آموزش فتوشاپ

آموزش عکاسی از ماه؛ تکنیک و تجهیزات عکاسی از ماه

شاید فکر کنید عکاسی از ماه با دوربین آسان است و تنها با گرفتن دوربین به سمت ماه می‌توان تصویر بی‌نظیری از آن به ثبت رساند. درحالی‌که شما باید پیش از زدن دکمه شاتر دوربین، تمامی جوانب را بسنجید و به نکات بسیار مهم و ریزی توجه کنید. در زیر نکات مهمی را که پیش از عکاسی باید بدانید، به شما ارائه می‌دهیم.

اصول عکاسی از ماه

عکاسی از ماه یکی از انواع عکاسی‌های چالشی با تکنیک خاص خود است. با اینکه تکنیک عکاسی از ماه پیچیدگی زیادی ندارد اما مهم است که اصول و قواعد آن را به درستی رعایت کنید تا نتیجه‌ای خارق‌العاده داشته باشید. اصول کلی عکاسی از ماه به شرح زیر هستند:

  1. زمان‌بندی مناسب را برای عکاسی از ماه انتخاب کنید.
  2. حتماً از سه پایه دوربین برای ثابت نگه‌داشتن دوربین استفاده کنید.
  3. تنظیمات مناسب دیافراگم و سرعت شاتر را اعمال کنید.
  4. از لنزهای تله فوتو و سوپر تله استفاده کنید.
  5. انتخاب ساعات طلایی یعنی زمان غروب و طلوع خورشید را برای عکاسی از ماه بهتر است.
  6. از دوربین‌هایی با سنسور کوچک استفاده کنید.

تجهیزات مناسب عکاسی از ماه

تمام دوربین‌ها و لنزها برای همه انواع عکاسی از ماه مناسب نیستند! مشخصاً هر دوربینی دارای یک سری ویژگی‌هایی است که آن را برای یک نوع خاص از عکاسی سازگار می‌کنند. علاوه‌ بر این، تجهیزات دیگری نیز در کنار دوربین و لنزها می‌توانند تأثیر شگرفتی در عکاسی از ماه داشته باشند.

در حالت کلی اساسی‌ترین تجهیزات لازم برای عکاسی بسته یا کلوزآپ از ماه به شرح زیر است:

  • یک دوربین با لنز قابل تعویض به‌همراه لنز تله‌فوتو با فاصله کانونی +۳۰۰ میلی‌متر (برای دوربین‌های فول‌فریم / معادل ۳۵ میلی‌متر) یا یک دوربین point-and-shoot به‌همراه لنز زوم اپتیکال با بزرگنمایی بالا.
  • سه پایه ثابت
  • ریموت شاتر (این مورد اختیاری است). اگر ریموت شاتر ندارید، می‌توانید از تایمر خود دوربین نیز کمک بگیرید.

انتخاب بهترین سه پایه دوربین برای عکاسی از ماه

برای عکاسی از ماه، انتخاب یک سه پایه با کیفیت بالا بسیار مهم است زیرا باعث کاهش لرزش و افزایش وضوح تصاویر می‌شود. در اینجا چند نمونه از سه پایه های محبوب دوربین عکاسی مناسب عکاسی از ماه را معرفی می‌کنیم:

  1. Manfrotto MT055CXPRO4 Carbon Fiber Tripod:
    • ویژگی‌ها: ساخته شده از فیبر کربن، سبک و مقاوم، دارای ستون مرکزی افقی، قفل‌های سریع برای تنظیم ارتفاع.
    • مزایا: پایداری بالا، قابلیت تحمل وزن تا ۹ کیلوگرم، مناسب برای استفاده با لنزهای تله فوتو سنگین.
  2. Gitzo GT3543LS Systematic Series 3 Carbon Fiber Tripod:
    • ویژگی‌ها: طراحی بدون ستون مرکزی، فیبر کربن با کیفیت بالا، بسیار سبک و مستحکم.
    • مزایا: پایداری عالی، مناسب برای عکاسی در شرایط سخت، تحمل وزن تا ۲۵ کیلوگرم، ارتفاع قابل تنظیم.
  3. Benro Mach3 TMA38CL Long Carbon Fiber Tripod:
    • ویژگی‌ها: فیبر کربن، قفل پیچشی برای تنظیم ارتفاع، پایه‌های قابل تنظیم.
    • مزایا: مقاومت بالا، وزن سبک، قیمت مناسب‌تر نسبت به مدل‌های مشابه، تحمل وزن تا ۱۶ کیلوگرم.

تنظیمات دوربین عکاسی از ماه

بهتر است برای عکاسی از ماه، دوربین را در حالت دستی تنظیم کنید چون نوردهی سوژه‌هایی در فواصل دور به حالت خودکار دقیق نخواهد بود. از دیافراگم کوچک مانند f/8 یا f/11 استفاده کنید. ایزوی دوربین را در کمترین حالت قرار دهید تا کمترین نویز در عکس ثبت شود. بالاترین سرعت شاتر دوربین خود را انتخاب کنید، در کمترین حالت سرعت شاتر باید روی ۱/۱۸۰s باشد. از فوکوس دستی برای تنظیم فوکوس روی ماه و قفل کردن آن کمک بگیرید. حتماً از فرمت RAW برای عکاسی از ماه استفاده کنید تا فضای بیشتری برای ادیت و ویرایش رنگ، شارپنس و دیگر جلوه‌های تصویر برای شما فراهم باشد. اغلب عکاسان در زمینه عکاسی از ماه، دوربین‌های با سنسور کوچک‌تر را به دوربین‌های فول‌فریم ترجیح می‌دهند.

 

تنظیمات دوربین عکاسی از ماه

تنظیمات لنز عکاسی از ماه

برای عکاسی از ماه بهتر است از لنزهای تله‌فوتو یا سوپرتله استفاده کنید. از بهترین لنزهای موجود برای عکاسی از ماه میتوان به لنزهای Nikon NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S، لنز سونی FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM، کانن EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II و سیگما ۱۰۰-۴۰۰mm f/5-6.3 DG اشاره کرد.

برای اینکه عکس‌هایی با ماه بزرگ در فریم خود داشته باشید بهتر است از لنزهای ۳۰۰mm و بلندتر استفاده کنید. حتماً از لنزهایی که لرزشگیر داخلی دارند برای کاهش لرزش تصاویر استفاده کنید. سه پایه‌ای که توان تحمل لنزهای بزرگ را دارد تهیه کنید تا عکس‌هایی واضح داشته باشید. همچنین می‌توانید از تله‌کانورتر برای افزایش فاصله کانونی استفاده کنید. اگر می‌خواهید ماه را بزرگ‌تر نشان دهید، باید از لنز زوم اپتیکال استفاده کنید.

گرفتن عکس از ماه با آسمان تاریک
اگر هدف شما عکاسی از ماه با پیش‌زمینه و آسمان شب به‌همراه ستاره‌هایش است، شرایط می‌تواند چالش‌برانگیزتر از قبل شود؛ زیرا حالا یک المان دیگر با نام آسمان نیز به تصویر اضافه‌شده که آن‌هم نوردهی مخصوص خود را دارد. در این شرایط نیز همانند راه‌حلی که برای شرایط کم‌نور ارائه شد، می‌توانید عمل کنید.

 

عکاسی از ماه

شناخت حالات مختلف ماه و عکاسی رشته ای از آن

بسیاری از عکاسان علاقمند به عکاسی از ماه در حالت خاصی هستند اما شب و تاریخ دقیقی که ماه در آن فاز قرار می‌گیرد را نمی‌دانند. آشنایی با این فازهای و دانستن تاریخی که ماه به چه ترتیبی تغییر می‌کند، هم برای گرفتن عکس از حالت خاص ماه و هم برای گرفتن عکس‌های رشته‌ای بسیار کاربردی است.

برای یافتن حالت دقیق ماه نیاز به یک تقویم قمری و اطلاع از موقعیت ماه نسبت به زمین و خورشید داریم. در شب اول ماه قمری که ماه بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد، نوری که ماه از خورشید دریافت می‌کند در قسمت پشتی آن به زمین است و با چشم غیرمسلح نمی‌توان ماه را دید؛ به این حالت از ماه، ماه نو گفته می‌شود. ماه در نیمه نخست خود که به سمت ماه کامل پیش می‌رود به ماه افزاینده و در بخش بعدی که از ماه کامل به سمت هلال می‌رود به ماه کاهنده معروف است.

بهترین زمان عکاسی از ماه

بسته به اینکه سلیقه و تم موردنظر شما برای عکاسی از ماه چیست، انتخاب زمان و موقعیت عکاسی از ماه هم متفاوت خواهد بود. اول باید درنظر داشته باشید که محیط عکاسی شما کمترین آلودگی را داشته باشد، سپس با بررسی میزان ابر و شرایط جوی لوکیشن موردنظر خود، روزی که آسمان صاف و بدون ابر است را برای عکاسی انتخاب کنید.

معمولاً عکاسان بهترین عکس‌های خود از ماه را در در ساعات طلایی روز یعنی قبل از طلوع و غروب خورشید می‌گیرند. در این زمان هم نور محیط و هم نورماه برای عکاسی کاملاً مناسب است و تنظیمات نوردهی راحت‌تری را نیاز دارد.

همچنین بهترین تاریخ برای عکاسی از ماه زمانی است که ماه در حالت نزدیک به کامل خود قرار دارد، یعنی اواسط ماه قمری، چون سایه‌ها و جلوه‌های ماه در این دوره بهترین جلوه‌گری را دارد. همچنین اگر می‌خواهید از ماه کامل عکاسی کنید بهتر است شب قبل یا بعد از ماه کامل را برای عکاسی انتخاب کنید.

جمع بندی آموزش عکاسی از ماه

در این مطلب سعی کردیم تا یک مقاله مربوط به عکاسی از ماه و تمامی نکات مربوط به آن را به شما ارائه دهیم. ثبت عکس از ماه چالش‌‌های مخصوص به‌ خود را دارد؛ اما درنهایت با رعایت نکات و مراحلی که گفته شد، مطمئناً عکس فوق‌العاده از ماه را به ثبت خواهید رساند.

منبع: بلاگ نورنگار

حمید نوری

وبمستر حرفه ای ، علاقه مند به سئو، تکنولوژی، نویسندگی، عاشق قهوه و موسس سایت هوم کافی و تک تیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا