که محصولات تولید شده را کنترل می نمایند تا ایراد یا معایبی نداشته باشند. همچنین طراحی لوله کاروگیت که نیازمند به دقت بالای کارفرمایان و متخصصان است و خط تولید مجهز و با بروزترین دستگاه‌ها و ابزار آلات، کیفیت و دوام آنها را تضمین می کند.

همچنین بخوانید  آموزشگاه تعمیرات موبایل در تهران

همانطور که اشاره شده است در تولید لوله کاروگیت مرحله ای به نام موجدار نمودن وجود دارد که باعث می‌شود بدنه بیرونی آن شیار دار طراحی گردد و همین مرحله سبب می‌شود تا آنها دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی باشند و با دیواره بیرونی شیار دار که برای مقاومت طولانی و دوام در برابر اشعه خورشید طراحی شده است و دیواره درونی که سطح صاف جریان سیال را تحمل می کند به بهترین و مطمئن ترین محصول تبدیل شوند.

مزایای لوله کاروگیت

گسترش و جایگزین شدن آنها با مزایا و فواید آنها پیوستگی دارد، کیفیت بالا، سازگاری، منعطف، مقاوم در برابر پوسیدگی، توانایی بالای هر دما و… از خصوصایت بارز آن ها است و در ادامه به بیان بیشتر مزایای لوله های کاروگیت پرداخته شده است.

ماندگاری و طول عمر

در لوله‌های قدیمی کمتر دیده شده است که بتوانند تا ۱۰۰ سال باقی بمانند و در این مدت زمان هیچگونه آسیبی بر آنها وارد نشود به عبارت دیگر در لوله‌های سنتی کل سیستم به صورت سالم باقی بماند، غیر ممکن بود. با این وجود لوله‌های کاروگیت تا ۱۰۰ سال نیز مورد استفاده قرار گرفته است و حفظ سیستم به صورت صحیح و سالم از مزایای آنها است.

مقاومت و دوام بالای لوله آکاردئونی فاضلاب

علاوه بر آنکه لوله‌های قدیمی دارای طول عمر بالایی نبوده اند، مقاومت و دوام بالایی نیز نداشته اند و در مقابل تلاش و فعالیت مهندسان و متخصصان در ساخت لوله‌های کاروگیت موجب شده است تا مقاومت آنها ترجیحا از محصولات قدیمی بیشتر باشد و از اصلی ترین عوامل تخریب گر از جمله: اشعه خورشید، خوردگی، زنگ زدگی، فشار های وارده از سوی خاک، میکروارگانیسم ها، رطوبت، مواد شیمیایی و.. با مقاومتی که آنها از خود نشان می دهند، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

نصب آسان و وزن سبک لوله موجدار فاضلاب

با وزن سبک، اتصالات مخصوص نصب آنها آسان تر است. اتصالاتی همچون واشر، کوپلر، جوش لب به لب، جوش الکتروفیوژن در انتها یا ابتدای لوله تعبیه می‌شود و به لوله دیگر متصل خواهد شد.

کاربرد لوله کاروگیت

انتقال فاضلاب شهری و روستایی، لوله‌های انتقال آب، منتقل کردن اسید و باز یا مواد اولیه صنعتی، شبکه زهکشی، لوله کشی جهت جمع آوری آب باران و آب طوفان، آبرسانی و آبیاری کشاورزی، پوشش های حفاظتی برای کابل های برق و… زمینه‌هایی است که می توان از لوله کاروگیت استفاده کرد.

قیمت لوله کاروگیت

 

لوله کاروگیت

لوله‌های کاروگیت سبک و ارزان قیمت هستند که با استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر مواد شیمیایی در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات با قیمت و کارایی برتر و بدون نشتی، حفاظت از محیط زیست و… ویژگی های خود را به تمام صنایع ثابت کرده است. برای آگاهی از لیست قیمت، عوامل موثر در تعیین قیمت لوله‌های کاروگیت با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید  روش‌های خرید عمده مانتو ارزان قیمت

چگونگی تعیین قیمت لوله‌های گاروگیت وابسته به شاخص های متنوع است و با اهمیت ترین آنها ابعاد و ضخامت آنها است که قیمت نهایی بر اساس این شاخص تعیین خواهد شد.

لوله‌های کاروگیت در فشار حلقوی و مقاومت مختلفی تولید می‌شود که براساس آن قیمت آنها تعیین می‌شود. اهمیت استاندارد ها در طراحی آنها توضیح داده شده است و همچنین در مشخص کردن قیمت آنها بی اثر نخواهد بود. کیفیت، نوع نصب، اتصالات، کاربرد، نوع متریال و گرید پلی اتیلن، نوسانات بازار و… به نوبه خود تاثیری در معین کردن قیمت لوله کاروگیت دارد.

قیمت لوله کاروگیت از مبلغ هر متر ۷۵۰۰۰ تومان برای سایز ۱۱۰ آغاز و تا مبلغ ۲۲ میلیون تومان برای لوله کاروگیت سایز ۳۰۰۰ میلیمتر ادامه دارد. کارخانه‌های معتبر تولید کننده لوله کاروگیت عبارتند از: قدر، پارس اتیلن کیش، قدر اتصال، قدیر لوله، ناب زیست، پایپ ایران و پایپ گستر

حمید نوری

وبمستر حرفه ای ، علاقه مند به سئو، تکنولوژی، نویسندگی، عاشق قهوه و موسس سایت هوم کافی و تک تیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا