آموزشآموزش اینترنت و شبکهشبکه و امنیت

بهترین استاندارد امنیت برای محافظت از WiFi کدام است ؟ WEP و WPA2 و WPA3

امنیت وسایل بی سیم بسیار مهم از آن چه که شما فکر میکنید ، است. اکثریت به خاطر یک مودم با امنیت ضعیف میتواند در هر لحظه در هر روزی ، یعنی گوشی هوشمند، تبلت، لپ تاپ یا غیره دچار حمله افراد مخرب شوند و اطلاعات دستگاه را به سرقت ببرند. این دستگاه ها همیشه در حال برقراری ارتباط با دنیای مخرب هستند و همیشه نیاز به امنیت دارند. در این مقاله قصد داریم که راه های مختلفی برای محافظت از اتصال Wi-Fi  رابه شما آموزش دهیم ، با تک تیپ همراه باشید.

انواع امنیت وای فای

 امن ترین استاندارد های رمزنگاری شبکه وای فای ( WiFi )

رایج ترین استاندارد های امنیت وای فای عبارت اند از : WPA ، WEP  و WPA2.

تفاوت WEP و WPA :

WEP یا (Wired Equivalent Privacy)  که قدیمی ترین و ضعیف ترین روش رمزگذاری Wi-Fi است. با اینحال حتی فکر کردن به اینکه WEP بخواهد از اتصال Wi-Fi شما محافظت کند خنددار است. اگر از WEP استفاده می کنید ، حتما این استاندارد را تغییر دهید.

علاوه بر این ،  اگر شما از یک روتر (مودم) قدیمی استفاده می کنید که تنها از WEP پشتیبانی می کند ، حتما مودم را نیز برای امنیت و اتصال بهتر ارتقا دهید.

چرا WEP بد است ؟ Crackers یا هکر ها راه های شکستن رمزگذاری WEP را کشف کردند و با استفاده از ابزارهای رایگان به راحتی انجام میدهند.

تفاوت WPA و WPA2  و WPA3 :

WPA یا Wi-Fi Protected Access (دسترسی به امنیت Wi-Fi)  تکامل یافته استاندارد WEP  است. وقتی WEP ظاهراً ناامید کنند بود ، که اتحادیه وای فای ، WPA را توسعه داد تا امنیت ارتباطات شبکه را قبل از توسعه و معرفی WPA2 تامین کند.

در حال حاضر اکثر مودم و اتصالات Wi-Fi از WPA2 پشتیبانی و استفاده می کنند. با این حال ، آخرین ارتقاء به Wi-Fi Protected Access) WPA3) کاملا از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود.

WPA3

WPA3 شامل برخی از ارتقاء مهم برای امنیت شبکه ها بی سیم است ، از جمله :


مطلب مرتبط :

پروتکل امنیتی WPA3 چیست و چگونه در شبکه های وایفای استفاده می شود؟


  • Brute Force Protection (حملاتی که تلاش می کنند گذرواژه ها را حدس بزنند) : WPA3 کاربران را حتی از کلمات عبور ضعیف هم محافظت می کند ، و از حملات ناخواسته ی افراد مخرب محافظت می کند.
  • Public Network Privacy (حریم خصوصی شبکه عمومی ): WPA3 اضافه می کند” رمزگذاری داده های فردی” ، به لحاظ تئوری رمزگذاری اتصال شما به نقطه دسترسی بی سیم بدون استفاده از رمز عبور.
  • Securing the Internet of Things (ایمن‌سازی اینترنت اشیاء) : امنیت اینترنت اشیاء زمانی افزایش پیدا میکند که توسعه دهندگان دستگاه های اینترنت از تحت فشار بسیار زیاد برای بهبود امنیت اینترنت اشیاء هستند.
  • Stronger Encryption (رمزگذاری قوی تر) : WPA3 از استاندارد رمزگذاری ۱۹۲ بیتی بسیار قوی استفاده میکند و به طور چشمگیری سطح امنیت را افزایش میدهد.
همچنین بخوانید  چگونه از قابلیت تقسیم صفحه نمایش آیفون و آیپد استفاده کنیم ؟

WPA آسیب پذیر است

WPA از ابتدا محکوم شد. با وجود استفاده از رمزنگاری عمومی قوی ، با استفاده از WPA-PSK که دارای ۲۵۶ بیت ولی هنوز هم نقطه های آسیب پذیری  از استاندارد WEP قدیمی به ارث برده است. یکی از این پروتکل های آسیب پذیر به (TKIP) معروف بود.

پروتکل TKIP خود یک قدم بزرگ برای جلوگیری حمله در هر بسته بود تا از هر بسته داده ای که بین دستگاه ها ارسال می شد محافظت شود. سیستم جدید TKIP WPA برخی از جنبه های سیستم WEP آسیب پذیر را بازیابی کرد و البته این آسیب پذیری ها در نهایت در استاندارد جدید ظاهر شدند.

WPA2 جایگزین WPA می شود

WPA2 در سال ۲۰۰۶ به طور رسمی جایگزین WPA شد. WPA پس از آن، به عنوان پایه ای از رمزگذاری Wi-Fi ، به صورت کوتاه مدت بود.

WPA2 بعد از مدت ها امنیتش را ارتقاء داد و رمزگذاری جدید و ویژه ای را معرفی کرده که این استاندارد پیشرفته ، رمزگذاری (AES) نام داشت ، و در شبکه های بی سیم کاربرد داشت.

WPA2 همچنین قبلیت رمز کنترل شده  را با کد پروتکل پیامک تایید هویت زنجیره ای  معرفی کرد تا جایگزین استاندارد آسیب پذیر TKIP ، شود و TKIP بخشی از استاندارد WPA2 باقی می ماند.

WPA3 : امینت WiFi را تامین میکند

استاندارد رمزنگاری WPA3-Personal امنیت را برای کاربران فراهم می کند ، حتی اگر هکرها به شبکه وای فای متصل شدند ، WPA3 امینت کامل از اطلاعات کاربران درون شبکه را تضمین می کند. علاوه بر این ، استاندارد AES 128 بیتی برای WPA3 به طور پیش فرض فعال می باشد اقی میماند ، با این حال اگر میخیواهید از استاندارد WPA3-Enterprise برای امنیت بیشتر استفاده کیند ، گزینه AES 198 بیتی را فعال کنید.

تغییر دادن تنظیمات پیش فرض وای فای مودم

در حال حاضر ، شما باید از شبکه موجود خود محافظت کنید ، ابتدا استاندارد امنیتی مودم خود را به WPA2 تغییر دهید ، و قبل از اینکه مودم شما مورد حمله و دسترسی افراد مخرب قرار گیرد این مقاله “آموزش جلوگیری از هک شدن مودم های خانگی “ را مطالعه کنید.

امین نوری

امیدوارم از مطالب سایت استفاده کنید و لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا