آموزش موبایل و تبلت

دلایل اصلی کند شدن سرعت گوشی + ۶ راه حل موثر

کند شدن عملکرد گوشی باعث کلافگی می‌شود و اجازه نمی‌دهد تا از امکانات گوشی به نحو مطلوب استفاده کنیم. دلیل کند شدن سرعت گوشی به عوامل مختلفی بستگی دارد و هم محدودیت‌های نرم افزاری و هم مشکلات سخت افزاری می‌توانند روی سرعت پردازش گوشی اثر بگذارند. در ادامه این مطلب با مهم‌ترین دلایلی که باعث کند شدن سرعت گوشی می‌شوند آشنا می‌شویم و همچنین خواهیم دید که چطور می‌توان این مشکل را رفع کرد.

 

دلایل کند شدن سرعت گوشی

دلایل کند شدن گوشی اندروید و آیفون را می‌شود به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:‌ مشکلات نرم افزاری و مشکلات سخت افزاری. در این قسمت هر دو دسته‌بندی را مرور می‌کنیم و خواهیم دید که چگونه این مشکلات روی سرعت پردازش گوشی اثر می‌گذارند.

مشکلات نرم افزاری

خیلی از اوقات دلیل علت کند شدن سرعت گوشی ایفون یا اندروید ارتباطی به قطعات موبایل و سخت افزار آن ندارد؛ بلکه این مشکلات و محدودیت‌های نرم افزاری هستند که باعث کاهش قدرت پردازش موبایل شده‌اند. ازجمله دلایل رایج نرم افزاری که روی سرعت دستگاه اثر می‌گذارند، می‌شود به این موارد اشاره داشت:

تعدد اپلیکیشن‌های پس زمینه

همه ما در طول روز با اپلیکیشن‌های مختلف گوشی کار می‌کنیم. اگر پس از استفاده از هر اپلیکیشن، آن را به شکل کامل نبندید، آن اپلیکیشن در پس زمینه گوشی نیمه‌فعال باقی می‌ماند. اپلیکیشن‌های نیمه‌فعال در پس زمینه برای به‌روز نگه داشتن خود از منابع گوشی مثل اینترنت و قدرت پردازش استفاده می‌کنند.

در نتیجه وقتی تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های پس زمینه داشته باشید، طبیعی است که بخش قابل توجهی از قدرت پردازش گوشی صرف به‌روز نگه داشتن این اپلیکیشن‌ها شود و به دنبال آن شاهد کند شدن عملکرد گوشی باشید.

به‌روز نبودن سیستم عامل گوشی

دلیل کند شدن سرعت گوشی ایفون یا اندروید می‌تواند به علت به‌روز نبودن سیستم عامل یا Operating System باشد. این سیستم عامل در گوشی‌های آیفون با نام iOS و در گوشی‌های سامسونگ، شیائومی، سونی و… به نام اندروید شناخته می‌شود. البته از آن‌جایی که اندروید منبع باز است، هر برند نسخه منحصر به فردی از سیستم عامل اندروید را برای گوشی‌های خود ساخته و نام اختصاصی روی آن گذاشته. در هر صورت، سیستم عامل نقش حیاتی در عملکرد گوشی دارد و هرچند وقت یک‌بار، فایل آپدیت آن از طرف کمپانی سازنده منتشر شده و در دسترس کاربران برای دانلود و نصب اتوماتیک قرار می‌گیرد.

در این به‌روزرسانی‌ها، ایرادات نرم افزاری و امنیتی گوشی رفع می‌شوند تا با هر بار آپدیت، عملکرد گوشی بهبود یابد. اگر کاربر از این به‌روزرسانی غافل بماند، ممکن است گوشی او کندتر از حالت عادی عمل کند و در موارد حاد حتی با باگ‌های امنیتی جدی مواجه شود.

به‌روز نبودن اپلیکیشن‌ها

بر برخی موارد دلیل کند شدن سرعت گوشی سامسونگ یا سایر گوشی‌ها، ارتباطی به خود گوشی ندارد و مشکل در واقع از اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی است. همانطور که سیستم عامل گوشی‌ها نیاز به آپدیت دارند، اپلیکیشن‌های مختلف اندروید و آی او اس هم با استفاده از آپدیت‌هایی که از طرف تیم تولیدکننده اپلیکیشن‌ منتشر می‌شوند، خود را بهبود می‌بخشند.

اپلیکیشن‌های قدیمی و آپدیت نشده در معرض مشکلات نرم افزاری مثل قفل شدن اپلیکیشن، از دسترس خارج شدن قابلیت‌های اپلیکیشن و گاهی کند شدن هستند؛ بنابراین اگر مشکل کندی گوشی فقط هنگام کار با برخی از اپلیکیشن‌های خاص رخ می‌دهد، این احتمال وجود دارد که مشکل صرفاً مربوط به همان اپلیکیشن‌ها باشد که با به‌روزرسانی اپ، مشکل رفع خواهد شد.

بدافزار یا ویروس

تلفن‌های هوشمند امروزی تا حد خوبی در برابر بدافزارها و ویروس‌ها مقاوم هستند. اما اگر اپلیکیشن‌های خود را از بازارهای غیررسمی نصب کنید که ایمنی پایینی دارند، آن وقت خطر آلوده شدن به بد افزار یا ویروس برای گوشی شما افزایش پیدا می‌کند.

یکی از نشانه‌های آلودگی گوشی به بدافزار یا ویروس، کند شدن گوشی به شکلی چشمگیر است. این ویروس‌ها معمولاً سهم زیادی از قدرت پردازش گوشی را به خود اختصاص می‌دهند و به این شکل روی سرعت گوشی تأثیر می‌گذارند.

انباشته شدن کش

کش یا cache با نام‌های مختلفی مثل حافظه پنهان یا حافظه موقت نیز شناخته می‌شود و به نوعی مشابه حافظه کوتاه مدت در مغز انسان است. وقتی در اپلیکیشن‌های مختلف گشت‌وگذار می‌کنید، بخشی از اطلاعات این اپلیکیشن‌ها به حافظه موقت انتقال می‌یابد.

هدف از این کار این است که در مراجعه مجدد به اپلیکیشن، اطلاعات مربوط از حافظه موقت بازیابی شود تا هربار نیاز به دانلود مجدد آن اطلاعات نباشد. اما پس از مدتی حجم اطلاعات انباشته شده در حافظه موقت آن‌قدر زیاد می‌شود که توان پردازش گوشی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این مواقع توصیه می‌شود تا حافظه موقت اپلیکیشن‌های پرمصرف مثل تلگرام یا اینستاگرام را پاک کنید تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای پردازنده فراهم شود.

فضای ذخیره سازی ناکافی

پردازشگر گوشی به نوعی مغز دستگاه محسوب می‌شود و عامل اصلی در میزان سریع بودن عملکرد گوشی است. برای آن که پردازشگر بتواند به شکل مطلوب و کارآمد عمل کند، نیاز به فضای کافی دارد. هر چقدر فضای ذخیره‌سازی گوشی شلوغ‌تر باشد، گوشی عملکرد ضعیف‌تری از نظر سرعت خواهد داشت؛ چراکه وقتی فضای ذخیره‌سازی پر می‌شود، فرآیند پردازش گوشی نیز به‌کندی انجام می‌گیرد و اثر آن در کار با گوشی قابل مشاهده خواهد بود. نصب اپلیکیشن‌های فراوان، ذخیره فیلم، عکس و… همگی می‌توانند باعث پر شدن فضای ذخیره‌سازی گوشی شوند.

 

فضای ذخیره ناکافی دلیل کند شدن گوشی

مشکلات سخت افزاری

علاوه‌بر مشکلات نرم افزاری، کند شدن سرعت گوشی اندرویدی یا آیفون می‌تواند بر اثر مشکلات سخت افزاری در قطعات موبایل نیز رخ دهد. ازجمله عوامل سخت افزاری مؤثر بر سرعت گوشی عبارتست از:

داغی بیش از حد

دمای بیش از حد روی عملکرد گوشی اثر منفی می‌گذارد و آن را کند می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا از کار با گوشی در دمای خیلی داغ و یا زمانی که گوشی در حال شارژ است اجتناب کنید.

آسیب فیزیکی

آسیب‌های فیزیکی مانند ضربه، سقوط از ارتفاع، تحت فشار قرار گرفتن، نفوذ آب و… همگی دشمن قطعات داخلی موبایل هستند و می‌توانند به آن‌ها صدمه بزنند. گاهی اوقات این صدمه به پردازشگر گوشی و یا قطعات مربوط به آن وارد می‌شود و باعث می‌شود تا پس از آسیب فیزیکی، سرعت گوشی به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

فرسودگی باتری

باتری موبایل از جنس باتری‌های لیتیومی است که عمر مفید آن بین سه تا پنج سال است. بعد از این مدت، به تدریج ظرفیت باتری کاهش پیدا می‌کند و علاوه‌بر نگهداری شارژ، روی سایر عملکردهای گوشی مثل قدرت پردازش نیز اثر می‌گذارد. بنابراین یکی از دلایل کندی گوشی می‌تواند فرسودگی باتری باشد.

 

فرسودگی باتری دلیل کند شدن سرعت گوشی

راه‌حل‌های رفع کندی سرعت گوشی

بعد از آشنایی با دلایل رایج کند شدن گوشی، حالا وقت آن است تا با راه‌های رفع کندی سرعت گوشی آشنا شویم:

پاک کردن فضای ذخیره‌سازی گوشی

اپلیکیشن‌هایی که به‌ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید را پاک کنید. همچنین عکس‌ها یا ویدئوهای غیرضروری را پاک کنید و یا اگر برای شما اهمیت دارند، آنֱها را به فضای ذخیره‌سازی خارجی مثل هارد اکسترنال، لپ تاپ، کامپیوتر و یا فضای ذخیره‌سازی ابری منتقل کنید.

بستن اپلیکیشن‌های پس زمینه

به‌طور مرتب اپلیکیشن‌های پس زمینه را ببندید تا از مصرف منابع گوشی جلوگیری نمایید. باز بودن این اپلیکیشن‌ها در طول روز نه تنها باعث کند شدن گوشی می‌شود، بلکه حجم قابل توجهی از اینترنت و شارژ باتری را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

به‌روزرسانی نرم افزار

سعی کنید همواره چک کنید که آیا گوشی شما به آخرین نسخه از نرم افزار سیستم عامل به‌روزرسانی شده یا نه. این به‌روز‌رسانی‌ها باگ‌های نرم افزاری را رفع کرده و عملکرد کلی گوشی را چه از نظر قدرت پردازش و چه از نظر ایمنی در برابر ویروس و بدافزار بهبود می‌بخشند.

تعویض باتری

اگر چند سالی از عمر باتری گوشی شما می‌گذرد و قدرت نگهداری شارژ آن نسبت به قبل کاهش پیدا کرده، بهتر است به فکر تعویض باتری باشید. باتری آیفون یا اندروید هر دو پس از چند سال استفاده خاصیت خود را از دست می‌دهند و باعث کندی گوشی می‌شوند. با تعویض باتری قدیمی با یک باتری نو و سالم، هم ظرفیت شارژ گوشی بهبود می‌یابد و هم ممکن است شاهد افزایش سرعت پردازش گوشی باشید.

نگهداری اصولی از دستگاه

استفاده از قاب محافظ، پرهیز از کار با گوشی حین شارژ، استفاده از شارژر استاندارد و نکاتی از این دست همگی می‌توانند باعث افزایش عمر مفید گوشی شوند و استهلاک قطعات آن را پایین بیاورند. در نتیجه گوشی شما دیرتر خراب می‌شود و سرعت پردازش آن بعد از چند سال استفاده، کاهش چشمگیری از خود نشان نمی‌دهد.

پاک کردن حافظه پنهان

حافظه پنهان یا cache در اپلیکیشن‌های پر مصرف پس از گذشت چند ماه، به بیش از چند گیگ می‌رسد. به‌خصوص اگر گوشی شما فضای ذخیره‌سازی زیادی ندارد، تجمیع این حجم از دیتا در حافظه پنهان به‌شدت باعث کندی گوشی خواهد شد. سعی کنید هرچند وقت یک‌بار حافظه پنهان اپلیکیشن‌های مختلف را پاک کنید.

 

پاک کردن حافظه پنهان گوشی

سؤالات متداول

در انتها به شکل خلاصه و مختصر به چند مورد از سؤالات متداول در مورد دلایل کندی گوشی موبایل می‌پردازیم:

دلیل کند شدن سرعت گوشی اندرویدی چیست؟

اندروید یک سیستم عامل منبع باز است و برندهای مختلف مثل سامسونگ، شیائومی، هوآوی و… با توجه به نیازها و اولویت‌های خود، نسخه اختصاصی خود از اندروید را ارائه می‌دهند. ازین‌رو، دلیل کند شدن گوشی‌های اندرویدی در برندهای مختلف متفاوت است و نمی‌شود یک دلیل کلی را برای آن عنوان کرد.

دلیل کند شدن سرعت گوشی آیفون چیست؟

گوشی‌های آیفون با تکیه بر سیستم عامل قدرتمند iOS و توان سخت افزاری بالا، عملکرد ایده‌آلی در زمینه قدرت پردازش دارند و به‌ندرت دچار مشکل کندی سرعت می‌شوند. اگر این اتفاق در گوشی‌های آیفون رخ دهد، معمولاً دلیل آن فرسودگی باتری آیفون و یا به‌روز نبودن نرم افزار سیستم عامل گوشی است.

دلیل کند شدن سرعت گوشی سامسونگ چیست؟

همانطور که در این مطلب بررسی کردیم، گوشی سامسونگ ممکن است بر اثر موارد مختلف مثل پر شدن حافظه، به‌روز نبودن گوشی یا اپلیکیشن‌ها، باز بودن اپلیکیشن‌های پس زمینه و… دچار کندی سرعت شود.

دلیل کند شدن گوشی شیائومی چیست؟

مانند سایر گوشی‌ها، گوشی‌های شیائومی نیز زمانی که فضای ذخیره‌سازی کافی نداشته باشند و یا عمر مفید قطعات داخلی آن‌ها به پایان خود نزدیک شده باشد، دچار کندی عملکرد می‌شوند. این مشکل در مدل‌های میان‌رده شیائومی نسبتاً رایج است؛ چراکه به‌عنوان یک برند اقتصادی، شیائومی از سخت افزار ارزان‌‌تری استفاده می‌کند که در درازمدت کیفیت خود را از دست می‌دهند.

جمع‌بندی

در این مطلب بررسی کردیم که چه عواملی می‌توانند سبب کند شدن گوشی شوند. از دلایل نرم افزاری مثل پر شدن حافظه یا نفوذ ویروس گرفته تا دلایل سخت افزاری مثل آسیب دیدن قطعات داخلی گوشی و یا فرسودگی باتری.

خوشبختانه در بعضی از موارد، مشکل کندی گوشی به‌راحتی قابل حل است و مثلاً تنها کافیست فضای ذخیره‌سازی گوشی را مدیریت کرده و یا در صورت فرسودگی باتری، آن را با یک باتری نو تعویض کنید.

حمید نوری

وبمستر حرفه ای ، علاقه مند به سئو، تکنولوژی، نویسندگی، عاشق قهوه و موسس سایت هوم کافی و تک تیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا