آموزش ویندوز

تلاش مایکروسافت برای بهبود امنیت Windows Recall AI در آپدیت ۲۴H2

بالاخره مایکروسافت با فاشر بسیاری از کاربران مجبور به بهبود امنیت Windows Recall در نسخه ۲۴H2 می شود. در این مقاله سعی کرده ایم به پوشش این خبر درباره امنیت ویژگی جدید مایکروسافت بپردازیم.

مایکروسافت بالاخره تصمیم گرفت در آپدیت ۲۴H2 خود تغییرات مهمی را برای حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت اطلاعات و داده های کاربران در Windows Recall اعمال کند. این به دلیل شکایت بسیاری از افراد در رابطه با امنیت نسبتا پایین برنامه بود.

ویندوز ریکال، یک ویژگی جدید مایکروسافت است که هر چند ثانیه از نمایشگر اسکرین شات می گیرد و سپس با استفاده از چندین مدل هوش مصنوعی برای اسکن و درک محتوا استفاده می کند و اطلاعات را با استفاده از زبان طبیعی در دسترس قرار می دهد. به عنوان مثال، یک کیف قرمز رنگ را در اینترنت جستجو کرده اید و اکنون می خواهید اطلاعات کامل تری از آن را به دست بی آورید. در این شرایط ، تنها کافی است با زبان محاوره از ویندوز ریکال بخواهید که “کیف قرمز رنگ را برای شما پیدا کند.”

اگرچه، این ویژگی می تواند برای کاربران مفید واقع شود، اما پس از معرفی اولیه این ویژگی مشخص شد که ویندوز ریکال آنطور که باید نمی تواند برای کاربران امن باشد. زیرا عکس های فوری و پایگاه داده ای که در آن ذخیره می شوند قابل دسترس بوده و در واقع این کار را برای هکر ها ساده تر می کند. این باعث می شود تا هکرها به داده های حساس شما مانند اطلاعات حساب کاربری دسترسی داشته باشند و از این موارد سوء استفاده کنند.

با این حال، همه چیز در حال تغییر است و مایکروسافت قصد دارد چندین لایه محافظتی را برای این نوع داده ها مورد استفاده قرار دهد. به عنوان مثال، مایکروسافت برای داده های ویندوز ریکال از اطلاعات رمزگذاری شده استفاده می کنند و یا برای دسترسی به این موارد قابلیت Windows Hello را اجباری می کند. از طرفی، قبل از نصب تازه ویندوز این امکان را برای شما فراهم می کند که خودتان انتخاب کنید این ویژگی برای شما فعال باشد یا خیر.

ویندوز ریکال و تغییرات امنیتی آینده

از همان ابتدا، مایکروسافت در حین نصب ویندوز ۱۱ و در بخش OOBE تنظیماتی را برای کاربران ارائه می دهد که می توانند ویژگی Windows Recall را به صورت دستی فعال و یا غیر فعال کنند. در ابتدا، مایکروسافت قصد داشت این ویژگی بحث بر انگیز را به صورت پیشفرض در ویندوز ۱۱ فعال کند، اما دیگر اینطور نیست.

همچنین بخوانید  شیر کردن پرینتر : آموزش نصب و به اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

قابلیت ویندوز ریکال که نشان می دهد می توان آن را در حین نصب ویندوز فعال و یا غیر فعال کرد

از طرفی، این ویژگی به قابلیت Windows Hello گره خورده است، به این معنی که اگر چهره، پین و یا اثر انگشت خود را برای ویندوز فعال نکنید، نمی توانید از ویندوز ریکال استفاده کنید. به این صورت که وقتی ویژگی ریکال را در رایانه خود فعال کردید، ویندوز برای اجازه دسترسی به آن نیاز به احراز هویت Windows Hello دارد. (یعنی اگر به رایانه خود وارد شوید، می بایست برای استفاده از ریکال، از احراز هویت Windows Hello استفاده کنید.)

ویژگی Windows Hello ویندوز 11

علاوه بر این موارد و شاید مهم ترین آنها Windows Sematic Index، پایگاه داده‌ای که اطلاعاتی را که Recall از فعالیت‌های شما جمع‌آوری می‌کند نگهداری می‌کند، اکنون رمزگذاری خواهد شد. از طرفی مایکروسافت همچنین تاکید می‌کند که اسکرین‌شات‌ها و هر داده‌ای که ویژگی جمع‌آوری می‌کند در رایانه شما باقی می‌ماند و در فضای ابری آپلود نمی‌شود، و همچنین از هیچ اطلاعاتی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی آن استفاده نخواهد شد.

همچنین، این ویژگی به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت فعال بودن، نماد Recall در سینی سیستم نوار وظیفه ظاهر می‌شود که می‌توانید در زمانی که ویژگی روشن است، آن را جابه‌جا یا حذف کنید. این فرایند برای آن است که علاوه بر راحتی استفاده ببینید که این ویژگی در رایانه شما فعال است و بتوانید تصمیم بهتری را برای آن بگیرید.

از طرفی، می توانید هر زمان ویژگی ویندوز ریکال را متوقف، فعال و یا به طور کامل غیر فعال کنید. یا می توانید این ویژگی را به گونه ای پیکربندی کنید که برخی از وب سایت ها را که این ویژگی رد یابی می کند، حذف کنید. و یا هر عکس فوری را که گرفته شده است در بخش یادآور خودتان به صورت دستی حذف کنید.

آیا این تغییرات برای افزایش امنیت کافی است ؟

توجه داشته باشید که با توجه به اعلام مایکروسافت در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ ” به طور موقت عرضه ویژگی Windows Recall AI را متوقف می کند زیرا به زمان بیشتری برای آزمایش و اطمینان از امنیت نیاز دارد. در نتیجه، رایانه های شخصی Copilot+ در ۱۸ ژوئن این ویژگی را دریافت نخواهند کرد.” اما می توان امیدوار بود که با آمدن آن، اطلاعات و داده های ما از امنیت کامل برخوردار هستند.

در پایان این سوال را از شما می پرسیم، آیا این تغییرات برای افزایش امنیت اطلاعات و داده های شما کافی بوده است یا خیر؟ این را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید

عماد نوری

نویسنده و مدیر وب سایت بایت 360. به زبان ساده، پیچیدگی‌های تکنولوژی به خصوص سیستم عامل ویندوز رو توضیح میدم. همواره به دنبال نوآوری و ارائه محتوای به‌روز در دنیای فناوری هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا