آموزشآموزش کامپیوتر و لپ تاپآموزش ویندوز

اموزش آپدیت کردن بایوس ویندوز ۱۰

اگر کامپیوتر شما نتواند با قطعه سخت افزاری کار کند یا در هنگام راه اندازی با مشکل روبرو شود ، بهتر است برای رفع این مشکلات بایوس خود را آپدیت کنید یا آن را تغییر دهید تا مشکل شما حل شود. در اینجا نکاتی در مورد بایوس  و آپدیت کردن و ایجاد تغییرات در آن را توضیح می دهیم .

 

BIOS چیست ؟

 

BIOS مخفف عبارت Basic Input Output System اولین چیزی است که کامپیوتر شما هنگام روشن کردن از آن استفاده می کند. در مادربرد رایانه شخصی شما قرار دارد و دور از بقیه دیسک های سیستم است ، بنابراین اگر هارد دیسک شما خراب شود ، BIOS خراب نمی شود .

 

وظیفه اصلی این نرم افزار این است که سخت افزار و سپس بارگذاری سیستم عامل (OS) ، رایانه شما را فعال کند. BIOS پردازنده شما و حافظه را بررسی می کند و همچنین تشخیص می دهد کدام قسمت های جانبی (صفحه کلید ، ماوس و …) به رایانه شما متصل هستند. پس از آن ، بررسی می کند که آیا دیسک بوت را وارد کرده اید یا خیر. اگر چیزی پیدا نکرد ، سیستم عامل را به بارگیری می کند و شروع به کار می کند .

 

آیا باید تغییراتی در BIOS ایجاد کنیم؟

 

اگر شما نمی توانید ویندوز را راه اندازی کنید یا تغییراتی در آن ایجاد کنید ، تنظیم کردن BIOS می تواند به شما در رفع مشکلات کامپیوتر کمک کند . 

بنابراین به روزرسانی BIOS با جدیدترین نسخه می تواند به رایانه شما کمک کند تا لوازم جانبی و سخت افزار جدیدی که قبلاً پشتیبانی نمی شدند ، را پشتیبانی کند.

 

انجام تغییرات در تنظیمات BIOS بدون دانش مناسب می تواند باعث دردسرهایی شود. بنابراین اگر با بوت کردن رایانه خود و یا عدم شناخت لوازم جانبی جدید مشکل دارید و در این زمینه تجربه ندارید ، باید به جای اینکه خود این کار را انجام دهید به یک تکنسین مراجعه کنید.

 


بیشتر بدانید :

چگونه به بایوس (BIOS) سیستم دسترسی پیدا کنیم؟


 

قبل از ایجاد تغییرات در بایاس باید چه کاری انجام دهیم ؟

 

اگر با لپ تاپ کار می کنید ، اطمینان حاصل کنید که به شارژر متصل است و باتری حداقل ۵۰درصد شارژ داشته باشد. اگر به طور ناگهانی شارژر از لپ تاپ جدا شود فرایند بروزرسانی قطع می شود و همه چیز خراب می شود.

همچنین بخوانید  چگونه ناتیفیکیشن های اپل واچ را غیرفعال کنیم؟ غیرفعال کردن اعلان های اپل واچ

 

قبل از شروع نیز باید بررسی کنید که چه نسخه BIOS را استفاده می کنید ، تا ببینید که نسخه جدیدتری از سازنده مادربرد خود پیدا می کنید یا خیر.

 

چگونه می توانیم بفهمیم چه نسخه بایوس را که استفاده می کنیم ؟

 

۱) ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از Windows Command Prompt است. در کادر جستجو در گوشه سمت چپ پایین دسکتاپ ویندوز (کنار دکمه شروع ویندوز) ، “cmd” را تایپ کرده و Enter را بزنید. پنجره فرمان باز خواهد شد.

 

در محیط دستوری عبارت زیر را تایپ کنید :

  Wmic bios get biosversion

 متن هایی ظاهر می شوند و نسخه فعلی را نشان می دهند .

 

۲) روش دیگر ، می توانید یک پنجره فرمان را به همان روش باز کرده و در آن عبارت زیر را تایپ کنید:

  DXDiag

 

یک پنجره DirectX روی صفحه ظاهر می شود. در کنار “BIOS” در اطلاعات سیستم ، نسخه فعلی شما ذکر شده است. هنگامی که نسخه BIOS خود را پیدا کردید ، می توانید در وب سایت سازنده خود بررسی کنید تا ببینید نسخه جدیدتر قابل بارگیری است یا خیر.

 

نحوه آپدیت کردن بایوس در کامپیوتر

 

نحوه آپدیت کردن بایوس در کامپیوتر

 

برای آپدیت کردن بایوس  ، باید به وب سایت سازنده مادربرد خود بروید . اگر از ساخت و مدل مادربردهایی که در داخل رایانه شخصی شما وجود دارد مطمئن نیستید و کتابچه راهنمای رایانه شما در دسترس نیست ، می توانید همیشه از ابزاری مانند CPU-Z استفاده  کنید .

 

در وب سایت سازنده ، به بخش بارگیری یا پشتیبانی بروید و شماره مدل خود را جستجو کنید. شما باید گزینه ای برای گرفتن آخرین نسخه BIOS را مشاهده کنید ، که اغلب به عنوان یک برنامه اجرایی ویندوز دانلود می شود. پس از بارگیری این برنامه ، می توانید آن را از درون ویندوز اجرا کنید. این کار BIOS را پاک می کند و آن را با آخرین اطلاعات جایگزین می کند. همچنین توجه داشته باشید که در صورت عدم موفقیت برنامه ، قبل از اجرای مجدد برنامه ، ممکن است نیاز به غیرفعال کردن برنامه های آنتی ویروس و امنیتی خود داشته باشید .

 

از طرف دیگر ، تولیدکننده شما ممکن است برنامه ای را برای فلش مموری ارائه دهد. این مورد را از طریق وب سایت بارگیری کنید ، اما این بار برای نگه داشتن فایل های لازم ، لازم است یک USB یا درایو خارجی با فضای کافی تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که در درایو چیز مهمی ندارید ، زیرا ممکن است در این روند پاک شود.

همچنین بخوانید  چگونه کدهای زبان برنامه نویسی پایتون را کامنت کنیم؟ کامنت گذاشتن در پایتون

 

آن را به رایانه شخصی خود متصل کرده و برنامه ای که اخیراً بارگیری کرده اید را اجرا کنید و فایل ها روی درایو خارجی کپی می شوند.

اکنون باید رایانه خود را با درایو خارجی که هنوز متصل است راه اندازی مجدد کنید. وقتی کامپیوتر شروع به بارگیری کرد ، F12 را فشار دهید و درایو خارجی را انتخاب کرده و سپس دستورالعمل های روی صفحه را برای به روزرسانی BIOS دنبال کنید.

 

چگونه می توانیم در BIOS خود تغییرات ایجاد کنیم ؟

 

اگر می خواهید مستقیماً در بایوس خود تغییراتی ایجاد کنید ، به عنوان مثال ، تغییر ترتیب بوت کردن برای بارگیری سیستم عامل از دیسک به جای درایو اصلی رایانه ، شما باید وارد BIOS شوید و مستقیماً با آن کار کنید .

 

به محض ضربه زدن روی دکمه روشن ، متن را روی مانیتور خود مشاهده می کنید. یکی از این خطوط متن به شما می گوید چه کلید را فشار دهید تا وارد BIOS شوید. معمولاً کلید Delete است ، اما این بسته به مادربرد شما ممکن است متفاوت باشد .

 

یک منو ارائه می شود که گزینه ها و تنظیمات متنوعی را ارائه می دهد. به یاد داشته باشید ، فقط مطمئن باشید که با این تغییرات کاملا آشنا هستید وگرنه باعث فلج شدن سیستم شما می شود.

عاطی

نویسنده وبسایت آموزشی خبری تک تیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا